Wie heeft ervaring met de Kef Q-serie speakers ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.672 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 23:34
Hallo,

Ik heb een Pioneer VSX-D2011-S versterker staan en ik zoek daar goede speakers voor. Mijn oog was gevallen op de Kef Q-serie speakers en ondertussen heb ik de Q7 en de Q5 ook beluisterd.
Het viel mij op dat er totaal geen bas uit beide speakers kwam, een Dali (suite 2.8) die er ook stond deed het maar iets beter.
Nu geloof ik gewoon niet dat er zo weinig bas uit deze speakers komt (er komt namelijk meer bas uit m'n sattelietje van creative)
Kan dit komen door de combinatie van Pioneer met Kef ? of stond die Pioneer gewoon totaal verkeerd ingesteld ? (ik kon daar zelf helaas niet mee spelen)
Wat zijn jullie ervaring met deze speakers ?

(De bron was een cd die afgespeeld werd op de Pioneer DV-656A-S dvd-speler die op zijn beurt analoog (alleen L+R) aangesloten was op de versterker).

Alvast bedankt !!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Ik denk dat jij de subwoofer van je satteliet setje wat zwaar afgesteld hebt (uit de sattelietjes zelf komt geen bas), waardoor je wat veel bas gewend bent. De Q7 en zeker de Suite 2.8 zijn geen speakers die bekend staan om weinig bas weergave, en de combinatie met het Pioneer spul heeft daar weinig tot geen invloed op...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Over het algemeen staat de Q7 juist bekend om te veel bas (zodat een van de poorten gedempt met worden). Overigens is de Q1 is een lastige belasting voor de versterker, vergt een stabiele amp die veel stroom kan leveren, wellicht geldt dat ook voor de rest?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Anoniem: 62484

wat dacht je van plaatsing en acoustiek? Als de sub van zo'n pc setje in de hoek van het zolderkamertje zet dan zal er veel boom vanaf komen, maar of het mooi is? Maar goed een goeie sub is altijd welkom :D

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 14-08-2003 23:01 ]

• Dr. Strangelove
Overigens is de Q1 is een lastige belasting voor de versterker, vergt een stabiele amp die veel stroom kan leveren, wellicht geldt dat ook voor de rest?
Je bent de eerste die ik dat hoor zeggen. Waarom zou de Q1 een moeilijke speaker zijn? Het is een instapmodel twee-weg die verkoopt als een trein. Ik heb hem gehoord op versterkers vanaf 25W, en dat is meer dan genoeg om er mooi geluid uit te krijgen. Hetzelfde geldt voor de Q3 en in mindere mate de Q5, vanaf de Q7 moet je natuurlijk wat meer prik gaan leveren.

Anoniem: 3747

Wat ik van Kef weet is dat het sowieso geen discoboksen zijn, hele neutrale weergave juist. Persoonlijk vind ik ze iets te neutraal, zou liever een Frans merk kiezen (ipv mijn huidige JBL's ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69654

Ik heb zelf de Q5 en ik ben nog aan het wachten op de Q2ds en Q9C en ik ben er laaiend enthousiast over. Inderdaad een zeer neutrale weergave, en bassen tja ik vind het meer dan voldoende, ze gaan goed tot in het laag door. De bassen zijn voor mij dermate bevredigend dat ik afzie van een extra subwoofer voorlopig.

De Kef speakers blinken voor mij vooral uit in stemmen (midhoog en hoog) waarbij er een duidelijk omlijning ontstaat van alle instrumenten. Voor ik mijn Kefs kocht een hoop boxen beluisterd, maar ik kwam steeds terug op die Kef speakers.

