Prescott straks; maar welk mobo nu (8KNXP - 875P Neo-FIS2R)?

Pagina: 1
Acties:

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 09:54
Hallo;

Zoals jullie misschien al in mijn signature zien wordt het tijd om mijn systeem weer eens te updaten. Ik ben al 2 weken enorm aan het zoeken her en der naar info en ik denk dat de i875P chipset toch wel mijn ding is.

Initieel wil ik er P4 2.4 (800Mhz)HT + 1Gb RAM inzetten maar ter zijnertijd ook wel graag met de nieuwe chips meegaan ( Presscot ).

Ik heb de FAQ's al goed doorgelezen en ook alle andere threads hierover maar ik vroeg mij af wat NU de juiste keus als je:

* Later wilt upgraden naar de nieuwe lijn processoren van Intel ( Prescott )

* De meeste flexibiliteit wilt hebben ( qua interfaces e.d. heb veel HDD's nl )

* Kwaliteit wilt hebben dwz goed product met de juiste chips e.d.

Ook vroeg ik mij af welk RAM er het beste gebruikt kan worden op de nieuwe mobo's. Ik stam nog uit de SDRAM 133Mhz tijd dus dingen als PCtigduizend en single / double sided zeggen me niet veel.

Ik snap dat de titel van dit topic iets "fout" overkomt; ik wil ook geen dicussie uitlokken van die is top en die is flop. Ik wil alleen graag jullie ( gebruikers ) ervaringen hebben zodat ik een prettige upgrade kan doen.

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Qua prestaties zijn de borden die jij noemt allemaal goed. De Asus is de beste performer, de Gigabyte blinkt uit in features, en de MSI combineert die twee. Maar het zijn niet echt zulke significante verschillen dat je een betere/slechtere kan aanwijzen. Je hebt je eigen eisen al opgesteld, gebaseerd op die eisen zou je je keuze moeten kunnen maken. RAM etc. kan je allemaal vinden in de search. Corsair TWINX is heel goed, maar ook erg duur, GeIL, OCZ, Kingston etc. zijn allemaal goed merken. Het hangt vaak af van hun overklokmogelijkheden wat de prijs zal zijn. Hoe goedkoper->des te minder overklokmogelijkheden. Op de site van de fabrikant staat vaak een compatibility lijst van DIMM's die werken met dat type mobo. Voor de rest is het een persoonlijke keuze, vooral omdat er dus dermate weinig verschil zit tussen deze mobo's. Lees veel reviews (makkelijk te vinden met google, en dan zal het wel lukken. :)

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-08 16:43

Jack

MHz Matters

welk moederbord jij wil is persoonlijk natuurlijk, je kunt opde site van de fabrikanten kijken wat de specs zijn en de verschillen en aan de hand daarvan bepalen wat jij wil...
voor geheugen kun je bijv. kijken in het ddr overclock topic in DOC, maar wat oli4100 ook zegt, wil je overclocken of niet?
wel dan duurder geheugen (pc 3500, 3700 of iets dergelijks) anders voldoet goedkoper (noname) geheugen ook wel

[Specs]

• Seven_of_Nine
Goede reply oli thanks;
Inzake overclocken enzo; voorheen deed ik dat wel maar ook ik wordt iets ouder en dan hoeft het niet perse meer; ben eigenlijk van plan zo'n leuke kleine zwart kast te kopen met al een windowtje erin gemod + fan met LEDS en een NEC 1300 ( zwart front ).
Ik heb gewoon behoefte aan een degelijk werkstation; games en speed is niet een eis; maar lange en stabiele levensduur wel.
De Asus had ik eigenlijk nog niet naar gekeken maar dat zal ik ook even doen!

• Seven_of_Nine
Oh en sorry vergat te vragen;
Inzake Prescott support? Zit dat nu wel of niet al in die borden inbegrepen?
Ik heb het niet helemaal superstrak gevolgd de afgelopen 6 maanden maar ik las iets over ander voltage en misschien ook ander PIN layout ..........

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-08 16:43

Jack

MHz Matters

Prescott support is allemaal een beetje wazig...
de moederborden fabrikanten zeggen van wel,
intel zegt van niet :?

