Toon posts:

temp sensor van a7n8x

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een vraagje.

Ik heb sinds kort een nieuw moederbord (een a7n8x).
Ik ben er behoorlijk tevreden mee, behalve de temperatuur van de cpu staat me niet zo aan.

Het begint al gelijk met de koude start. Wanneer ik naar de bios ga dan is de temp al 50 graden.Binnen 10 minuten loopt de temp op naar de 60 en vervolgens blijft hij daar hangen.Dit terwijl het in mijn kamertje een fijne 20 graden is (Is de afgelopen tijd wel 'ns anders geweest 8)). Mijn case temp is daarentegen wel redelijk normaal (29).
Echter, wanneer ik de cpu temp uitlaat lezen door mbm5 geeft hij naar mijnsinziens de temp die hij zou moeten zijn (zo rond de 40/45 graadjes).
Ook erg opvallend is de vreemde schommeling van de temp in de bios.Hij flits van 59 naar bijvoorbeeld 64 en weer terug.

Ik heb op mijn amd 2500 een zalman 6000cu zitten met standaard fan en koelprut.
Dit zit echter allemaal goed. De temps ontstaan bij de standaard specs van de cpu(166*11).Mijn hele systeempje hangt in een chieftec bigtower met zeer goede airflow (wanneer ik het zijpaneel van de kast afhaal stijgt de temp bij allebei de manieren van temp uitlezen.)

Nu luidt mijn vraag: Moet ik de temp sensor van de bios gaan geloven, of heeft mbm5 het bij het rechte eind?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 18:58 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

asus biossen zijn niet zo denderend wat temp betrefd :)
kijk eens of er een nieuwere bios is.
de temps bij asus borden verschillen per bios.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

en welke sensor je bios uitleest heeft ook een grote invloed, pakt ie de interne sensor of de externe. De interne sensor zal altijd hoger(en ook nauwkeuriger) weergeven en ook heen en weer springen bij de verschillende belastingen van de cpu

Bij de weg, mbm leest dezelfde sensoren uit als de bios, alleen geven ze bij asus vaak in de bios de externe weer omdat er anders mensen beginnen te mauwen dat de temperatuur te hoog word weergegeven.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 19:45 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voel eens aan de heatsink .. Brand je je vingers? Dan ligt de temperatuur zeker boven 45~50 graden. Wanneer je het nog "nét" kan aanraken, dan is het rond 40~45 graden. De CPU core temperatuur ligt daar 15~20 graden bovenop :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb aan mn heatsink gevoelt en ik kan em gewoon zolang aanraken als ik wil.
Ook na een uur cpu burn te hebben gedraait.

Ik denk dat ik zo even een nieuw biosje der in ga flitsen.

Verwijderd

Ik heb ook een groot verschil. Met probe pakt ie 48 graden en in de bios 65. Heel vreemd... Bij de eerste bios flash merkte ik dit op. Heb je al eerder deze bios geflasht?

Verwijderd

Topicstarter
Daar kan ik kort in zijn: nee :)

Verwijderd

hoe word de cpu temp uitgelezen aan de hand van de core temp of de temp in de bios? en mag de bios temp bijv 60 grade zijn want dat zou wille zegge dat de core temp 80 zou zijn. of zijn de meeste maatstaven via de temp in de bios?

Verwijderd

Zelfde probleem hier met een 2600xp! 60 graden na 5 minuten in de bios en met mbm 45 graden . Als je hier( http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=16364) even leest en het bestandje download staat alles goed ingestelt in mbm. Dit filetje stelt alles goed in voor het a7n8x bordje.
Nu word dus de socket en de processor temp diode uitgelezen. Ik denk dat mbm het bij het rechte eind heeft omdat veel mensen hetzelfde probleem hebben met dit bordje , dus dont worry.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
hier leest hij wel de goede waardes uit gedeeltelijk, wel wat hoger dan in het bios.. de rpm van de cpu cooler leest hij wel verkeerd uit en de tempsensor 3 ook.. Ik had zelf in het begin de cpu cooler er niet goed opzitten hij bleef iets op dat stuk plastic hangen dus dan valt hij niet goed op de core... hij werd toen ook 70 graden en klapte uit... nu 40 graden met cheap spire vulcano 2 en koelprut

