Alle denominaties nog 'ns aan toe (kerkgeschiedenis gezocht)

Pagina: 1
Acties:
  • 645 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 16235

Topicstarter
Op m'n werk hoor ik regelmatig allerlei namen voorbij komen van de diverse kerken die Nederland rijk is. Hervormd, Nederlands Hervormd, Gereformeerd, Vrijgemaakt Gereformeerd, Nederlands Gereformeerd, Baptisten, Evangelischen, Pinkster, etc. etc.

Nu heb ik op het internet gezocht naar wat achtergrond info: wat is nou het verschil tussen al die verschillende denominaties? Waarom zijn er zoveel soorten Gereformeerden? Oftewel: Nederlandse Kerkgeschiedenis. Maar ik nog geen duidelijk overzicht vinden.

Weet iemand waar ik hierover info kan vinden? Hoe zijn bepaalde kerken ontstaan? Waarom? Wanneer?

Mijn interesse gaat eingelijk vooral uit naar al die Hervormden en Gereformeerden (over de Evangelischen en zo weet ik al aardig wat), want daar snap ik het minst van: dat kan ik helemaal niet meer volgen. Ook niet door al dat SoW gedoe en geruzie...
Maar ik zou desalniettemin graag en overzicht zien waarin ook alle andere christelijke kerken hier in Nederland aan de beurt komen, zodat ik een duidelijk beeld kan krijgen hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Ook ben ik wel geïnteresseerd in een uitleg van verschillende termen die men bezigd. Zo hebben diverse kerken het over bepaalde verbonden, waar nogal veel waarde aan wordt gehecht ('Ons verbond is het ware verbond!').

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 16235 op 14-08-2003 14:59 ]

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 21:01

GeeBee

Oddball

Loop eens een goeie (al dan niet evangelische) boekwinkel binnen...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Misschien heb je hier wat aan? Sowieso goede plek om verder te vragen/zoeken. Mocht ik tijd hebben, dan wil ik wel verhaaltje typen.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 10:55

faraway

Dank U...

Ik ken alleen een behoorlijk oud boek dat hierover een goede uiteenzetting geeft en dat heet Spoorzoeken:
B. van Gelder en Drs. E.G. Hoekstra: 'Spoorzoeken (in de bonte wereld van geloven en denken)'; (Meulenhoff Educatief) Amsterdam, 20e (of eerdere) druk, (ISBN 90-280-4630-5).

Dit gaat overigens niet alleen over Nederland en het christendom maar over alle wereldreligies. Al wordt er uitgebreid aandacht besteed aan het kerkelijk landschap in Nederland

Topicstarter
Poohbear schreef op 14 August 2003 @ 15:17:
Misschien heb je hier wat aan? Sowieso goede plek om verder te vragen/zoeken. Mocht ik tijd hebben, dan wil ik wel verhaaltje typen.
Die link was een goeie: in dat topic vond ik weer deze link:
http://oud.refdag.nl/sitegg/pages/kerken/kl51.html
waarin het hele hervormd/gereformeerd gebeuren duidelijk wordt uitgelegd. Interessant.

Andere links zijn natuurlijk nog steeds welkom. Ik weet niet precies uit welke hoek de schrijvers komen, en dat kan wel schelen hoe ze over bepaalde dingen schrijven...

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Anoniem: 16235 schreef op 14 August 2003 @ 14:58:
Op m'n werk hoor ik regelmatig allerlei namen voorbij komen van de diverse kerken die Nederland rijk is. Hervormd, Nederlands Hervormd, Gereformeerd, Vrijgemaakt Gereformeerd, Nederlands Gereformeerd, Baptisten, Evangelischen, Pinkster, etc. etc.

Nu heb ik op het internet gezocht naar wat achtergrond info: wat is nou het verschil tussen al die verschillende denominaties? Waarom zijn er zoveel soorten Gereformeerden? Oftewel: Nederlandse Kerkgeschiedenis. Maar ik nog geen duidelijk overzicht vinden.

Weet iemand waar ik hierover info kan vinden? Hoe zijn bepaalde kerken ontstaan? Waarom? Wanneer?

