Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[solderen] Defecte Dimage X camera

Pagina: 1
Acties:

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 14:52

JaWa

zie hier een icon

Topicstarter
Mijn robuuste maatje is 1x te vaak gestuiterd. Nadat ik hem heb opgeschroefd viel er een onderdeel uit, een blokje van 2x1 mm. Ik heb ook de plek gevonden op de printplaat waar hij hoort. Nu ben ik niet zo heel bang om zelf te solderen maar ik wil even informeren of dit out of my leauge is. Ik heb zelf enkel een standaard bout die niet instelbaar is met best wel een dikke punt.

wat fotos ter illustratie:

de voorkant van het onderdeel naast een SD kaartje
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/riantokoosman/GoT/voorkant.jpg

De achterkant
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/riantokoosman/GoT/achterkant.jpg

printplaat
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/riantokoosman/GoT/afgebroken.jpg

printplaat vergroot
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/riantokoosman/GoT/vergroot.jpg

het volgende probleem is dat de printplaat, lcd en andere mechaniek huist tussen 2 alluminium helften. de voorste kan ik er zo afhalen maar de achterste (waar ook knopjes zitten) zit vast aan de printplaat via plastic baantjes.
kan ik deze baantjes gewoon lostrekken en er weer in duwen (zie foto)

baan 1
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/riantokoosman/GoT/7.jpg

baan 2
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/riantokoosman/GoT/9.jpg

Als ik dit niet zelf kan doen wat raden jullie mij aan (opsturen naar minolta zit er niet op-> geen garantie) Ik wil hem graag volgende week dinsdag mee op vakantie nemen. Bij welke elektronica zaak kan ik gewoon binnenstappen? (lelystad, adam, almere)

Alvast bedankt.

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waar die banen in vast zitten zit aan de zijkanten (2x) een palletje die je eruit kan trekken. Dan kan je de banen los halen. De donkere bruine hoekjes.
Nagel eronder en rustig wat trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Xavier op 14-08-2003 15:45 ]

Verwijderd

Zorg dat je een dunne punt hebt en niet langer soldeert dan 4 sec, dit om te voorkomen dat je componenten van binnen verbranden.

Ik heb wel eens op deze manier een IR poort terug gezet op een Nokia Telefoon

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:22
Dat componentje dat eraf ligt is een smdtje (het lijkt me een condensator, aan het nummer te zien op de foto C2018, met polariteit).
Het zelf solderen van smd is niet simpel en al helemaal niet als je er geen heel fijne regelbare soldeerbout bij hebt.
Wat die "plastic baantjes" betreft die kun je zo uit de connectors op het printje halen en weer terug zetten.

Discoveries are made by not following instructions.

Verwijderd

Misschien is het een idee om uit te zoeken waar het losse dingetje voor dient. Als de camera het nog zou moeten doen zonder dat dingetje, dan is er dus meer kapot. Misschien kun je hem dan beter opsturen (voor eventuele garantie?) in plaats van er zelf aan gaan prutsen .. Dan vervalt je garantie denk ik?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Een TV reparatie bedrijf(je) kan dit heus wel zo voor je maken.
Het beste kan je even zelf naar ze toe gaan (al dat kan althans) want ander moet je weer voorrijkosten betalen.
Het is gewoon een condensator en zulke grote dienen vaak enkel om de spanning een beetje stabiel te houden.

Voor een paar centen heb je ook een hele fijne solfeerbout bij de betere electronicazaak.

Senile! Senile Oekaki

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:26
Moet te doen zijn, gewoon met de soldeerbout de soldeerpasta die nog op de print zit klein beetje verwarmen met de soldeerbout en vervolgens met een pinset oid de condensator terug zetten.
Die plastic baantjes zijn flexcable's en die kan je gewoon los halen en later weer terug zetten. Kijk wel of er iets van een hendeltje zit voor die flatcable om hem los te halen, anders trek je de kabel mischien stuk.

• JaWa

JaWa

zie hier een icon

Topicstarter
okee na een tip weet ik in ieder geval hoe de component erop moet (aan de hand van het afgebroken soldeersel) en helaas ik denk dat ik niet de goede bout (25 watt en de punt heeft een diameter van 3-4 mm )ervoor heb.

