[ASP] Welke database voor een forum*

Pagina: 1
Acties:

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 17:49
(jarig!)
Ik werk sinds een half jaartje vaak met ASP, ik gebruik als database altijd alleen maar MS Acces. Er zijn in ASP op een IIS gestuurde webserver vast wel meer soorten databases te gebruiken.

Aangezien ik vaker hoor dat ms acces traag is zou ik graag eens andere voorbeelden van databases willen horen (iets van ADO ofzo bijv.)
en hoe je ze gebruikt. MS Acces voor een acces db... maar de rest

help me out

Verwijderd

googlen

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Als je al gebruikt maakt van ADO om de MS Access database aan te spreken, hoef je alleen maar de ConnectionString aan te passen om een andere database aan te kunnen spreken. De rest hoef je dan niet echt veel meer aan te veranderen.

Verwijderd

Volgens mij moet je ook met foxpro databases kunnen werken (is volgens mij dbase). Die zijn in vergelijking met access wel errug snel

Verwijderd

Beetje een klok/klepel verhaal :? 8)7

MSDE, SQL Server, Oracle, MySQL, DB2, nog meer :?

• semicon
(jarig!)
phew.. even alles op een rij gezet bedankt :)
dus eigenlijk is de meeste snelheid te halen uit script zelf?

Verwijderd

semicon schreef op 13 augustus 2003 @ 18:01:
phew.. even alles op een rij gezet bedankt :)
dus eigenlijk is de meeste snelheid te halen uit script zelf?
Ligt aan wat je met je database doet...

• semicon
(jarig!)
ik ben bezig met zelf een forum te schrijven het lukt aardig maar ik hoor van verschillende kanten dat ik dit beter niet met een acces database kan doen, dus ik ga opzoek

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

semicon schreef op 13 augustus 2003 @ 18:06:
ik ben bezig met zelf een forum te schrijven het lukt aardig maar ik hoor van verschillende kanten dat ik dit beter niet met een acces database kan doen, dus ik ga opzoek
:?

In principe moet je een forum alleen load balanced draaien op Xeon's met 2.4 Ghz en een aparte quad processor database server met 6 GB geheugen, welke Oracle draait :?

Lijkt me een beetje overkill voor een forumpje van 40 users? Evenzeer is het overbodig om een zwaardere database te gebruiken dan MS Access als je weinig concurrent users hebt. Kan wel, hoeft niet.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• semicon
(jarig!)
hey weer wat geleerd, geen wonder dat de andere gedownde forums nogal traag waren, het systeem heeft wel een dual cpu met iets van 2gb geheugen ofzo... maar goed dat weet ik niet helemaal zeker, ik laat het wel voor wat het is en ga doorzoeken naar nieuwe uitdagingen :) want volgens mijn wordt een beetje forum niks op deze mannier... :D

• gorgi_19

gorgi_19

semicon schreef op 13 August 2003 @ 18:32:
hey weer wat geleerd, geen wonder dat de andere gedownde forums nogal traag waren, het systeem heeft wel een dual cpu met iets van 2gb geheugen ofzo... maar goed dat weet ik niet helemaal zeker, ik laat het wel voor wat het is en ga doorzoeken naar nieuwe uitdagingen :) want volgens mijn wordt een beetje forum niks op deze mannier... :D
Erhm.. Die post van mij was zwaar cynisch.. ;)

Oftewel: MS Access kan best bruikbaar zijn, afhankelijk van het aantal concurrent users. En hier heb je nog geen verwachting over gegeven.

• semicon
(jarig!)
nou ja dat zal rond de max 20 gaan liggen, het is niets echt bijzonders verder

• gorgi_19

gorgi_19

semicon schreef op 13 August 2003 @ 19:02:
nou ja dat zal rond de max 20 gaan liggen, het is niets echt bijzonders verder
Ik neem aan 20 users (1 user != 1 concurrent user).
Als het 20 users zijn, dan is het best te doen met een Access Databaseje...

• alienfruit

alienfruit

semicon, Met concurrent user bedoelt gorgi_19 gelijktijdige bezoekers/users aantal bezoekers dat tegelijkertijd een (dezelfde) pagina opvragen. :)

[ Voor 32% gewijzigd door alienfruit op 13-08-2003 19:27 ]

• gorgi_19

gorgi_19

alienfruit schreef op 13 August 2003 @ 19:16:
semicon, Met concurrent user bedoelt gorgi_19 gelijktijdige bezoekers/users. :)
Nog scherper, het aantal bezoekers dat tegelijkertijd een pagina op gaat vragen. :)

• alienfruit

alienfruit

Ooh. Okay. Dat wist ik dus ook niet. Weer wat geleerd :)

• BierPul
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 21:59

BierPul

2 koffie graag

semicon schreef op 13 August 2003 @ 18:32:
en ga doorzoeken naar nieuwe uitdagingen :) want volgens mijn wordt een beetje forum niks op deze mannier... :D
Nieuwe uitdaging :? volgens mij heb je deze nog niet eens afgerond , zo leer je het natuurlijk nooit :P

en

Met max concurrent Users zou ik me inderdaad niet teveel zorgen gaan maken.