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 15:19
Ik draai met hetzelfde mobo en cpu, ook op 200x11.0. Zowel de bios als asusprobe lezen bij mij 35 graden voor de cpu en 23 graden voor het mobo. Cpucool echter las absoluut belachelijk hoge waarden uit. Ik heb ook een zalman 6000cu. Denk dat er dan bij jou iets niet goed zit.

a7n8x deluxe rev. 2.0 met bios 1005

Verwijderd

rpm moet je bij dit bordje delen door 2 heb ik gemerkt. bij cpucool divider van 2 ingesteld en dan klopt ie wel

Verwijderd

EchteDude schreef op 15 August 2003 @ 21:14:
Ik draai met hetzelfde mobo en cpu, ook op 200x11.0. Zowel de bios als asusprobe lezen bij mij 35 graden voor de cpu en 23 graden voor het mobo. Cpucool echter las absoluut belachelijk hoge waarden uit. Ik heb ook een zalman 6000cu. Denk dat er dan bij jou iets niet goed zit.

a7n8x deluxe rev. 2.0 met bios 1005
Asus probe leest alleen de sockettemp dus klopt niet helemaal dan.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Voor de A7N8X (en heel veel andere mobo's ;)) is de waarde gemeten in het BIOS wat betreft temps en volts nog het betrouwbaarst. Asus Probe moet zich eerst nog door Windows enzo worstelen, dus die waardes kunnen afwijken. Mijn A7N8X Deluxe geeft in het BIOS (na een uur full load draaien) deze waardes aan: 28 C voor het mobo, en 45 C voor de proc. Met Asus Probe/MBM onder Win2k is dat 25 C en 46 C, ook onder full load. Die beide waardes liggen dus redelijk goed bij elkaar.

Als jij vraagt, welke temp moet ik geloven, dan zeg ik, lees de post van BalusC: voel aan je heatsink hoe warm die is. Is ie echt heet (bijna je vingers branden), dan is hij 50+, enz. Ik denk dat het in jouw geval gewoon een gebeuren is van 'lamme' sensoren in het BIOS, waar de 'echte' (gemeten) waarde wordt weergegeven, terwijl MBM compenseert en een 'realistische' waarde weergeeft. Als zodanig dus eigenlijk niks om je zorgen over te maken :).

Ook de tip van chucky666 is een goeie > doe eens een BIOS update naar 1003 of 1004. Je zal zien dat de temps in het BIOS omlaag gaan ;)

LinkedIn
Instagram

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Hehe onder mijn Vulcano 7+ wordt mijn 2100+ @ 2700+ op de A7N8X (revisie 1.04) volgens PCprobe stressed 27 graden.

MBM klopt wel als je die goed instelt:
CPU : ASUS CUSL2
CASE (?) : Asus 1
CASE (?) : Asus 4
CPU ON-DIE : W83.... S-S

Asus 1 of 4 is dacht ik de NB temp (kan me vergissen) Dat zou dan volgens mijn externe metingen Asus 1 moeten zijn (ext. 29.1 graden int. (Asus 1) 30 graden)

MBM zegt dat mijn oc'ed 2100+ 45 graden is (Asus CUSL2) en de DIE 49

Dat klopt dacht ik aardig.
Heb overigens niks aan extra ijken (compensation) gedaan (vergeleken met de bios klopt dat dan ook wel aardig)

-edit- Trouwens wel handig om te vermelden dat ik bios 1003 gebruik omdat 1004 bij mijn BIJNA 9 GRADEN warmer was (niet alleen in metingen ook in realiteit, alles ook extern gemeten dus). Dan houd ik ook rekening met het warme weer, dit deed ie ongeveer al 3 maanden.

offtopic:
Airflow komt trouwens wel goed uit sinds mijn in de schuur gevonden PApst 12cm ingebouwd is zakte de temperaturen allemaal 8-9 graden (stressed) (en 5 graden idle)

[ Voor 15% gewijzigd door Smht op 15-08-2003 21:53 ]

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Pagina: 1