Mijn interesse gaat eingelijk vooral uit naar al die Hervormden en Gereformeerden (over de Evangelischen en zo weet ik al aardig wat), want daar snap ik het minst van: dat kan ik helemaal niet meer volgen. Ook niet door al dat SoW gedoe en geruzie...
Maar ik zou desalniettemin graag en overzicht zien waarin ook alle andere christelijke kerken hier in Nederland aan de beurt komen, zodat ik een duidelijk beeld kan krijgen hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Ook ben ik wel geïnteresseerd in een uitleg van verschillende termen die men bezigd. Zo hebben diverse kerken het over bepaalde verbonden, waar nogal veel waarde aan wordt gehecht ('Ons verbond is het ware verbond!').

Alvast bedankt!
Sinds her grote schisma van de katholieke kerk(toen de protestanten onstonden) bleek men het normaal te vinden om, als iets je niet aanstond, je eigen vrom van het geloof te cre-eren. Vandaar dat er "HERvormden" en "geREformeerden" die ieder hun versie van het geloof aanghangt....

maar uiteindelijk of je nu Jood, Christ' of Islamiet bent je aanbid toch de zelfde god. Alleen op verschillende manieren, zou het dan nog uitmaken of je nu hervormd bent of Jehova?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op 14 augustus 2003 @ 16:14:
[...]
maar uiteindelijk of je nu Jood, Christ' of Islamiet bent je aanbid toch de zelfde god. Alleen op verschillende manieren, zou het dan nog uitmaken of je nu hervormd bent of Jehova?
Ik denk het wel... Vraag het maar eens aan een (orthodoxe) Jood, (orthodoxe) Christ' of (orthodoxe) Islamiet... Niet zo vreemd ook natuurlijk, want in hun boeken staat dat er maar één echte god is... En als je die boeken naast elkaar legt zul je zien dat ze niet door dezelfde god zijn geïnspireerd. Tenzij hij zichzelf zwaar heeft tegengesproken. Het zou wel heel gek zijn als God zich aan de Christenen en de Islamieten op een heel andere wijze heeft geopenbaard! Niet echt geloofwaardig...

De God die de christelijke kerken aanbidden daarentegen is wel dezelfde. Alleen geven al die kerken een andere uitleg aan de Bijbel. En dat sommige in die uitleg zo ver gaan om te zeggen dat Allah hetzelfde is als God, tja, dat vind ik wat ver gaan. Jezus heeft in ieder geval heel wat anders gezegd. En dat was de zoon van God. Tenzij je dat niet gelooft. Maar ja, dan kan je jezelf ook geen christen noemen. Ik vind daarom al die vrijzinnige christenen, die alles op één hoop gooien, dan ook erg ongeloofwaardig.

Maar deze discussie gaat een heel andere kant op dan bedoeld... ;)

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Het Christelijk geloof begint in feite op de eerste hemelvaart, ongeveer rond 30AC. Dit is de dag waarop christenen gedenken dat Jezus, na zijn kortstondige verblijf op aarde, terugkeert naar de hemel. Op deze dag, zo geloven christenen, werden de discipelen vervuld met de heilige geest en kregen de opdracht het geloof te verspreiden over de wereld. De term ‘Christendom’ ontleend de helft van zijn naam dan ook van Jezus, of Christus.

