15 meter UTP-kabel of 4 aderige telefoonlijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Black-Hole
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-02-2024
Hallo,

Ten eerste weet ik dat hier al veel topics over geweest zijn alleen kan ik mijn antwoord niet echt vinden, dus vandaar dit topic.

Zelf heb ik thuis al sinds januari probleemloos een adsl-verbinding door middel van een 15 meter gewone platte telefoonlijn tussen mijn modem , die op zolder staat,en de splitter die beneden staat.

Nu is vorige week mijn moden kapot gegaan, hij kon namelijk de adsl-lijn niet meer vinden. Eerst dacht KPN dat het aan mijn 15 meter lange lijn lag, maar die bleek na testen goed te zijn, het modem was dus stuk.

Om problemen in de toekomst te voorkomen is mij geadviseerd de 15 meter lange platte telefoonlijn te vervangen door 4 aderig rond cat 5 telefoonsnoer. Dus ik naar de primafoon om te kijken maar wat blijkt, dit is dus een ISDN-kabel met een grote connector ipv de normale die op de platte lijn zit. Deze kant en klare lijn kan ik dus niet direct aansluiten.

Nu weet ik wel dat je zelf de connectors kan vervangen door kleine zodat ik de 4 aderige lijn gewoon kan aansluiten, correct my if I'm wrong. Zelf ben ik alleen niet zo technisch dus doe ik dit liever niet.

Een andere optie is natuurrlijk om de modem naar beneden te halen en hem via een kort plat snoer aan te sluiten en dan 15 meter UTP-kabel aan te leggen ipv de platte lijn.

Nu zijn mijn vragen:

- Waar kan ik 4 aderig rond cat 5 snoer kopen met een kleine connector, zoasl die op een platte telefoonlijn zit?
- Wat is beter, 15 meter UTP-kabel of het 4 aderige ronde snoer?

Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele reply's

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:26
IT > NT :)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:08

SpamLame

niks

Een electroboer kan je daar vast wel mee helpem.
Anders is er nog de Gamma Praxis Karwei...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat is beter .. das om het even, een telefoonlijn kan doorgaans langere afstanden afleggen maar in dit geval maakt het weinig uit .. zolang je utp maat niet langer is dan 100M

in dit geval, wat voor jouw het meest praktich is zon modem moet je ook voeden enzo

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 13-08-2003 21:59 ]

Iperf

Verwijderd

Cat 5 is 8 aderig, daar kan je 100mbit ethernet over laten lopen. Cat 3 ( je telefoonlijn, 4 aderig) is kwalitatief minder dan cat 5. De optie met 15m cat5 is dus de beste. Kabels kosten ook bijna niks, dus daar hoef je het niet voor te laten.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
Waar ze op doelen is een een telefoonsnoer met getwiste aderparen in een rond kabeltje. Helaas is dit maar sporadisch verkrijgbaar heeft mn vader al gemerkt.
We hadden het nl. nodig na een verbouwing, maar het enige wat er verkrijgbaar was, was wel zo'n kabel, maar dan niet met van die modulaire plugjes (nouja, dat zochten we ook eigenlijk).

Ik zelf heb nu een doodnormale telefoonsnoer van iig meer dan 10 meter (volges mij 15,2 meter) liggen tussen mn adsl-modem en de splitter en nergens geen problemen mee.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 22:00:
Cat 5 is 8 aderig, daar kan je 100mbit ethernet over laten lopen. Cat 3 ( je telefoonlijn, 4 aderig) is kwalitatief minder dan cat 5. De optie met 15m cat5 is dus de beste. Kabels kosten ook bijna niks, dus daar hoef je het niet voor te laten.
nee, dacht ik eerst ook maar kan gewoon 4 aderig wezen.
8 adrig is wel makelijker te krijgen .. 2 aderparen gewoon niet gebruiken

Iperf

• Black-Hole
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-02-2024
JeroenM_tbs schreef op 13 August 2003 @ 22:10:
Waar ze op doelen is een een telefoonsnoer met getwiste aderparen in een rond kabeltje. Helaas is dit maar sporadisch verkrijgbaar heeft mn vader al gemerkt.
Juist, zo'n snoer zoek ik dus. Maar als het eigenlijk geen verschil uitmaakt zet ik er liever 15 meter netwerkabel tussen. Overal te krijgen en kant en klaar aan te sluiten.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Dat telefoonsnoer met twisted pair heeft gewoon 4 draden en dus 2 paren, dus cat5 8 aderig kan je daar prima voor gebruiken, gewoon 2 paren gebruiken.

Ik heb hier 100Mbit over 2 paren van cat5, 2 van de 4 overgebleven draden gebruik ik voor een analoge telefoon.

