[js/cms]manieren om afbeeldingen in je cms te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Ik ben bezig(ja inderdaad net als zovelen) met het maken van een CMS. Oke het is geen echt CMS maar een SMS (Site Management System) omdat je alleen de site er mee kunt onderhouden.

Ik ben momenteel bezig met de afdeling userinput. De gebruikers kunnen tekstwaarden invoeren en ze kunnen afbeeldingen plaatsen, en daar gaat het me om.

Op welke manieren kun je de gebruiker namelijk een afbeelding laten plaatsen, de afbeelding moet uiteindelijk op de server komen. Ik heb natuurlijk al de upload optie gemaakt die goed functioneerd.

Ik zat zelf te denken aan plaatjes kopiëren van het internet. Het moeiste zou het zijn als je een vakje zou hebben waar je een afbeelding in kon laten slepen, die dan automatisch de juiste url opslaat. Ik heb hier natuurlijk al naar gezocht maar ik heb nog geen DHTML oplossing kunnen vinden. Ik denk ook niet dat het kan aangezien JS niet met files om kan gaan.

Zoniet hoe kan ik dan iets gebruiksvriendelijks maken, want iedere keer een url knippen en plakken is ook niet alles.

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Wat een bescheidenheid wat betreft de naam van je projectje :o Weinig verstand van DHTML hebbende, zou ik een uploadvensertje maken waarin je óf een URL in kunt voeren, óf een bestand. Vervolgens kun je in je WYSIWYG-editor het plaatje invoeren vanuit je imagedatabase.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Lang leve het MSHTML component :)

Upload modal-venstertje, urlletje genereren en terugpasen, in een img-tag zetten.. Klaar is djluc.

• djluc
creative8500 schreef op 14 August 2003 @ 09:13:
Wat een bescheidenheid wat betreft de naam van je projectje :o Weinig verstand van DHTML hebbende, zou ik een uploadvensertje maken waarin je óf een URL in kunt voeren, óf een bestand. Vervolgens kun je in je WYSIWYG-editor het plaatje invoeren vanuit je imagedatabase.
Ik heb nog geen naam bedacht, het is een klein onderdeeltje van een maatwerksysteem voor een bedrijf. Daar heet het website beheer(noobs.)

Het uploaden van een bestand heb ik al en is easy, gewoon <input type="file"> dat werkt dan ook perfect. Nu over afbeeldingen vanaf andere websites: Het gaat er om dat het niet handig is als gebruikers eerst de afbeelding op hun harde schijf moeten zetten en daarna uploaden. Ik zou de gebruiker op een handige manier die url willen laten doorgeven, dus niet knippen en plakken.
Bosmonster schreef op 14 August 2003 @ 09:27:
Lang leve het MSHTML component :)

Upload modal-venstertje, urlletje genereren en terugpasen, in een img-tag zetten.. Klaar is djluc.
Ik denk dat jij het ook uploaden bedoeld?

edit: Het maakt me trouwens niet uit of het IE only is, alle machines zijn toch in mijn beheer, en draaien allemaal IE.

[ Voor 6% gewijzigd door djluc op 14-08-2003 09:49 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Ah op die fiets.

Je kunt een element neerzetten (bijvoorbeeld een content-editable div) waarnaar je mensen het plaatje laat draggen. Vervolgens lees je de content uit en zorg je dat php het bestand van de locatie download en op je eigen server zet (of je de url gewoon opslaat).

Verwijderd

Bosmonster schreef op 14 augustus 2003 @ 11:13:
Ah op die fiets.

Je kunt een element neerzetten (bijvoorbeeld een content-editable div) waarnaar je mensen het plaatje laat draggen. Vervolgens lees je de content uit en zorg je dat php het bestand van de locatie download en op je eigen server zet (of je de url gewoon opslaat).
Zo heb ik het ook gedaan, maar daarbij kan je je plaatjes uploaden naar een database en bij de contenteditable div zit o.a. een knop waar je een pop-up krijgt met alle plaatjes in de db. Vervolgens klik je op een plaatje en deze word in je div gezet als link waar een php script achter hangt om je plaatje te tonen.

In de div zie je meteen je plaatje en in de db word het opgeslagen als een link.

• djluc
Verwijderd schreef op 14 augustus 2003 @ 11:19:
[...]
Zo heb ik het ook gedaan, maar daarbij kan je je plaatjes uploaden naar een database en bij de contenteditable div zit o.a. een knop waar je een pop-up krijgt met alle plaatjes in de db. Vervolgens klik je op een plaatje en deze word in je div gezet als link waar een php script achter hangt om je plaatje te tonen.

In de div zie je meteen je plaatje en in de db word het opgeslagen als een link.
Die begrijp ik niet helemaal. Je hebt dus een contenteditable div gemaakt. Daar kun je je plaatje naartoe slepen? Die komt dus van een andere website neem ik aan? Maar wat heeft dat dan te maken met uploaden? Of upload je dan eigenlijk het bestand uit de cache?

Verwijderd

dat uploaden had je toch al?
die div kan zo:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
<html>
<head>
</head>
<body>
<div id="testdiv" contenteditable="true" style="width:400px; height: 400px; border: 1px solid black;">testdiv</div>
<a href="javascript:alert(document.getElementById('testdiv').innerHTML);">click</a>
</body>
</html>

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 16:06 ]

• djluc
bij de contenteditable div zit o.a. een knop waar je een pop-up krijgt met alle plaatjes in de db. Vervolgens klik je op een plaatje en deze word in je div gezet als link waar een php script achter hangt om je plaatje te tonen.
Dat ga ik inderdaad ook maken, maar dat is verder niet moeilijk.

Er staat een img tag in de div als ik er een plaatje naartoe sleep met de juiste url in het src gedeelte. Dan heeft het toch niets met uploaden te maken maar met kopiëren?

Alvast bedankt, dit is wat ik zocht!

Verwijderd

djluc schreef op 14 August 2003 @ 16:15:
[...]
Dat ga ik inderdaad ook maken, maar dat is verder niet moeilijk.

Er staat een img tag in de div als ik er een plaatje naartoe sleep met de juiste url in het src gedeelte. Dan heeft het toch niets met uploaden te maken maar met kopiëren?

Alvast bedankt, dit is wat ik zocht!
Vertelde het een beetje wazig, maar bedoelde dat je plaatjes kan slepen naar die div en je kan eventueel plaatjes uploaden en die er in zetten.
Pagina: 1