Toon posts:

[Watertekort] en het IJsselmeer dan?

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Men spreekt momenteel van een tekort aan water, maar hoe kan men dit
nu zeggen als men een heel IJsselmeer tot de beschikking heeft ??

Is het niet mogelijk dit water te gebruiken of is het nog te zout uit het
verleden als zijnde Zuiderzee.

Er zitten ettelijke miljoenen kuub water in dat meer, en nog klaagt men over
een tekort aan water.

Of zie ik het verkeerd ?

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Men heeft een tekort aan 'koud' water. Water mag maar een bepaalde maximale temperatuur hebben, wil het in staat zijn dingen te koelen.

Verwijderd

Topicstarter
Met name bedoel ik hier de mogelijkheid om het land te beregenen.
Hoe warm zou het water zijn in het IJsselmeer ? graadje of 25 ?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

Grappig. Dat dacht ik nou ook zondag toen ik uit URK (of all places) weg reed naar huis langs het IJselmeer. Water zat! En zout is het niet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Opi
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 23:59:
Met name bedoel ik hier de mogelijkheid om het land te beregenen.
Hoe warm zou het water zijn in het IJsselmeer ? graadje of 25 ?
Ik weet niet hoe warm het water daar is, maar een bijkomend probleem is dat je het water hier nodig hebt, terwijl het daar is. Het kost denk ik te veel geld om voor iets als dit volledig nieuwe irrigatiesystemen in elkaar te zetten.

• Menthix
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-01 18:38
Er is (bijna) water te kort op twee punten:

1: Leidingwater, echter gaat het hier niet om de totale hoeveelheid water, maar om de hoveelheid water te tegelijk word verbruikt. (Denk hierbij bijvoorbeeld aan savonds als iedereen met het warme weer even gaat douchen / tuin water geven / koken / dorst heeft... hierdoor moeten de zuiveringsinstalaties zo hard werken om X liter per minuut te produceren dat ze het niet aankunnen en dus verminderd de waterdruk in de leiding. Echter gaat het dus om de snelheid waarmee het water gezuiverd moet worden.... en zolang het water in het ijsselmeer niet gezuiverd is schiet het dus niet op :)

2: water om de stroomreactors in ons land te koelen zodat we genoeg stroom kunnen produceren voor ons land. Dt water word volgens mij al deels uit het ijsselmeer gehaald. Het problem is echter hier dat de tempratur van het water inderdaad rond de 2 graden of hoger licht, dit water word dan gebruikt als koeling, MAAR het water moet teruggeloosd worden met een tempratuur van maximaal 30 graden. Dus is e marge dat het water mag opwarmen maar zeer klein > dus kan er niet optimaal geproduceerd worden > dus minder stroom (+ meer water nodig).

Zo zit het volgens mee ongeveer... en wat OpifexMaximus zecht zit je inderdaad ook mee.

Menthix.net | Contact Me

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 23:56:
Men spreekt momenteel van een tekort aan water, maar hoe kan men dit
nu zeggen als men een heel IJsselmeer tot de beschikking heeft ??

Is het niet mogelijk dit water te gebruiken of is het nog te zout uit het
verleden als zijnde Zuiderzee.

Er zitten ettelijke miljoenen kuub water in dat meer, en nog klaagt men over
een tekort aan water.

Of zie ik het verkeerd ?
Je denk behoorlijk verkeerd!

Wat had je dan bedacht een tuinslang vanaf het ijsselmeer naar al die centrales verspreid tot in limburg |:( |:( Dat kan toch niet.

Die centrales liggen in het hele land, niet alleen naast het ijsselmeer!!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:32
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 00:39:
[...]

Je denk behoorlijk verkeerd!

Wat had je dan bedacht een tuinslang vanaf het ijsselmeer naar al die centrales verspreid tot in limburg |:( |:( Dat kan toch niet.

Die centrales liggen in het hele land, niet alleen naast het ijsselmeer!!
Nou, iets minder overdreven mag ook wel hoor...

Hoezo zou het niet kunnen? NL is het meest uitgebreide land qua waterwegen...

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cutebritney schreef op 14 August 2003 @ 00:44:
[...]

als je loost in iets kleiners dan een gigantisch meer heb je kans op een plaatselijke verwarming en daarmee allemaal vervelende dingen als waterbloei e.d. wat uiteindelijk funest kan zijn voor het hele ecosysteem van een gebied.

Verwijderd

het moet toch mogelijk zijn om de grondwaterstandsverlaging in het westland te voorkomen met zoet ijsselmeerwater? en dan bedoel ik niet middels tuinslangen maar middels de vele kanalen etc etc.

Alles beter dan het zoute water inlaten zoals ze nu van plan zijn.

ik vind het geen gek idee hoor

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-01 18:53

faraway

Dank U...

