Toon posts:

[linux] fdisk en cfdisk lukt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

specs: Pentium 1 166mhz
128mb SDRAM
48X CD-lezer
IBM 20GB ATA 100
Linux CD slackware 9.0

Ik start pc op, CD-ROM first bootdevice.
Install begint, maar kan niet instaleren omdat er geen Linux nattive is gevonden.
Wil ik dat aanmaken enzo via cfdisk.Maar als ik dat start, komt erop dat hij alleen kan lezen en niet schrijven, maak ik een linux participatie, maar ik kan hem niet schrijven, als ik dan W druk, komt erop dat ik geen toegang heb om te schrijven.

En raar is ook, dat hij maar +/-800mb aangeeft.

En bij fdisk 20GB, maar heb daar al veel geprutst, participaties weggegooid, opnieuw gedaan,........ Heb de FAQ al doorgenomen..........

Maar toch blijft het niet lukken om een participatie linux te maken, en moest het dan toch lukken, waarom maar +/- 800mb? kan er toch niet op linux? Waarom geeft cfdisk zo weinig weer? In fdisk staat alles goed. Bios geeft ook 20GB aan.

Groeten

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 11:14

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Waarschijnlijk kan je BIOS niet met die 20GB om gaan (ook al geeft ie dat aan in het BIOS).

Je zou je BIOS kunnen flashen of bij de fabrikant van de HDD een kleine pre-bootloader downloaden waardoor je OS meer dan 800MB 'ziet'.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
s/instaleren/installeren
s/nattive/native
s/participatie/partitie

Heb je de oude partities weggegooid en nu nieuwe aangemaakt, en deze als type 'Linux' gegeven (en een Linux Swap partitie)?

Of herkent je BIOS de grote HD soms niet - dat zou ik me wel kunnen voorstellen bij deze PC...

Edit: Hey WhiZZi, niet zo snel typen eh!

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 14-08-2003 21:12 ]

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Of bij IBM een tooltje downloaden die voor PC iets faked (kleine harde schijf ((zoiets als maxblast van Maxtor)) :)

Of kijk op site mobo fabrikant naar update BIOS

[ Voor 33% gewijzigd door aReaRe op 14-08-2003 21:18 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik de 20GB aan een andere HDD koppel als slave (zelfde pc), en die andere HDD staat windows op, ziet windows hem ook als 20GB. En fdisk ook.

Wilke: Oude partities weggegooid, en nieuwe aangemaakt, maar in fdisk kan je geen type linux zetten denk ik. Alleen maar bij cfdisk, en als ik dat doe, komt erop dat ik geen toegang heb om te schrijven op de HDD.

Verwijderd

Topicstarter
Het belangrijkste nu is dat ik in cfdisk een linux partitie kan schrijven, maar hij zegt dat hij read-only kan, en niet schriijven, en in fdisk kan ik linux niet aanduiden, alleen FAT32 ofzo.

Weet iemand hoe ik dit probleem met cfdisk kan oplossen?

THX

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 11:14

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Probeer eerst je BIOS es. Probeer dat es te flashen ofzo.

cfdisk ziet ook dat de schijf groter is, maar BIOS verteld iets anders waardoor cfdisk de boel blokkeert. Geloof me, BIOS flashen of zo'n HDD tooltje zien te downloaden (voor HDD support groter dan 800MB)
Wilke schreef op 14 augustus 2003 @ 21:12:

Of herkent je BIOS de grote HD soms niet - dat zou ik me wel kunnen voorstellen bij deze PC...

Edit: Hey WhiZZi, niet zo snel typen eh!
Dat zeg ik >:)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
WHiZZi schreef op 14 August 2003 @ 21:10:
Waarschijnlijk kan je BIOS niet met die 20GB om gaan (ook al geeft ie dat aan in het BIOS).

Je zou je BIOS kunnen flashen of bij de fabrikant van de HDD een kleine pre-bootloader downloaden waardoor je OS meer dan 800MB 'ziet'.
En waar vindt ik dan zo'n progje? op site van IBM niets gevonden.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Je zult een BIOS-update moeten zoeken, maar ik geeft je weinig kans.
Wat wel een optie is, is om Knoppix (of Morphix) te sleuren en daarvan te booten.
Even een Xterm starten (en su - doen, anders kun je niet partitioneren!!) en vervolgens met cfdisk /dev/hda een Linux-native aan te maken, van =< 4Gb. Dat moet je BIOS in ieder geval kunnen zien.

P.S.
Heb je al gestart met C/H/S-opgave op de bootprompt ??

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 12:16:
[...]

En waar vindt ik dan zo'n progje? op site van IBM niets gevonden.
Grr, IBM doet weer lastig. Met hun retail disks leveren ze idd Disk Manager mee, maar die is niet op hun site onder die naam te vinden :'(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Heb al bios update gedaan, bios is weer een jaartje jonger geworden ;)

Met cfdisk /dev/hda kan ik geen linux nattive maken, want als ik dat intypt zegt hij read-only, en dat hij niet kan schrijven, doe ik toch verder, maak ik een partitie aan met als type linux, druk ik W, zegt hij dat ik geen toegang heb om te schrijven.

Edit:

Heb nu debian gedownload zoals Dion_b me al aanrade. Eens kijken wat dat geeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 19:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Heb debian niet gedaan, nog niet gebrandt :)

Maar heb een andere HDD ingestoken, is hdc5. Ik druk cfdisk /dev/hdc5

Ik pak de 2GB, type linux, bootable, en write.

Hij heeft geschreven zegt hij, druk exit, zegt hij dat ik moet rebooten, doe ik, maar als ik dan naar installatie ga van linux, zegt hij weer geen linux partitie gevonden, en als ik ga kijken in de setup staat er nog altijd hdc5--> DOSFAT.

Hoe komt dit? in cfdisk zet ik hem altijd op Linux type
Pagina: 1