Toon posts:

Lengte netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort 'n sitecom 4 poorts router gekocht. Mijn vader dan;) Maar nu werken de pc's aan poort 3 en 4 niet. Ik heb al met 'n normale one-to-one UTP kabel geprobeerd de laptop te installeren op 3 en 4 en dat lukt ook. De UTP kabels aan routerpoort 3 en 4 lopen door de kruipruimte en zijn ongeveer 25meter lang. Het waren Crossed kabels maar mijn vader heeft ze verandert in One-to-one en die werken volgens hem gewoon goed. De router brand ook als de pc's aangaan van poort 3 en 4. Het IP dat de pc's krijgen klopt wel voor geen meter. Poort 1 en 2 krijgen gewoon 192.168.0.1 en 192.168.0.2 maar 3 en 4 krijgen een heel ander IP waar niks van klopt. Zou het aan de lengte kunnen liggen van de netwerkkabels of weet iemand waar het anders aan zou kunnen liggen. De router staat op auto IP dus verdeelt zelf de IP's. Als ik zelf de IP's, gateway en eventueel de DNS server instel werkt het ook niet:'(

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik denk dat je vader toch een foutje heeft gemaakt tijdens het modificeren van de kabels, als ze het met een normale UTP kabel wel doen.
Nieuwe utp kabels dus.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
in principe zou een netwerk cat 5e kabel toot 100m zeker moeten werken. maar als de verbindingen (connectors) niet goed gemonteerd zijn loopt dat terug

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een utp cat5(e) kabel mag (geloof ik, pin me er niet op vast) 150m lang zijn, dus dat lijkt me geen probleem. Kloppen alle 8 de aders aan kant A/B? En zijn ze goed aangeknepen?

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 14-08-2003 17:29 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft ze ook gemeten en dat klopte zei hij. De kabels zitten ook op de goede volgorde.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 17:29 . Reden: Lengte is al gegeven ]

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42
volgens mij mag een kabel max 100 meter zijn, kan wel wat langer maar dit is standaard,
er is ook een nieuwe manier van straight kabels, als je tenmiste E kabels hebt.

misschien ligt het daar aan, ik zal die kabels even door meten voor de zekerheid

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn straight kabels, dat weet hij alleen ervan. Hij heeft zelf de connectors erop gezet.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Het zijn toch twisted pair cables??
met ouderwetse (platte) drop cables kom je er ook niet...

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RobIII schreef op 14 August 2003 @ 17:28:
Een utp cat5(e) kabel mag (geloof ik, pin me er niet op vast) 150m lang zijn, dus dat lijkt me geen probleem. Kloppen alle 8 de aders aan kant A/B? En zijn ze goed aangeknepen?
100 Meter

http://www.homenethelp.co.../maximum-cable-length.asp

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07
Ik denk dat je vader gewoon de kleurtjes naast elkaar gelegd heeft. Alle tests gaan dan gewoon goed, lampjes gaan branden, maar je kunt er niets over versturen. Reden: electrische storing van de aders onderling. Voor een goede kabel moet je daarom een aantal aders wisselen, waardoor de onderlinge storing niet optreed. Je moet de aders op de volgende manier in je stekkertje stoppen:

1: oranje-wit
2: oranje
3: groen-wit
4: blauw
5: blauw-wit
6. groen
7: bruin-wit
8: bruin

Waarschijnlijk werkt je 'verkeerde' kabel wel op 10 Mbit... dan heb je er nl. geen last van... 100mbit en hoger wel...

Cursus netwerkkabels maken

[ Voor 23% gewijzigd door jurri@n op 14-08-2003 17:39 ]

• musiman
  • Laatst online: 12-08 21:20

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Let op dat oranje-wit wel aan de juiste kant zit.

Wanneer je de RJ-45 connector zo voor je houdt, dat de ingang van de kabel naar jou toegericht is en het lipje aan de onderkant, dan zit oranje-wit links.

Wat je verder zou kunnen doen, is beide kanten op full duplex zetten. Ik weet niet of je dat in de router/switch in kan stellen?