Baan 2 heb ik los kunnen halen dmv die pallen maar bij baan1 kan ik geen palletjes ontdekken.
Ik kan mischien nog even googlen waar het onderdeel voor dient maar de camera wil iig niet meer aan. op de printplaat staat cz018 erbij en op het onderdeel zelf staat:
47
10t

[ Voor 8% gewijzigd door JaWa op 14-08-2003 16:14 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Lijkt me duidelijk dat je dit met jouw soldeerbout niet gaat lukken. Dus als je het zelf wilt doen (wat gewoon kan natuurlijk als je maar een beetje een vaste hand hebt) moet je even iemand vinden die een betere te leen heeft. Denk vooral aan de polariteit van het ding; er bestaat dus een 'verkeerd om'.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Met een 12 wat soldeer bout is het peace of cake.
Heb zelf een hele chip vervangen met succes van een pci kaart.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

JaWa schreef op 14 augustus 2003 @ 16:04:
okee na een tip weet ik in ieder geval hoe de component erop moet (aan de hand van het afgebroken soldeersel) en helaas ik denk dat ik niet de goede bout (25 watt en de punt heeft een diameter van 3-4 mm )ervoor heb.

Baan 2 heb ik los kunnen halen dmv die pallen maar bij baan1 kan ik geen palletjes ontdekken.
Ik kan mischien nog even googlen waar het onderdeel voor dient maar de camera wil iig niet meer aan. op de printplaat staat cz018 erbij en op het onderdeel zelf staat:
47
10t
Als je die printplaat mooilos hebt, kun je hem stabiel neerlegen, met een heel klein schroevendraaiertje op zijn plaats duwen (echt nodig!) en heel even met jou soldeerbout aantikken (seconde is denk ik wel meer dan genoeg) wacht daarna even tot het soldeer afgelkoeld is, dan kan je je schroevendraairtje weghalen en de andere kant doen...

Mocht dit soldeer niet genoeg vloeimiddel bevatten doe je eerst op de printplaat met je soldeerbout een drup op (soldeerbout erop, tin erbij en eg, soldeer niet helemaal uit laten vloeien), daarna beginnen bij stap 1 :) (onderdeel op z`n plaats duewn en verwarmen)

succes

ps, als je condensator niet helemaal netjes zit: maakt niet uit, als hij maar contact maakt...

Electronics development

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 16:06:
Met een 12 wat soldeer bout is het peace of cake.
Heb zelf een hele chip vervangen met succes van een pci kaart.
ook surface mounted?

Electronics development

Verwijderd

Dit is gewoon een SMD Elco, probeer een errug kleine bout ergens te vinden idd een 12 Watt oid, met een fijne tip, dan kun je het zo terug zetten.
De aanwezige tin kun je gebruiken, wellicht een (heeel) klein drupje seconden lijm onder het onderdeel, om het op zijn plaats te houden, om het onderdeeltje weer terug te zetten.
De elco kan best wat hebben, maar geen grote huiskamerverwarmings soldeer bout natuurlijk, wees voorzichtig met de omliggende electronica en de printbaantjes.
Let wel, het kan natuurlijk zijn dat er meer stuk is. Wel raar dat een onderdeeltje met zo weinig massa los breekt door een stuiter op de grond, dit moet af fabriek niet goed vast hebben gezeten.
Wel ff een bout met potentiaal compensatie gebruiken, dus een bout met een massa (aarde) aan het verwarmings element, teneinde ESD problemen aan de rest van de electronica te vermijden.
Suc6 !

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 01:58 . Reden: Typ0 ]

Verwijderd

en die elco van 47uF 10V vooral niet andersom monteren

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 15:45

rimpeldinky

nani?

zou gewoon zilverlijm niet beter en makkelijker maar vooral veiliger zijn?

*burp*

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

dr is spul op de markt waar je auto achter ruit verwarming mee kan repareren, dit is niet zo duur en bij elke (brezan )achtige zaak te koop.

Permanent wintericon!

