Apache ~/username homedir forbidden

Pagina: 1
Acties:

• Deltafox
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
apache (/etc/apache/httpd.conf):

# UserDir: The name of the directory which is appended onto a user's home
# directory if a ~user request is received.
#
<IfModule mod_userdir.c>
UserDir www
</IfModule>

Alle aanvragen krijgen nu 403 Forbidden terug, dat komt door de rechten van de homedirs:

drwx------ 5 deltafox users 4096 Jul 7 23:36 deltafox/

Apache (User nobody Group nobody) heeft geen leesrechten in mijn dir, in een ander topic las ik al dat ik dan een executable voor all kan toevoegen maar dat wil ik niet want dan kunnen andere gebruikers in mijn homedir.

Dus de vraag is:

Hoe kan apache wel in mijn /home/deltafox/www en andere users niet?

Er was al een antwoord gegeven in een ander topic dat zegt:

verander rechten homedir in 701 en dan alle bestanden in homedir op 700, maar als dan nieuwe bestanden worden aangemaakt moeten die ook standaard 700 meekrijgen! hoe kan dat of is er een betere manier?

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

geef apache een eigen groep (wwwdata ofzo) een geef die leesrechten in jouw homedir

:?

It seemed like a good idea at the time

Verwijderd

Het is vrij gebruikelijk dat andere gebruikers in ieder geval leesrechten hebben op andermans $HOME. Als je dat wil voorkomen, kun je inderdaad de bestaande file-permissies aanpassen. De permissies van nieuw aan te maken files, kan worden beinvloed met umask.

Andere mogelijkheid:
Misschien kun je gebruikers rechten geven op een directory als /var/www/users/*/ zodat persoonlijke html files niet in $HOME worden opgeslagen. Dit kun je eventueel combineren met een chrooted jail voor httpd. Zie onder andere de documentatie van httpd in OpenBSD voor de mogelijkheden.

• Deltafox
hmm apache een eigen groep geven heeft geen zin want dan moeten alle users ook in die groep zitten en dus kunnen users bij elkaar lezen...

umask misschien toch de beste oplossing

of apache als root draaien...............(geintje :P)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:02
Deltafox schreef op 14 August 2003 @ 14:05:
hmm apache een eigen groep geven heeft geen zin want dan moeten alle users ook in die groep zitten en dus kunnen users bij elkaar lezen...
Nee, dat hoeft niet :)

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
Deltafox schreef op 14 augustus 2003 @ 14:05:
Nee hoor, de user kan met zijn user-rechten in zijn eigen www-dir werken. En als die dir de group van apache heeft, dan kan apache in die dir lezen. Andere users (die natuurlijk niet in de group van apache zitten) kunnen dan dus niets in de www-dir.

[ Voor 10% gewijzigd door BoZ_ op 14-08-2003 17:10 ]

Verwijderd

Je kan wel gewoon o+x zetten want alle users zitten vast in de group 'users' en die vallen dus onder 'g', niet onder 'o'. De gewone gebruikers kunnen dus niet zomaar alles lezen.

Ze kunnen natuurlijk wel via de webserver en misschien php/perl die directories (met 'x') lezen. Daar kom je niet onderuit.

• Deltafox
ja dit laatste is denk ik de beste oplossing en files die niemand mag lezen zet ik wel handmatig op 700, bedankt iedereen voor jullie reacties!
Pagina: 1