monitor lekt stroom?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Da Union
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11-2023
ik heb een iiyama ls902ut en nu viel me ineens op dat als ik mn finger dicht bij het glas van het beeld hou, ik een schok krijg, het is niet statisch denk ik want het is geen ontlading maar constand, het beeld verkleurd niet en voor de rest is er ook niks vreems aan de hand.

is dit gevaarlijk of heeft iemand anders hetzelfde?
of weet iemand waardoor het komt? ik vind het raar dat er een redelijke hoeveelheid stroom ( je hoort het ook een beetje zoemen als je je finger er tegenaan houd) door een glasplaat van die dikte heen komt.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-04 20:21

Brazza

Byte me!

Klinkt wel erg op statisch geladen, geen rubber zolen aan icm vloerbedekking?

• Da Union
vloerbedeking en blote voeten, maar volgens mij is het niet statisch aangezien het niet een schok is maar min of meer constand, ik heb geen geaarde stopkontacten, en mn kast is af en toe ook aardig statisch maar dan van mn monitor heb ik ongeveer sins campzone, 2 weken terug ofzo

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-04 12:27
Druk eens op de "Degauss" knop.. moet ergens in je monitorbeheer op de monitor zitten. Hiermee "ontlaad" je de monitor. Verder zou ik eens kijken welke andere apparaten er op dezelfde aansluitingen als je monitor zitten.. Lekstroom en lus-spanning is makkelijk te verhelpen met een RTO.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• Tukkie_3
Eeuhh, GEEN geaarde stopcontacten ??? Begin daar eerst maar eens mee!!! Da's levens gevaarlijk!

• Da Union
degauss is mn favorite knop :P
hij ontlaad net zo veel als anders maar het is nu wel ff over, ik wist dat er veel spanning in zit, maar is dit niet een beetje overdreven? ik bedoel, die spanning zou toch binnen moeten blijven? en dat ie zosnel "oplaad" heb ik nog nooit meegemaakt, iiyama maar mailen, of hoef ik me geen zorgen te maken?

edit:

hoe levens gevaarlijk dan? ik heb nooit in een handleiding gelezen dat het een vereisde is,
en voldoet een draadje naar de verwarming ook? mn ouders willen denk ik niet nog een extra draadje willen spannen

[ Voor 27% gewijzigd door Da Union op 14-08-2003 14:18 ]

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:28
Als je je monitor op een geaard stopcontact aansluit, heb je het probleem dan nog?

Verwijderd

geen aarde? zorg dat ie geaard. kan simpel trek een draatje van de verwarming naar je pc kast, kast geaard, de aarde loop door je monitor kabel, monitor geaard. :) wel zo verstandig want anders kost het je video kaart. degauss is demagnetiseren van het masker van de monitor. heeft niks met statisch te maken.

• Tukkie_3
Degauss is makkelijk als je veel met je monitor sleept van warme naar koude ruimtes en omgekeert... WIl ook nog wel eens makkelijk zijn als de monitor veel in de zon staat

Ik heb mijn monitor nog maar 1x ge-degauss-ed, want de mijne is bijna niet te tillen en staat lekker in de schaduw.. :)

Verwijderd

Da Union schreef op 14 August 2003 @ 14:08:
vloerbedeking en blote voeten, maar volgens mij is het niet statisch aangezien het niet een schok is maar min of meer constand, ik heb geen geaarde stopkontacten, en mn kast is af en toe ook aardig statisch maar dan van mn monitor heb ik ongeveer sins campzone, 2 weken terug ofzo
= statische electriciteit.. je lichaam geleidt ook >:)

Verwijderd

Degauss heeft niets met statische electriciteit te maken maar alles met aardmagnetisme en die is plaatsgebonden>als je monitor verplaatst, kunnen kleuren 'verschieten" en ontmagnetiseer je de crt met rondom aangebrachte spoel waar een uitdovende wisselstroom doorheen loopt. Is te vergelijken met de demagnetiseur waarmee je vroeger taperecordekoppen demagnetiseerde.
De statische electriciteit in het schermglas wordt veroorzaakt door de continue electronen die er opvallen; met 1 metalen band rondom wordt wel geprobeerd om deze naar massa af te leiden maar omdat glas nu eenmaal niet-geleidend is hoopt er lading op, maar niet gelijkmatig verdeeld over oppervlak.
Afhankelijk van externe factoren merk je er meer of minder van.
a)vochtigheid van de lucht; droger meer statische electriciteit
b)synthetische of wollen kleding
c) idem voor stoelaankleding
d)idem vloerbedekking
Randaarde heeft geen invloed op deze situatie, glas kun je nu eenmaal niet effectief aarden.

Verwijderd

Je moet zowiezo de boel goed geaard houden.

PS Greetz from Da Kale Man.
Pagina: 1