Netwerkprobleem Windows XP en 98

Pagina: 1
Acties:

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:07

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Mensen,

Ik ben er nu al een tijdje over aan het nadenken en heb verschillende dingen geprobeerd, maar ik geraak er niet echt uit, misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Het zit zo:
Een vriend van mij heeft een thuisnetwerkje gebouwd, bestaande uit 2 computers en een router voor het internetdelen.
Computer 1 is een Windows XP PC, computer 2 een 98.

PC 1:
IP 192.168.0.3
Subnet 255.255.255.0
Gateway 192.168.0.1

PC 2:
192.168.0.2
255.255.255.0
Gateway 192.168.0.1

Router
192.168.0.1

Computer 1 en 2 kunnen allebei via de router het internet op, ze kunnen allebei de router pingen. PC 1 kan PC 2 pingen, maar omgekeerd niet. Dus XP PC pingt wel naar 98 maar andersom niet.
Nu wil ik het dus uiteindelijk zo voor elkaar krijgen dat er gewoon verbinding is tussen de 2 PC's zodat er gewoon bestanden uitgewisseld kunnen worden.

Naar mijn idee staan de instellingen goed, maar het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie.
Alvast bedankt voor de hulp.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
2 vraagjes:
1) je weet zeker dat er op de XP pc geen firewall draait? (denk ook aan de ingebouwde firewall)
2) je pingt toch wel op ip-adres? (en niet op netwerknaam, geeft anders soms problemen)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
Heerlijk, eindelijk weer eens een topicstart met lekker veel info!

Volgens mij is het echt de firewall van XP, die zal wel het pingen vanaf pc2 tegenhouden.
Firewall uitzetten, met je router heb je die toch niet per se nodig. En als je wel een Firewall wilt, dan kun je beter ZoneAlarm o.i.d. nemen

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

dreamscape schreef op 13 augustus 2003 @ 21:59:
Heerlijk, eindelijk weer eens een topicstart met lekker veel info!

Volgens mij is het echt de firewall van XP, die zal wel het pingen vanaf pc2 tegenhouden.
Firewall uitzetten, met je router heb je die toch niet per se nodig. En als je wel een Firewall wilt, dan kun je beter ZoneAlarm o.i.d. nemen
Lijkt me inderdaad de meest voordehand liggende oorzaak.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
sorry boys, vergeten te melden, die staat uit
edit en ik ping idd op ip-adres.

[ Voor 28% gewijzigd door St@m op 13-08-2003 22:43 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

Misschien helpt het volgende:

Maak op de Windows Xp machine een gebruiker aan met de naam 'X' (X=variabel).
Maak de gewenste share aan waar je specifiek de gebruiker 'X' toegang voor geeft.

Log in op de Windows 98 met dezelfde naam als gebruiker 'X' en liefst ook hetzelfde ww.
Ga naar start-uitvoeren.
Vul in:
\\ip-adres van Windows XP machine\sharenaam <enter>

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 22:52 ]

Verwijderd

Ik weet nog (2 jaar geleden) en vaak op LAN`s dat Win98 vaak problemen heeft met netwerken, soms gaf het leeggooien van de netwerkomgeving het gewenste resultaat. (het werken van het netwerk dus)
Pas ook op met NTFS op de windows XP pc ik d8 trouwens dat het wel toegankelijk is voor de win98 pc.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Het zelfde merk ik ook op W2k + W98 en Win ME.
Ik kan wel pingen van mn Windows 2000 machine naar mn Windows 98 machine en Windows ME machine, maar omgekeerd niet.
Nu boeit me dat niet echt, want de rest werkt gelukkig wel :)
En nee, t kan niet mn softwarematige firewall zijn, want precies de zelfde firewall draait ook op mn andere PC's ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
@Ptir: Eeuh ja, da's een mooi idee als ze elkaar wel kunnen zien, maar er share-technisch iets niet klopt. De 98 machine kan de XP niet eens pingen, dus er gaat eerder al iets mis.
sorry boys, vergeten te melden, die staat uit
Ha, nu wordt het een leuk topic om je in vast te bijten. Even brainstormen over de oplossing :)

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 13-08-2003 22:56 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 3 com router met ingebouwde 4 poorts switch. Ik heb toen lang zitten te klootte. Het lukte wel als ik andere poorten gebruikte van me switch...

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 22:52:
Ik weet nog (2 jaar geleden) en vaak op LAN`s dat Win98 vaak problemen heeft met netwerken, soms gaf het leeggooien van de netwerkomgeving het gewenste resultaat. (het werken van het netwerk dus)
Pas ook op met NTFS op de windows XP pc ik d8 trouwens dat het wel toegankelijk is voor de win98 pc.
Tja, ik kan het altijd proberen, al denk ik niet dat het probleem daar ligt, want er kan wel gewoon geinternet worden.
NTFS is het denk ik ook niet, er zou dan gewoon gepinged moeten worden.
Ik neem trouwens aan dat als ik zeg dat er niet gepinged kan worden dat jullie wel snappen dat de melding "request timed out" komt.
dreamscape schreef op 13 August 2003 @ 22:55:
Ha, nu wordt het een leuk topic om je in vast te bijten. Even brainstormen over de oplossing :)
Mooi, :)
Ik had al niet het idee dat het iets makkelijks zou zijn.
Ik kan natuurlijk wel de Win98 machine opnieuw installeren, en mocht het dan werken dan is het ook goed, maar het is natuurlijk leuker om een goed werkende oplossing te vinden.
Verwijderd schreef op 13 augustus 2003 @ 23:11:
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 3 com router met ingebouwde 4 poorts switch. Ik heb toen lang zitten te klootte. Het lukte wel als ik andere poorten gebruikte van me switch...
Het zou raar zijn, maar misschien is het dat wel, ik zal het iig proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door St@m op 13-08-2003 23:14 ]

Verwijderd

je moet op de win98 pc even netBoi aanmaken, en in XP je firewall uit.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-08 00:50

WPN

ooit gedacht aan de security policies??
gooi de security omlaag.... ja ja ja :P

c:\WINDOWS\security\templates
kies voor securews.inf
rechtermuis erop, en dan installen

zou moeten werken

zo niet, kan je andere template draaien die high security (terug) zet

maak wel eerst backup van je systeem (ghost)....
tenzij je winxp er zo weer op heb ALS het fout mocht gaan :P

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

@ dreamscape
inderdaad moet eerst 'ping' lukken.

@'St@m'
Verbind beide computer eens met elkaar dmv. een kruiskabel en kijk of ze elkaar kunnen pingen.
Verder stel de zaak in zoals in mijn vorige reply heb aangegeven. (username en pw)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 10:42 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Probeer eens de Network Wizard van Win XP. Moet je wel als verbinding aangeven: Deze pc maakt verbinding met het internet via een andere pc ozid. Heb ik ook gedaan. Het kan trouwens zijn dat je vervolgens beide pc moet rebooten en/of het proces nog een keer moet herhalen.

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1