[gps] hoe goed is het ontvangst van gps in de auto?

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rava
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 12:27
ik wil me laptop omtoveren tot navigatiesysteem voor in de auto.
ik zag dat er tegenwoordig gps ontvangers in compact flash formaat te koop zijn en heb in mijn enthousiasme er meteen 1 besteld.

maar nu schiet het me te binnen dat die gps 'muisjes' altijd onder de voorruit worden gelegd voor een optimaal signaal (of een dak antenne)

ik vind dat compact flash card formaat juist zo handig omdat ik dan geen extra snoeren of kastjes heb en hem in de toekomst in een pocket pc kan stoppen.

ik ga als navigatie software het pakket van Alturion gebruiken, dus gewoon 1x de route inprogrammeren en vervolgens de laptop in een hoekje gooien en naar zo'n vrouwen stemmetje luisteren :7

althans dat was de bedoeling, maar heeft iemand ervaring met een compact flash gps ontvanger of met het signaal van een standaard 'muisje' die niet een direct contact met de hemel heeft?

btw het gaat om deze gps ontvanger
http://www.pocketgps.co.uk/globalsat-bc307.asp

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:28

E-Vix

Nu met sneeuw!

Bereik mag geen probleem zijn. De signalen komen van een sateliet ver boven je hoofd af. Die 30 cm extra die ze af moeten leggen maakt ook niet veel uit. Zolang je maar geen hittewerende voorruit hebt, dan moet alles goed gaan.
Hou je er alleen wel rekening mee dat een laptop standaard geen CF slot heeft? Je zult dus een verloopje bij moeten hebben van CF naar PCMCIA.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Fakir
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Je kan altijd gebruik maken van een rerediating antenne, alleen dan krijg je wel weer die kabels in je auto :)

• Rava
oke, dat verloopje heb ik al, maar dat van die hittewerende voorruit vind ik nou juist zo eng.
Want als hij daarmee al problemen kan krijgen, hoe erg moet het signaal dan wel niet verstoord worden als hij door het dak moet!?
ik kan me laptop moelijk op me dashboard neerleggen

en als het zonder dakantenne werkt kan ik het zooitje gewoon meenemen als ik eens met iemand mee rijd of uitlenen

[ Voor 18% gewijzigd door Rava op 13-08-2003 22:19 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Als je een cabrio hebt dan heb je optimaal bereik.

Een GPS-ontvanger, ongeacht het type, heeft vrij zicht op de hemel nodig. Vrij zicht wilt zeggen, ongehinderd door steen en metaal. Een CF-GPS-ontvanger zal dus ook vrij zicht moeten hebben en als je dat in een laptop naast je zet dan krijg je nooit een fix of je moet een plastic dak/dakraam hebben.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

athlonkmf schreef op 13 August 2003 @ 22:28:
Als je een cabrio hebt dan heb je optimaal bereik.

Een GPS-ontvanger, ongeacht het type, heeft vrij zicht op de hemel nodig. Vrij zicht wilt zeggen, ongehinderd door steen en metaal. Een CF-GPS-ontvanger zal dus ook vrij zicht moeten hebben en als je dat in een laptop naast je zet dan krijg je nooit een fix of je moet een plastic dak/dakraam hebben.
Dat is gelul. Als ik een tunnel inrijdt of in een ondergronds parkeergarage rijdt, dan heb ik nog steeds signaal. En 5 meter gewapend beton boven je is nou geen vrij zicht op de hemel he? :)

Verwijderd

Ik heb btw de Pioneer ANH-P9R-BK

http://www.pioneer.nl/nl/...d=2110&taxonomy_id=25-112

Werkt perfect.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb een GPS in de auto (Garmin, zie sig), en ja, je moet redelijk vrij zicht naar boven hebben. Dus geen warmtewerende voorruit, of dak. De beste ontvangst krijg ik gewoon bij de voorruit, of een zij-ruitje. Er zijn ook ontvangers te krijgen die je aan de buitenkant op je raam kan monteren met een zuignap ofzo.

Enne, Quack, athlonkmf heeft gelijk. Zonder vrij zicht heb je geen ontvangst. Als jij beweert dat je in een tunnel of parkeergarage ontvangst heb, is dat moeilijk te geloven. Ik ken meer mensen met een GPS, en niemand van die personen heeft ontvangst in dergelijke situaties. Daar is het signaal gewoon te zwak voor. Zelfs in een stad met veel hoogbouw of smalle straatjes wordt het soms al lasting. Wellicht ijlt je GPS nog wat na, dat doet de mijne ook. Pas na een paar seconden vallen de satelieten weg.

