amd athlon 1ghz dood door teveel stof?

Pagina: 1
Acties:

• Ryudo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-08 22:42

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
ik heb hier op m'n kamer een kast liggen van een kennis van me en ik zit met het volgende probleem.
als hij wordt opgestart krijg ik wel beeld maar hij komt niet verder dan: Detecting ide devices.
er zat behoorlijk wat stof in de kast en zelfs zoveel dat de cpu-fan niet soepel meer draaide en soms zelfs haperde.
kan het nu zo zijn dat de cpu gewoon dood is.
ik krijg geen bios-beeps.

ik heb het volgende al geprobeerd.
start met cpu, mobo, mem en vga-kaart.
start met cpu, mobo, mem vga-kaart en hdd.
start met cpu, mobo, mem vga-kaart en dvd-rom
start met cpu, mobo, mem vga-kaart en brander.
en niets van dit alles helpt.

ik kan ook niet in de bios komen.
en aan de cpu is ook zo 123 niets raars te zien. afgezien van wat resten van die cpu-koelpasta-sticker van amd.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je beeld krijgt is je CPU niet dood. Simpel. Je zal toch de andere onderdelen moeten testen en uitsluiten. Heb je al een ander reepje geheugen geprobeerd?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
nee dat nog niet. heb ik ook niet bij de hand hiero.
:( m'n pa heeft vorige week de rommel-hardware-doos opgeruimt en daar zaten nog 2 dimms van 32mb in en die zijn nu al tot as omgetoverd denk ik.

het systeem heeft wel gewerkt allen nu ineens niet meer.
ik weet ook niet precies wanneer en hoe het is gebeurd dat hij het niet meer deed.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
Microkid schreef op 13 augustus 2003 @ 23:04:
Als je beeld krijgt is je CPU niet dood. Simpel. Je zal toch de andere onderdelen moeten testen en uitsluiten. Heb je al een ander reepje geheugen geprobeerd?
hoeft niet persee. processors kunnen wel meer rare dingen doen. had er paar weken terug nog 1 die vertikte jpg's correct weer te geven. andere proc en het was opgelost.

ik zou even cmos resetje doen en ander geheugen testen. anders kan het bord best wel eens dood zijn. check ook je condensatoren of die niet zijn gaan lekken

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Detecting IDE devices... Gooi alle kabels er eens uit (inclusief FLOPPY! sommige biossen detecten floppy na de IDE).

Andere optie: Alles eruit behalve CPU, mobo, VGA+monitor, keyboard. Dan via keyboard aangeven dat je de BIOS in wil en wachten. Indien er iets fout is heb je meestal een timeout waardoor je toch de bios in kan (w8 dus 3 minuten).

Bios al eens ge-reset? IDE detectie kan ff duren (sluit iig GEEN kabels aan en check de connectors op beschadigingen/gebogen pinnetjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Aetje op 13-08-2003 23:14 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

sharkzor schreef op 13 August 2003 @ 23:11:
[...]
hoeft niet persee. processors kunnen wel meer rare dingen doen. had er paar weken terug nog 1 die vertikte jpg's correct weer te geven. andere proc en het was opgelost.
Toevallig een AMD 450?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
clear cmos al gedaan en niet gelukt.
ik kan echt niet in de bios komen. het systeem bevriest gewoon op die melding.
k zal die time-out nog eens proberen dan.

het mobo ziet er nog ok uit dus ik denk ook niet dat het daar aan ligt
anders maar naar de pcboer. misschien dat die wat weet.
kost wel geld maar tis mijn pc niet dus wat kan het schelen.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Wat voor MOBO zit er precies in? Bekijk ook eens of je gesprongen condensatoren ziet (bekend kwaaltje bij oa MSI). Hoelang heb je gewacht na het drukken van de DEL toets?
Het kan bij sommige bordjes even duren voordat je het BIOS scherm krijgt als hij lang bezig is met IDE devices detecteren.

Heb je ook een andere cooler geprobeerd? Het is bekend dat als sommige MOBO's de RPM meting van de cooler verkeerd aflezen (lees iets in de trant van 0 oid) deze blijft hangen tijdens de POST.

BF2 stats Systemen

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
nou het blijkt dus dat het mobo gewoon dood is.
ik vroeg nog even aan m'n pa of hij nog wat raars gezien had en het bleek dat hij de elco's al schoon had gemaakt tijdens het schoonblazen.
er hadden dus een stuk of drie gelekt. :(
en ja het is/was een bordje van msi.

maar waar haal ik nu nog een mobo voor een athlon 1ghz met ondersteuning voor 133mhz sdram? alleen 2e hands nog te krijgen zeker of niet?

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Welk type van MSI? een MS-63xx / K7T? MOBO's met SDRAM en voor een Athlon zijn nieuw bijna niet te krijgen, dat word een goede zoektocht, of anders DDR geheugen nemen en SDRAM verkopen.

BF2 stats Systemen

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Koop een supergoedkoop ECS K7S5A mobo, dit heeft nog 2 dimm sloten, kost nog iets van ene 50 euro...

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 11:39

ultimateharry

Team Slayer:-)

Waarom perse een MSI? Ik heb laatst nog een Asus a7v133 boardje bij Funprice op de kop getikt voor 27,50, in de opruiming.
Verder zijn er in pricewatch nog genoeg boardjes te vinden voor rond de 40 euro.
Succes.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Probeer eerst even te kijken of je het bordje kan RMA-en, ofdat je op zijn minst gratis condensatoren kan krijgen en die er op probeert te solderen..

Een nieuw mobo + geheugen kopen is niet de goedkoopste optie, maar wel de snelste.
(En dan natuurlijk een Nforce-2 bordje met 2xDDR3200 zodat je 5x200 draait ;))

• BoNeZ99
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 10:07
Probeer dit bord eens, dit is een Via KT 133a, PC133 sdram ondersteuning, etc.:
http://tw.giga-byte.com/M...ucts/Products_GA-7ZXE.htm
-
pricewatch: GigaByte GA-7ZXE
Pagina: 1