• JaWa

JaWa

zie hier een icon

Topicstarter
update:
het is me gelukt om het mijn 25 watt huis tuin en keuken bout te solderen.
Helaas wil hij nog steeds niet aan (ik weet zeker dat hij niet verkeerd om zit en dat beide kanten contact maken) Ik heb wel wat extra soldeersel gebruikt..
Ik ben hem nu verder aan het demonteren.. lcd eraf... perongeluk mn ccd uit de spiegel behuizing verwijderd :X
maar ik ga weer trug naar de OK.

update 2
hij ligt nu echt helemaal gestript...
en ik heb nog een los componentje gevonden... helaas een faxtor 2 kleiner dan de smd.. en hij lag op de boveste printplaat met aanuitknop en "foto schiet knop" maar ik kan maar niet zien waar hij vandaan komt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 13:44 ]

Verwijderd

Weet je ook zeker dat je met die lompe soldeerbout niet iets overhit hebt waardoor het doorgebrand is?? :? Dat zou wel jammer zijn...
edit:

Dan is het met die soldeerbout zelf toch wel goed gegaan....

Mijn tip: Ga zoeken waar dit onderdeeltje vandaan komt! ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 11:07 ]

• JaWa

JaWa

zie hier een icon

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 11:03:
Weet je ook zeker dat je met die lompe soldeerbout niet iets overhit hebt waardoor het doorgebrand is?? :? Dat zou wel jammer zijn...
ik heb de bout nooit direct op de printplaat gehad.. en ook nooit meer langer dan 2sec iets verwarmd en ik weet zeker dat ik geen baantjes of andere onderdelen heb geraakt.

Ik heb trouwens nu 2 mogelijke plekken gevonden waar de 2e component hoort. Ik heb namelijk 2 (eingenlijk 4) baantjes gevonden die nu 'open' staan.. en bijbehorende soldeer puntjes.. maar ik zal eerst maar weer even fotos ervan schieten.

Ja helaas zijn er geen technische schemas beschikbaar. Ik denk dat er tenslotte niks anders opzit dan toch even te mailen met minolta..

(trouwens echt een geluk dat ik dat 2e onderdeeltje gevonden had.. het is zo groot als 2 zandkorrels en het zat los vastgeplakt aan een 'stickertje'.)

[ Voor 26% gewijzigd door JaWa op 15-08-2003 11:17 ]

Verwijderd

al pics???

• 3lmowww

3lmowww

edit:

doe graag high res pics :) kunnen we meezoeken :P

Electronics development

Verwijderd

ik kan het ook voor je doen alleen woon niet in de buurt van je

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:48

Swerfer

Hmm...

Wel erg slordig van minolta dat de solderingen zo slecht zijn dat ze loslaten bij grote schokken. Dit mag nooit gebeuren. Zelfs als een camera oid openbreekt bij een val zal normaal gesproken eerder de printplaat moeten breken dan dat er gesoldeerde componenten loslaten...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• JaWa

JaWa

zie hier een icon

Topicstarter
Morgen zal ik denk ik pics kunnen schieten maar ik denk dat 4mp nogal overkill is. naja ik schiet ze gwoon gwoom op 4m en host ze wel weer op mn lycos accountje :)

• Lamborghini
  • Laatst online: 08-06-2022
JaWa schreef op 15 augustus 2003 @ 11:09:
[...]
Ik heb trouwens nu 2 mogelijke plekken gevonden waar de 2e component hoort. Ik heb namelijk 2 (eingenlijk 4) baantjes gevonden die nu 'open' staan.. en bijbehorende soldeer puntjes.. maar ik zal eerst maar weer even fotos ervan schieten.
Meestal lopen er op printplaten meer banen dan nodig zijn. Dit komt vanwege versies en types welke ze hebben en waar ze gewoon 1 plaat voor gebruiken en dan gewoon een aantal dingen niet gebruiken bij de ene camera, en bij het andere type weer wel.

