Toon posts:

Video capture - Creative 1024 of Audigy?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Middag,

Ik ga binnenkort al m'n videobanden omzetten naar DVD's en dat zijn er nogal wat. Aangezien ik dit in 1x goed wil doen wil ik goede kwaliteit hardware gebruiken, het hoeft echter niet pro-spul te zijn.

Voor het capturen heb ik al gekozen voor de Pinnacle DC10+ en voor het maken van de DVD's de nieuwe Plextor 708a (DVD+- R/RW).

Nu heb ik in m'n pc een Soundblaster 1024 zitten. Is deze goed genoeg voor het capturen van de audiosignalen, of kan ik beter een nieuwe geluidskaart aanschaffen? Volstaat een Audigy bv beter dan de 1024? Wat zijn jullie ervaringen met het capturen van audio met de 1024?

Oh ja, bedenk me nog iets. Het signaal van VHS-banden is toch beveiligd? Kan dit gecodeerde signaal gewoon gecaptuurd worden? Ik wil nl. origineel gekochte films overnemen naar DVD.

Thanx.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:24
vraag 1: het maakt in deze klasse echt niet uit, tenzij je echt bizarre overkill opnames wilt maken. de 1024 kan prima 16/24 bits samplen bij 44 khz. is al overkill aangezien je origineel vhs is, die kwaliteit is al niet heel spannend (zeker geen cd- kwaliteit). Ik zou geen audigy kopen als je het beter wil doen, neem dan een duurdere terratec, is ook goed spul. Maar zolang je je lijnnivo in de gaten houdt en je kabels niet al te brakke kwaliteit zijn voldoet die 1024 prima.

vraag 2: videobanden hebben soms macrovision. omdat je gaat capturen via composiet (of s-video) op een computer zul je die beveiliging niet meenemen. ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt dat ik daar problemen mee had.

besef je wel dat capturen met een dc10 niet direct in mpeg-2 kan. het gaat je dus veel schijfruimte kosten en daarnaast veel tijd om de boel te compressen naar mpeg-2. je zult dus ook een goede mpeg-2 encoder moeten hebben en daarnaast ook nog een dvd-authoring programma (tenzij je direct fikt via nero oid). had je daar al aan gedacht?

Verwijderd

Topicstarter
Vraag 1: ok, da's zeker duidelijk.

Vraag 2: Macrovision! Ik kon niet op de term komen. ook duidelijk.

De DC-10+ compressed in MJPEG formaat welke via Studio 8 om te zetten is naar MPEG-1 en MPEG-2. Die kan ik dan via Studio 8 of Nero op een DVD zetten. De MPEG-2 encoder van studio8 is volgens meerdere gebruikers (bron: forums/chats etc) van uitstekende kwaliteit. Ik heb nu Nero en Winoncd (zaten bij m'n 2 writers), en bij de Plextor wordt Nero 5.5 meegeleverd. Qua software zit het denk ik wel goed, maar dat is denk ik kwestie van ervaring. Mocht het niet goed werken ga ik dan op zoek naar beter spul (Ulead?). Ik plaats ook direct een 3e 80GB harde schijf (UDMA 100) om de films te capturen, dat moet voldoende zijn.

PS. Er is wel een hardwarematige MPEG2 encoder van Hauppauge, maar die was geloof ik een stukje duurder dan de DC10+.