IJsselmeerwater is volgens mij niet echt zoet maar brak. Waarom zou trouwens het water in het IJsselmeer hoger staan dan in de rivieren?

• WoWo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Domme vraag misschien, maar waarom moeten die electriciteitscentrales eigenlijk gekoeld worden? Je stookt zo'n centrale toch juist om warmte te verkrijgen waarmee je de electriciteit opwekt 8)7

Er is geen tijd te verliezen, dus doe maar rustig aan

Verwijderd

Dat heet nu het rendement van het systeem. De turbines e.d. moeten gekoeld worden om contnu in bedrijf te kunnen blijven. Daarom is een electriciteitscentrale ook niet zo'n energie efficient middel. Een beter alternatuef in deze warme tijden zijn dus amorf silicium zonnepanelen monteren op daken en wanden van grote panden. Dat lijkt me gewoon een stuk beter......

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:46
De centrale wordt gekoeld omdat het proces nu eenmaal zo is. Als de zaak te heet wordt dan krijg je problemen.
Het maken van stoom en alleen restwarmte e.d. terugwinnen is op zich nog best efficient. Alleen met een tubine elektriciteit opwekken is het gedeelte dat dus niet erg efficient is.

Zonnepanelen zijn helemaal niet efficient zoals hierboven genoemd is. het maken alleen al kost zoveel energie dat de panelen vaak niet eens dit terugverdienen.

Het enige proces dat in onze energie voorziening kan voorzien is kernfusie. Helaas heb je hier ook koelwater voor nodig. voor meer info: http://www.iter.org/

Waarom bouwen we gewoon niet een dam in de rivier en maken we een sluis voor de scheepvaart. Hou je al het water tegen om de zee in te lopen. (Wel erg drastisch voor die keer dat het droog is)

mcb1

• HunterPro
  • Niet online
mcb1 schreef op 14 August 2003 @ 10:24:
[..]

Waarom bouwen we gewoon niet een dam in de rivier en maken we een sluis voor de scheepvaart. Hou je al het water tegen om de zee in te lopen. (Wel erg drastisch voor die keer dat het droog is)
Omdat je daarmee elke biologische balans die in de afgelopen paar miljoen jaar tot stand is gekomen, in één keer naar z'n grootje helpt.

Verwijderd

Ik weet niet of je het weet, maar tegenwoordig worden er hoogwaardige zonnepanelen gemaakt die tevens flexibel zijn, en daarnaast hoge hoeveelheden energie opleveren. Bij AKZO Nobel zijn ze hard bezig deze panelen betaalbaar te maken, aangezien het materiaal gewoon erg kostbaar is. Daar staat wel tegenover dat een zonnepaneel een lange levensduur heeft, en dus zijn terugverdientijd langer is dan van een gemiddelde stoomturbine. Verder bestaat de zon altijd nog langer dan olie of welke grondstof dan ook op deze aarde dus het lijkt me gewoon de meest geschikte methode. Denk je eens in welke hoeveelheid energie er "gevangen" had kunnen worden tijdens deze warme dagen, of welke hoeveelheid energie er in Afrika gepakt kan worden om irrigatie projecten te verbeteren, en dus betere landbouwgrond, en daarmee ook betere voedselvoorziening, en daarmee ook een heel continent verbeterd, i.p.v. dat wij zeuren om onze zielige electriciteit voor onze PC/airco/TV/koelkast.

• Opi
  • Niet online

Opi

Heb je hier een bron van s402461? Voor zover ik weet zijn zonnepanelen niet eens in staat om de energie die nodig was om ze te fabriceren op te leveren.

• King
  • Laatst online: 06-01 10:19

King

War. War never changes.

HunterPro schreef op 14 August 2003 @ 10:57:
[...]

Omdat je daarmee elke biologische balans die in de afgelopen paar miljoen jaar tot stand is gekomen, in één keer naar z'n grootje helpt.
Juist, daarom kan je ook niet zomaar allemaal kanaaltjes graven vanaf het IJsselmeer. De waterhuishouding is best een complexe materie, omdat je zoals gezegd dus ook rekening moet houden met het ecologisch evenwicht e.d.

In principe is de waterhuishouding in Nederland goed in orde. Aan de kust wordt water bijvoorbeeld gewonnen uit de duinen, door infiltratie wordt het water dan (gedeeltelijk) gezuiverd.

Het probleem is echter dat er bij de meeste Nederlanders nog niet echt besef is dat water in warme tijden niet zo vanzelfsprekend is als normaal. Dus niet de hele dag je tuinsproeier aanzetten, 2 keer per week je auto wassen en zo zijn er nog een heleboel manieren om water te sparen. Hetzelfde geldt overigens voor electriciteit :)

Door aan dat soort dingen te denken, is er genoeg water voor iedereen en is het een stuk goedkoper dan allemaal kanalen / dammen / sluizen te bouwen :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Heel leuk die ecologische huishouding enzo, maar ze gaan dus nu water uit de _ZEE_ in het grondwater pompen om verzakkingen te voorkomen. En ja, volgens de woordvoerdster was dat inderdaad slecht voor planten en dieren maar er was nou eenmaal geen alternatief. Dan lijkt me het Ijsselmeer toch nog altijd een betere oplossing :?