Ik heb ze overigens bij Stassen gekocht zonder probleem, scheelde wel 120 euro per box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arend71
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 22:43

arend71

Audionut

Kef is superneutraal en analytisch. Staat er geen bas op de cd dan zul je hem niet horen. Vergelijken met sattelietjes gaat niet op (zitten hoogrendementspeakertjes in, heel ander concept).
Over het algemeen kun je uren lang luisteren naar Kef's zonder er "moe" van te worden en dat lijkt me een enorm pluspunt.
Als je de kans hebt moet je voor de grap maar eens luisteren naar magnepan speakers of martin logan's (heel duur, weet ik). De magnepan is een magnetostaat en de martin logan is een hybride van electrostaat met een normale conus voor het laag. Ben benieuwd wat je dan van het laag vind. (ik denk namelijk dat jij zult denken dat ze het laag vergeten zijn:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwolsink
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik heb zelf ook naar KEFQ5 's geluisterd en vond ze erg goed klinken maar net iets te droog voor mijn smaak >> zoals al vermeld weinig bas etc.

Ik ben zelf met Phonar naar huis gegaan, deze kende ik niet maar viel mij met luisteren op !!

[rml][ speakers] Phonar wie heeft ze?[/rml]

ik zou zelf die test ook eens doen luister is naar 14 speakers, dat heb ik ook gedaan, zo kom je vanzelf bij een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik heb ook is een Tannoy mx2 beluisterd in een audiowinkel wat ook niet om aan te horen was, klonk vreselijk schel en verder niet. nu heb ik mx2-m's hangen en vind ze prachtig. plaatsing en afstelling versterker kan een hoop doen, dus zou eerst is vragen in de winkel of ze daar wat aan kunnen doen. ;)

overheersend laag vindt ik btw niet mooi, doe mij maar een bescheiden basje met een mooie klank waar je niet moe van wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door duncanvdlinden op 15-08-2003 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb 5 stuks KEF Q1 staan gekoppeld aan een Onkyo TX-DS595 versterker (van de hull koperkabel en Clearwaterkabel). Het geluid wat uit die boxen komt is echt geweldig. Het geluid wat eruit komt is zo ongelofelijk strak en helder, je weet echt niet wat je hoort met een akoestisch stuk gitaar muziek of piano. Wil je ramspeaker om de buren het huis uit te laten trillen, dan heb je aan deze speakers de verkeerde, althans als je er geen subje onder zet. Maar er komt genoeg laag uit om je maag te laten trillen met een stuk hardstyle.

Deze speakers leveren een heel clean geluid, als je wat warmers wil dan moet je toch eens naar andere speakers kijken. Of er misschien een Denon amp onder zetten, die van zichzelf al meer bas levert (teveel naar mijn smaak, nofi richting de bezitters). Kwestie van smaak, ik vind het juist echt prachtig met wat klassiekere muziek. (Jewel - Foolish games klink echt zo ongelofelijk lekker op die speakers, dan sta je echt te kwijlen. Zelfde geld voor echte klassieke muziek en filmmuziek, Star Wars soundtrack, U571, Gladiator. Je weet echt niet wat je hoort)

Ik ga waarschijnlijk een mooie REL sub eronder zetten om het geluid nét wat meer power te geven zodat ik bij star wars ook daadwerkelijk zit te rammelen :) Maar de sub moet wel muzikaal zijn, dus echt absoluut NIET bonken bij muziek. Die sub draait dan ook met name als aanvulling bij films, alhoewel je met 5 KEF Q1's aardig zit te rammelen al @TS je bent een ander geluid gewend dankzij de sub die je al had, luister eens een halfuur echt naar die speakers en je gaat de sub niet eens missen. Na een half uur vind je die speakers via source-direct net zo lekker klinken als met de basregeling op zijn max. Dat heet gewenning :) Mocht je meer bas willen, dan kan je ook zuilversie van de Q1 eens proberen. Heeft net wat meer power, alhoewel ik het hoog van de Q1 mooier vond.

