NIC's koppelen

Pagina: 1
Acties:

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Hey ik heb nu 2x 3Com 3c905-TX in m'n bakkie hangen, en als het goed is kan je die koppelen.

1. Weet iemand hoe?
2. Weet iemand of dit echt lekkere performance geeft?

Deze bak wordt een dedicated leechbak dus lijkt me wel tof om met 2 nic's te werken.

Verwijderd

Welk OS praten we dan over; is misschien wel zo makkelijk om te weten!

Wat jij wil hebben heet BONDING (aka Etherchannel, Trunking)! werkt heel mooi, nadeeltje is alleen wel dat beide kanten dit moeten ondersteunen!
Dit koppelt meerdere ethernet segmenten aan elkaar; en in het geval je hier 2 NICs voor gebruikt krijg je dus 2 maal zoveel snelheid!

Je kan er natuurlijk ook een bridge van 2 NICs maken! Zo koppel je 2 NICs aan elkaar en ze reageren op 1 en hetzelfde IP-adres

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Is't niet load balancing? Of is dat tussen verschillende servers?

Verwijderd

Is een vorm van "loadbalancing" ja!
Alleen wordt loadbalancing meestal in verband gebracht met meerdere servers (terecht). De "load" wordt dmv loadbalancing namelijk verdeeld over de verschillende servers!

Een betere naam om de load over verschillende NICs te delen op 1 server is iets als: packet mangling o.i.d
Ofwel het veranderen (NAT) van packets en vervolgens over een bepaalde NIC naar buiten sturen

• Gman
Op donderdag 30 november 2000 02:06 schreef nelske het volgende:
Welk OS praten we dan over; is misschien wel zo makkelijk om te weten!

Wat jij wil hebben heet BONDING (aka Etherchannel, Trunking)! werkt heel mooi, nadeeltje is alleen wel dat beide kanten dit moeten ondersteunen!
Dit koppelt meerdere ethernet segmenten aan elkaar; en in het geval je hier 2 NICs voor gebruikt krijg je dus 2 maal zoveel snelheid!

Je kan er natuurlijk ook een bridge van 2 NICs maken! Zo koppel je 2 NICs aan elkaar en ze reageren op 1 en hetzelfde IP-adres
Windows 2000 Professional.
En dat Bridgen is de bedoeling.

Is daar ook speciale ondersteuning voor nodig van de andere pc's?

Verwijderd

Op donderdag 30 november 2000 11:50 schreef TP70 aka Georgio het volgende:

[..]
Windows 2000 Professional.
En dat Bridgen is de bedoeling.

Is daar ook speciale ondersteuning voor nodig van de andere pc's?
Nope is niet nodig :)

Voor de buitenwereld lijkt het alsof bijvoorbeeld alle NICs in je LAN of servertje op 1 en hetzelfde IP zitten

• BonBon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06-2010
uit een Intel artikel:

(ALB = Adaptive Load Balancing)

"...ALB is implemented by installing a team of server adapters in the server. The adapters can be quickly configured to run ALB using the Intel PROSet utility. No client configuration is required..."

"...ALB can increase server bandwidth up to 400Mbps across 4 adapters..."

"...the existing ip address is shared by all adapters..."

Maar nu dus ook mijn vraag:

kan dit ook met 3Com adapters met bijbehorende software??

• Gman
Ik kan op de 3com site nix vinden.

Verwijderd

Tuurlijk kan dat met je NIC!

Bij mijn weten kan dat met alle NICs!

Het is alleen de vraag of de software (cq OS) op de desbetreffende server BRIDGING toestaat!

Van windoows durf ik dat eigenlijk niet te zeggen (windows9X sowieso niet lijkt me)!
Maar Linux ondersteund het gewoon; is gewoon een kwestie van ff in de kernel compileren en vlammen maar met die bak!

Inderdaad is het dus zo dat je via een dergelijk mechanisme er per NIC dus gewoon 100Mbit bij krijgt (okee als het 100 Mb NICs zijn dan he) aan snelheid!

Verwijderd

Overigens is natuurlijk nog wel even handig om te vermelden dat je natuurlijk voor zo'n mechanisme dus wel 2 of meer fysieke verbindingen met internet nodig hebt he!
Maar dat leek me nogal vanzelfsprekend

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 14:53
let met bridging wel even op of het van je provider mag. Ik weet dat als je tot voor kort (ik weet namelijk niet of het nog steeds zo is) bridging in je linuxkernel mee compileerde dat je bikkelhard werd afgesloten op campusnet. Wat ik gehoord heb is dat ze dan namelijk handmatig een lading switches/routers moesten resetten. Daar zijn ze niet zo blij mee!

• Gman
Ho ff...ik heb het niet over internet, maar bridging op lan party's.

• Gman
Hoe moet dit onder BeOS ?

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:03
Volgens mij kan het niet met 905 kaarten maar wel met 980's de server kaarten dus, dan heb je ook Dynamic access server.
En dan moet je een virtuele nic aanmaken en daar een ip aan knopen, en aan die virtuele nic set voeg je 2 of meer fisieke nics toe.

In ieder geval zo doen wij het op het werk, maar de performance vindt ik tegen vallen

May the Force be with You instead of Bill

• Gman
Thanx...misschien koop ik die nog wel eens.

Eerst proberen met de 905's.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
je zult 3com serverkaarten nodig hebben (980?) en een switch en OS die dat ondersteunen...

Have a wheelie good weekend!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-08 14:10
Die 980 kaarten doen dat inderdaad, de 905 niet:(

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Gman
Hmmmm...okay dan houdt het voorlopig ff op.

Verwijderd

Op zondag 03 december 2000 17:26 schreef FatalError het volgende:
Die 980 kaarten doen dat inderdaad, de 905 niet:(
Je kunt ook de 980 driver installeren op de 905 series

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:27
Op maandag 05 november 2001 22:13 schreef pcvanvliet het volgende:

[..]

Je kunt ook de 980 driver installeren op de 905 series
werkt dat echt???

Verwijderd

NICexpress [www.ipmetrics.com] icm een serienr-database of een riant gevulde portemonnee.
Werkt prima.
Als de search het fatsoenlijk deed had je een antwoord kunnen vinden.

Natuurlijk moet je wel een switch hebben met enige bandbreedte.

Stel je hebt een 8-poorts switch, en dan 2 pc's met elk 4 10/100Mbit kaarten getrunked. Dan kun je mooi met 4*10=40MB/s maximaal dingen oversturen...

Awesome.

Natuurlijk kun je ook gaan voor een netwerkkaart met meerdere UTP-poorten, maar deze zijn verschrikkelijk duur
(Adaptec 4-poorts 10/100Mbit NIC $525.00)
Pagina: 1