• JaWa

JaWa

zie hier een icon

Topicstarter
Ik heb nu pas nieuwe pics vanwege een vakantie tussendoor..

het gevonden onderdeel is 1 bij 2 mm groot en zat gelukkig vast op het bruine stickertje gemarkeerd met de rode kruis..
>CLICK<
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/riantokoosman/GoT/onderdeel.jpg

Waar het op aankomt is dat ik wil weten waar ik dit onderdeeltje terrug moet plaatsen. ik heb een aantal soldeerpuntjes gevonden helaas zijn ze zo klein dat je niet kan afleiden of het onderdeel er vanaf is gebroken.
>CLICK<
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/riantokoosman/GoT/puntjes.jpg

heeft iemand een idee waar hij hoort?

[ Voor 6% gewijzigd door JaWa op 31-08-2003 13:47 ]

Verwijderd

Ik zit hier naar 1102x725 (0,76 Mpx) te kijken en het plaatje is nog te klein/te weinig detail... Neem het printje mee naar een school, leg hem onder de microscoop en vergelijk de breukvlakken :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 13:53 ]

• 3lmowww

3lmowww

edit:

dit zijn helemaal geen breukvlakken hoor ;) deze eilandjes zijn mooi (glimmend), bol en met tin, als het gebroken was dan zou het: niet bol, glimmend zijn...

dus post nu gewoon zo hoog mogelijke res. pics van je andere prints... als je hostoing ze niet pakt: mail maar naar elmowww@duxy.net

Electronics development

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Scan de print in. Stuk duidelijker dan de macromode van een gemiddelde digicam ;)

• JaWa

JaWa

zie hier een icon

Topicstarter
hmm ja ik heb het met een geleende canon g2 geschoten.. maar ik kreeg de macro stand niet goed voor elkaar dus heb ik unzoomed zo goed mogelijk dat ding scherp gelegd en dus niet van de volledige 4mp gebruik kunnen maken.. (ze zijn dus uiterraad gecropped) maar dat van de microscoop is zeker een bruikbare tip.

nu nog even uitvogelen waar ik een microscoop kan vinden in het natuurkunde gebouw.

hehe 2e tip ga ik ook maar eens proberen.. Scannen :D
-edit- scannen maakt het er niet beter op

[ Voor 12% gewijzigd door JaWa op 31-08-2003 14:39 ]

• WEBsel
  • Laatst online: 10:19
Gezien het feit dat dat kleine component op het bruine plastic zit zou je zeggen dat het daar uit de buurt komt. Waar zit dat plastic overheen? En kan je dan zien ter hoogte van waar dat onderdeel zit?
Vaak zit op printen 'lege' eilandjes. Die worden voor testdoeleinden gebruikt in de fabriek.
Het lijkt trouwens wel op een condensatortje.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• JaWa

JaWa

zie hier een icon

Topicstarter
WEBsel schreef op 31 augustus 2003 @ 14:33:
Waar zit dat plastic overheen? En kan je dan zien ter hoogte van waar dat onderdeel zit?
Vaak zit op printen 'lege' eilandjes. Die worden voor testdoeleinden gebruikt in de fabriek.
Het lijkt trouwens wel op een condensatortje.
dat plastic zit dus over de Nec chip heen en het onderdeeltje komt dus ongeveer van het meest rechter aangegeven eilandje... (het printplaatje is trouwens van de aan/uit knop en de 'foto-schiet-knop')

Verwijderd

Hopen dat er niet 2 van die minicomponentjes waren, en dat er een is kwijt geraakt :|

Verwijderd

als je in zuid limburg woont wil ik die componenten voor je wel erop bakken.heb al vaker met SMD gewerkt.je zou over je soldeerbout ook een dunnere draad kunnen wikkelen en dan met die draad solderen.de eerste component is zeker een elko en dat is eigenlijk het makkelijkste onderdeel om te solderen.het teede onderdeel is waarschijnlijk een (ontkoppel)condensator.meet dat onderdeel eens.als het een condensator is dan meet je in de ohm-meter stand een on eindige weerstand.kijk eens goed naar die soldeerpuntjes.zijn die mooi rond zonder streepjes of putjes?glimmen ze?dan kan je die alvast wegstrepen.ik zou iig niet de camera aanzetten zonder dat je zeker weet waar die onderdelen voor dienen.dan zouden wel eens meer onderdelen kunnen sneuvelen die wat gevoeliger zijn.en die fouten zie je(meestal) niet..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 21:25 ]

Pagina: 1