Was vanochtend @ RTLZ btw.

[ Voor 5% gewijzigd door m-m op 14-08-2003 11:16 ]

• Opi
  • Niet online

Opi

Volgens mij gaan idd de meeste planten (en dieren) dood door het drinken van zout water (zeker in die concentraties). In dat geval lijkt het Ijsselmeer mij idd een beter idee. Ik vraag me dan ook af hoe ze water uit de zee wel kunnen verspreiden maar water uit het Ijsselmeer niet.

• King
  • Laatst online: 06-01 10:19

King

War. War never changes.

m-m schreef op 14 augustus 2003 @ 11:15:
Heel leuk die ecologische huishouding enzo, maar ze gaan dus nu water uit de _ZEE_ in het grondwater pompen om verzakkingen te voorkomen. En ja, volgens de woordvoerdster was dat inderdaad slecht voor planten en dieren maar er was nou eenmaal geen alternatief. Dan lijkt me het Ijsselmeer toch nog altijd een betere oplossing :?

Was vanochtend @ RTLZ btw.
Om dat dit denk ik op dit moment de meest snelle oplossing is. Tuurlijk is het beter om zoet water in het grondwater te pompen, maar nogmaals, in een land als Nederland zou dat helemaal niet nodig moeten zijn als de mensen een beetje doordacht met hun waterverbruik om zouden gaan.

Daarnaast moet je niet vergeten dat je ook niet zomaar heel veel water uit het IJsselmeer kan pompen. Rondom het gebied waar het IJsselmeer aan de Waddenzee grenst heb je ook brak water (zoet en zout door elkaar). Dat gebied wil je ook zo klein mogelijk houden, maar als je heel veel water uit het IJsselmeer gaat pompen wordt dat gebied groter wat ook weer zijn gevolgen heeft....

[ Voor 21% gewijzigd door King op 14-08-2003 11:22 ]

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:46
OpifexMaximus schreef op 14 August 2003 @ 11:03:
Heb je hier een bron van s402461? Voor zover ik weet zijn zonnepanelen niet eens in staat om de energie die nodig was om ze te fabriceren op te leveren.
Yep wil ik ook wel eens weten hoe je hier aan komt s402461. Zonnepanelen zijn zover ik weet nog helemaal niet zo goed. De zonnepanelen die voor huis/tuin en keuken gebruik gebruikt worden komen dacht ik niet verder dan 5% rendement en die NASA e.d. gebruikt komen tot 20% deze zijn alleen niet te betalen.
de energie die erin gaat wordt ook pas na tientallen jaren terugverdient, heb ik wel eens ergens gelezen.

Dus graag jouw bron!

mcb1

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 10:27

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als dat zoete water uit het ijselmeer gepompt moet worden wordt het peil lager wat vervelende gevolgen heeft:

1 Het water stroomt er net zo hard via sloten kanalen en grondwater weer in
2 Door de lagere waterstand stroomt er bij de afsluitdijk zout water het ijselmeer in
3 Door de lage waterstand stroomt de rest van nederland, via bv de ijsel, ook leeg.

Water stroomt nu eenmaal van een hoge plek naar een lage plek.

Waneer dit uit de zee wordt gepompt heeft dit, behalve mbt het zout gehalte, geen nadelige invloeden op de waterhuishouding binnen nederland.

[ Voor 15% gewijzigd door Janoz op 14-08-2003 11:35 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Opi
  • Niet online

Opi

mcb1 schreef op 14 August 2003 @ 11:32:
[...]
Yep wil ik ook wel eens weten hoe je hier aan komt s402461. Zonnepanelen zijn zover ik weet nog helemaal niet zo goed. De zonnepanelen die voor huis/tuin en keuken gebruik gebruikt worden komen dacht ik niet verder dan 5% rendement en die NASA e.d. gebruikt komen tot 20% deze zijn alleen niet te betalen.
de energie die erin gaat wordt ook pas na tientallen jaren terugverdient, heb ik wel eens ergens gelezen.

Dus graag jouw bron!
De rendementen van zonnepanelen die in de ruimte gebruikt worden hebben meestal lagere rendementen omdat ze robuuster moeten zijn. Ik heb wel gehoord van tripple layer zonnepanelen, maar dat zijn niet meer dan 3 afzonderlijke lagen zonnepanelen die ieder in een ander deel van het spectrum actief zijn.

