[Win98]Hangt of herstart tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Vaag probleem bij een vriend van me. Hij heeft een oude bak (Pentium II 350mhz). Tijdens het opstarten krijg je van die windows 98 opstartschermen te zien. Na het 2 de scherm hangt het systeem soms (dwz. scherm wordt zwart, Hdd led doet niks meer, Num-lock brandt nog wel, maar kan niet meer uitgezet worden). Soms reboot hij spontaan ipv dat hij hangt na het tonen van een No-signal input op de monitor. Af en toe start windows ook wel goed op.

Ik heb een systeemcontrole uitgevoerd. Hij vond 1 beschadigd bestand en die heb ik d.m.v. de Win98 cd opnieuw geinstalleerd.

Drwatson geeft geen fouten aan.

Ik zie overigens wel in een flits tijdens het opstarten dat er iets door een virusscanner wordt gecontrolleerd. Nu had hij Norton erop staan, deze heb ik ge-uninstalled om te kijken of dit het probleem oplostte. Dit hielp niet. Ook zag ik dat hij tussen zijn software (via configscherm) McAfee had staan. Deze probeerde ik te verwijderen, maar dat lukt niet. Waarschijnlijk heeft ie destijds de McAfee map gewoon uit de Programfiles geflikkerd zonder netjes het uninstall proggie te draaien.

Nu heb ik alles, maar dan ook alles wat maar met de tekst McAfee te begon uit het register geflikkerd (wel netjes een backup gemaakt) , maar het McAfee icoon bleef gewoon zichtbaar binnen het configuratie scherm. Bovenstaande handeling mocht ook niet baten, dus voor de zekerheid het register maar weer teruggezet.

Hij heeft helaas geen cd meer van McAfee, dus opnieuw installeren en vervolgens verwijderen kan helaas niet.

Ik heb trouwens ook het commando: HWINFO /UI uitgevoerd, maar kwam geen problemen met de hardware tegen.

Wat kan ik nog meer doen?

Het vervelende is dat het niet eerdere keer gebeurt, maar de ene keer wel tijdens het booten en de andere keer niet. Vaker wel dan niet overigens.

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

staat virus controle in bios aan? dit wil ook nog wel eens botsen...

en als je 'alles' wat er van mcafee in het register staat, en de map van mcafee niet meer in program files staat dan kan dat ico er niet meer staan, dus heb je niet goed alles uit her register weggehaald, zou ik dan toch ook nog maar eens goed naar kijken
en als je dan toch in het register bent verwijder dan ook gelijk alle reg keys van 'norton' en 'antivirus' want norton laat ook altijd een hoop in het register 'zwerven'

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
DoingK schreef op 14 augustus 2003 @ 18:16:
staat virus controle in bios aan? dit wil ook nog wel eens botsen...

en als je 'alles' wat er van mcafee in het register staat, en de map van mcafee niet meer in program files staat dan kan dat ico er niet meer staan, dus heb je niet goed alles uit her register weggehaald, zou ik dan toch ook nog maar eens goed naar kijken
en als je dan toch in het register bent verwijder dan ook gelijk alle reg keys van 'norton' en 'antivirus' want norton laat ook altijd een hoop in het register 'zwerven'
Oja...die virus controle uit de bios had ik ook uitgezet, maar mocht niet baten.

Kan ik echt ongestraft binnen het register alles waar het woordje McAfee en Norton(symantec) inzit verwijderen? Ik weet wel dat er van McAfee echt waanzinnig veel instond. Was gewoon 10 tot 15 minuten bezig om dit allemaal te verwijderen, hierna bleef het icoontje echt staan binnen het configscherm. McAfee was inmiddels wel uit de lijst met geïnstalleerde software verdwenen.

Ik wil ook wel kijken binnen Msconfig, maar heb daar niet veel verstand van. Ik weet namelijk niet wat er wel en wat er niet in thuis hoort.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

niet alleen op het woord norton letten maar ook op het woordje nav :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• DoingK

DoingK

inderdaad, en gewoon alles weggooien

maak iig voor de zekerheid nog een backup van het register voor je begint

edit:
symantec kun je ook nog op zoeken, maar dat moet je alleen weggooien als je verder ook geen andere norton programma's op de pc hebt staan

[ Voor 40% gewijzigd door DoingK op 14-08-2003 19:09 ]

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Ik ben toch bang dat het iets anders is, want ik had echt alles wat met McAfee te maken had al verwijderd uit het register (en dat was veel), meerdere keren een search gedaan om dit te bevestigen. Waarom zou hij immers soms wel gewoon goed opstarten? Norton heb ik op de juiste manier verwijderd (lees: Uninstall) Heb ook al gedacht aan de drivers van de videokaart (Nvidia Riva 128) en heb die overnieuw geinstalleerd. Ook dit mocht niet baten, hij blijft gewoon troubles geven tijdens het opstarten.

Zouden er geen gekke verwijzingen in boot.ini, system.ini, autoexec.bat kunnen staan? Ik heb gekeken, maar het meeste wat daar in te vinden is is voor mij abacadabra, dus als ik niet zeker weet wat het is blijf ik er vanaf.

Edit: Ach voorlopig kan hij wel werken op zijn systeem, al is het af en toe wat omslachtig om hem op te starten. Was gewoon nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn. Hij gaat kijken of ie nog aan dat cd'tje kan komen van McAfee. Anders zou ik het ook niet meer weten. Win2k erop is het enige dat ik nog kan bedenken >:) maar dan moet ie denk ik wel minimaal een reepje van 64MB bij prikken zodat ie op 128 zit.

[ Voor 27% gewijzigd door jagermeister op 14-08-2003 19:46 ]

• DoingK

DoingK

jagermeister1 schreef op 14 August 2003 @ 19:41:
Win2k erop is het enige dat ik nog kan bedenken >:) maar dan moet ie denk ik wel minimaal een reepje van 64MB bij prikken zodat ie op 128 zit.
en een hoop geduld hebben..... ;)

is het trouwens win98 of 98se? dat wil ook nog wel eens verschil maken

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
DoingK schreef op 14 August 2003 @ 20:07:
[...]

en een hoop geduld hebben..... ;)

is het trouwens win98 of 98se? dat wil ook nog wel eens verschil maken
Met opstarten bedoel je? Heb namelijk hier ook een ouder systeem (toevallig ook een Pentium II 350) in huis met Win2k. Werkt prima, misschien iets trager dan met 98, maar zeker een heel stuk stabieler.

Hij draait volgens mij geen Second Edition, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• DoingK

DoingK

offtopic:
ja met opstarten ja, kheb zelf een pII 266 met 256mb staan, daar kan je bijna koffie gaan drinken tijdens opstarten (w2kAS)

misschien toch eens second edition erop zetten dan, dat scheelt vaak al heel veel met problemen en ondersteuning van de hardware

[ Voor 6% gewijzigd door DoingK op 14-08-2003 23:41 ]

Pagina: 1