Het Christendom is in feite een afsplitsing van het Jodendom, dat rond 2000BC ontstond. De Joden geloven dat God, of Jahweh zoals ze hem noemen, niet door de mens gekend kan worden – daar is hij te verheven voor. Het idee van een persoonlijk vertegenwoordiger van Jahweh stond hen dan ook volledig tegen. Toch was dit precies wat gebeurde toen Jezus geboren werd. Steeds meer Joden begonnen Jezus te zien als de zoon van God die naar de aarde was gekomen om een nieuw verbond met de mens aan te gaan. De Joodse establishementen verzetten zich heftig tegen deze cult en vervolgden de mensen die Jezus volgden. De opvatting was simpel; Jezus was een kwaadaardige tovenaar en moest gedood worden. In diezelfde tijd waren ook de romeinen in de regio aanwezig en zij beseften dat Jezus zeer wel een revolutie kon beginnen (alhoewel dat zijn doel niet was). Zelf geloofden de romeinen in een variant van de griekse mythologie. De romeinen kregen Jezus uiteindelijk te pakken en stelden hem terecht door hem te kruisigen. Drie dagen later, zo verteld de bijbel, stond Jezus echter op uit de dood en keerde niet veel later, op de dag die Christenen nu herdenken met ‘Hemelvaart’, terug naar God met de belofte dat hij terug zou keren. Iets eerder, met ‘Pinksteren’ werden de mensen die hem volgden, discipelen genaamd, vervuld met de heilige geest. De bijbel zegt dat deze mensen ineens in vele talen konden spreken en de wereld ingestuurd werden om de mens de ‘blijde boodschap’ te brengen. Het heilige boek van de Christenen bestaat uit een oud en een nieuw testament. Het oude testament is daarbij vrijwel hetzelfde als de Torah van de Joden. Nieuw is echter het nieuwe testament, dat verteld over het leven van Jezus en wat daarna gebeurde.

Op dat moment mogen we deze nieuwe religie het Christendom noemen. Een klein aantal romeinen en een groter aantal Joden bekeerden zich tot deze nieuwe religie, maar werden door beide partijen fel vervolgd. In die tijden werd het Christendom vooral gebezigd in ondergrondse ruimten of in de grafkelders van romeinse steden. De meest bekende, en meest wrede, romeinse vervolger is Saulus. De bijbel verteld echter dat Saulus iets meemaakte dat zijn leven totaal veranderen, en hij bekeerde zich tot het Christendom en noemde zichzelf Paulus. Paulus, of meer specifiek zijn brieven, zien we in de bijbel veelvuldig terugkeren. Ironisch genoeg is het huidige Christendom voor een groot deel door Paulus vormgegeven.

Rond 1054 vond de eerste scheuring binnen het Christelijk geloof plaats. Zij viel uiteen in de Rooms-katholieke en de Oosters-orthodoxe kerken. Er waren uiteraard een aantal meningsverschillen die hier toe leidden. De meest belangrijke was dat de Rooms-katholieke kerken alleen de Paus als de gezagvoerder van God zagen, terwijl de Oosters-orthodoxe kerken alle bisschoppen als gelijkwaardig ziet (de Paus is ook een bisschop). Een ander verschil was dat Oosters-orthodoxe kerken vond dat alleen bisschoppen in het celibaat moesten. Verder waren er nog enige inhoudelijke verschillen, zoals hoe de heilige geest tot de mens komt. De Rooms-katholieke is nog steeds de grootste stroming binnen het Christendom.

In 1600 vond de volgende scheuring plaats, en wel binnen het Rooms-katholocisme. Een steeds groter deel van de Christenen was ontevreden met de manier waarop de kerk omging met haar gelovigen en splitste zich, onder leiding van Luther, Calvijn en Zwingli af van de Rooms-katholieke kerk. In feite protesteerden deze groep tegen het feit dat de Katholieke kerk miljoenen uitgaf aan de bouw van ongeloofelijk dure kerken, waardoor armen nog veel armer werden. Er zijn een aantal grote verschillen met de katholieken. De meest belangrijke is dat protestanten het gezag van de paus, of andere heiligen, niet erkennen. Zij zien de bijbel als de enige bron van het geloof. Een ander verschil is dat de machtstructuur van de protestantense kerk veel platter is en dus veel en veel minder hierarchisch is. Ook vinden protestanten de kerk en rituelen minder belangrijk (er zijn maar twee protestantse rituelen, de doop en het avondmaal). Protestanten geloven dat verlossing enkel door geloof in Jezus mogelijk wordt gemaakt, en niet door je bijvoorbeeld af te kopen (zoals bij de katholieken gebeurde).

Omdat er, in tegenstelling tot de Katholieke kerk, geen centraal gezag is, splitse het protestantisme zich snel verder op. Een kenmerk van het Nederlandse protestantisme is dat zij bestaat uit volgers van Calvijn, die een persoonlijk geloof en een persoonlijke band als kenmerkend zag. Het is dan ook niet vreemd dat deze protestanten weinig behoefte hadden aan dure kerken.

