Toon posts:

RAID1, hoe zit het met synchronisatie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil misschien binnenkort een aantal servers (uitgerust met RAID 1) op de volgende manier met nieuwe software/patches uitrusten:

Haal 1 schijf eruit. Update de Server met nieuwe software/patches. Is dit goed gegaan (server boot juist, geen BSOD etc..) en de server heeft verder geen problemen dan stop ik schijf 1 er weer in.

Is dit niet goed gegaan dan zet ik de server uit, haal ik schijf 2 eruit en en stop ik schijf 1 erin die nog in de oude situatie verkeerd en zet de server aan. Na een uur ofzo stop ik schijf 2 er weer bij die dan automatisch weer schijf 1 wordt (toch ?)

Configuratie: Compaq DL360 (de pizzadoos), W2K Server, hardwarematige RAID 1.

Heeft iemand ervaring met deze methode, enig idee of dit een beetje werkbaar is?
Hoe zit het eigenlijk precies met de synchronisatie tussen de twee schijven. Kan ik er zeker van zijn dat de schijf die er ik later bijzet data overneemt van de schijf die er al in zit?

Ik hoor het graag, thanks.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zolang je hem boot met de schijf zo je hem wilt behouden zal hij idd de andere schijf zodra je hem bijplaatst idd weer rebuilden met de inhoud van de andere schijf... Echter zul je een extra schijf nodig hebben... Als je nl. de ene schijf aan het patchen bent (neem aan dat het een volle reinstall wordt) zal hij ook gewoon als Raid1 geconfigged moeten worden... Anders zal je host-pc (die die je wilt upgraden) bij het herplaatsen hem gewoon als "no-faul-tollerance" zien en de 2e schijf nooit rebuilden... Dus ook je patched versie moet je als raid1 installeren...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijn eigen ervaring (met Highpoint HPT370 en Promise FT100) leerde me dat dit wel mogelijk is. Maar ik heb eigenlijk nog nooit geprobeerd om schijf 1/2 te swappen, zodat de data uit de tweede schijf wordt gelijkgetrokken met die op de eerste schijf, ongeacht welke schijf je als de eerste schijf gebruikt.

Uit interesse wil ik vanavond cq van de week wel hiermee gaan experimenteren :)

Edit: titel verduidelijkt

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 14-08-2003 13:49 ]