Constant 100% true adjusted memory load.. schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:56
Hey,

had pas ff FreeRAM XP pro gedownload, en had ff de metingen aangezet en nu blijkt dat ik als ik pc ff aan heb constant 100% true adjusted memory load

Vraag me drie dingen af:

-Is dit schadelijk? freeram xp zegt namelijk dat je moet proberen het onder de 50% te houden. Zeggen de dat omdat het daarboven schadelijk kan zijn?

-is dit nou een teken dat ik meer geheugen nodig heb? of heeft dit niks met de hoeveelheid te maken? word met 3x zoveel geheugen (heb nu 256) de load ook minder?

-ik heb maar 256mb sdram en render veel met Maya. Nu dacht ik dat ie dan wel de volledie 256 mb zou gebruiken maar tot mn verbazing houd ik tijdens het renderen nog 10 a 20% over. Dus moet ik nou meer ram of niet? in de faq staat wel dat als je pc erg gaat kraken (doet ie echt ENORM) dat je meer geheugen nodig heb.. dus het zal wel. Snap ik alleen niet dat maya niet volledig mn geheugen benut.

Verwijderd

A) Persoonlijk lijkt me dit een zwáár overbodig programma, Windows NT series (dus ook XP) regelen het RAM uit zichzelf al erg goed. Geheugenleeggooiers zijn eigenlijk alleen van nut onder Win-DOS omgevingen, met vrij magere geheugenmanagement.

B.) True adjusted memory load? Wat is dat? Ik zit nu al een behoorlijk tijdje in de ICT-wereld, en heb vele mensen geholpen, maar een "ware aangepaste geheugenbezetting" zegt me niks. Wat ik wél weet is dat Windows XP uit zichzelf probeert gemiddeld 50% van het RAM vrij te houden, voor het geval een programma gestart moet worden.

C) Als je niet zo zeer geheugen te kort komt voor jou gevoel, dan heb je het eigenlijk ook niet nodig. 256 is vrij weinig, dat je de harde schijf zo veel bezig hoort wil zeggen dat hij het virtuele geheugen gebruikt. Het virtuele geheugen kun je zien als een steun voor het RAM als dat vol zit. Hij gaat dan verder met de harde schijf.

D) Renderen zou niet zo veel RAM hoeven te gebruiken, dat gaat veel meer in de processor zitten. Dat maya niet volledig je geheugen benut wil zeggen dat je blijkbaar genoeg hebt voor maya, of dat er niet genoeg ruimte over was voor nog één dingetje. Je kunt dat zien als een bergruimte. Je hebt die helemaal volgestapelt met dozen, en je hebt nog één verhuisdoos over. Er is nog een paar CM ruimte over, alleen daar past die hele doos niet in. Die hou je dus vrij.

Welkom bij GOT trouwens. Lees eens goed de faq door, vooral betreffende het posten, we verwachten toch écht dat je wat meer info geeft. In mijn antwoord ben ik er maar vanuit gegaan dat je Windows XP hebt (grote kans dat ik het goed heb), maar dat kon ik er níet uit opmaken. Tevens is het misschien makkelijker dat je wat meer info over je PC neerzet, dan kan ik zeggen dat 1 module van 512MB RAM goedkoper is dan 2 van 512, en je houd nog een slotje over (of iets dergelijks).

Voor meer betrouwbare geheugenmetingen zou ik toch uitgaan van Window's eigen tools, in NT4, 2000 en XP onder CTRL+SHIFT+ESC (of CTRL+ALT+DEL), De windows taakplanner. Vooral het 2e tabblad (processen, kolom geheugengebruik) is interresant, en het 3e tabblad wat aangeeft wát je van je RAM gebruikt, en wat er op de pagefile staat.

• Hertog_Martin
Verwijderd schreef op 14 augustus 2003 @ 00:13:
A) Persoonlijk lijkt me dit een zwáár overbodig programma, Windows NT series (dus ook XP) regelen het RAM uit zichzelf al erg goed. Geheugenleeggooiers zijn eigenlijk alleen van nut onder Win-DOS omgevingen, met vrij magere geheugenmanagement.

werd me door iemand hier op GoT aangeraden

B.) True adjusted memory load? Wat is dat? Ik zit nu al een behoorlijk tijdje in de ICT-wereld, en heb vele mensen geholpen, maar een "ware aangepaste geheugenbezetting" zegt me niks. Wat ik wél weet is dat Windows XP uit zichzelf probeert gemiddeld 50% van het RAM vrij te houden, voor het geval een programma gestart moet worden.