5% is overigens wel heel erg laag. :)

Verwijderd

Ik heb hier wel bronnen van, maar deze zijn helaas geheim. Aangezien ik gewerkt heb aldaar kan ik je deze informatie niet geven, maar reken maar dat het zo is !!!

Philips is in samenwerking met ze een onderzoeksproject gestart om flexibele polymere zonnecellen te maken, dus niet uit silicium. Dit is het enige dat ik erover loslaat !!!

• Opi
  • Niet online

Opi

Flexibele zonnecellen zijn volgens mij sowieso minder rendabel dan niet-flexibele zonnecellen. Excuses dat ik hier een beetje sceptisch tegenover sta, maar een tweetal jaar geleden heb ik me in zonnecellen verdiept. Verder lees ik dat op de langere termijn rendementen van 25% tot 50% verwacht worden. Helaas weet ik niet wat de huidige rendementen van andere energiebronnen zijn.

Verwijderd

imho zijn planten de meest efficiente omzetters van zonnenergie, maar alcoholische vergisting van al het biologische restmateriaal wordt alleen in sommige zuid amerikaanse landen toegepast waar een groot deel van het verkeer rijdt op gasohol of zoiets (een mengsel van benzine en alcohol (link: http://www.bartleby.com/65/ga/gasohol.html ))

maar alternatieve energiebronnen zijn volkomen offtopic, er lopen nu een drietal discussies die wel verband hebben maar niet direct de oplossing van elkaar inhouden.

Het minder drinkwater verbruik zal bijvoorbeeld de grondwaterstandsverlaging in het westland niet keren, noch zal het invloed hebben op de energie productie (ja indirect weer wel maar niet bruikbaar als ad-hoc oplossing)

De TS heeft geen duidelijke richting aangegeven wat te doen met het beschikbare zoete water uit het ijsselmeer. Voor energiecentrales lijkt mij dit idd onmogelijk, daar deze door heel het land zijn opgesteld.

drinkwaterbereiding uit het ijsselmeer gebeurt waarschijnlijk al maar zoals reeds genoemd wanneer dit door infiltratie in duinen wordt gedaan dan is ook dit geen adhoc oplossing. De enige toepassing is inderdaad het tegengaan van de grondwaterstandsverlaging in het westland.

Of het mogelijk is kan ik niet of slecht beoordelen maar de angst voor de uitbreiding van het brakwatergebied rond het ijsselmeer kan worden tenietgedaan door het inlaten van zeewater in het ijsselmeer. Ik weet dat dit zal resulteren in een verzilting van het ijsselmeer en ik dus het probleem verplaats alleen verwacht ik dat de totale verzilting in dit oppervlaktewater zal meevallen, en dat het sneller kan zijn verholpen in een nattere periode.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 12:31 ]

Verwijderd

You are completely right my friend....maar ja het is wel leuk om te discussieren over mogelijke oplossingen. Dat heet nu wetenschap, af en toe off topic springen. Misschien wel leuk om dat in deze sectie van GoT wel toe te staan. Zo staan de groten der aarde namelijk op, door brainstormen en over en weer gesprekken over andersoortige dingen die voortvloeien uit bestaande !!!

Verwijderd

offtopic:
over die zonnecellen waar je het over hebt, zou je daar niet eens een volkomen theoretisch offtopic verhandelingetje kunnen schrijven? Met disclaimer als: elke overeenkomst met de werkelijkheid, berust op toeval.

En weer ontopic:

Kijk wat ik wel vind met betrekking tot die energie problemen met warm weer, zonnecellen kunnen in zo'n geval een adhoc oplossing bieden. Ik stel mij voor dat er bijvoorbeeld op zieken huizen etc zonnecellen komen om tijdens heel warm weer als secundaire stroombron te dienen.

Daarnaast zou je als overheid kunnen stimuleren om huizen te voorzien van eigen zonnecellen etc.

aan de andere kant, het bijbouwen van wat koeltorens en het trekken van wat extra leidingen naar alternatieve inlaatpunten is waarschijnlijk goedkoper en minder ingrijpend.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 12:42 ]

Verwijderd

Maar helaas minder duurzaam !!!!!

Verwijderd

duurzaam is een gevaarlijke term, wat is duurzaam? volgens mij betekent duurzaam het volgende:

een methode of werkwijze die zijn bronnen op zo'n manier gebruikt dat de beschikbaarheid van deze bron gewaarborgt is voor toekomstige generaties.

In deze optiek zijn zonnecellen tot nu natuurlijk niet echt duurzaam gebleken, dan doel ik niet alleen op het gebruik maar op de productie en de hiermee gemoeide delving van grondstoffen en rendementen bij productie.

Duurzaam is een vaak gebruikte, maar zelden juist toegepaste kreet. Zonnecellen zijn, vooralsnog, verre van duurzaam.

