Toon posts:

[Waterchiller] Hoe custom setup verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze setup werd gemaakt door Gobien, die vroeg me de thread te openen

Idee:
Ipv een kant-en-klare H²0 set te kopen, heb ik mijn eigen custom cooling project gemaakt. Blokje afkomstig van Tha_Mafkees, 900L/h vijverpomp, pvc-slang.
Echter wil ik de rad vervangen door een waterchiller. Dus op zoek gegaan en 1 gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.fontana-kv.cz/gify/buttons/water/Renata003_shadow_SM.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/gobien/temp-nieuw/extreem/vooraanzicht.JPG

Het water zelf kreeg 8°C warm in de installatie

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/gobien/temp-nieuw/extreem/test-run/water-temps.jpg
Uitwerking:
Na de drankkoeler gedemonteerd te hebben, heb ik de koeler in een emmer gezet en pompje erin gezet. Zo kan het gekoelde water naar het cpublokje stromen.
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~calleb25/wc/P8130133.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~calleb25/wc/P8130137.JPG

Voorlopige results:
Huidige temps idle XP1800+ @1822Mhz, 1.75V Vcore
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~calleb25/wc/P8130139.JPG

Update: XP1800+ @ 2301Mhz loopt op 2.05V Vcore@41°C

Specs:
AMD Athlon XP 1800+ AXDA JIUGB DUT3C 0251 VPMW
512 MB TwinMos PC2700 333 Mhz CAS 2.5
Asus A7V8x

Vragen:
Als ik die compressor bekijk, dan heb ik toch het gevoel dat ik het water meer kan koelen, momenteel heeft het iets van 27°C
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/gobien/temp-nieuw/extreem/compressor.JPG

Kunnen jullie tips geven hoe ik de temp v/h water onder de kamertemp kan krijgen?

Ik heb de ruimte om de waterchiller permanent te plaatsen, dus ik zou gaan voor een langdurige setup waarbij ik toch betere temps wil behalen dan een H²O installatie met rad.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 13:24 ]

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-02 21:51
Na die 8°c test, heb ik de bijhorende pomp eens getest, die moest je aansluiten aan een aftakking van de 220V op de waterkoeler zelf.

Deze pomp was jammergenoeg kapot en zorgde voor kortsluiting. De waterkoeler zelf werkt nog, maar sindsdien zijn mijn temps zo goed niet meer. Een zelfde test als die 8°C leverde maar een resultaat meer op van 24°C.

Ik weet nog zo'n exact dezelfde compressors (wel compleet gedemonteerd) liggen dus ga ik eens een halen. Om te kijken wat er schort aan deze.

Verwijderd

Ik vermoed dat je niet zo gauw de temp verder naar beneden krijgt dan 4-8 graden. Die compressortjes zijn erg, erg licht. Denk aan 1/20 pk, of daar in die buurt. De Prometeia gebruikt een ongeveer 1/3hp compressor.

Wat doe je ertegen? Monteer een zwaardere compressor, en verleng de capillaire leiding.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Als je nou je radiator weer eens in je setup plaatst na alle blocks, kan je met die waterchiller je reservoir laten koelen. De meeste warmte zal de radiator wegnemen en de chiller zou dan een poging kunnen wagen om het water onder kamertemp te brengen.

Kwestie van ff proberen dus :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 14 August 2003 @ 10:24:
Als je nou je radiator weer eens in je setup plaatst na alle blocks, kan je met die waterchiller je reservoir laten koelen. De meeste warmte zal de radiator wegnemen en de chiller zou dan een poging kunnen wagen om het water onder kamertemp te brengen.

Kwestie van ff proberen dus :)
Als je water temp. onder kamer temp. ligt, dan zou je met de radiator het water alleen maar opwarmen ipv koelen...

