Toon posts:

Geheugen wil niet hoger met 2 reepjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beetje vage topictitel, maar ik kon zo ff niets pakkenders verzinnen :P

Het probleem (naja, het punt):

Ik heb 1 reep samsung DDR2100 in mijn pc, deze draait standaard op 140 via een hogere FSB, geen probleem. Daarna is er echter een reepje Dane-Elec bijgekomen, toen wilde hij echter geen slag hoger meer. Althans hij kwam dan niet door de mem test van het bios, programma's draaiden redelijk stabiel.

Affijn, dat geheugen leek me dus niet erg geschikt. En aangezien ik me wilde voorbereiden op de toekomst heb ik gewoon wat goedkoop PC2700 gekocht bij RAX. Nu kan het aan mij liggen, maar PC2700 draait voor zover ik weet op 150MHz... Zodra ik echter deze geheugenreep (ook 256MB) er bij in steek wil hij ook niet meer overklokken!

Nou snap ik er dus niets meer van, aangezien het niet aan het nieuwe geheugen kan liggen (moet tot zowieso 150MHz kunnen overklokken) en het Samsung geheugen alleen wél tot 140 kan stabiel. (gaat tot 145 ofzo)

Het geheugen draait op CAS 2.5, lager kan mijn mobo (MSI K7T Pro2 RAID) niet.
Ik heb geprobeert om memory interleave (nu op 4×) uit te schakelen maar dat hielp niets. Ook heb ik het geprobeert met spread spectrum (wat doet dat precies???) aan of uit, ook zonder resultaat.

Heeft iemand van jullie enig idee wat hier aan de hand is :?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

erm pc 2700 mem draait op 166 mhz :>

punt 2 als je de DOC faq had gelezen (daar hoort dit topic ook in denk ik)
dan zou je hebben gezien dat bij het ocen van een pc niet alleen het geheugen het aan moet kunnen
maar ook het moederboard en de proc + natuurlijk de pci + agp kaartjes ;)
want als je op een hogere fsb draait is het bij alle amd chipsets (behalve de nforce 2)
dat dan ook de agp en de pci bus mee omhoog gaat
dus je pci en agp kaartjes moeten ook harder mee werken om het bij te kunnen benen

dus wat zou het dan kunnen zijn ?
een pci kaart die het niet verder wil trekken?? ik zou zeggen lees deze eens door :
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

PC2100 draait op DDR200, PC2700 draait op DDR333, en PC3200 op DDR400.
Niet alle dimmen kunnen zonder problemen overgeklokt worden. Hangt van mobo en geheugenmerk en type af.

Zo kun je voor goed overklokken beter kijken naar Corsair, Geil of OCZ.

| Specs Aurora24 | My music |

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

The_Prince_of_Mu schreef op 14 August 2003 @ 01:24:
Niet alle dimmen kunnen zonder problemen overgeklokt worden. Hangt van mobo en geheugenmerk en type af.

lees eens ;)
hij heeft PC2700 mem
dus op 140 mhz is dan geen ocen maar onder ocen

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Ja maar hij heeft ook 2 verschillende reepjes zou het daar niet aan kunnen liggen... Dat de langzamere de snellere beperkt zoiets als je een pc133 in een mobo steekt dat alleeen pc 100 aan kan deze dan ook maar op pc100 loopt? @ TS heb je al het pc 2700 reepje alleen geprobeerd ? iig suc6

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:42
biosupdate? memtest al gedraaid? maybe is je nieuwe pc2700 gewoon brak en loopt het daarom niet