• Joen
sjuk schreef op 13 augustus 2003 @ 22:20:
Dat telefoonsnoer met twisted pair heeft gewoon 4 draden en dus 2 paren, dus cat5 8 aderig kan je daar prima voor gebruiken, gewoon 2 paren gebruiken.

Ik heb hier 100Mbit over 2 paren van cat5, 2 van de 4 overgebleven draden gebruik ik voor een analoge telefoon.
Kan ook ;)
Bij mij in huis gebruiken we ook 1 telefoonsnoer waarin 2 van de 4 draden naar mijn telefon gaan en de andere 2 draden naar de telefoon van mijn zusje (beiden hebben onze kamers naast elkaar op een omgetimmerde zolder).
Maarjah, zo'n dergelijk kabeltje kon ik verder niet vinden en mn ervaring leert dat om dara modulaire plugjes aan te maken een heel gepruts is.

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

JeroenM_tbs schreef op 13 August 2003 @ 22:32:
[...]

Maarjah, zo'n dergelijk kabeltje kon ik verder niet vinden en mn ervaring leert dat om dara modulaire plugjes aan te maken een heel gepruts is.
Welnee je koopt een tang van 10 euro en een paar plugjes en ff knijpen en klaar.
Stelt echt geen bal voor, alleen moet je ff de juiste kleurenschema's hebben maar die zijn zo te vinden, in de FAQ zelfs als ik het goed heb.

• Joen
Juiste kleurenschema's is 1, ff draadjes strippen is 2.
Maar zie die draadjes maar es goed in zo'n plugje te krijgen :?
Komt nog es bij dat ik niet zo'n tang heb. T is immers gelukkig ook niet mn dagelijkse bezigheid momenteel (in de toekomst misschien wel :( ).

Verwijderd

Ik heb zelf zonder enige ervaring allemaal netwerkkabels gemaakt(en ja ze werken ook nog ;) ), dus het moet opzich wel lukken.
Tenzij je handen als een mol hebt kun je het beter laten doen en er wat extra voor betalen.

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Een modulairtang kan je zelfs gewoon lenen bij de gamma.
Heb ik ook wel eens gedaan, moest ik het volledige aankoopbedrag als borg betalen en dan mocht ik zelf bepalen of ik em wel of niet terug wilde brengen.
Dezelfde dag nog terug gebracht en het volledige bedrag terug gekregen.
Maargoed, die van de gamma moet je niet kopen, die is van plastic en kost zelfs nog meer dan een metalen tang.

• Joen
Dus als je em van de Gamma wilt: ALLEEN LENEN ?? ;) :P
Hebbe ze em daar ook voor UTP/ISDN? ;)

Nouja, ik zit op een ICT opleiding en voor dat we verhuist waren naar de nieuwe locatie kun je ze zo vinden en vragen of je ze kon lenen :)
Nu kan ik ze niet meer vinden in het gebouw, mar allicht dat een leraar het me zo kan lenen. :)
Alleen k heb em momenteel niet meer nodig :P

[ Voor 1% gewijzigd door Joen op 13-08-2003 23:02 . Reden: typo's ]

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

JeroenM_tbs schreef op 13 August 2003 @ 23:02:
Dus als je em van de Gamma wilt: ALLEEN LENEN ?? ;) :P
Hebbe ze em daar ook voor UTP/ISDN? ;)
Ja dat is 1 tang voor zowel de standaard telefoon connectors als UTP/ISDN.

En er zijn zelfs connectors bij de gamma te koop waar je eerst de gestripte draadjes op volgorde door een apart geleidertje kan steken waardoor het knijpen nog makkelijker gaat, speciaal voor de n00bs onder ons.

• Joen
Dan is dat net wat voor mij O-) :+ :P

• Superstudent
  • Laatst online: 08-01-2022
Mij lijkt dat je beter de kabel tussen de telefoonlijn en de modem kort kan houden, die is gevoeliger voor kwaliteits/snelheid verlies, kpn raadt dit ook aan gloof ik. Een cat 5 utp kabel heeft op 15 meter geen verlies wat invloed kan hebben op je snelheid.
Kabel tussen mijn modem en telefoonaansluiting is 10 cm :)

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het maakt niks uit. Ik heb 5m. telefoonlijn gekocht bij de Primafoon en toen gelijk gevraagd of ik ook een gewoon telefoondoosje (je weet wel, zo een waar een draad ingaat en je een RJ-11 in kan stoppen) het ADSL signaal doorheen kon laten gaan. Ik hoefde zelfs maar 2/4 draadjes aan te sluiten. Immers, je telefoonlijn gaat ook maar naar buiten met 2 draden. Dus je kan totaan je modem de meest simpele telefoonkabel gebruiken. Ik heb niet voor UTP gekozen omdat gewone telefoonlijn makkelijker mee te werken valt.

[ Voor 5% gewijzigd door oli4100 op 14-08-2003 18:50 ]

Pagina: 1