Verder vind ik het raar dat je toch een ip adres krijgt. Wat voor adres? Is dit soms een 169.254.x.x adres? Als dit zo is, dan heeft die computer een zogenoemd APIPA (Automatic Private IP Adressing) adres gekregen. Dit krijgt een pc wanneer hij op DHCP staat ingesteld, maar geen DHCP server kan bereiken. 169.254 is een door IANA (nee, niet door MS) gereserveerde range.

Nog even over de kabel. Zorg ervoor, dat het omhulsel van de kabel echt tot IN de connector gaat, tot het punt dat je een versmalling ziet in de connector. En de groene kabel mag max. (ik meen) 3 millimeter gecrossed over de blauwe en blauw-witte kabel liggen.

Liggen er nog andere kabels naast de 25m lange UTP kabels? Zoals stroomkabels?

Make music, not war

• Acropia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04-2019

Acropia

Dunno

UTP Cat5 (en hoger) is gecertificeerd voor minimaal 100 meter zonder kwaliteitsverlies. Langere kabels zullen vaak wel werken, alleen kun je je netwerk dan niet meer laten certificeren voor cat 5...

It's what it is...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19
musiman2 schreef op 14 August 2003 @ 19:55:
Let op dat oranje-wit wel aan de juiste kant zit.

Wanneer je de RJ-45 connector zo voor je houdt, dat de ingang van de kabel naar jou toegericht is en het lipje aan de onderkant, dan zit oranje-wit links.
Niet zozeer dat oranje/wit aan de juiste, maar aan beide kanten aan dezelfde kant zit :)

Okee, met oranje/wit aan de "verkeerde" kant voldoe je niet aan de 568B standaard, maar je kabel is wel goed. De aansluiting is immers symetrisch :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Heb je de crossed-cables al een keer aangesloten gehad? Kan zijn dat je de poorten van de router hebt beschadigd. (Of was dat als je een straight gebruikte, waar je een crossed nodig had?? :? :? )

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

100 mtr is de aangerade lengte. 150mtr-200mtr moet echter ook werken (zij het dat je dan wat meer 'storing' hebt).

Vraag even aan je vader (die heeft die kabels tenslotte 'gefixt') of het harde kern kabel is of zachte kern (oftewel of de adertjes van alle twisted pairs uit 1 vaste kern bestaat of uit meerdere dunne draadjes), wat namelijk nog wel eens wil gebeuren bij harde kern kabel, is dat bij het aanknijpen van een stekker op een dergelijke kabel, er te hard wordt geknepen en je direct een 'kabelbreuk' veroorzaakt.

Dit is uiteraard te meten (met een UTP kabeltester). Nu begrijp ik dat je zo'n ding niet standaard in huis hebt maar met een paperclip (aan de ene kant) en een ohm-meter (aan de andere kant) kun je de aders in ieder geval doormeten.

Succes!

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• musiman
  • Laatst online: 12-08 21:20

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Vraag even aan je vader (die heeft die kabels tenslotte 'gefixt') of het harde kern kabel is of zachte kern (oftewel of de adertjes van alle twisted pairs uit 1 vaste kern bestaat of uit meerdere dunne draadjes),
En je hebt ook bekabeling dat een soort van hard plastic kruis in de kabel heeft. Dit is normaliter bedoeld voor in kabelgoten e.d. en de 8 draadjes sluit je dan met een dog-tool (punch-down tool) op een punch-down block.
Wanneer je nou met dit soort bekabeling probeert er een RJ-45 connector erop te zetten, dan gaat dat ook niet errug lekker.

Make music, not war

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
De switch werkt sowieso zeg je want met andere kabels werkt het ook. Het is dus ook geen fout aan de computerzijde, daar zijn we het over eens?

Heeft de kabel cross wel goed gewerkt? Zoja, dan zijn het zeker de stekkertjes.

Dan moet het dus aan de kabel liggen: controleer of de kabelvolgorde ok is: FAQ Network Troubleshooting

Anders knijp je er gewoon even nieuwe stekkertjes aan, zodat je zeker weet dat het werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Cross? One to one kabels moeten er in de routers toch?

Verwijderd

Ik zou de lange kabel testen op de router en pc die wel een 192.168 ip kregen.
En zelf kabels maken gaat best vaak verkeerd.
Zijn het wel nieuwe kabel en hebben ze geen breuk?
Pagina: 1