In de 19e eeuw splitste het protestantisme in het gereformeerd protestantisme en het hervormd protestantisme. De gereformeerden konden zich niet erg vinden in de machtstructuur bij de hervormde kerk (die leek op die van een staat) en vonden dat er te weinig aandacht werd besteed aan het geloven zelf. In 1951 veranderde de hervormde kerk haar koers en begon ook minder aandacht aan de beheersing van de organisatie te besteden. Verschillen tussen de gereformeerde en de hervormde kerk werden dus steeds kleiner. Rond 1961 begonnen beide kerken dan ook schoorvoetend weer te herenigen. Niet overal ging dat even vloeiend, en dat gaat het nog steeds niet. Pas in 1986 vonden beiden kerken dat ze ‘in een staat van hereniging’ waren en zo ontstond het ‘samen op weg’ proces. Dit proces betekent dat hervormde en gereformeerde gemeenten samengaan in één kerk. In 1990 sloten ook de Lutherse kerken zich bij dit proces aan. Belangrijk is dat alle drie de kerkstromingen erkennen dat de verschillen tussen de opvattingen te klein zijn om onafhankelijk van elkaar te blijven bestaan. Het ‘samen op weg’ proces verloopt in veel dorpen en steden niet uiterst vloeiend. Zelf behoor ik bij een uiterst succesvolle SoW-gemeente (Elst) waar dit proces erg goed verloopt (ook al zijn er wel eens hobbels). Het grootste probleem met SoW is dat men de kerken meer vrij wil laten in hoe men omgaat met het geloof. Sommigen vrezen dat dit gaat leiden tot een wildgroei van allerlei ‘valse stromingen’ waarin ‘alles maar mag’. Intussen proberen ook de Katholieke en de Protestante kerken te hereniging. Aangezien de verschillen tussen deze twee stromingen veel groter zijn, zal dat ook problematischer verlopen. Dat neemt niet weg dat het initiatief er is en in sommige gemeenten (waaronder de mijne) al oecumenische diensten worden georiganiseerd.

Maar er zijn nog een aantal kleinere protestantse stromingen die nog niet aan bod geweest zijn. In de 17e eeuw ontstond in Engeland de baptistische kerk onder leiding van John Smyth. Hij vond het onzinnig dat mensen die enkel naar de kerk komen ook verlost worden, en vond een persoonlijke bekering tot Christus belangrijk. De term ‘baptisme’ komt dan ook van het engelse woord voor dopen (‘baptising’) en de doop wordt door Christenen gezien als persoonlijke bekering. Baptisten hebben altijd gevonden dat mensen vrij moeten zijn te geloven wat ze willen, en dat ze niet door de staat of door de kerk gedwongen moeten worden iets te geloven. Baptisten en protestanten hebben verder ongeveer dezelfde overtuigingen met betrekking tot hoe de kerk vormgegeven moet worden. Intussen is het baptisme verspreid over de gehele wereld.

Ik kan nergens vinden hoe oud pinkstergemeenten zijn, maar zij zijn in ieder geval niet bijzonder groot (ongeveer 200 miljoen leden over de wereld). Veel verschillen met andere kerken zijn er qua overtuiging niet echt. De kerkdiensten zijn vaak uitbundiger, langer en worden gekenmerkd door veel zingen. Tegenwoordig behoren ook de Volle Evangelische kerken tot dit genoodschap. Deze kerken zijn, vanwege de vrolijke diensten, vaak populair bij jongeren.

Naast de Volle evangelische gemeenten zijn er ook Evangelische gemeenten. In feite is dit een verzamelnaam voor allerlei stromingen die nergens anders toe behoren. Deze diversiteit leidt ertoe dat er binnen deze stroming net zoveel conflict is als tussen stromingen.

