Cisco router 2501 inzetbaar als kabel router? Is dit mogelijk en zo ja hoe moet ik dit aanpakken? Ik heb een @home verbinding voor internet en zou hem graag als een interdeler gebruiken.
Verwijderd
Helaas heeft de cisco 2501 1 maal een ethernet poort. Je moet minimaal 2 ethernet poorten hebben bijv een cisco 1605R of 2514.
In PN gaan we ervanuit dat je om te beginnen uberhaupt de manual hebt doorgelezen, en op de cisco site gesnuffeld hebtr.Verwijderd schreef op 14 augustus 2003 @ 21:57:
Cisco router 2501 inzetbaar als kabel router? Is dit mogelijk en zo ja hoe moet ik dit aanpakken? Ik heb een @home verbinding voor internet en zou hem graag als een interdeler gebruiken.
Wat heb je daar allemaal geovnden ?
Tijd voor een nieuwe sig..
Technisch gezien zal hij dit prima kunnen. Met een simpele access list kan je wel het e.e.a. dichtzetten. NAT kan hij ook, maar een uigebreidere firewall functie zou geen kwaad kunnen.
Misschien zal je die uitbreiding dan moeten aanschaffen.
Zoals StingerDelta hierboven meldde heeft dat ding maar 1 Eth poort, dus een extra WICje met een Eth poort heb je ook nog nodig.
Alles bij elkaar heb je voor veel minder geld een leuke LinkSys BroadBand Ethernetmodem/router.
Daarnaast is zo'n 2501 een behoorlijke overkill voor een thuisverbinding. Had je dat ding toevallig nog liggen ofzo
Misschien zal je die uitbreiding dan moeten aanschaffen.
Zoals StingerDelta hierboven meldde heeft dat ding maar 1 Eth poort, dus een extra WICje met een Eth poort heb je ook nog nodig.
Alles bij elkaar heb je voor veel minder geld een leuke LinkSys BroadBand Ethernetmodem/router.
Daarnaast is zo'n 2501 een behoorlijke overkill voor een thuisverbinding. Had je dat ding toevallig nog liggen ofzo
Euhhhh.... CJ...
Dat hangt ook nog eens van je provider af...
Sommige locken het kabelmodem op het MAC-adres van je ethernetkaart....
Kan jij op een 2501 je MAC-adres veranderen??? Volgens mij niet....
(voor zover mijn informatie gaat)
Dat hangt ook nog eens van je provider af...
Sommige locken het kabelmodem op het MAC-adres van je ethernetkaart....
Kan jij op een 2501 je MAC-adres veranderen??? Volgens mij niet....
Uit een ander topic 
Schijnbaar kan het met sommige IOS versies..interface Ethernet0
description
ip address dchp
ip nat outside
mac-address ?????
no ip redirects
no ip proxy-arp
no cdp enable
offtopic:
Peter, hoe is het ermee man.. Long time no see
Peter, hoe is het ermee man.. Long time no see
Bedankt voor de info. Euh jah heb zo'n 2501 thuis liggen om mee te prusten, maar als ik het goed begrijp kan ik dus beter zo'n LinkSys BroadBand aanschaffen.
Verwijderd
hmm, ik weet niet wat jij nog aan 2500 routers hebt liggen, maar de mijne hebben zeker weten geen slots om daar wic's in te duwen. Al naar gelang het type zitten er 1 of 2 aui ports op waar je zo'n mooi voor-uit-stekend ethernet adaptertje op kan zetten (of wellicht iets anders), de rest is fixed. Geen uitbreiding mogelijk. Imho zijn wics pas van toepassing vanaf 1600/2600 of opvolgers daarvan.CyberJ schreef op 15 augustus 2003 @ 07:41:
Zoals al gezegd, heeft een 2501 geen enkele mogelijkheid om meer dan 1 eth adapter te ondersteunen, kortom werkt niet.
Wil natuurlijk niet zeggen dat je niet moet verder 'prutten' met je cisco, is erg leuk spul en de kennis die je er mee opdoet kan nog altijd handig zijn voor later.
