Toon posts:

[EPIA] M9000 5.1 geluidsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding
Ik heb hier al een hele tijd een EPIA M9000 liggen en gebruik em regelmatig. Nou zat er een oude laptop hdd in die ik had gekregen omdat ie schijnbaar gekke geluiden zou maken.

Ik vond het niet zo erg als ie zou sterven want er staat alleen een kale win 2000 op om MP3 en DVD's te spelen (en Div-X ;-) natuurlijk).

Nou is die hdd dus uiteindelijk toch dood gegaan, jammer maar helaas dus ik pak de volgende van de 'defecte' stapel en installeer daar win 2000 op. Alles werkt prima, alles mooi geinstalleerd.

Probleem
Maar om een of andere reden werkt het 5.1 geluid niet meer.
Niet bij normale playback en niet bij DVD playback, er komt alleen geluid uit de normale groene stereo poort en speakers maar dus niet uit de andere 2 uitgangen.
Er komt helemaal niets uit de uitgang, ook geen storing of zacht geluid.

Zelf geprobeerd
Ik heb de nieuwste drivers van internet erop gezet. Magic 5.1 geactiveerd bij zowel de gewone settings en de rear-speaker settings, op die manier zou ik (en had ik ook altijd) MP3's en andere stereo geluiden over alle speakers.

Ik heb ook bij Windows de speakerinstellingen op 5.1 Surround en gewoon Surround geprobeerd.

Ook zitten de jumpers op het moederbord bij de front-panel connector op 9-10 en 5-6 (voor en na de keypin) zoals het dus hoort.

Ik heb gezocht met Google en de search, en heb de beschrijving zoals hier staat nog een keer doorgelopen en alles lijkt mij in orde.

Als ik de speakers test (door aan te sluiten op een andere PC, of de aansluitingen tegen de kast te houden) komt er prima geluid uit alle speakers dus de aansluitingen zijn ook prima.

Vraag
Heeft er iemand enig idee waarom dat het niet meer werkt?
Heeft iemand ditzelfde probleem gehad en opgelost?

Het moederbord heeft wel een tijd in de kast geleden in afwachting van een goede werkende hdd en vakantie (een paar weken dus)

(Ik dacht dat dit topic beter in PMG pastte omdat het om een onboard geluidskaart gaat en dus niet in AV)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

wat gebeurt er als je er een os als winxp op gooit
klinkt vreemd maar ik heb dus ook zo iets gehad met mijn moeders barebone
die gaf eerst onder w2k perfect 5.1 sound
maar na een herinstal in eens niet meer
ik gooi er winxp op en hij doet het weer perfect :S

(xp is btw ook wat lichter voor je epia ;) vind i wat fijner denk :P)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Heb je bewijs dat XP lichter is voor de EPIA? Lijkt mij dat ie zwaarder is vanwege z'n hogere geheugen verbruik en meer 'minder nuttige' functies.

Wat fijner is is natuurlijk persoonlijk en ik vind 2000 veel fijner. Zonder allemaal moeilijk doen en alles is tenminste te vinden. Ipv dat alles verstopt is en je goed moet zoeken om iets te vinden.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 01:46:
Heb je bewijs dat XP lichter is voor de EPIA? Lijkt mij dat ie zwaarder is vanwege z'n hogere geheugen verbruik en meer 'minder nuttige' functies.

Wat fijner is is natuurlijk persoonlijk en ik vind 2000 veel fijner. Zonder allemaal moeilijk doen en alles is tenminste te vinden. Ipv dat alles verstopt is en je goed moet zoeken om iets te vinden.
hat zat hem juist in het mindere memverbruik en meer op multimedia getunde kernel enzo ;)
en natuurlijk ieder zijn os maar gewoon om te testen is het mogelijk om xp te insaleren ?

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga op mijn rommelbureau ff op zoek naar een Win XP ;)

Gevonden, installatie wordt gestart.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 02:11 ]

Verwijderd

op een epia moet je altijd windows 98 installeren, gewoon omdat de andere OS's meer nodig hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 augustus 2003 @ 03:19:
op een epia moet je altijd windows 98 installeren, gewoon omdat de andere OS's meer nodig hebben.
|:( Hoe kom je daar nou weer bij?