• GoBieN-Be
lol dat is waar. :)

Nu post ik hier terwijl ik op 2301 Mhz loop op 2.05V Vcore @ 41°C

Toch wel stukken beter dan luchtkoeling. _/-\o_

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Maar het water dat net uit je blokkie(s?) komt is, lijkt me, hoger dan kamertemperatuur.
Als je dit dan met een radiator afkoelt tot kamer temperatuur en vervolgens het water nog eens gaat chillen
dat bedoelde Silentpuma

[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
Dus volgende opstelling:

res + chiller > pomp > cpu-blok > rad > res + chiller
Dan zal het warme water eerst door een rad gekoelt worden en daarna nog eens door de chiller.
Klopt het?

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

jepz :)
beetje de chiller ontlasten om nog lagere temps. te krijgen

[ Voor 82% gewijzigd door Jack op 14-08-2003 14:47 ]

[Specs]

Verwijderd

rad is overbodig, omdat: het water in je cpu blokje nog geen 2 graden opwarmt.
Als je WC een tijdje draaid, dan neemt het water een bepaalde temperatuur aan.
het is niet zo dat je water ineens 10 graden warmer is als het uit je CPU blokje komt.

dus: als je met die waterchiller het water onder kamertemp kan krijgen, dan heeft je rad geen enkel nut meer.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Welk vermogen heeft die compressor?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Een radiator is niks meer als een warmtewisselaar... In het geval van water wat kouder is als de omgevingstempratuur (zoals bij een waterchiller) zal de radiator dus het water alleen maar verwarmen!! Het water wordt echt niet zosnel warmer dat je water opeens boven kamertempratuur komt dus je verwarmt het water echt alleen maar...

@ topicstarter... Als je het water langer laat afkoelen zonder dat je pc draait dus gewoon echt alleen maar chillen en dat gechilde water rondpompen maar dus niet verwarmen.. Hoe warm wordt het water dan??

Apen-nootjes = spuit11

[ Voor 4% gewijzigd door Apen-nootjes op 14-08-2003 15:46 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 15:34:
het is niet zo dat je water ineens 10 graden warmer is als het uit je CPU blokje komt.

dus: als je met die waterchiller het water onder kamertemp kan krijgen, dan heeft je rad geen enkel nut meer.
DAT is nou juist de clou, slimmerd :)

Tim kan de temps van het water niet onder kamertemp krijgen met de waterchiller, dus zoekt hij een andere/extra manier/hulpmiddel waarmee dat wel lukt. En door idd EERST het 'warme' water door de rad te koelen, en daarna met de waterchiller je reservoir watertemp naar beneden hopelijk onder kamertemp te krijgen.

Staat trouwens in de starttopic hoor, dus aub eerst lezen voordat je wat blaat... 8)7
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 12:34:
[...]

Als je water temp. onder kamer temp. ligt, dan zou je met de radiator het water alleen maar opwarmen ipv koelen...
En als je die 2 nou eens omdraait?... :X
Siris begrijpt het tenminste :)
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 14:41:
Dus volgende opstelling:

res + chiller > pomp > cpu-blok > rad > res + chiller
Dan zal het warme water eerst door een rad gekoelt worden en daarna nog eens door de chiller.
Klopt het?
Helemaal goed :) Nog een tip voor je reservoir: maak deze niet te groot. Het beste is dat de wand het bij de koelelementen zit. Hierdoor wordt maar een kleine inhoud water koud gemaakt wat veel sneller plaats vind als dat het een hele emmer moet chillen.

Use the Search Luke...

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 14 augustus 2003 @ 15:34:

Tenzij je deze rad onderdompel in een bak ijswater in een koel/vriesbox, of je flow egt zooo bagger traag is dat ie wel zeker zo'n 10 graden opwarmt :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

pff, hebben jullie ooit elementaire natuurkunde gehad?
Dat idee van 'eerst de rad af laten koelen tot kamertemp, en dan de chiller verder laten koelen', werkt slechts als de flow zodanig laag is dat dit inderdaad gebeurt. Dus het water moet in het waterblok opwarmen tot 2 graden boven kamertemp, de radiator haalt er weer 2 graden vanaf, en de chiller nog eens 5, bijvoorbeeld.

