Maxtor SATA schijf wil niet op A7N8X

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Vandaag heb ik mijn hardeschijf ontvangen eeen SATA Maxtor 120 GB. Deze wil ik aansluiten op mijn Asus A7N8X Deluxe. Wanneer ik de hardeschijf aangesloten heb op het moederbord en de pc opstart dan ziet de Sillicon Image controller de hardeschijf niet.

Tijdens het booten staat er Press F4 to enter RAID nog wat…
Wanneer ik dat doe gebeurd er helemaal niks ik kan op F4 drukken wat ik wil maar ik kom niet in de instellingen.

Het moet toch gewoon willen dat ik een SATA schijf aansluit op dit moederbord? Of moeten het perse 2 schijven zijn, omdat het over RAID gaat. Ik begrijp het ff niet…

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 16:06

Masselink

Voor de dorst

Ik heb ook 1 Sata 120 op mijn Deluxe. Werkt perfect. let even op de volgende 2 dingen:

1. Bios update
2. Jumpertje (Sata enable)

Koffie en meer...

Verwijderd

deluxe rev. 2.0?? die heb ik nl. ook en zonder bios update deed ie t bij mij ook gewoon...
kep m wel 2 in zitten... maar dat moet volgens mij niet uit maken... heb je ze aangesloten met molex stekkers of die nieuwe aansluitingen?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-03 21:17

Remy

I usually get 100% accuracy

Het schijnt dat Maxtor S-ATA schijven, de 120GB en 160GB versies ervan, wat problemen geven op de A7N8X Deluxe. Zie ook dit topic op het nForcersHQ forum. Misschien eens naar de Asus of Maxtor website gaan, aangezien je vast niet de enige bent met dit probleem, kan het zijn dat 1 van beide producenten er een FAQ/tip/update van op de site heeft staan, die jou uit de brand kan helpen.

edit: ik heb nog even wat andere topics erover doorgenomen, blijkbaar is het nagenoeg altijd op te lossen door de drivers vanaf deze download page van Asus te plukken voor de S-ATA, en die te installen tijdens de WinXP install, dan moet je ergens F6 doen ;). dit is de directe download link :)

[ Voor 38% gewijzigd door Remy op 14-08-2003 09:56 ]

LinkedIn
Instagram

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Indiend deze op disabled staat, dan zou je de "Press F4 to enter RAID" geblaat geeneens op het scherm zien :)

Maargoed, je hebt dus een enkele SATA schijf op jouw mobo aangesloten en je wilt de RAID menu in gaan .. Da's eigenlijk helemaal niet nodig. In principe moet een single SATA schijf gewoon direct werken net zoals een huis-tuin-keuken IDE schijf op de southbridge.

Dus de hamvraag is: zie je de schijf überhaupt wel in Windows? Start >> Run >> Diskmgmt.msc. Zijn de SiL drivers reeds in Windows geïnstalleerd? Zie je niks geks in de Apparaatbeheer onder Harddisks/SCSI-RAID controllers?

Edit: hmm .. Check ReemF's suggestie maar eerst even ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 14-08-2003 09:53 ]

• Binnetie
Ik zal eens gaan kijken, als ik er weer ben van mijn werk, daar ben ik inmiddels al :-) Ik bedoelde met die RAID instellingen dat ik in dat menu misschien het e.e.a kan detecteren. Bedankt voor jullie advies... je horen nog van mij!

Verwijderd

heb je de silicon sata drivers van cd al wel ff op diskette gezet... en met het starten van de windows setup op F6 gedrukt?... of is dat niet nodig omdat ie sata gewoon als ide ziet?

• Binnetie
Ik doe deze hardeschijf naast mijn gewone ATA hardeschijf waar al windows op geinstalleer staat. Dus die SATA wordt alleen gebruikt voor opslag van video e.d... dan hoef ik hem toch niet te installeren met F6?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad :)

• Binnetie
Ik heb bios versie 1005. Is er misschien iets wat ik in de bios van de asus moet instellen? Of staan de bios van asus en die van Sil los van elkaar en hoef ik in die van asus niks te installeren?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ze staan idd los van elkaar, maar je had ook gewoon zélf in Asus' BIOS kunnen kijken en/of de mobo handleiding ff kunnen checken?

