Ik heb een p3 450 met een 10 gig hd. Nu kan je begrijpen dat dit nogal weinig is! ik vroeg me echter af ok ik hier zomaar allerlei hardeschijven bij kan gooien. Kunnen er bijvoorbeeld 2 van 20 bij, of 1 van 82?? Kunnen jullie me wat tips geven?
hangt van je bios af.
2 keer 20 is sowieso geen probleem
1 keer 80 kan lastig zijn als je bios alleen maar ondersteunt t/m/ 32 gieg.
moet je ff op de site kijken van je mobo leverancier.
Grenzen van bios zijn op:
ergens weinig
dan 540 MB
nog iets
dan 8 gieg
dan 32 gieg
en dan heel veel (althans nu
)
succes
2 keer 20 is sowieso geen probleem
1 keer 80 kan lastig zijn als je bios alleen maar ondersteunt t/m/ 32 gieg.
moet je ff op de site kijken van je mobo leverancier.
Grenzen van bios zijn op:
ergens weinig
dan 540 MB
nog iets
dan 8 gieg
dan 32 gieg
en dan heel veel (althans nu
succes
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Je processor is het probleem niet. Je mobo is belangrijker. misschien is het nodig om je bios te flashen. Oudere mobo's hebben soms (nog) geen ondersteuning voor de formaten die tegenwordig op de markt zijn. Maar met een bios update is dat bijna altijd wel op te lossen. Ook is het prettig als je Win 98 draait bij grotere schijven. 95 kan niet geen grote partities aan. Linux of zo mag natuurlijk ook
, maar die heeft ook beperkingen in partitie formaat.
Om te kijken of ie grote HD's ondersteund wordt moet je gewoon ff naar de website van je mobo-bouwer gaan.
Verder kan je er zo veel HD's opgooien als je IDE aansluitingen vrij hebt
Om te kijken of ie grote HD's ondersteund wordt moet je gewoon ff naar de website van je mobo-bouwer gaan.
Verwijderd
ik bedoel daarom ook dat als je een pIII hebt je eigenlijk geen hopeloos verouderd mobo hebtOp donderdag 30 november 2000 01:05 schreef worsie het volgende:
Je processor is het probleem niet. Je mobo is belangrijker. misschien is het nodig om je bios te flashen. Oudere mobo's hebben soms (nog) geen ondersteuning voor de formaten die tegenwordig op de markt zijn. Maar met een bios update is dat bijna altijd wel op te lossen. Ook is het prettig als je Win 98 draait bij grotere schijven. 95 kan niet geen grote partities aan. Linux of zo mag natuurlijk ook, maar die heeft ook beperkingen in partitie formaat.
PIII 450 is al een tijdje op de markt (iets van 1 1/2 jaar ofzo) en die kunnen nog op mobo's zitten die helaas niet verder gaan dan 32 gieg.
Ik heb zelf een P2B die dat dus niet wil (oke is PII) en flashen wil ook niet.
Andere oplossing was ik net vergeten was: Maxblast. Kun je downloaden bij www.maxtor.com en werkt bij erg goed voor die P2B en de 80 gieg.
Zover ik weet alleen bij maxtor schijven, maar soms ook bij andere merken
succes
[edit]
typos
[edit]
Ik heb zelf een P2B die dat dus niet wil (oke is PII) en flashen wil ook niet.
Andere oplossing was ik net vergeten was: Maxblast. Kun je downloaden bij www.maxtor.com en werkt bij erg goed voor die P2B en de 80 gieg.
succes
[edit]
typos
[edit]
volgens sisoft heb ik een primary en een secondary IDE... kan ik er dus maar 1 bijstoppen? verder heb ik een of ander klote moederbord van toshiba waar ik niet eens mee kan overklokken.. ik weet niet wat het voor moederbord is... heeft fat32 iets met die max gb's te maken?
prim. en sec. ide is handig want aan elke kunnen nl 2 schijven hangen!!
dus dat is al 4 schijven.
als dat niet genoeg is kun je altijd een extra controller erbij plaatsen om no meer schijven te plaatsen maar dat WIL je absoluut NIET.
Hoe meer schijven IDE, des hoger de belasting van je processor, en mijn ervaring is dat het bij 3 schijven wel ongeveer ophoudt. Meer schijven is merkbaar langzamer.
Fat32 heeft te maken met de minimale/maximale grootte van het kleinte deel van je schijf.
Kort gezegd FAT32 is beter dan FAT16 (of
voor grote schijven en partities.
Meer hierover: http://webopedia.internet.com/TERM/F/FAT32.html
succes nog een keer
dus dat is al 4 schijven.
als dat niet genoeg is kun je altijd een extra controller erbij plaatsen om no meer schijven te plaatsen maar dat WIL je absoluut NIET.
Hoe meer schijven IDE, des hoger de belasting van je processor, en mijn ervaring is dat het bij 3 schijven wel ongeveer ophoudt. Meer schijven is merkbaar langzamer.
Fat32 heeft te maken met de minimale/maximale grootte van het kleinte deel van je schijf.
Kort gezegd FAT32 is beter dan FAT16 (of
Meer hierover: http://webopedia.internet.com/TERM/F/FAT32.html
succes nog een keer
http://www.stiller.com/BigDisk.htm
http://www.acer.com/ai/faq.htm
is ook wel een leuke link
Trouwens ELK mobo is over te clocken. Vraag me alleen niet hoe. Maar mogelijk is het.
En Toshiba maakt volgens mij erg goede spullen. Ik heb al een tijdje een Laptop hier en die blijft het erg goed doen.
http://www.acer.com/ai/faq.htm
is ook wel een leuke link
Trouwens ELK mobo is over te clocken. Vraag me alleen niet hoe. Maar mogelijk is het.
En Toshiba maakt volgens mij erg goede spullen. Ik heb al een tijdje een Laptop hier en die blijft het erg goed doen.
bedankt, kan ik echter op geen enkele manier zien of mijn mobo hd's boven de 32 gieg ondersteunt? en over dat overclocken... ik zal nog eens goed zoeken! want in de bios kan het niet en er zitten geen jumpers op het mobotje!! (dacht ik)
Jawel
Moet je ff kijken welk Mobo je hebt, daarna je pc opnieuw opstarten en dan zie je welke versie van de bios je hebt.
Als je dan op de website van de makers gaat kijken, vindt je waarschijnlijk wel een antwoord daarop....
Moet je ff kijken welk Mobo je hebt, daarna je pc opnieuw opstarten en dan zie je welke versie van de bios je hebt.
Als je dan op de website van de makers gaat kijken, vindt je waarschijnlijk wel een antwoord daarop....
GVC zal best kunnen, komt wel een beetje bekend voor, maar geen idee welke chip ze daarop zetten. Zit er geen boekje bij, anders de Toshiba site, of anders de site van GVC. Als ze die hebben...
Welke studie trouwens in Delft??
Welke studie trouwens in Delft??
bouwkunde, ik heb wat gevonden, ze maken inderdaad moederborden!! in de toshiba handleiding staat niets..
GVC Group
22, Pei-Yuan Rd., Chung-Li
Industrial Park, Taoyuan,
Taiwan ROC
Taiwan......
GVC Group
22, Pei-Yuan Rd., Chung-Li
Industrial Park, Taoyuan,
Taiwan ROC
Taiwan......
Pagina: 1