Toon posts:

HD Kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eind 2001 een nieuwe pc gekocht, hierin zit een Maxtor DiamondMax 60 Plus 40.9GB, een 7200rpm U-ATA100. Deze heeft het altijd perfect gedaan totdat ie de laatste tijd niet meer wilde opspinnen bij het booten. Na even op het reset knopje geramd te hebben reboot ie opnieuw en spint de hd wel op en start windows en alles netjes op. Dit leverde nooit zo veel problemen op totdat het de laatste tijd steeds vaker gebeurt en ik dus vanaf gister de waarschuwing tijdens het booten krijg dat ik alles moet back-uppen en de hd moet vervangen.

ik gebruik de hardeschijf niet verschrikkelijk intensief, ik speel tegenwoordig nauwelijks games meer, laatste tijd is het vooral msn en internet wat ik gebruik op deze pc.

Wat ik me nou afvraag waar het in dit geval aan kan liggen, er zijn een aantal mogelijkheden:

1. Ik heb mijn pc overgeclockt, de fsb staat nu op 150 ipv 133, niet een groot verschil en volgens mij moet dit niet uitmaken voor een hd aangezien ik niet een aparte (pci) controller gebruik.

2. Mijn voeding is rot, ik heb een Aopen H600 kast met de standaard bijgeleverde voeding. Met Speedfan 4.08 zie ik de volgende waardes voor mijn voeding:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.degraaf/1.jpg

dit lijkt mij ook niet optimaal voor een hardeschijf en dan met name de 5 volt.

3. Mijn hardeschijf is gewoon brak, dit lijkt mij wel een beetje stug aangezien hij max. 2 jaar oud is?

mijn vraag is nu voornamelijk of het aan de voeding ligt of aan de hd zelf?

(ja, ik heb al gezocht maar er kwamen niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag uit)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat staat er bij de smart tab?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
weer even een screenshot gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.degraaf/2.jpg

Verwijderd

Wat zijn de andere voltages? de 3.3, ......... Zijn daar ook zo'n afwijkingen in? dan weet je HD of voeding.

Edit:

Of allebei :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 14:52 ]

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:24
begin eerst eens met powermax, dan weten we meer:

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

support op maxtor site is ook wel handig als je die eerst leest...

• The Dolf
  • Niet online
Voeding is te zwak lijkt me

Gezocht!
Router

Verwijderd

Die zal ook zeggen dat de schijf rot is, aangezien die dezelfde smart-waardes uitleest als speedfan.

Ik heb ook twee precies dezelfde schijven(gehad).
Eerste ligt een half jaar bij Maxtor(zelfde als wat jij hebt, ook ongeveer precies dezelfde smart waardes).
En de tweede die is langzaam bezig hetzelfde te vertonen, Maxtor weigert het ding nu al te vervangen(smart waardes zijn nog niet kritiek), en daarom heb ik een nieuwe schijf sinds een paar dagen...

Het lijkt een Maxtor ding te zijn, dat niet opspinnen..

Hoewel ik moet zeggen dat je voedingswaarden wel slecht zijn..

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 15:02:
Die zal ook zeggen dat de schijf rot is, aangezien die dezelfde smart-waardes uitleest als speedfan.
Waar zie jij in die smart waarden dan dat ie rot is?

Gezocht!
Router

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-03 10:57

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 14:44:

1. Ik heb mijn pc overgeclockt, de fsb staat nu op 150 ipv 133, niet een groot verschil en volgens mij moet dit niet uitmaken voor een hd aangezien ik niet een aparte (pci) controller gebruik.
Dat is dus niet waar. Je harddiskcontroller zit op de northbridge als ik me niet vergis, en wordt even hard overgeclocked. Daarom gooien mensen met extreme fsb overclocks hun harddisks wel eens op pio mode 4 omdat anders datacorruptie optreed. Conclusie :) ff niet overclocken en kijken of het dan beter gaat

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

The Dolf schreef op 14 August 2003 @ 15:03:
[...]

Waar zie jij in die smart waarden dan dat ie rot is?
Spin Retry Count waarde ligt onder de kritieke grens..

Verwijderd

Topicstarter
oke, lijkt me een rotte hd dus..nieuwe schijf wordt geen maxtor dus ;)

ik heb dat programma van maxtor even laten draaien op de test die mij het beste leek, misschien dat ik een andere had moeten doen?

hier iig even een foto van de test resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.degraaf/RIMG0471.jpg

en tijdens het booten krijg ik sinds gister dus deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.degraaf/RIMG0472.jpg

srry 56k'ers..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 15:52:
oke, lijkt me een rotte hd dus..nieuwe schijf wordt geen maxtor dus ;)

ik heb dat programma van maxtor even laten draaien op de test die mij het beste leek, misschien dat ik een andere had moeten doen?

hier iig even een foto van de test resultaten:

[pic]

en tijdens het booten krijg ik sinds gister dus deze melding:

[pic]
Run de SMART test maar eens, dan krijg je wel een melding dat de schijf dood aan het gaan is. (De error die je met het booten krijgt, die komt van SMART af).

Mja, je kunt deze gewoon RMA-en, je hebt nog garantie als het goed is.

Verwijderd

Count down has begon.... ;)
Pagina: 1