Er zijn nog veel meer kleine protestantse stromingen, maar het is moeilijk daar informatie over te krijgen, en de meest belangrijke zijn wel behandeld zou ik zeggen. Interessant zijn misschien nog de ‘zevendaagse adventisten’ die de Zaterdag als sabbat zien, en niet de Zondag (zoals de andere christenen). Er zijn ook nog wat stromingen die niet tot het protestantisme horen, maar die toch interessant zijn om te bespreken.

Een bekende niet-protestantse stroming wordt gevormd door de Jehova’s getuigen. Deze stroming ontstond in 1879 toen Charles Taze Russell in de VS na 9 jaar bijbelstudie begon met het publiceren van een tijdschrift dat we nu kennen onder de naam ‘De wachttoren’. Overal ter wereld ontstonden kleine groepjes mensen die, naar aanleiding van wat in dit blad stond, over de bijbel te discussieren. Deze groepjes groeiden uit tot wat we nu kennen als de Jehova Getuigen. Zij hebben, net als alle stromingen trouwens, een ietwat andere versie van de bijbel. De naam van deze stroming wordt onttrokken uit de naam die zij God gegeven hebben; Jehovah. Jehova’s getuigen hebben het verspreiden van de boodschap tot een morele plicht gemaakt en eren op die manier ook Jehovah. Het geloof van de Jehova’s is, vergeleken met andere kerken, streng. Meer informatie is hier te vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jehovas_Getuigen

Een andere bekende groep wordt gevormd door de Mormonen. Dit ontstond in 18230, nadat de stichter Joseph Smith, een groot aantal visioenen had gehad. Hem werd door een engel, genaamd Mormon, verteld dat een groep mensen in 600BC vanuit Jeruzalem vertrokken was en ergens in Zuid-Amerika terecht was gekomen. Smith vond twee koperen platen met de geschiedenis van deze beschaving en schreef een heilig boek in 64 dagen over die hij had ontvangen van een engel. Dit avontuur werd gepubliceerd in ‘Het boek van Mormon’ en wordt door de mormonen als net zo heilig gezien als de bijbel.

[ Voor 1% gewijzigd door Confusion op 15-08-2003 10:39 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 16235 schreef op 14 August 2003 @ 16:31:
[...]

Ik denk het wel... Vraag het maar eens aan een (orthodoxe) Jood, (orthodoxe) Christ' of (orthodoxe) Islamiet... Niet zo vreemd ook natuurlijk, want in hun boeken staat dat er maar één echte god is... En als je die boeken naast elkaar legt zul je zien dat ze niet door dezelfde god zijn geïnspireerd. Tenzij hij zichzelf zwaar heeft tegengesproken. Het zou wel heel gek zijn als God zich aan de Christenen en de Islamieten op een heel andere wijze heeft geopenbaard! Niet echt geloofwaardig...

De God die de christelijke kerken aanbidden daarentegen is wel dezelfde. Alleen geven al die kerken een andere uitleg aan de Bijbel. En dat sommige in die uitleg zo ver gaan om te zeggen dat Allah hetzelfde is als God, tja, dat vind ik wat ver gaan. Jezus heeft in ieder geval heel wat anders gezegd. En dat was de zoon van God. Tenzij je dat niet gelooft. Maar ja, dan kan je jezelf ook geen christen noemen. Ik vind daarom al die vrijzinnige christenen, die alles op één hoop gooien, dan ook erg ongeloofwaardig.

Maar deze discussie gaat een heel andere kant op dan bedoeld... ;)
Kleine aanvulling:

Jezus Christus wordt door de Islam niet erkend als De Zoon van God of De Messias, maar wel als een profeet. Als moslims het over de profeet hebben, bedoelen ze Mohammed, maar ze erkennen alle bijbelse profeten en Jezus Christus als profeten. Ook de bijbelse profeten zijn geregeld met elkaar in tegenspraak, maar nieuwere profeten gaan boven oudere (tegenwoordig heet zoiets 'Voortschrijdend Inzicht').

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Freee!!

Freee!!