In mijn optiek blijven die leuke groene plantjes de meest efficiente zonne-collectoren maar hiervoor hebben we te weinig landoppervlak om ons te voorzien in de totale energie behoefte.

Het plantje als meest duurzame energiebron, hebben we daar 4000 jaar ontwikkeling voor doorgemaakt

Verwijderd

Blijkbaar zijn planten sneller ontwikkelt dan de homo sapiens .................

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 13:25:
Blijkbaar zijn planten sneller ontwikkelt dan de homo sapiens .................
Nja maar voor je er enige watts per m² uit haalt aan electrische energie, zijn we ook al weer een paar jaar verder.....
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 12:31:
You are completely right my friend....maar ja het is wel leuk om te discussieren over mogelijke oplossingen. Dat heet nu wetenschap, af en toe off topic springen. Misschien wel leuk om dat in deze sectie van GoT wel toe te staan. Zo staan de groten der aarde namelijk op, door brainstormen en over en weer gesprekken over andersoortige dingen die voortvloeien uit bestaande !!!
De groten der aarde zijn voornamelijk bezig met allerlei ethisch dubieuze oorlogen die vervolgens alleen geld in het laadje brengen of zoals de russiche variant, eindigd in een financieel en strategisch drama. Ik betwijfel of mensen als Blair, Putin en Bush ooit eens een wetenschappelijk magazien hebben gelezen waarin iets anders bediscusierd werd dan zaken gerelateerd aan biologische, chemische of nucleaire en met name de sterkere/betere varianten ervan, of hoe je ze beter maken kan ;)
Cutebritney schreef op 14 August 2003 @ 00:44:
[...]

Alleen jammer dan die meeste waterwegen uit zelfgegraven sloten en kanalen bestaan met grotendeels stilstaand of langzaam stromend water, water dat dus zeer snel opwarmt en voor koeling onbruikbaar wordt.

Nederland is gebouwd om water snel naar de zee te brengen. Rivieren uitgebaggerd, gekanaliseerd in gedamd en bedijkt. Miljarden liters water komen elke dag het land in en gaan er weer uit. Zelfs met extreem veel regen kunnen we het nog net trekken. Alleen, de afgelopen maand heeft het nauwelijks geregend...

Toch voeren onze rechte rivieren en kanalen water naar de zee, hoogst
waarschijnlijk meer dan er regen is gevallen en/of er via het land binnen stroomt.
Het meeste wat onsland binnenstroomt, de Maas en de Rijn dus. voeren het overgrote deel linea-recta naar zee

Daar komt bij dat als je water uit sloten pompt en deze over het land sproeit een groot deel verdampt. Sloten vertrouwen op grondwater voor hun water aanvoer. Als je de sloten leeg pompt en het op het land sproeit daalt de grondwater spiegel en dat doe onherstelbare schade aan de natuur en op lange termijn ook aan de gewassen. Uiteraard ze houden het weer een dag of 2 mischien 3 langer vol, maar dan zit je EN met een laag grondwater peil, en je hebt geen water in de sloot.....
In 8erhoekse termen "He-j doan de schoap'n oan ut drit'n" , oftewel je gewassen drogen sneller uit dan je had kunnen vermoeden.....

[ Voor 31% gewijzigd door Rey Nemaattori op 14-08-2003 16:29 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

[quote] Nja maar voor je er enige watts per m² uit haalt aan electrische energie, zijn we ook al weer een paar jaar verder..... [\quote]

Dat heet nu biomassa

[quote] De groten der aarde zijn voornamelijk bezig met allerlei ethisch dubieuze oorlogen die vervolgens alleen geld in het laadje brengen of zoals de russiche variant, eindigd in een financieel en strategisch drama. Ik betwijfel of mensen als Blair, Putin en Bush ooit eens een wetenschappelijk magazien hebben gelezen waarin iets anders bediscusierd werd dan zaken gerelateerd aan biologische, chemische of nucleaire en met name de sterkere/betere varianten ervan, of hoe je ze beter maken kan [\quote]

Ik had het over de grote wetenschappers op deze aarde die ons bestaan dusdanig luxer en aantrekkelijker hebben gemaakt. Niet een stelletje blaaskaken die vechten om de roem, die ze eigenlijk nooit zullen krijgen net zoals Newton, Einstein etc.

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op 14 August 2003 @ 11:33:
Als dat zoete water uit het ijselmeer gepompt moet worden wordt het peil lager wat vervelende gevolgen heeft:

1 Het water stroomt er net zo hard via sloten kanalen en grondwater weer in
2 Door de lagere waterstand stroomt er bij de afsluitdijk zout water het ijselmeer in
3 Door de lage waterstand stroomt de rest van nederland, via bv de ijsel, ook leeg.

Water stroomt nu eenmaal van een hoge plek naar een lage plek.