Volgens dat programma:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~l.goedhart1/taml.jpg

C) Als je niet zo zeer geheugen te kort komt voor jou gevoel, dan heb je het eigenlijk ook niet nodig. 256 is vrij weinig, dat je de harde schijf zo veel bezig hoort wil zeggen dat hij het virtuele geheugen gebruikt. Het virtuele geheugen kun je zien als een steun voor het RAM als dat vol zit. Hij gaat dan verder met de harde schijf.

Dacht dat ik het nodig had, maar ik schijn dus over te houden ookal is het met 3d meestal zo dat hoe meer ram hoe beter.

D) Renderen zou niet zo veel RAM hoeven te gebruiken, dat gaat veel meer in de processor zitten. Dat maya niet volledig je geheugen benut wil zeggen dat je blijkbaar genoeg hebt voor maya, of dat er niet genoeg ruimte over was voor nog één dingetje. Je kunt dat zien als een bergruimte. Je hebt die helemaal volgestapelt met dozen, en je hebt nog één verhuisdoos over. Er is nog een paar CM ruimte over, alleen daar past die hele doos niet in. Die hou je dus vrij.

Welkom bij GOT trouwens. eh hoi, zit hier al ruim een jaar :) Lees eens goed de faq door, vooral betreffende het posten, we verwachten toch écht dat je wat meer info geeft. In mijn antwoord ben ik er maar vanuit gegaan dat je Windows XP hebt (grote kans dat ik het goed heb), maar dat kon ik er níet uit opmaken. Tevens is het misschien makkelijker dat je wat meer info over je PC neerzet, dan kan ik zeggen dat 1 module van 512MB RAM goedkoper is dan 2 van 512, en je houd nog een slotje over (of iets dergelijks).

ja heb XP (pro), heb nu 1 module 256mb sdram op een msi k7t turbo.
geef liever geen geld uit aan nieuw geheugen aangezien ik dat geld wil bewaren voor aanschaf nieuw systeem.. dus wil ff zeker weten dat ik het ook niet echt nodig heb

Voor meer betrouwbare geheugenmetingen zou ik toch uitgaan van Window's eigen tools, in NT4, 2000 en XP onder CTRL+SHIFT+ESC (of CTRL+ALT+DEL), De windows taakplanner. Vooral het 2e tabblad (processen, kolom geheugengebruik) is interresant, en het 3e tabblad wat aangeeft wát je van je RAM gebruikt, en wat er op de pagefile staat.

ja kende het al, alleen nooit echt aandacht aan gegeven omdat ik dacht dat het toch wel niet zo goed zou zijn omdat het van windows is :) maar het is dus wel goed
thnx voor de antwoorden en welkom op GoT :+ ;)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 00:13:
D) Renderen zou niet zo veel RAM hoeven te gebruiken, dat gaat veel meer in de processor zitten.
Ik ken MAYA niet, maar wat ik weet van renderen in AutoCAD, 3D studio MAX en Lightwave is dat een behoorlijke bak geheugen absoluut geen kwaad kan. Als de TS dan zelf al aangeeft dat'ie veel moet swappen zou hij best wel eens een tekort kunnen hebben. Zowiezo is 256mb erg mager voor een XP machine. Maar dit kan'ie zelf makkelijk uitvinden door in de taskmanager onder performance te kijken naar z'n pagefile usage: als die ineens omhoog schiet bij het opstarten van maya, of het beginnen van een render weet je dat'ie te weinig geheugen tot z'n beschikking krijgt :)
Welkom bij GOT trouwens. Lees eens goed de faq door, vooral betreffende het posten
offtopic:
in z'n startpost geeft'ie al aan dat hij de faq gebruikt heeft, en hoe kom je erbij dat'ie nieuw is hier?
dan kan ik zeggen dat 1 module van 512MB RAM goedkoper is dan 2 van 512, en je houd nog een slotje over (of iets dergelijks).
Doe geen moeite, kan ik je zo ook wel zeggen: 2 512mb modules zijn duurder dan 1 ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Hertog_Martin
FragFrog schreef op 14 augustus 2003 @ 01:55:
[...]
Ik ken MAYA niet, maar wat ik weet van renderen in AutoCAD, 3D studio MAX en Lightwave is dat een behoorlijke bak geheugen absoluut geen kwaad kan. Als de TS dan zelf al aangeeft dat'ie veel moet swappen zou hij best wel eens een tekort kunnen hebben. Zowiezo is 256mb erg mager voor een XP machine. Maar dit kan'ie zelf makkelijk uitvinden door in de taskmanager onder performance te kijken naar z'n pagefile usage: als die ineens omhoog schiet bij het opstarten van maya, of het beginnen van een render weet je dat'ie te weinig geheugen tot z'n beschikking krijgt :)
Ok, dacht altijd al wel dat ik veels te weinig geheugen had.. wou voor nieuwe bak zelfs wel 2 gig kopen