ChristiaanVerwijs schreef op 14 August 2003 @ 16:41:
[...]
Op deze dag, zo geloven christenen, werden de discipelen vervuld met de heilige geest en kregen de opdracht het geloof te verspreiden over de wereld.
[...]
Nee hoor, dat was 10 dagen later (Pinksteren).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Anoniem: 958

Ik denk zelf dat er ongeveer 16.000.000 geloven zijn in Nederland. Allemaal verschillend. Verder zijn er dus ongeveer 16.000.000 faculteit (1*2*3*...*16.000.000) manieren waarop deze geloven zich tot elkaar verhouden. Dit alles zorgt ervoor dat geloof iets is waar totaal geen duidelijkheid over kan bestaan (georganiseerd of niet).

Even on-topic: is het niet laatst voor het grootste deel samengevoegd tot de "Samen-Op-Weg Kerk"?

• Freee!!

Freee!!

Anoniem: 958 schreef op 14 August 2003 @ 17:14:
[...]
Even on-topic: is het niet laatst voor het grootste deel samengevoegd tot de "Samen-Op-Weg Kerk"?
Heb je dat stukje van ChristiaanVerwijs gelezen :?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Mr. Liu schreef op 14 August 2003 @ 16:44:
Nee hoor, dat was 10 dagen later (Pinksteren).
Nou! Je hebt het zitten lezen voordat ik die fout zag :) Intussen is al aangepast.

• Freee!!

Freee!!

ChristiaanVerwijs schreef op 14 August 2003 @ 20:52:
[...]
Nou! Je hebt het zitten lezen voordat ik die fout zag :) Intussen is al aangepast.
Lees je eerste alinea dan nog maar eens goed door.

Anoniem: 9942

Zelf geloofden de romeinen in een variant van de griekse mythologie.
Enigzins offtopic misschien, maar bovenstaande is toch echt niet juist. Hier wordt staatsgodsdienst met geloof verward :) Het romeinse pantheon was een staatsgodsdienst, en de rituelen van die staatsgodsdienst stonden in dienst van het rijk zelf, niet van individuele spiritualiteit. Ze maakten echter wel een essentieel deel uit van het openbaar bestuur. Christenen werden door de romeinen als een bedreiging gezien omdat zij weigerden deel te nemen aan de staatsgodsdienst daar zij dat als ketterij beschouwden, waarmee ze in de ogen van de romeinen weigerden deel te nemen aan de romeinse staat zelf. Romeinen begrepen volstrekt niet waarom christenen problemen hadden met het aanbidden van de griekse goden, aangezien zij zelf volstrekt niet geloofden in die griekse goden. De godsdienstige rituelen maakten simpelweg deel uit van de mos maiorum, de manier waarop het rijk al ruim 600 jaar bestuurd werd, en als er iets was waar de romein waarde aan hechtte, was het wel traditie.

Als romeinen personlijk al ergens echt in geloofden, was het in de veel schimmigere goden die ze werkelijk thuis aanbeden, de huisgoden (de numina), de goden die aanbeden werden in kapelletjes op kruispunten, De god warvan de flamen dialis de hogepriester was (in naam Jupiter Optimus Maximus, in werkelijkheid een veel oudere god uit etruskische tijden), enzovoorts. De meeste van deze goden hadden geen namen, geen gezichten en werden niet eens zozeer als personen gezien, maar geen romein waagde het deze goden voor het hoofd te stoten, waar het griekse pantheon volop gebruikt werd voor politieke manipulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Anoniem: 9942 schreef op 14 August 2003 @ 23:50:
[...]
Christenen werden door de romeinen als een bedreiging gezien omdat zij weigerden deel te nemen aan de staatsgodsdienst daar zij dat als ketterij beschouwden
[...]
Kleine correctie:
Christenen beschouwden het als afgoderij. Ketterij is (volgens de geloofsleer) een afwijkende en foutieve interpretatie van het Christendom. Tevens bestond in die tijd het begrip ketterij nog niet, daar dat is afgeleid van de naam van een volk/stam in zuidoost Frankrijk (de Katharen), die in de eerste kruistocht (nee, die ging niet naar Jeruzalem) zijn uitgeroeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 10:26
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.w.dijkshoorn/jwgif/schemagereformeerdekerken.jpg
Een overzicht van het ontstaan van de verschillende Protestantse kerken.
clickable

Nog een interessante site: http://www.kerkenregister.com

[ Voor 8% gewijzigd door Jozz op 15-08-2003 10:22 ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jozz schreef op 15 August 2003 @ 10:22:
[afbeelding]
Een overzicht van het ontstaan van de verschillende Protestantse kerken.
clickable

Nog een interessante site: http://www.kerkenregister.com
Mooi overzicht en goede link! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraway

faraway

Dank U...