Waneer dit uit de zee wordt gepompt heeft dit, behalve mbt het zout gehalte, geen nadelige invloeden op de waterhuishouding binnen nederland.
Even op terugkomen op gevolg 2, de afsluitdijk heeft niet voor niets de naam "afsluit"dijk. Die kunnen ze afsluiten, die zal nu ook wel gesloten zijn nu het waterpeil in het IJsselmeer relatief laag staat. Het gaat dan ook om het irrigeren van de gewassen op het land. Dat er water weer terugvloeit via het grondwater naar IJsselmeer is logisch, maar lang niet alles. En ook al zou men alle grondgebieden in Nederland willen beregenen, het IJsselmeer bevat verschrikkelijk veel water, dat duurt wel even voordat die een halve meter is gezakt. Weet hoe lang het geduurt heeft de Flevopolder leeg te krijgen.

Waar men wel eens bij mag stilstaan hoeveel water er wel niet verspild wordt op al die honderden vierkante kilometer aan daken, waarbij het water zo het riool in gaat. Dus mensen, ga naar de Praxis of de Intratuin en koop jezelf zo'n mooie grote groene regenton en tap het af van je regenpijp, er valt meer water op je dak tijdens een heftige bui dan jij in een hele week wegdoucht. Bovendien is dat water weer beter voor de plantjes en bespaar je (kostbare) leidingwater.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10-2025
Het verbaast mij ook dat het water uit het IJsselmeer niet gebruikt kan worden voor de Hollandse Polders. In Friesland gebeurt dan namelijk wel. Dagelijks worden enorme hoeveelheden water bij Lemmer de Friese boezem ingelaten. Een deel daarvan wordt doorgegeven aan Groningen. Het peil in het IJsselmeer lijdt daar nauwelijks onder. Wel heeft men besloten om geen water meer de waddenzee in te spuien.

Wat die regenton van Pkoning betreft: Mijn regenton heb ik tot medio vorige week gebruikt om de plantjes buiten water te geven, maar hij staat nu kurkdroog :'(

Overigens mis ik onze watermanager Willem Alexander in de discussie.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:08

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Poecillia schreef op 14 August 2003 @ 23:32:
[...]
Overigens mis ik onze watermanager Willem Alexander in de discussie.
Ik heb begrepen dat die op vakantie is in Porto Ercole (Italië).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Dat is een hardnekkig broodje aap... Dit was 25 jaar geleden weliswaar correct, maar de zonnepanelen die nu in omloop zijn hebben na 6 jaar hun energie terugverdiend (hun gemiddelde levensduur bedraagt overigens zo'n 25 tot 40 jaar). De volgende generatie panelen bereikt dit in 2 tot 3 jaar, en wetenschappers die zich hiermee bezighouden schatten dat het terugwinnen van de energie binnen een jaar mogelijk moet zijn. (bron: Natuur en techniek, een van de edities van de afgelopen drie maanden - heb ze helaas nu niet bij de hand)

Verwijderd

toen ik mijn opleiding milieutechnologie voltooide in 1999 was het nog geen broodje aap, daarnaast gebruikt het adviesbureau waar ik voor werk die dingen alleen met de genoemde voorbehouden.

Dus als je adressen hebt, graag...info is ook goed, ik kwam niet op een bevredgend antwoord middels gegoogle

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:08
De 'schuiven' in de Afsluitdijk zijn al gesloten. Dit hebben ze gedaan om zo meer water de omringende gebieden in te laten lopen via bijv. gemalen. Bij mijn ouders is het ook merkbaar: de wetering achter het huis staat ook opvallend hoog.
http://www.pzc.nl/regiopo...rpagina__1721260_,00.html

Maar het geval met het zoute water ligt ook wat anders. Men heeft besloten om via de sluizen brak water en zeewater naar binnen te laten stromen omdat anders het grondwaterpeil teveel zakt. Zie ook: http://www.nu.nl/news.jsp?n=190062&c=10
Er wordt dus niet gepompt, en het grondwater wordt ook niet meteen vervuild met zout, in eerste instantie is het alleen het oppervlaktewater (waardoor boeren niet meer kunnen beregenen). Het gebied is ook niet meteen helemaal zout, het zoute water zal via de water wegen steeds erder het gebied inkomen.
Het zoutige water is slecht voor (landbouw)gewassen, maar de schade die zou ontstaan als dijken en funderingen droog komen te staan, is veel groter en bovendien onherstelbaar. Dijken worden bij droogte poreus en de houten funderingen van vooral oudere gebouwen kunnen gaan rotten
Ook klinkt veen in als het droogstaat, waardoor de bodem/het maaiveld lager komt te liggen. Dit inklinken is ook een proces wat niet terug te draaien is (door in het verleden het veen steeds droog te malen voor landbouw, zakte het maaiveld ook steeds, zodat 'we' daar nu onder NAP zitten).
http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/geo/veen.html
http://www.degroenelong.n..._informatie03.asp#relatie

Hoor trouwens nu net dat binnenvaartschippers aanbieden om water te vervoeren van het IJsselmeer naar het Groene Hart om de verzilting tegen te gaan.