@jura_aw: Het is voor mij al zo lang geleden dat ik echt met cisco bezig was.. Ik ken de 2500 serie eigenlijk helemaal niet, maar ging er enigzins vanuit dat hij vergelijkbaar zou zijn met de 2600 serie. Deze is wel met 1 of meerdere extra wick's uit te breiden.
Maar als er een aui port op zit, dan kan je met een aui kabel, en een ethernet transciever toch een heel eind komen denk ik..
Die dingen zijn vast nog wel te vinden op een beurs.. En anders heb ik er nog wel enkele die je voor weinig mag hebben..
Maar als er een aui port op zit, dan kan je met een aui kabel, en een ethernet transciever toch een heel eind komen denk ik..
Die dingen zijn vast nog wel te vinden op een beurs.. En anders heb ik er nog wel enkele die je voor weinig mag hebben..
Verwijderd
Ik werk al jaren niet meer met 25xx, heb ze nog wel plenty liggen.CyberJ schreef op 18 August 2003 @ 07:59:
Punt was meer dat je op een 2501 maar 1 eth transciever kan plaatsen, terwijl de TS er twee nodig heeft.
1 eth transciever + 1 ethernet poort toch? Dan kan het in principe wel. Het is overkill je kunt accesslist maken wat een kutwerk is, kan met eeng rafische interface via zo'n ingebouwd webservertje veel handiger. Alles kan handiger. Ip instellen enz enz.... Neem gewoon een broadband-router.
Nee....
Een 2501 heeft 1 AUI poort en 2x een Seriele poort
Dus GEEN ethernetpoort en AUI poort samen.
Begrijp niet dat dat onduidelijk is, daarbij kan je die info zo van de cisco site afplukken.
Grtz
Breekie
Begrijp niet dat dat onduidelijk is, daarbij kan je die info zo van de cisco site afplukken.
Grtz
Breekie
Verwijderd
Mocht de TS toevallig nog een 2501 hebben staan, dan kun je natuurlijk beiden aan elkaar koppelen via de serial ports. Ene router verbinden met kabel modem, de ander aan je LAN.
Wel wat omslachtig, maar 't werkt iig
Wel wat omslachtig, maar 't werkt iig
aaarrgghh foei foei. In PNS gebruiken we zeker voor een cisco geen webinterface. Bovendien ik weet niet of een 2501 die heeft ligt aan de IOS neem ik aan.Gody schreef op 18 augustus 2003 @ 20:17:
1 eth transciever + 1 ethernet poort toch? Dan kan het in principe wel. Het is overkill je kunt accesslist maken wat een kutwerk is, kan met eeng rafische interface via zo'n ingebouwd webservertje veel handiger. Alles kan handiger. Ip instellen enz enz.... Neem gewoon een broadband-router.
Echter je kan uiteraard met secondary ip addressen gaan werken op je router. dan heb je aan een poort genoeg om te delen afaik. Of het een hele lieve constructie is weet ik ook niet. maar het moet wel kunnen
De kans is dus klein dat ik hem kan inzetten als een calbe router. Ik één 2501, maar kan ik iemand kort en krachtig zetten of het nou wel of niet mogelijk is. De één zegt ja en de ander nee...:)
Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 13:48:
De kans is dus klein dat ik hem kan inzetten als een calbe router. Ik één 2501, maar kan ik iemand kort en krachtig zetten of het nou wel of niet mogelijk is. De één zegt ja en de ander nee...:)
Dit moet toch duidelijk zijn, hij heeft twee serials een AUI en geen uitbreidingsslots, je kunt dus maar max een Ethernet kabel erop aansluiten en voor jouw kabel internet moet je er toch echt twee kunnen aansluiten.Breekie schreef op 19 August 2003 @ 08:55:
Nee....
Grtz
Breekie
Verwijderd
Je kunt wel een secondary ip address opgeven, echter ik vermoed dat er ook nog wel wat natting gedaan moet worden.TrailBlazer schreef op 20 August 2003 @ 12:20:
[...]