Je bent echt stom om Win 98 erop te zetten want Win 98 ondersteunt de helft van de technieken die op die dingen zitten niet.

Win 98 ondersteunt bijvoorbeeld 5.1 geluid niet... terwijl de Epia juist perfect is voor een audio/DVD setup waarbij 5.1 geluid toch echt wel een vereisde is.

Win 98 is dan misschien lichter, maar toch kan je er niet goed DVD mee afspelen op een Epia 800 of 933. Op een goed geconfigureerde 800 is DVD onder Win XP/2000 geen enkel probleem en op een 933 of 1 ghz hoef je niet eens iets in te stellen, gewoon standaard drivers erop en het werkt meteen goed. Dit komt doordat de kernel van Win 98 nou eenmaal erg oud is en de nieuwe technieken niet ondersteunt.

Ook is bijvoorbeeld de Ezra C3 933 mhz een heel erg vlot ding, en de Nehemiah 1 ghz helemaal. En er zit ook SSE en SSE2 in, het is alleen nog ff ruzie met Intel in de rechtzaak voordat het bios komt wat het activeert (Via had gewonnen, maar Intel is in hoger beroep... dat kan nog duren)

De passief gekoelde 533 versie is ook erg geschikt voor een compacte audio player waarbij 5.1 geluid ook goed is. De C3 533 is zeer geschikt om Windows 2000/XP mee te draaien, maar daarnaast ook heel erg mooi voor kleine compacte energiezuinige en goedkope Linux servertjes.

Stop je ook nog een Realmagic XCard erin dan kun je zelfs op de 533 prima DVD en Div-X kijken. Stop je in de 933 of 1 ghz versie (800 kan eventueel ook) een Geforce 4 PCI dan kun je er zelfs nog fatsoenlijk op Counter-striken (of ander spel naar keuze in te vullen)

Win 98 is niet geschikt voor multimedia en ook niet echt geschikt voor server toepassingen, je bent dus echt stom als je win 98 erop installeert, of je moet wel een erg goede reden hebben.

NOFI maar volgende keer denk na voordat je blaat en niet zeuren over dingen waar je duidelijk geen verstand van hebt, daarnaast post je ook nog eens compleet offtopic.

Ontopic:

Win XP is klaar met installatie, sound drivers geinstalleerd, sound settings goed gezet, en meteen komt er geluid uit alle speakers. Ik zal wel gek zijn ofzo, en de kans bestaat zelfs dat als ik nu Win 2000 er opnieuw op zet dat het geluid dan ook nog steeds werkt.

Maar aangezien het al laat is en ik geen zin heb om weer een windows te installeren laat ik XP er lekker op staan totdat ik een reden vind om weer over te stappen op 2000.

Voor mensen die het zich afvroegen:

De jumpers op de front panel audio connectors zijn niet nodig voor 5.1 audio, de koptelefoon ingang voorop neemt dan de front speakers over als je een koptelefoon erop stopt, de microfooningang is geen speakeringang (zoals je wel zou verwachten)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 09:56 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 03:33:
[...]

|:( Hoe kom je daar nou weer bij?

Je bent echt stom om Win 98 erop te zetten want Win 98 ondersteunt de helft van de technieken die op die dingen zitten niet.

Win 98 ondersteunt bijvoorbeeld 5.1 geluid niet... terwijl de Epia juist perfect is voor een audio/DVD setup waarbij 5.1 geluid toch echt wel een vereisde is.

Win 98 is dan misschien lichter, maar toch kan je er niet goed DVD mee afspelen op een Epia 800 of 933. Op een goed geconfigureerde 800 is DVD onder Win XP/2000 geen enkel probleem en op een 933 of 1 ghz hoef je niet eens iets in te stellen, gewoon standaard drivers erop en het werkt meteen goed. Dit komt doordat de kernel van Win 98 nou eenmaal erg oud is en de nieuwe technieken niet ondersteunt.