Wat overigens wel beseft moet worden is dat de formele kaart van de protestante kerken in Nederland, nog geen overzicht van de werkelijke situatie geeft. Zo zijn er bijvoorbeeld Christelijk Gereformeerde predikanten die mogen preken in kerken van de (over het algemeen veel zwaardere) Gereformeerde Gemeente, maar die door andere Christelijk Gereformeerde kerken worden geweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
faraway schreef op 15 August 2003 @ 13:34:
Wat overigens wel beseft moet worden is dat de formele kaart van de protestante kerken in Nederland, nog geen overzicht van de werkelijke situatie geeft. Zo zijn er bijvoorbeeld Christelijk Gereformeerde predikanten die mogen preken in kerken van de (over het algemeen veel zwaardere) Gereformeerde Gemeente, maar die door andere Christelijk Gereformeerde kerken worden geweerd.
Duidelijk. Wat geen enkele kaart jammergenoeg ook weergeeft is waar de verschillende kerken en gemeenten staan: links of rechts, orthodox of niet.

Als je de verschillende Gereformeerde groepen op volgorde zou moeten zetten van zeer streng (Psalmzingende zwarte-kousen-kerk) tot zeer vrijzinnig, hoe zou het lijstje er dan uit komen te zien? (Ik heb ze nu dus NIET op die volgorde gezet!)
1. Gereformeerde Kerken in Nederland
2. Gereformeerde Kerken in Nederland (vrijgemaakt)
3. Nederlands Gereformeerde Kerken
4. Christelijke Gereformeerde Kerken
5. Gereformeerde Gemeenten
6. Gereformeerde Gemeenten in Nederland
7. Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland
En op welke plek komt dan de Gereformeerde Bond van de Hervormde Kerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Wat alles nog veel leuker maakt natuurlijk is het feit dat ook de Katholieke kerk in Nederland minimaal twee varianten kent: De Rooms Katholieke Kerk (kent iedereen wel, al is het maar van horen zegge) en de Oud-Katholieke Kerk, welke Rome niet erkent en waarvan de priesters wel mogen trouwen met het wereld hoofdkwartier in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraway

faraway

Dank U...

Anoniem: 16235 schreef op 15 August 2003 @ 13:54:
[...]

Duidelijk. Wat geen enkele kaart jammergenoeg ook weergeeft is waar de verschillende kerken en gemeenten staan: links of rechts, orthodox of niet.

Als je de verschillende Gereformeerde groepen op volgorde zou moeten zetten van zeer streng (Psalmzingende zwarte-kousen-kerk) tot zeer vrijzinnig, hoe zou het lijstje er dan uit komen te zien? (Ik heb ze nu dus NIET op die volgorde gezet!)
1. Gereformeerde Kerken in Nederland
2. Gereformeerde Kerken in Nederland (vrijgemaakt)
3. Nederlands Gereformeerde Kerken
4. Christelijke Gereformeerde Kerken
5. Gereformeerde Gemeenten
6. Gereformeerde Gemeenten in Nederland
7. Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland
En op welke plek komt dan de Gereformeerde Bond van de Hervormde Kerk?
Nou, als nr1 de lichtste is en nr 7 de zwaarste, dan staan ze bijna goed volgens mij :) Ik denk alleen dat de Nederlands Gereformeerde kerk lichter is dan gereformeerd vrijgemaakt. Nr 2 en 3 omdraaien dus.
Maar dat is een gevoelig onderwerp. Door de breuk tussen Nederlands Gereformeerd en Gereformeerd vrijgemaakt hebben mijn ouders bijvoorbeeld niet in de kerk kunnen trouwen.
Pagina: 1