[Win2kSrv + router] DNS niet ingesteld, werkt toch?

Pagina: 1
Acties:

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik ben bezig met het installeren van Win2k Server. Deze server zit achter een e-tech breedband router. DHCP is uitgeschakeld in de router en ik heb in Win2k opgegeven een vast ip adres te gebruiken. De default gateway van de Win2k machine wijst naar het ip van de router. Tot dusver niets geks. De DNS zoek volgorde staat standaard in Win2k Server ingesteld op 127.0.0.1, localhost dus. Een dns server is wel geinstalleerd maar nog niet geconfigureerd (net als de rest van de server).

Tot mijn verbazing werkt DNS gewoon, ik kan gewoon internetten en mailen etc zonder dat ik hiervoor ooit iets heb ingesteld. Jammergenoeg snap ik niet hoe dit kan. Wie heeft een oplossing?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

als je de active directory geinstalleerd hebt dan moet je ook meteen de dns configureren. de DNS maakt dan zelf alle nodige records aan, je kan mailen internetten etc omdat je als gateway je router hebt ingegeven.

om het even of de AD nu is geinstalleerd of niet, als je hebt aangegeven dat de DNS er wel moet zijn en je hebt hem ook geinstalleerd dan is hij ook meteen geconfigureerd, ik kan me niet heugen dat de DNS geinstalleerd kan zijn zonder geconfigureerd te zijn. Dat je hem nog niet zelf hebt aangepast betekend niet dat hij nog niet is geconfigureerd.

Verwijderd

je roothints worden gewoon gebruikt... je hoeft ook geen forwarder in te stellen naar je provider alleen om de root dns servers te ontlasten doe je dat... (plus bij chello is het wel aan te raden vanwege de no server policy :))

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Ik heb inmiddels wat meer gelezen en was zelf ook bij de roothints gekomen. Als ik split-dns wil maken moet ik neem ik aan de root-hints verwijderen (kan dan?) en een foreward maken naar een externe dns server?

Verwijderd

door een "." zone aan te maken verwijder je de roothints (die tab greys out). je kan ze ook weghalen of daar een andere neerzetten, maar je kan ze beter laten staan en gewoon een forwarder instellen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

kijk in de WOS FAQ staat heel document hoe forwarding in te stellen voor DNS.

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Je kan toch alleen een forwarder aanmaken als je "." verwijderd?
Dat had ik laatst met Windows 2000 Server.

zie dit document (van winroute): http://www.kerio.nl/wrp/dns.php

Verwijderd

inderdaad... maar als je die niet hebt, hoef je niet de roothints weg te halen...

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
mutsje schreef op 15 augustus 2003 @ 10:30:
kijk in de WOS FAQ staat heel document hoe forwarding in te stellen voor DNS.
Ik hoef niet alleen forewarding, daar kom ik zelf ook wel uit. Het gaat er om dat de interne dns absoluut niet zelf op het inet moet kunnen resolven.

Verwijderd

dan een . toevoegen
Pagina: 1