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11-2025
[quote]Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 17:20:
[quote] Nja maar voor je er enige watts per m² uit haalt aan electrische energie, zijn we ook al weer een paar jaar verder..... [\quote]

Dat heet nu biomassa
De groten der aarde zijn voornamelijk bezig met allerlei ethisch dubieuze oorlogen die vervolgens alleen geld in het laadje brengen of zoals de russiche variant, eindigd in een financieel en strategisch drama. Ik betwijfel of mensen als Blair, Putin en Bush ooit eens een wetenschappelijk magazien hebben gelezen waarin iets anders bediscusierd werd dan zaken gerelateerd aan biologische, chemische of nucleaire en met name de sterkere/betere varianten ervan, of hoe je ze beter maken kan [\quote]

Ik had het over de grote wetenschappers op deze aarde die ons bestaan dusdanig luxer en aantrekkelijker hebben gemaakt. Niet een stelletje blaaskaken die vechten om de roem, die ze eigenlijk nooit zullen krijgen net zoals Newton, Einstein etc.
Biomassa zou gekweekt moeten worden, snelgroeiende planten die weinig grondstoffen uit de aarde nodig hebben. Want het meeste land word gebruikt voor de verbouwing van gewassen. Kelp(soort reusachtig zeewier) is hier bij uitstek geschikt voor, het groeit niet op het land, groeit onder optimale omstandigheden bijna een meter per dag. Bij verbranding kan het toevogen van landbouwafval de productie verhogen.

We kunne hetn iet permiteren om grote velden aan te leggen met planten geschikt voor biomassa-verbranding, bovendien doelde ik op electrische energie, anders is het rendement laag.

Biomassa => warmte => electriciteit

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

maar ja dat betekent wel dat je uitgestrekte akkers moet hebben en oceanen hebben we niet echt in de buurt. Ik denk dat de noordzee niet echt geschikt is hiervoor. Op zich best grappige gedachte, dat je de zee ook kunt gebruiken voor de aanmaak van biomassa...

vergt alleen een logistiek, waar een luchtje aan zal zitten (letterlijk)

• Opi
  • Niet online

Opi

Net op het nieuws gehoord dat binnenvaarders water uit het Ijsselmeer naar het westen van Nederland zullen varen.

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
Zonnepanelen klinken mooi, maar net zoals alle halfgeleiders doen ze het beter als ze niet zo heet worden. Dus ook die doen het slechter in dit weer.

Het grondwaterprobleem zou oplosbaar moeten zijn; via Amsterdam en het Amsterdam-Rijnkanaal zou je het water kunnen aanvoeren, maar volgens mij gebeurt dat al.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:08
MSalters schreef op 15 augustus 2003 @ 20:21:
Zonnepanelen klinken mooi, maar net zoals alle halfgeleiders doen ze het beter als ze niet zo heet worden. Dus ook die doen het slechter in dit weer.

Het grondwaterprobleem zou oplosbaar moeten zijn; via Amsterdam en het Amsterdam-Rijnkanaal zou je het water kunnen aanvoeren, maar volgens mij gebeurt dat al.
Ook niet alles, want de waterpeilen moeten ook in orde blijven voor zover het kan.
En het beetje water dat er mee aangevoerd wordt gaat naar de bollen- en de bomenkwekerijen (zal wel het meeste geld opleveren).

[ Voor 4% gewijzigd door Sassie op 18-08-2003 15:06 ]

• Beat691
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08-2022
Wat boeit het allemaal zeg, zonder stroom ga ik niet dood, zonder water uit de kraan ook niet, uit een gezond watertje haal je gewoon een paar liter water en laat het kkoken op een kampvuur ofzo en je hebt weer even drinkwater om je in leven te houden :)
en de warmte duurt geen maanden meer, het is allemaal dus vet overdreven die ... media ook :)

Nog iets :)
We denken dat wij dat zoort dingen allemaal moeten regelen enzo.. de natuur kan dat beter als ons en als we leiding water MOETEN hebben, horen wij niet in de natuur thuis lijkt me.

[ Voor 23% gewijzigd door Beat691 op 20-08-2003 14:29 ]

Honda viertakt, often imitated, never duplicated!

Verwijderd

ik denk dat als we de natuur idd zijn gang laten gaan er niets goed komt in ons land maar dat er winig watertekort meer zou zijn, ik denk wel dat amersfoort dan amersfoort aan zee heet.

we hebben een waterhuishouding vanwege noodzaak, niet vanwege luxe

wanneer blijkt dat er een tendens is van tekorten in bepaalde periode en overschotten in andere is het niet meer dan logisch dat we maatregelen gaan treffen, dat is namelijk traditie in dit land

Dat koken van dat water van jou raad ik je ten zeerste af, daar dood je hoogstens wat microorganismen mee maar de (zware) metalen en chemicalien zullen niet erg onder de indruk zijn, dan kun je beter gaan destileren.