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 14 augustus 2003 @ 01:23:
erm pc 2700 mem draait op 166 mhz :>

punt 2 als je de DOC faq had gelezen (daar hoort dit topic ook in denk ik)
dan zou je hebben gezien dat bij het ocen van een pc niet alleen het geheugen het aan moet kunnen
maar ook het moederboard en de proc + natuurlijk de pci + agp kaartjes ;)
want als je op een hogere fsb draait is het bij alle amd chipsets (behalve de nforce 2)
dat dan ook de agp en de pci bus mee omhoog gaat
dus je pci en agp kaartjes moeten ook harder mee werken om het bij te kunnen benen

dus wat zou het dan kunnen zijn ?
een pci kaart die het niet verder wil trekken?? ik zou zeggen lees deze eens door :
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)
Die faq heb ik wel gelezen.
Ik weet wel dat mijn PCI kaarten enzo de hogere FSB aan moeten kunnen.
Als je echter mijn post even had doorgelezen had je kunnen opmerken dat mijn geheugen van Samsung (pc2100/266) wél op 140 wil. Dan licht het dus ook niet aan de pci/agp sloten (of de usb poort).

Vervolgens doe ik er pc2700 (333 dank u :P ) bij en en kom ik niet meer hoger dan de standaard 133! Terwijl ik de pc2700 in feite aan het onderklokken ben!

@ en XP2400:
Inderdaad is het zo dat mijn geheugen beperkt word door het langzaamste reepje. Dat het Samsung ding moeten zijn. Die haalt echter makkelijk 140. De pc2700 moet 166 aan kunnen, dus dat zou het probleem niet mogen zijn... Ik ga zometeen inderdaad eens proberen wat er gebeurt als ik alleen de pc2700 er in laat.

@ Fanatic_FS
Memtest draaien @ de standaard snelheid van 133 bedoel je?
Bij 134 kom ik de memtest van het bios al niet meer door namelijk. . .
Bios update heb ik nog niet gedaan, maar dat lijkt me ook niet te verklaren waarom 1 afzonderlijk reepje wel op 140 wil en 2 reepjes niet :P

Bedankt voor de reacties in elk geval :)

/me will keep you informed! :P

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

The_Prince_of_Mu schreef op 14 augustus 2003 @ 01:24:

pc2100 is ddr266, dus voor een fsb van 133 mhz in je bios (pc1600 is ddr200 ;))

4015Wp west (Dordrecht)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Prince_of_Mu schreef op 14 August 2003 @ 01:24:
A ) zelfs volgens de idiote 'DDR' marketing termen doe je het hier fout (reken ff je PC2100 na)
B ) de frequentie van klokpulsen bepaalt de snelheid, ongeacht hoeveel dingen er per klokpuls verzonden worden.

Ga dus maar ff snel de FAQ lezen voordat je weer zo'n overzicht denkt te geven :/

Probeer dit rijtje maar:
PC1600: 100MHz
PC2100: 133MHz
PC2700: 166MHz
PC3200: 200MHz

Dit zijn de enige JEDEC standaarden- alle andere snelheden zijn gewoon verzinsels van de fabrikanten en bieden geen enkele garantie voor snelheid/compatibiliteit.
Zonder meer.
Bij een enkel reepje wel, maar omdat die lui niet melden wat vor chips er op hun modules zitten heb je geen flauw idee of twee reepjes met elkaar samen gaan werken.

Want dat is hier allicht aan de hand- de Samsung alleen wil rustig voorbij z'n 133MHz spec OCen, maar samen met de Dane-Elec (welke chips? dat is hier relevant) wil hij dat niet.

TS, je test ook niet de D-E alleen.

Sterker nog, bij nader inzien is dit enerzijds FAQ werk en anderzijds hebben we hier veel te weinig specs (die chips op de D-E met name, maar ook de timings muv CAS). Deze gaat gewoon dicht, want met een beetje zoekwerk was het probleem al te vinden en met wat meer gestructureerde zelfwerkzaamheid was het antwoord ook zichtbaar. Plus dat een aantal reacties (Prince_of_Mu, jij voorop) het niveau niet bepaald ten goede komen (het ligt vrijwel zeker WEL aan het feit dat er twee verschillende reepjes met verschillende chips gebruikt woden :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.