Overigens mijn Onkyo amp kan max 5*90watt @ 8ohm eruit gooien, wat genoeg is om die speakers op een oorverdovend niveau te laten draaien. Verder dan 60% van het vermogen ben ik in ieder geval nog nooit geweest. Wat me wel opvalt is dat de set een stuk lekkerder klinkt als tie een uur of 4 lekker heeft staan draaien :)
duncanvdlinden schreef op 15 August 2003 @ 11:00:
Ik heb ook is een Tannoy mx2 beluisterd in een audiowinkel wat ook niet om aan te horen was, klonk vreselijk schel en verder niet. nu heb ik mx2-m's hangen en vind ze prachtig. plaatsing en afstelling versterker kan een hoop doen, dus zou eerst is vragen in de winkel of ze daar wat aan kunnen doen. ;)

overheersend laag vindt ik btw niet mooi, doe mij maar een bescheiden basje met een mooie klank waar je niet moe van wordt.
exact mijn mening, waren die mx2's niet op basis van hetzelfde principe gebouwd als de Q1's? In ieder geval, Tannoy heeft ook een stel speakers die op dezelfde manier zijn opgebouwd maar die klonken idd enorm schel. Geen strak hoog, maar echt schel. Ik vermoed dat dat die mx2's zijn geweest idd. Ik heb die speakers nl in de testsetup gehad in de winkel met in totaal 20 paar boxen, en de KEF's klonken aanzienlijk lekkerder

[ Voor 47% gewijzigd door neographikal op 15-08-2003 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Laatst online: 16-01 13:39
Ik heb sinds 2 weken KEF Q5's en ben er ook zeer te spreken over, wat betreft te weinig bass, doe je waarschijnlijk toch echt iets verkeerd, want er komt hier best wat bass uit. Verder klinkt het geluid ook erg mooi, heb het overigens aangesloten op een Marantz SR4300 met v/d Hul Clearwater.

Vooral die scene in Triple X ( XXX ) met die Lawine .... >: )

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
ViolatoR schreef op 15 August 2003 @ 12:29:
Ik heb sinds 2 weken KEF Q5's en ben er ook zeer te spreken over, wat betreft te weinig bass, doe je waarschijnlijk toch echt iets verkeerd, want er komt hier best wat bass uit. Verder klinkt het geluid ook erg mooi, heb het overigens aangesloten op een Marantz SR4300 met v/d Hul Clearwater.

Vooral die scene in Triple X ( XXX ) met die Lawine .... >: )
De Marantz levert een mooi warm geluid, compenseert de speaker ietwat :)
Maar er komt hier ook genoeg uit om de boel wat te laten trillen, maar wil je écht dé bios ervaring dan moet je er gewoon een sub onder schoppen. Maar dan is het weer oppassen of je je muziekgeluid niet om zeep gaat helpen, en dat is voor mij toch echt het belangrijkste....

Het zijn geen partyspeakers, maar daarvoor zijn ze ook niet gemaakt. Het zijn speakers voor een echt zuiver geluid, niet om de rijdende subwoofers te imiteren die wel eens naast je staan voor stoplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:05

4POX

Everybody is wired

Wat mij wel opgevallen is dat sinds ik mijn horizon heb verbreed van PC speakers en allesin1 setjes naar losse componenten dat het bass gehalte een stuk lager ligt. In het begin snapte ik er niets van. Maar langzaam kwam ik er achter hoe dat kwam.

In de "goedkopere" geluidsapparatuur zit zulke brakke filters dat alles dreunt.. Dus alles boven de 1000 Hz wordt ook versterkt naar de bass speaker gestuurd.

Toen ik net mijn yamaha versterker hier had staan (had jaren een Sony groove djset setje gehad) was het een beetje wennen.. Je was nonstop gedreun gewent.. Ik miste de bass. Maar langzaam kom je er achter dat het een volle bass is.. Dus geen woef woef effect.. Er wel bass. Als je de vliegtuig crash van fightclub draait of breathe van the prodigy blaast het om je heen. Alleen subtieler...

Ik ben bang dat creative ook niet van die fijne filters heeft.