Slechts een klein probleempje: als het water uit het waterblok 2 graden boven kamertemp is, wat is dan je waterbloktemp? Die kan niet lager zijn dan 2 graden boven kamertemp, anders zou het water niet zo warm worden.

En wat zijn we hiermee opgeschoten? Helemaal niets dus. En dan hebben we het nog niet eens over het feit wat er gebeurt in je waterblok als de flow slechts enkele liters per uur is (laminaire flow, isolerende laag tussen metaal en water).

Oftewel: of een chiller, of een radiator, maar niet beiden.

Die chiller is duidelijk niet helemaal lekker; zelfs een 1/20pk compressor moet het water nog zeker 5-20 graden onder kamertemp kunnen krijgen en houden.

• GoBieN-Be
Ik heb dus nog een 2de reserve compressor gaan halen, jammergenoeg is deze dus gedemonteerd vanuit het geheel en de leidingen doorgeknipt.

Het wattage enzo weet ik niet. Maar ik heb foto's getrokken van de compressor. Misschien leiden jullie er wat uit af.

Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~calleb25/wc/comp-t.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~calleb25/wc/elekt-t.JPG

Misschien kan ik deze elekt. componenten eens vervangen op die eerste comp door de deze hier.

[ Voor 50% gewijzigd door GoBieN-Be op 15-08-2003 14:31 ]

Verwijderd

loel !! die eigen gemaakte watercoolings sets worden steeds gekker :D

• GoBieN-Be
Welk gas is R134a eigenlijk ? :?

Ps: Ik heb maar nog ene gaan halen, heb nu al 3 compressors. 8)

Misschien vanavond nog eens zoeken naar ene die nog niet gedemonteerd is.

iemand nog tips ?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

R134a is de code voor freongas, het gas wat in deze installatie gebruikt wordt.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Is de dame eigenlijk inbegrepen bij de waterchiller :? :P

Afbeeldingslocatie: http://www.fontana-kv.cz/gify/buttons/water/Renata003_shadow_SM.jpg

Ik was trouwens een oude koelkast met een 150W compressor aan het demonteren. Toen de compressor+condensator+verdampers er bijna uit waren moest ik effe weekend naar Nederland ivm een IA. Kom ik terug en hoor ik dat m'n pa alles op de vuilnisbelt heeft geworpen (en de leidingen eerst doorgeknipt) ;(

Iemand andere suggesties? Oudere koelkasten kan ik niet dadelijk aan komen, recentere koelkasten zijn geen optie (isolatieschuim is keihard en ze zijn natuurlijk nog iets te waardevol) en de meeste water/bier-chillers zijn niet krachtig genoeg.

[ Voor 24% gewijzigd door Steve op 15-08-2003 19:20 ]

• GoBieN-Be
Die dame was jammergenoeg nergens te bespeuren. :D

Is dat in die VapoChill en Prometeia ook zo'n R134a compressors ?
En kan er iemand gokken ofzo hoeveel watt die compressor is aan de hand van de pic ?

Ik ga dus eerst eens beginnen met die uitwendige elektrische componenten te vervangen.
Ik denk dat de schuld daar ligt aangezien een kortsluiting waarschijnlijk de oorzaak was.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Ik repareer die aqua koelers regelmatig .De compressor heeft een electrisch vermogen 130
Watt en koelvermogen van ongeveer 80 Watt bij -10.
Wat misschien een idee is .Twee parallel te plaatsen dus zuigleiding koppelen en ook de persleiding en een lichte flow over de condensor o ja knip ook maar 50 centimeter van het
capillair :)

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

O ja, de reden van het kapot gaan van die dingen is bijna altijd doordraaien zonder gas
[134a] of te snel aan en uit zetten. dat start setje vervangen is meestal zinloos
maarja, wie weet hebbie mazzel.
De plaats waar ze vaak lekken is de dichtgeknepen uiteinden waar ze gevuld worden deze worden niet dichtgelast ;)

• GoBieN-Be
ok

hoe kun je weten als je ze leeg zijn ?