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 14-08-2003 10:04 ]

• Binnetie
Die heb ik doorgespit maar daar staat heel weinig over in. Ik heb de HD aangesloten met de rode SATA kabel die bij mijn moedbord geleverd werd... en het stroom komt gewoon van een zo'n stekkertje waar ook bijvoorbeeld een cd-rom speler aanhangt (even ter info)

• Binnetie
Heeft iemand nog een oplossing voor mijn probleem? Het is nog steeds niet verholpen... kan de hd defect zijn?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dus de oplossingen van ReemF en mij hebben geen soelaas? Ik zie het namelijk niet in je beknopte reply terug.

• Binnetie
Goed ik ben even wat dingen aan het proberen geweest... Ik heb de drivers gedownload zoals ReemF aangaf. Deze vonden mijn HD niet... ook niet wanneer ik de pc opstarten hij zegt iedere keer dat er geen hd is aangesloten.

Ik heb hem aan de andere SATA poort gehangen, maar daar gebeurd er ook niks...

• Binnetie
Kan het misschien dat er op de hd een jumpertje moet worden gezet? Want ik heb net zoals met een ide hardeschijf dat er alleen pinnetjes naast de stroomaansluiting zit. Bij ide zit er dan een jumper op, maar is dat ook zo bij sata?

Hoe hebben de mensen hem aangesloten?

sata kabel eraan, stroom erop en het moederboord zag hem?

Verwijderd

jep. nix geen jumpers enzo!

• Binnetie
en natuurlijk zit er geen lampje op om te kijken of de hd stroom krijgt.... iemand nog een andere optie om te testen of hij het doet?

• Binnetie
*UPDATE*

Zo ff een update. Ik heb mijn hardeschijf mee genomen naar het werk en daar in een MSI K7N2G gedaan en daar werkt hij. Bij het opstarten moest ik op CTRL-F drukken en daar vond hij mijn hardeschijf. Nu weet ik zeer waarschijnlijk ook wel wat thuis het probleem is. Ik moet thuis op CTRL-F4 drukken (MSI en Asus hanteren vast andere toetsen) maar daar reageerd de computer niet op....

Kan iemand voor mij kijken welke toets hij moet indrukken voor mn Asus mobo?

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 20-08-2003 10:55 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke toetsenbord heb je? USB? Zo ja, probeer eens in de BIOS de 'Keyboard support' om te zetten naar 'BIOS' ipv 'OS', indien het daar zo staat :) Reageert het toetsenbord ook wel tijdens de mededelingsscherm "Press F4 blabla"? (druk op Numlock/Capslock enzo)

Verwijderd

Hoor je die schijf überhaupt wel "opstarten" bij het aanzetten van de PC (fluitachtig geluid, rateltje, spinup)?

• Binnetie
BalusC schreef op 20 augustus 2003 @ 11:14:
Welke toetsenbord heb je? USB? Zo ja, probeer eens in de BIOS de 'Keyboard support' om te zetten naar 'BIOS' ipv 'OS', indien het daar zo staat :) Reageert het toetsenbord ook wel tijdens de mededelingsscherm "Press F4 blabla"? (druk op Numlock/Capslock enzo)
Nee ik gebruik een gewoon PS/2 toetsenbord...

• Binnetie
Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 11:21:
Hoor je die schijf überhaupt wel "opstarten" bij het aanzetten van de PC (fluitachtig geluid, rateltje, spinup)?
Ja dat hoor je wel gewoon. Ik heb de schijf niet geformateerd in het MSI mobo hier op mijn werk en hij werk fantastisch....

Mijn werkgever wil hem van mij kopen dus dan ben ik misschien van dat ding af en kan ik opzoek naar een nieuwe. Ik bestel gewoon weer dezelfde en dan zien we wel of hij het doet of niet...

