Maxtor hdd spindown > complete windows crash

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• alexrins
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 14:10
Mensen,

Ik heb sinds 2 jaar een maxtor hdd 60 gig 7200 RPM. Tot ik sinds een paar maanden last krijg van haperingen. Bij het opstarten zeurt m'n bios na de POST dat ik m'n software moet backuppen en m'n hdd moet vervangen.

Als ik mijn pc een lange tijd heb uit gezet en dan boot duurt het ook lang voordat m'n hdd op gang komt. Bij de 1e keer hardware detectie, detecteert mijn mobo de hdd soms niet. Ik moet hem dan resetten en dan is hij net op gang en dan wordt hij wel getecteerd.

Het probleem wordt steeds erger want ik heb nu al 2x een crash gehad.. Ik hoor NET iets voor dat windows reset m'n hdd downspinnen.

Heeft iemand een idee? mijn hdd gewoon aan vervanging toe of een PSU/mobo probleem?

Ik heb de tool van maxtor gedraaid, deze heeft na een uitgebreide test mijn hdd error free bevonden. Verder vond ik in het GoT archive ook niet veel bijzonders over dit specifieke probleem.

Iemand een idee ? :)

[ Voor 7% gewijzigd door alexrins op 14-08-2003 20:51 ]

Verwijderd

Ik zou in ieder geval het advies van je bios opvolgen: stel je data veilig zo lang het nog kan. De rest kan je later nog testen met de nodige tools en evt met wat hulp uit dit topic.

Om te testen kan je die drive natuurlijk even in een ander systeem hangen, of een nieuwe HD in je eigen systeem.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 20:47
Die BIOS mededeling is waarschijnlijk afkomstig van de S.M.A.R.T. harde schijf controle. Als die fouten rapporteert dan lijkt me de harde schijf de oorzaak. Heb je de voltages van je voeding al gecontroleerd om uit te sluiten dat er met de voeding van de schijf iets niet goed zit?

• alexrins
ik ben niet in de mogelijkheid om dat te testen. Wel heb ik al een ander stekkertje in m'n hdd gestopt.

Verwijderd

Maxtors worden warm, als je ze in een te warme plaats in je PC hebt gestopt en ze dus echt 70 graden hebt laten worden (is geen kunst, trust me) dan bestaat er de kans dat ze na 2 jaar geen zin meer hebben nog iets voor je te doen :)

Verwijderd

Om je data veilig te stellen zou ik even een CDtje branden of je belangrijkste bestanden uploaden naar een server, etc. Beetje voor de hand liggen advies misschien, maar het is zo lullig als je al je bestanden kwijt bent straks. :)

Wat is de precieze melding van je BIOS eigenlijk? Als je die intypt bij Google of in de search hier, krijg je ongetwijfeld meer info.

• alexrins
Cooling in mijn pc is aardig op orde. Zitten 3 case fans in. Verder staat m'n pc niet eens 24/7 aan. Hij gaat savonds netjes uit en sochtens over het algemeen weer aan.

Verwijderd

kan je wat meer detail geven? zo is het behoorlijk moeilijk een idee te vormen.
welk OS? wanneer exact komt de melding op het scherm? is die door windows of door de bios gegenereerd?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
gewoon retourtje ierland met het ding.

soms krijg je een refurbished terug maar soms ook een fijne nieuwe. ik heb
vandaag bijvoorbeeld een 160 gig gehad als vervanging voor de 80 die ik opgestuurd had. vast een foutje maar wel fijn.

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik heb trouwens ongeveer hetzelfde probleem met mijn 1 jaar oude D740X 60 Gb... je hoort hem ook gewoon aanlopen en dat soort dingen. Maar iig, ik had hem bij Exile Computer Solutions gehaald, je weet wel die shop waar de eigenaar zomaar was gevlucht, en dat bedrijf bestaat nu natuurlijk niet meer :P

Maar hoe kan ik hem ook opsturen?

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
NeoGames.nl schreef op 15 augustus 2003 @ 00:33:
Maar hoe kan ik hem ook opsturen?
www.maxtor.com nee ik ga het toch niet voorkauwen.

ik snap niet waar al die mensen nou moeilijk over doen.

je hdd is stuk. dan denk ik: 'zal ik eens op de site van de fabrikant gaan kijken? daar staat vast info over garantie.'

maar nee sommige mensen blijven hangen bij oh jee wat moet ik nou.

ik snap dat niet. kom op je hebt toch zelf hersens en oogjes gekregen.

no offense naar jou, maar het is gewoon verbazing van mijn kant, elke keer weer. en dan doel ik helemaal niet specifiek op stukke harde schijven ofzo.

[ Voor 28% gewijzigd door smvs op 15-08-2003 00:54 ]

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ja dat heb ik zelf onderhand ook al gedaan ja, maar ik dacht, het moet misschien via de shop gebeuren waarbij je je schijf gekocht hebt.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je daar niet zeker over bent, dan vraag je het de shop gewoon..? 8)7

Anyway, Alexrins en NeoGames: gewoon omruilen dat beestje. Kijk ook eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" voor meer details B)

/overbodig
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.