maar dat progje geeft dus aan dat ik nog 15% overheb tijdens renderen op hoge kwaliteit.

En ik zie nu dat mn PF usage amper omhoog gaat, 50mb ofzo maar

maar ik kwam er net achter dat mn swapfile maar 350mb ofzo groot was, en mn pf usage is nu 635 mb. Hij kraakt nu ook niet meer zo erg.

heb swap file nu op 750 ongeveer, kon niet hoger.

want hij kraakte ZO erg dat mn zus zelfs een keer dacht dat ik lag te snurken toen ze over de overloop liep.

en omdat ie zo kraakte + dat dat progje zegt dat je beter onder de 50% kan houden dacht ik dat het kwam vanwege die 100% load en ik wil toch nog wel paar maandjes met mn huidige configuratie doen..

maar kan dus geen kwaad?

en dat met geheugen vind ik vaag.. pf usage gaat dus amper omhoog en ik houd zon 15% ram over tijdens renderen op hoogste kwaliteit met raytracing en alles aan :)

vaag

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik ken dat freeram tooltje ook niet en dus de melding die hij geeft is me ook onbekend. Wel ben ik van mening dat dit soort tools niet echt nodig zijn omdat W2K en XP zelf prima het geheugen beheren (hoewel dat altijd wel iets beter kan).

De vraag of je genoeg geheugen hebt is vrij makkelijk te achterhalen: als je te weinig hebt zal je bak erg veel gaan pagen, dit kun je ook zien aan je geheugen verbruik: als het verbruik meer is dan wat je aan fysiek geheugen aan boord hebt kom je dus tekort.

Naast de taskmanager (Taakbeheer) kun je ook veel zien (o.a. pagefile gebruik) met de Prestatie monitor (Configuratiescherm > Systeembeheer > Prestaties), daar kun je zelf Items/parameters aan de grafiek toevoegen zoals % gebruik v.d. pagefile of een hele stapel geheugengerelateerde items.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Blijkbaar heeft hij dus niet meer nodig. En ik dacht dat hij nieuw was, omdat hij zo te zien nooit gehoord had van windows' eigen tools, en gezien het feit dat hij héél weinig verdere info gaf in z'n post. Dit is PMG, hij post een probleem, ik wil wel eens wat meer weten over die bak. Strax is het een Pentium 3 500MHz, en dan loont extra geheugen gewoon niet, simpelweg omdat hij zo lang rendert dat hij het al lang heeft weggeschreven eer dat RAM volzit.

Blijkbaar ik je een excuusje schuldig. Bij deze ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 09:08 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
nou, zelf een p3 500 heeft met 3d progjes baat bij een gieg geheugen. Als je eenmaal moet gaan swappen tijdens renderen dan zakt de snelheid zelfs op een p200 nog in, dus dat wil je absoluut vermijden, zelfs op langzamere pc's.

Maar het geheugengebruik tijdens het renderen licht aan de te renderen scene, en als dat dus klein is en je hebt niet meer dan 256 mb in totaal nodig, dan hoeft het niet.

Als zou ik op een NT bak en met maya toch zeker 512 willen hebben.

specs

Pagina: 1