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 13-08-2003 22:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op 13 augustus 2003 @ 22:33:
[...]

Dat is gelul. Als ik een tunnel inrijdt of in een ondergronds parkeergarage rijdt, dan heb ik nog steeds signaal. En 5 meter gewapend beton boven je is nou geen vrij zicht op de hemel he? :)
Dat komt omdat jij een vast ingebouwd systeem hebt. Zodra jij 5 meter gewapend beton boven je hebt heb je wel nog een kompas (gyrosensor o.i.d.) en een snelheidsmeter. Daar kun je een heel eind mee komen. Je GPS doet dan echt niet meer mee hoor...

En een kleine portable GPS heeft geen kompas en is ook niet aangesloten op je snelheidsmeter. Vandaaar.

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 13-08-2003 22:43 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

waarom heb je niet zo'n ding besteld?
lijkt me makkelijker dan een compact flash kaart.

die kan je tenminste in alle laptops/computers en sommige pda's gebruiken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Die dingen zijn natuurlijk gemaakt om te gebruiken op de manier zoals jij dat ook wilt, maar als het niet goed werkt kun je altijd nog een usb-flashcard adapter kopen. Mijn antenne zit ergens weggewerkt onder het dashboard en ik heb altijd goede ontvangst dus hij hoeft niet direct onder de voorruit te liggen. Als hij signaal ontvangt van 2 satellieten is het al voldoende, bv 1 door de voorruit en 1 door de zijruit

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03
Wolfboy schreef op 13 August 2003 @ 22:42:

ik vind dat compact flash card formaat juist zo handig omdat ik dan geen extra snoeren of kastjes heb en hem in de toekomst in een pocket pc kan stoppen.
nou, daarom dus

Punctuality is the politeness of kings

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

khad weer niet goed gelezen, sorry :X

en direct onder de voorruit is trouwens echt niet nodig.

een vriend van mij heeft ook zo'n geval op z'n pda en die kan hem gewoon op de achterbank neerleggen of naast zich (rechts van hem) ophangen.
En hij heeft altijd goede ontvangst ermee.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Rava
Wolfboy schreef op 13 August 2003 @ 22:42:

goed idee!
ik wist niet dat die bestonden, het is i.i.g. makkelijker om een goed ontvangt mee te creëren, maar als het niet echt nodig is dan liever niet.

kan iemand misschien zijn 'muisje' van zijn dashboard halen en onder zijn stoel leggen? :o het gaat mij echt om praktijkervaringen met een los gps syteem, wan't zo'n budget oplossing is natuurlijk altijd gevoeliger dan een duur systeem

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:03

Wokschotel

Op 6 wielen

Rava schreef op 13 August 2003 @ 22:59:
[...]

goed idee!
ik wist niet dat die bestonden, het is i.i.g. makkelijker om een goed ontvangt mee te creëren, maar als het niet echt nodig is dan liever niet.

kan iemand misschien zijn 'muisje' van zijn dashboard halen en onder zijn stoel leggen? :o het gaat mij echt om praktijkervaringen met een los gps syteem, wan't zo'n budget oplossing is natuurlijk altijd gevoeliger dan een duur systeem
Onder de stoel? Dat gaat volgens mij echt niet werken. Je moet altijd enige mate van vrij zicht hebben.

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Grinder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-10-2023
Ik zou morgen als het goed is mijn Acer pda + CF GPS card ontvangen.. Ik kan dan zo kijken hoe die ontvangst is. Ik ga ervanuit dat het gewoon goed is want ze adverteren er ook mee.

Mijn bedoeling was hem aan het rooster te monteren in onze Toyota starlet van '95.. Dat zit dus zo goed als onder de ruit, ik neem aan dat dat goed genoeg is. En anders begin ik goed te vloeken ;)

• Rava
Wokschotel schreef op 14 August 2003 @ 15:23:
[...]
Onder de stoel? Dat gaat volgens mij echt niet werken. Je moet altijd enige mate van vrij zicht hebben.
Ik bedoelde het als extreem voorbeeld, als hij nl 3 of of meer satelieten kan ontvangen onder de stoel, nou dan zit het bereik in de gehele auto wel goed.
Pagina: 1