Verwijderd

Binnetie schreef op 20 augustus 2003 @ 10:55:
*UPDATE*

Zo ff een update. Ik heb mijn hardeschijf mee genomen naar het werk en daar in een MSI K7N2G gedaan en daar werkt hij. Bij het opstarten moest ik op CTRL-F drukken en daar vond hij mijn hardeschijf. Nu weet ik zeer waarschijnlijk ook wel wat thuis het probleem is. Ik moet thuis op CTRL-F4 drukken (MSI en Asus hanteren vast andere toetsen) maar daar reageerd de computer niet op....

Kan iemand voor mij kijken welke toets hij moet indrukken voor mn Asus mobo?
Volgens mij is dat <del>, maar volgens mij is dat het probleem niet.

Ik heb een Baracuda van 80 GB (SATA) en ook een a7n8x (deluxe).
Toen ik mijn schijf eraan hing kreeg ik meteen een melding bij het raid programmatje...

• Binnetie
Of zal mijn onboard controller niet goed zijn ofzo?

Verwijderd

Ik heb ook een a7n8x deluxe rev2.0 moederbord en ik zit met mijn maxtor 80gig sata schijf met hetzelfde probleem.

Ik vraag me af of nu aan die maxtor ligt of aan sata-schijven in combinatie met t a7n8x deluxe moederbord in het algemeen. Ik wil deze harde schijf dus echt als xp-schijf gaan gebruiken, maar dat gaat dus nu niet.

Zijn er intussen misschien nog oplossingen gekomen bij jullie?

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 16:06

Masselink

Voor de dorst

Ik vraag me af of nu aan die maxtor ligt of aan sata-schijven in combinatie met t a7n8x deluxe moederbord in het algemeen.
Ik draai perfect met een 120 GB schijf.

Koffie en meer...

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 11:55

KroeT

[...]

Ik heb de 160 GB uitvoering, en die werkte eerst ook niet. Na een bios-update (zou niet nodig moeten zijn, ik weet ook niet of het geholpen heeft), en nog wat overig aanmodderen werkte t opeens wel. Als dat RAID progje hem maar laat zien bij het opstarten, je hoeft er verder niets in te stellen. Alleen in windows, maar dat is bij alle nieuwe schijven zo.

Peace is not simply the absence of war.

Verwijderd

Hehe eindelijk ik heb de oplossing gevonden en voor iedereen die met hetzelfde probleem zit:

http://www.maxtor.com/en/...ta_installation_guide.pdf

pagina 13!!

Dit programaatje draaien

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3win.htm

En alles is gefixed!!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 20:25
Ik heb 2 Maxtor 160 Gb SATA in RAID0 hangen, wereldse prestaties :)

anyways, je kan proberen up te daten naar de nieuwste 1007 bios, aangezien deze een nieuwere versie van de SilImage BIOS bevat. ik had zelf ook eerst de bios geflashed, en ze werden daarna probleemloos gevonden

Verwijderd

Je kunt beter toch al even goed kijken op de asus site want er kan een probleem in de bios van je controller zitten waardoor er data bij kopieeren of raid opstellingen corrupt raakt.

wees gewaarschuwd, er is een hoop data bij mij verneukt door dit geintje!!
(2X maxtor 120GB SATA geen RAID)

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 20:25
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 00:09:
Je kunt beter toch al even goed kijken op de asus site want er kan een probleem in de bios van je controller zitten waardoor er data bij kopieeren of raid opstellingen corrupt raakt.

wees gewaarschuwd, er is een hoop data bij mij verneukt door dit geintje!!
(2X maxtor 120GB SATA geen RAID)
in alle bios versies voor 1004 zat een bug die met een combinatie van WinXP, RAID0 en grote clusters datacorruptie kon veroorzaken. deze is sinds bios 1004 gefixed.

in alle biosen daarna is wel steeds de BIOS versie van de SilImage controller geupdate.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-03 22:32

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik weet niet of het je intussen al gelukt is, maar je moet volgens mij niet ctrl + f4 maar ctrl + s indrukken!!

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Verwijderd

Ik denk dat het wel opgelost is ondertussen
Friday 05 December 2003 00:51
Wat je precies moet drukken voor het Silicon Raid menu komt bij het booten van de a7n8x in beeld te staan - vlak na initialisatie van het mobo-bios en net vóór het initialiseren van de harddisks.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 15:53 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.