Echter je kan uiteraard met secondary ip addressen gaan werken op je router. dan heb je aan een poort genoeg om te delen afaik. Of het een hele lieve constructie is weet ik ook niet. maar het moet wel kunnen
Je kunt op je interface zowel ip nat inside en ip nat outside aangeven (tegelijkertijd dus), hoe je acl's er precies uit moeten gaan zien weet ik nog niet. Net wat lopen proberen, maar kwam er nog niet uit..
Verwijderd
Gaat gewoon niet werken, punt uit, lees toch eens mensen. Tevens laag PNS gehalte.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 20:54 ]
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk, mensen die weinig constructiefs posten en een beetje lopen klagen over de slechte kwaliteit van dit topic, zijn een enorme aanwinst. *duh*Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 20:54:
Gaat gewoon niet werken, punt uit, lees toch eens mensen. Tevens laag PNS gehalte.
Volgens mij kan het wel werken, probeer eens het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| ip dhcp pool internal network 192.168.0.0 255.255.255.0 default-router 192.168.0.1 domain-name superchuck.com dns-server 12.127.16.67 12.127.17.71 lease 0 1 ! interface Loopback0 ip address 10.0.0.1 255.255.255.0 ip nat inside ip route-cache same-interface ! interface Ethernet0 ip address dhcp ip address 192.168.0.1 255.255.255.0 secondary ip nat outside ip route-cache same-interface ip route-cache policy ip policy route-map 192tolo0 hold-queue 125 in ! ! ip local policy route-map 192tolo0 ip nat translation timeout 600 ip nat pool internet 66.24.64.60 66.24.64.60 netmask 255.255.255.0 ip nat inside source list 100 pool internet overload ip nat inside source static esp 192.168.0.2 interface Ethernet0 ip nat inside source static udp 192.168.0.2 500 66.24.64.60 500 extendable ip nat inside source static udp 192.168.0.2 69 66.24.64.60 69 extendable ! access-list 100 permit ip 192.168.0.0 0.0.0.255 any route-map 192tolo0 permit 10 match ip address 100 set interface Loopback0 |
eea komt hier vandaan.
Verwijderd
blijft een gok op meerdere punten zo'n config, nog steeds weinig pns gehalte, er zit geen enkele beveiliging in, al je lan systemen zijn in princiepe ook direct bereikbaar inclusief shares.
Verwijderd
Man, imo is dit een eerste ios voorbeeld die door de topic starter gerbruikt kan worden. Ik heb onderdaan aangegeven waar eea vandaan komt, 't is een test config van waar uit verder gebouwd kan worden incl je super werkende firewall scripts.Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 18:42:
blijft een gok op meerdere punten zo'n config, nog steeds weinig pns gehalte, er zit geen enkele beveiliging in, al je lan systemen zijn in princiepe ook direct bereikbaar inclusief shares.
Mocht je werkelijk wat willen bijdragen, post dan hier even een alles in een config zodat anderen er nog wat van kunnen opsteken, in plaats te stellen dat eea niet kan en daarna de boel loopt af te kraken op een wellicht wel werkende config. Weinig constructief tot dusver.
Vraag me ook af wat een hoog pns gehalte precies inhoudt, meeste vragen gaan volgens mij over mensen die problemen hebben met hun exchange server (mail komt niet aan etc). Vind eerlijk gezegd dat dit topic niet onderdoet.
Genoeg rant hier, hoop dat de TS er wat aanheeft en hoop ook dat anderen nog wat extras kunnen toevoegen.
Verwijderd
Heren dit is een professional networking en server topic, er is geen enkel zelf respecterend bedrijf wat een dergelijke config op professionele basis waar dan ook als border router in zou willen zetten.Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 21:13:
[...]
Man, imo is dit een eerste ios voorbeeld die door de topic starter gerbruikt kan worden. Ik heb onderdaan aangegeven waar eea vandaan komt, 't is een test config van waar uit verder gebouwd kan worden incl je super werkende firewall scripts.
Mocht je werkelijk wat willen bijdragen, post dan hier even een alles in een config zodat anderen er nog wat van kunnen opsteken, in plaats te stellen dat eea niet kan en daarna de boel loopt af te kraken op een wellicht wel werkende config. Weinig constructief tot dusver.