Ik zelf ben op zoek naar nieuwe speakers. Ik weet hoe de kef Q3 klinkt in combinatie met een Denon versterker.. Met films een heerlijke ervaring. Met muziek mis ik iets. Beetje plat allemaal. Ik wil nog eens mijn yamaha in combinatie met die kef testen. Als dat beter bevalt dan weet ik wat de eerste meubels zijn die ik aanschaf bij de uitzet :D

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
@4POX -> Yamaha plus KEF zal je een schoner geluid opleveren dan een Denon. Denon heeft naar mijn mening (!!!!) zelfs de neiging om wat te bonken. Ik heb destijds de Yamaha 620, Denon 1802, Onkyo 595 en een NAD getest. De Yamaha leverde mij icm de KEF's een iets te helder geluid, maar de Denon daarentegen vond ik dus echt gewoon bonken. (Niet psychologisch, ik had een aantal testen gelezen waarin de Denon de hemel werd ingeprezen....) En de Onkyo leverde naar mijn mening gewoon echt een zwaar supergeluid met die speakers :) Maar dat is allemaal persoonlijk, dus Denon bezitters voel je niet gekwetst, jullie zullen mijn Onkyo weer niet lekker vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 23:34
Ik zie net in de handleiding van de Pioneer VSX-D2011-S staan dat deze standaard alle speakers op small heeft staan waardoor de lage frequenties niet naar de fronts worden gestuurd, ik durf haast te wedden dat het hier fout is gegaan.
Op naar de volgende luistersessie dan maar !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:50

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik ben sinds een week de gelukkige eigenaar van 2 Kef Q5's en een Marantz SR7300 receiver. Het geluid wat hieruit komt is echt geweldig.

Ik kwam ook vanaf een Sony setje met TwinWoofer speakers. Op de computer heb ik een Creative DTT2500 met subje. In het begin miste ik inderdaad de bas die mijn Sony en Creative setje konden weergeven. De Q5 heeft zeker voldoende bas maar niet een echte punch zoals de andere twee setjes.

Toen ik later nog eens luisterde naar de Sony en de Creative hoorde ik eigenlijk pas hoe lelijk overheersend en bonkend de bassen waren. Als ultieme test had ik de Sony boxen eens op de speaker B aansluiting van de Marantz aangesloten en vergeleken met de Q5's. De Sony's hebben inderdaad meer bas maar verminken het complete klankbeeld hierdoor ook. Ik zou echt voor geen goud meer terug willen naar dat setje. Geef mij maar mijn Q5's _/-\o_

Als je wat meer bas wilt en bereid bent op het midden en hoog gebied iets in te leveren zou je misschien eens naar de B&W 603 S3 kunnen luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-04 19:26
Best kans dat de amp die jij hoorde op die Kefs misschien de speaker niet helemaal onder controle had. Heb je ze ook gehoord met andere amps en cd's die je kent waarvan je weet hoe het laag klinkt?. Ik zou ze zowiezo gaan luisteren met een goede stabiele amp die genoeg stroom kan leveren , dan weet je iig wat die speaker in huis heeft.

Anders gewoon verder kijken , er is zooveel te krijgen op speakergebied. Of misschien is 2de hands een optie, koop je toch een paar klasse hoger :)

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Vrienden van mij hebben een set van die Q7's met een center Q9c en twee Q1's als surrounds, maar gebrek aan bas zeker niet. Bij Saving Private Ryan voelde ik die tanks al aankomen rollen (en de buren ook) voordat de acteurs het doorhadden.
Ik vond ze echter voor rockmuziek wat te klinisch, weinig mid en inderdaad weinig warmte, ook weinig echte geluidsdruk die je voelt zeg maar. Zou mijn keuze niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Dr. Strangelove schreef op 14 August 2003 @ 23:46:
[...]

Je bent de eerste die ik dat hoor zeggen. Waarom zou de Q1 een moeilijke speaker zijn?
Tja dat las ik in een verder wel serieus uitziende review (compleet met meetgrafieken), kan de test echter op het inet niet meer terugvinden. Maar ik denk dat ik wel ergens een printje heb liggen (was destijds ook geinteresseerd in de Q1 voor op een SE buizenbakje, door die test zag ik daar vanaf).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Kijk maar eens naar de specs, niks bijzonders aan de Q1 qua belasting.

Pagina: 1