En we verbruiken water voor meer doeleinden dan alleen jou glaasje water, wat stel je voor, in de zomer voortaan de industrie uitzetten? een opname stop in het ziekenhuis en massa-euthanasie op alle patienten die afhankelijk zijn van stroom en water? of kom jij ze dan wassen met de pan gekookt water.

plus, ik weet niet waar jij woont, maar wij wonen al lang niet meer in de natuur, sterker nog nederland kent geen natuur meer, al het groen wat je hier ziet is cultuur, elk stukje land is al een keer omgewoeld (op een paar stukkies drente en gelderland na).....god schiep de wereld, de nederlander schiep nederland

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 17:25 ]

Verwijderd

nu op het journaal, eindelijk gaan ze ijsselmeer water naar het westland vervoeren.....het rijk leest vast ook GOT

HAHAHAHAHA

Verwijderd

Volgens mij zijn we slachtoffer van een te strenge regelgeving. Als in deze extreme noodsituatie een ontheffing zou worden gegeven om het water wat warmer te lozen dan zou dat misschien minder schadelijk zijn dan zout water inlaten en zouden we ook geen elektriciteitstekort hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2003 @ 20:01:
nu op het journaal, eindelijk gaan ze ijsselmeer water naar het westland vervoeren.....het rijk leest vast ook GOT

HAHAHAHAHA
gewoon onzin.. ja kom ook uit het westland :)

ze hebben nog niet echt een te kort hier.. sterker nog ze zijn zo slim om een nieuw gegraven meer/wateropslag nu vol te laten lopen met water.... ja het is echt zo... tuinders geven nu soms leiding water aan de planten, simpel weg omdat slootwater niet altijd goed genoeg is voor gebruik ivm het natrium en chloor wat in het water zit. Het is gewoon tijd voor een lekker regenbui :+

/me vraagt zich soms wel eens af of ambtenaren ook wel eens buiten komen

Verwijderd

Volgens mij zijn we slachtoffer van een te strenge regelgeving. Als in deze extreme noodsituatie een ontheffing zou worden gegeven om het water wat warmer te lozen dan zou dat misschien minder schadelijk zijn dan zout water inlaten en zouden we ook geen elektriciteitstekort hebben.
Wat is dan precies het verband tussen de daling van het grondwaterpeil in het westland (wat gecompenseerd wordt door zout water binnen te laten) en het lozen van warm koelwater door electriciteitscentrales? Al staan we toe dat dat warmere water geloosd wordt, daar stijgt het grondwaterpeil in het westland toch niet van? Het zijn twee ongerelateerde problemen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 22:21:
[...]

Wat is dan precies het verband tussen de daling van het grondwaterpeil in het westland (wat gecompenseerd wordt door zout water binnen te laten) en het lozen van warm koelwater door electriciteitscentrales? Al staan we toe dat dat warmere water geloosd wordt, daar stijgt het grondwaterpeil in het westland toch niet van? Het zijn twee ongerelateerde problemen...
hier in Maasland is het grondwater bijna niet gedaald, en daar komt bij dat het in laten van zout water niet voor een stijgende grondwaterpeil zorgt. Simpel weg omdat het water niet van sloot naar grondwater gaat. (volgens TNO)

Zout in laten in het westland is natuurlijk het stomste wat je kan doen, ivm het gebruik van het water door de tuinbouw.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 16:06
Ik geloof dat er vanaf dinsdag wat zoet Ijselmeerwater jou kant op komt :) 68 miljoen liter per uur, als ik het goed heb begrepen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 22:21:
[...]
Oops, daar heb je gelijk in, die twee hebben niets met elkaar te maken.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Overigens komt het water uit het Markermeer/IJmeer. De geografische kennis van Nederlanders (en dan vooral de pers) is hooguit bedroevend.
Gemaal Zeeburg zal het Markermeerwater op de Stadsboezem pompen. Door acht sluizen te sluiten wordt de stroomrichting van de Amstel omgekeerd en kan het water naar Zuid-Holland stromen. Ongeveer 15 m3 water per seconde stroomt dan uit het IJmeer op het Lozingskanaal dat via de Singelgracht in verbinding staat met de Amstel. Door het sluiten van sluizen stroomt het water in zuidelijke richting de Amstel op. Tegelijkertijd gaat de Tolhuissluis bij Nieuwveen (Zuid-Holland) open zodat het water van de Amstel het gebied van Rijnland binnenstroomt.
(deel persbericht) http://www.amsterdam.nl/a...=00000002&VarIdt=00000001
Pagina: 1