Ook is bijvoorbeeld de Ezra C3 933 mhz een heel erg vlot ding, en de Nehemiah 1 ghz helemaal. En er zit ook SSE en SSE2 in, het is alleen nog ff ruzie met Intel in de rechtzaak voordat het bios komt wat het activeert (Via had gewonnen, maar Intel is in hoger beroep... dat kan nog duren)

De passief gekoelde 533 versie is ook erg geschikt voor een compacte audio player waarbij 5.1 geluid ook goed is. De C3 533 is zeer geschikt om Windows 2000/XP mee te draaien, maar daarnaast ook heel erg mooi voor kleine compacte energiezuinige en goedkope Linux servertjes.

Stop je ook nog een Realmagic XCard erin dan kun je zelfs op de 533 prima DVD en Div-X kijken. Stop je in de 933 of 1 ghz versie (800 kan eventueel ook) een Geforce 4 PCI dan kun je er zelfs nog fatsoenlijk op Counter-striken (of ander spel naar keuze in te vullen)

Win 98 is niet geschikt voor multimedia en ook niet echt geschikt voor server toepassingen, je bent dus echt stom als je win 98 erop installeert, of je moet wel een erg goede reden hebben.

NOFI maar volgende keer denk na voordat je blaat en niet zeuren over dingen waar je duidelijk geen verstand van hebt, daarnaast post je ook nog eens compleet offtopic.

Ontopic:

Win XP is klaar met installatie, sound drivers geinstalleerd, sound settings goed gezet, en meteen komt er geluid uit alle speakers. Ik zal wel gek zijn ofzo, en de kans bestaat zelfs dat als ik nu Win 2000 er opnieuw op zet dat het geluid dan ook nog steeds werkt.

Maar aangezien het al laat is en ik geen zin heb om weer een windows te installeren laat ik XP er lekker op staan totdat ik een reden vind om weer over te stappen op 2000.

Voor mensen die het zich afvroegen:

De jumpers op de front panel audio connectors zijn niet nodig voor 5.1 audio, de koptelefoon ingang voorop neemt dan de front speakers over als je een koptelefoon erop stopt, de microfooningang is geen speakeringang (zoals je wel zou verwachten)
btw om alles wat lichter te maken voor die epia
ga naar
systeemeigenschappen>geavanceerd>prestaties= beste prestaties aan
en zoek dan vallende schaduw voor namen van pictogrammen en vink die aan de blije winxp look is meteen dood ;)

systeemeigenschappen>geavanceerd> fouten melden> = zet dat op geen fouten melden en het vinkje daar onder met kritieke fouten wel melden ook uit
nu heb je dus ook geen last meer van een hoop pefromance die weg lekt omdat je pc na een hanger wil gaan kijken waar de fout nu zit ;)

nu zijn alle iritante dingen (die ik iritant vind dan he ;) ) verdwenen

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alleen af en toe nog last van gekraak op m'n center speaker. Zal eens uitzoeken hoe dat komt.

Er zijn op internet een hoop tutorials te vinden hoe je je Windows XP goed kan laten lopen op tragere systemen.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 11:32:
Ik heb nu alleen af en toe nog last van gekraak op m'n center speaker. Zal eens uitzoeken hoe dat komt.

Er zijn op internet een hoop tutorials te vinden hoe je je Windows XP goed kan laten lopen op tragere systemen.
hmmz gekraak
dat is meestal met een niewe (of soms oudere driver opgelost )
of kijk eens of je bas iets lager kan zetten bij de advanced opties in de geluidscontroller van xp (bij mijn nforce 2 soundstorm was dat ook ;) )

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm het is niet alleen gekraak, het geluid is ook minder hard, als ik de connector half erin stop dan is het volume wel goed maar kraakt het af en toe.

Stop ik de connector in een andere gat dan komt er prima geluid uit de middelste speaker.

Wat ik dus denk is dat dat gekke ding de subwoofer en de center speaker verkeerd om heeft, als ik dus de connector tegen de normale subwoofer pinnen hou krijg ik dus wel het goede geluid maar omdat de verbinding niet optimaal is krijg ik dat gekraak.

Wederom, heeft iemand hier ervaring mee. FYI het is een Creative 5100 analoog speakersetje (zo standaard als het maar zijn kan, maar geeft wel goed geluid. Als het werkt dan)

Ohwjah, nieuwe drivers (is maar 1 versie volgens mij) heeft geen nut, ook een nieuwer of ouder bios heeft geen nut.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 17:52 ]

Pagina: 1