[Specs]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 21:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Seven_of_Nine schreef op 14 augustus 2003 @ 15:12:
Hallo;

Zoals jullie misschien al in mijn signature zien wordt het tijd om mijn systeem weer eens te updaten.
Kan ik helaas nietopmaken uit je sig. Als je er nou bij had gezet wat je doet met je PC.......
Initieel wil ik er P4 2.4 (800Mhz)HT + 1Gb RAM inzetten maar ter zijnertijd ook wel graag met de nieuwe chips meegaan ( Presscot ).
....

* Later wilt upgraden naar de nieuwe lijn processoren van Intel ( Prescott )
Niemand heeft ervaring met prescott (niet hier tenminste) dus of je moederbod straks goed werkt met de vroege presscott chips is de vraag. Wellicht wil je pas kopen als de presscott uit is, wellicht is dat niet meer zo ver weg.
* De meeste flexibiliteit wilt hebben ( qua interfaces e.d. heb veel HDD's nl )
Blijkbaar wil jij regelmatig upgraden. Dus wellicht ben je het beste uit als je ervoor zorgt dat je interfaces op externe (PCI) kaarten zitten. Dan hoef je die niet elke keer te vervangen als je processor+mobo upgrade.
Ook vroeg ik mij af welk RAM er het beste gebruikt kan worden op de nieuwe mobo's. Ik stam nog uit de SDRAM 133Mhz tijd dus dingen als PCtigduizend en single / double sided zeggen me niet veel.
PC xxxx delen door 8 is je frequentie, en die redelijk optimaal als die in de buur van de FSB (pentium delen door 4) komt. Maar PC3200 is in overeenstemming met een 200FSB als in een P4C. Met minder snelhied doe je wellicht je P4 tekort, meer heb je nodig om te overklokken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Seven_of_Nine
Ok allemaal nuttige informatie tot nu toe;
Inderdaad Prescott support is wazig en daar zal ik mij ook niet meer aan ophangen.
Ik heb alle borden in alle reviews nog eens naast elkaar gezet en de keuze wordt als maar lastiger....
Is er iemand die misschien even kort zijn ( gebruikers ) ervaring wilt delen over zijn of haar 8knxp ( loop nu ook een leuke threat over ) en de 875P Neo-FIS2R ?!?!?!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Seven_of_Nine schreef op 14 August 2003 @ 16:29:

Is er iemand die misschien even kort zijn ( gebruikers ) ervaring wilt delen over zijn of haar 8knxp ( loop nu ook een leuke threat over ) en de 875P Neo-FIS2R ?!?!?!
MSI 875P FIS2R: [rml]MSI 865(P/PE/G)/875P Neo [ Ervaringen][/rml]
Het officiele topic daarover, zeg maar.... ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En Gigabyte 8KNXP ervaringen kun je hier weer terugvinden B)
[rml][ Ervaringen] Gigabyte i865 en i875 bordjes[/rml]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:40
mbt Prescott support is het heel simpel:

Ondanks dat was sommige mobo fabrikanten beweren zijn er op dit moment geen mainboards op de markt die Prescott ondersteunen. Tenminste nog niet in de huidige versies. In september komen alle mainboard fabrikanten met revisies van hun mainboards die support hebben voor VRM 10.0 en FMB 1.5 (dat vereist een Prescott namelijk).

Dus zijn er fabrikanten die heel simpel beweren "onze 865 mainboards supporten de prescott"... nou ja dat is ook zo, maar dan praten ze wel over de nieuwe, nog te introduceren revisies. Toen de huidige 865 en 875 mainboards ontworpen werden (nov 2002) waren er ook nog geen Prescott samples om te testen of het wel daadwerkelijk werkte. De huidge mainboards gaan dus maar tot 3,4Ghz en Prescott is in de 748 socket van plan om daarover heen te gaan.

De socket 748 Prescot heeft maar een heel kort leven want Q2 2004 worden dan de nieuwe grandsdale chipset van intel geintroduceerd die ook support heeft voor de socket 755 Prescott die vermoedelijk ook ergens in Q2 wordt gelanceerd.

Dus even nog een maandje of anderhalf wachten, dan zullen de nieuwe mainboards verschijnen. De 848P mainboards hebben overigens al wel Prescott support!

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 15-08-2003 18:47 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:40
Intel Announces VREG Enhancements for Prescott Support Zelfs intel brengt nieuwe versies van mainboards uit. Daarbij zijn er ook nog enkele last minute wijziginen in het VREG systeem, dus nog een reden om te twijfelen aan uitspraken van fabrikanten die beweren al Prescott support te bieden.
Pagina: 1