En weet er iemand een uitleg staan ofzo van die dingen want, zuigleiding en persleiding zeggen me niets hoor. :(

Ook wat is een capillair nou weer ?

thx

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
gobien schreef op 16 augustus 2003 @ 00:02:
ok

hoe kun je weten als je ze leeg zijn ?

En weet er iemand een uitleg staan ofzo van die dingen want, zuigleiding en persleiding zeggen me niets hoor. :(

Ook wat is een capillair nou weer ?

thx
Aan zo een compressor zitten meestal 3 leidingen aan gebraseerd,1 is die korte afgezaagde en afgedichte leiding.
Deze word gebruikt om het systeem vacuum te trekken en nadien te vullen met gas en word nadien afgesloten.
De andere 2 leidingen zijn een pers en een zuiglijding (in en uit leiding zullen we maar zeggen)
Door de persleiding van de compressor word het gas in dampvorm samengeperst en naar de condensator geperst (dat groot rad achteraan) waar het gas onder druk condenseert naar vloeibare vorm .
Na dat rad zit er dus die dunne lijding (capillair genaamt) die er door zijn uitgerekende lengte en diameter voor zorgt dat er net genoeg vloeibaar gas naar en in de verdamper geleid word.de verdamper (die spiraal in je emmer) is dus met de dikste leiding aangesloten op je compressor,en die compressor zuigt dus een bijna vacuum in je verdamper,doordat je samengeperste vloeibare gas door die capillair in je lagedruk verdamper stroomt verampt dat vloeibare gas er geweldig naar gasvorm en dit geeft dus de koude en het gas word door heel die spiraal en nadien door de zuiglijding terug naar je comressor gezogen om aan dezelfde kringloop te beginnen.

Je kan dus niet echt in het systeem kijken om te zien of er nog gas in zit ,maar aangenomen word ,als het systeem niet meer koelt kan dat een paar oorzaken hebben.
Ofwel zit er geen gas meer in
of je compressor kan geen druk meer opbouwen door verbrande of lekkende kleppen
of je hebt een verkeerde vulling of een slecht afgesteld systeem en teveel of te wijnig gas in het systeem.

je moet al echt op de hoogte zijn van koeltechniek om een van deze bovengenoemde problemen te kunnen herkennen en te verhelpen.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Bravo, mee eens. :)

• GoBieN-Be
wegsmijten dus. Ie werkt niet/niet goed meer :'(

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Wij hebben nog een oude(lees: bijna antieke) koelkast zo een waar er bovenin een los vriesvak zit, een een koel element dat tevens de rest van de kast op temp houd. Uiteraard past dat koel element perfect in onze koelbox })

D'r zit een 100W compressor op(staat er gewoon op, 220V-50hz 100W en nog een boel andere data), maar ik weet dus niet of deze 100w nu het compresie vermogen is, of dat dit het koel vermogen.

Als dat het ruwe koelvermogen is, weet ik zeker dat die kast binnenkort uit elkaar ligt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rey Nemaattori op 17-08-2003 12:26 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Ga er maar van uit dat als de compressor een electrisch vermogen (220V/50Hz-100W) van 100W heeft dat het element zeker zo'n 400 a 500 W ken koelen. Dit is afhankelijk van hoever je in temperatuur omlaag wilt (begrensd door het koudemedium) en de omgevingstemperatuur.
De theoretische achtergrond vind je terug in o.a. het boek "Warmteleer voor Technici" van Ir. A.J.M. v Kimmenade hoofdstuk 6 paragraaf 11: Negatieve kringprocessen.
Pagina: 1