Vraag me ook af wat een hoog pns gehalte precies inhoudt, meeste vragen gaan volgens mij over mensen die problemen hebben met hun exchange server (mail komt niet aan etc). Vind eerlijk gezegd dat dit topic niet onderdoet.
Genoeg rant hier, hoop dat de TS er wat aanheeft en hoop ook dat anderen nog wat extras kunnen toevoegen.
Wil het topic nog enige deugd doen aan de context van de groep zou het in nt thuis horen en helemaal niet in pns.
Heren, als je vindt dat dit topic hier niet thuishoort, of als er iets anders verkeerd loopt in een topic gelieve dat te melden via topicreport of in Schop een Modje (wat ook gebeurt is).
Maar ga dan ook niet discussiëren daarover in het topic zelf.
Dergelijke discussies dragen niet bij aan de goede sfeer in een forum, of aan de inhoud in een topic.
JZaH, er zijn toch een paar dingen die je zelf had kunnen uitzoeken op voorhand.
Je had al even op de cisco site kunnen zoeken en dan had je al wat wijzer geworden. Je had bijvoorbeeld al gezien hier:
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pcat/2500.htm
Dat de 2501 maar 1 ethernet interface heeft.
Je topicstart is ook niet echt indrukwekkend, en dat zien we niet graag. Als er gekeken wordt of je al genoeg vooronderzoek gedaan hebt, dan baseren we ons meestal op je topicstart. Dus het is jouw verantwoordelijkheid om die goed te verzorgen.
Lees er meer over hier:
http://gathering.tweakers.net/forum/faq/forumgedrag#topicstart
Ik krijg ook niet de indruk uit je reacties hier dat je goed weet wat de voorgestelde oplossingen inhoud, of dat je zelf goed weet wat je vraag inhoud.
Dat is niet zo'n probleem, maar dat maakt het wel heel wat moeilijker voor jou.
De enige oplossing, one-armed routing (met 1 interface dus) is imo nou ook niet echt een nette oplossing. Het zou moeten werken, maar je zit wel met one-armed routing (en NAT) tussen internet en een LAN. Dat houdt ook in dat je in principe niet afgeschermd bent (niet fysiek althans) zodat je dat bij de gewone 2 interface routing/NAT bent.
Je bent beter af met een SOHO/home routertje van pakweg 50 euro.
Maar ga dan ook niet discussiëren daarover in het topic zelf.
Dergelijke discussies dragen niet bij aan de goede sfeer in een forum, of aan de inhoud in een topic.
JZaH, er zijn toch een paar dingen die je zelf had kunnen uitzoeken op voorhand.
Je had al even op de cisco site kunnen zoeken en dan had je al wat wijzer geworden. Je had bijvoorbeeld al gezien hier:
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pcat/2500.htm
Dat de 2501 maar 1 ethernet interface heeft.
Je topicstart is ook niet echt indrukwekkend, en dat zien we niet graag. Als er gekeken wordt of je al genoeg vooronderzoek gedaan hebt, dan baseren we ons meestal op je topicstart. Dus het is jouw verantwoordelijkheid om die goed te verzorgen.
Lees er meer over hier:
http://gathering.tweakers.net/forum/faq/forumgedrag#topicstart
Ik krijg ook niet de indruk uit je reacties hier dat je goed weet wat de voorgestelde oplossingen inhoud, of dat je zelf goed weet wat je vraag inhoud.
Dat is niet zo'n probleem, maar dat maakt het wel heel wat moeilijker voor jou.
De enige oplossing, one-armed routing (met 1 interface dus) is imo nou ook niet echt een nette oplossing. Het zou moeten werken, maar je zit wel met one-armed routing (en NAT) tussen internet en een LAN. Dat houdt ook in dat je in principe niet afgeschermd bent (niet fysiek althans) zodat je dat bij de gewone 2 interface routing/NAT bent.
Je bent beter af met een SOHO/home routertje van pakweg 50 euro.
[ Voor 4% gewijzigd door Predator op 26-08-2003 10:40 ]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.