Ik heb eind 2001 een nieuwe pc gekocht, hierin zit een Maxtor DiamondMax 60 Plus 40.9GB, een 7200rpm U-ATA100. Deze heeft het altijd perfect gedaan totdat ie de laatste tijd niet meer wilde opspinnen bij het booten. Na even op het reset knopje geramd te hebben reboot ie opnieuw en spint de hd wel op en start windows en alles netjes op. Dit leverde nooit zo veel problemen op totdat het de laatste tijd steeds vaker gebeurt en ik dus vanaf gister de waarschuwing tijdens het booten krijg dat ik alles moet back-uppen en de hd moet vervangen.
ik gebruik de hardeschijf niet verschrikkelijk intensief, ik speel tegenwoordig nauwelijks games meer, laatste tijd is het vooral msn en internet wat ik gebruik op deze pc.
Wat ik me nou afvraag waar het in dit geval aan kan liggen, er zijn een aantal mogelijkheden:
1. Ik heb mijn pc overgeclockt, de fsb staat nu op 150 ipv 133, niet een groot verschil en volgens mij moet dit niet uitmaken voor een hd aangezien ik niet een aparte (pci) controller gebruik.
2. Mijn voeding is rot, ik heb een Aopen H600 kast met de standaard bijgeleverde voeding. Met Speedfan 4.08 zie ik de volgende waardes voor mijn voeding:

dit lijkt mij ook niet optimaal voor een hardeschijf en dan met name de 5 volt.
3. Mijn hardeschijf is gewoon brak, dit lijkt mij wel een beetje stug aangezien hij max. 2 jaar oud is?
mijn vraag is nu voornamelijk of het aan de voeding ligt of aan de hd zelf?
(ja, ik heb al gezocht maar er kwamen niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag uit)
ik gebruik de hardeschijf niet verschrikkelijk intensief, ik speel tegenwoordig nauwelijks games meer, laatste tijd is het vooral msn en internet wat ik gebruik op deze pc.
Wat ik me nou afvraag waar het in dit geval aan kan liggen, er zijn een aantal mogelijkheden:
1. Ik heb mijn pc overgeclockt, de fsb staat nu op 150 ipv 133, niet een groot verschil en volgens mij moet dit niet uitmaken voor een hd aangezien ik niet een aparte (pci) controller gebruik.
2. Mijn voeding is rot, ik heb een Aopen H600 kast met de standaard bijgeleverde voeding. Met Speedfan 4.08 zie ik de volgende waardes voor mijn voeding:

dit lijkt mij ook niet optimaal voor een hardeschijf en dan met name de 5 volt.
3. Mijn hardeschijf is gewoon brak, dit lijkt mij wel een beetje stug aangezien hij max. 2 jaar oud is?
mijn vraag is nu voornamelijk of het aan de voeding ligt of aan de hd zelf?
(ja, ik heb al gezocht maar er kwamen niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag uit)