Je bent er al mee gewend om te werken dus waarom zoeken in dit geval ;)

Als het bere traag is kan het

a aan je server liggen (lijkt me niet het geval).
b aan de queries die er op los gelaten worden
c het model van de database (indexen leveren een hoop performancewinst bijvoorbeeld)

Ik zou als ik jou was punt b en c even checken :P

[ Voor 30% gewijzigd door BierPul op 13-08-2003 19:56 ]

Ja man

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

gorgi_19 schreef op 13 August 2003 @ 19:17:
[...]

Nog scherper, het aantal bezoekers dat tegelijkertijd een pagina op gaat vragen. :)
Oef, nu overdrijf je wel een beetje. Stel dat de gemiddelde servetijd van een pagina 0.1 seconde is (redelijk normaal), en iemand kijkt gemiddeld 1 minuut naar iedere pagina (erg kort) heb je al 600 simultaan ingelogde gebruikers nodig om 2 concurrent users te krijgen :D

Algemeen geldend staat de term 'concurrent users' voor tegelijkertijd ingelogde gebruikers, wat theoretisch in kan houden dat ze allemaal tegelijk een request doen.

Professionele website nodig?

• gorgi_19

gorgi_19

curry684 schreef op 13 augustus 2003 @ 21:52:
[...]

Oef, nu overdrijf je wel een beetje. Stel dat de gemiddelde servetijd van een pagina 0.1 seconde is (redelijk normaal), en iemand kijkt gemiddeld 1 minuut naar iedere pagina (erg kort) heb je al 600 simultaan ingelogde gebruikers nodig om 2 concurrent users te krijgen :D

Algemeen geldend staat de term 'concurrent users' voor tegelijkertijd ingelogde gebruikers, wat theoretisch in kan houden dat ze allemaal tegelijk een request doen.
MS Access kan theoretisch tot 255 concurrent users / concurrent connections aan. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, maar dat terzijde. Praktisch gezien kan Access er ongeveer 5, maximaal 10 aan.
Het aantal ingelogde gebruikers zal MS Access een worst wezen.

Nadeel is echter wel dat hoe meer concurrent users je hebt, je de kans op corruptie vergroot. MS Access kan echter wel wat aan; noodgedwongen een keertje namelijk 50.000 pageviews (alles dynamisch) in 4 uur tijd, volledig met MS Access als database gehad.. En deze heeft het overleefd... :)

[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 13-08-2003 21:56 ]

• semicon
(jarig!)
mischien ga ik toch maar door :P

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

gorgi_19 schreef op 13 augustus 2003 @ 21:55:
[...]

MS Access kan theoretisch tot 255 concurrent users / concurrent connections aan. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, maar dat terzijde. Praktisch gezien kan Access er ongeveer 5, maximaal 10 aan.
Er zit overigens wel een groot verschil tussen het aantal read & writes wat Access aan kan. Dat laatste zit inderdaad rond de 10, maar reads daarvan kunnen er als ik me niet vergis wel enkele tientallen plaatsvinden.
En 255 is natuurlijk wel heel erg theoretisch van ome Bill ;)

Today's subliminal thought is:

• gorgi_19

gorgi_19

Annie schreef op 13 August 2003 @ 23:31:
[...]

Er zit overigens wel een groot verschil tussen het aantal read & writes wat Access aan kan. Dat laatste zit inderdaad rond de 10, maar reads daarvan kunnen er als ik me niet vergis wel enkele tientallen plaatsvinden.
En 255 is natuurlijk wel heel erg theoretisch van ome Bill ;)
http://msdn.microsoft.com...dnacc2k/html/acmsdeop.asp

Ongeveer halverwege wordt een vergelijking gemaakt tussen MS Access en SQL Server.. MS Access kan wel meer niet.... ;)

Verwijderd

Als je nu een echt druk bezocht forum verwacht te creeeren kan je altijd je forum in asp.net gaan bouwe (met msSQL server als back-end of zo > lekker vlot, easy om te draaien).

asp.net/ado.net is erop gericht zo weinig mogelijk verbinding met de database te hebben, waardoor het mogelijk aantal concurrent users in 1x een stukje hoger komt te liggen. :*)

Dit kan door te werken met datasets (kleine 'db' op de client):
1 verbinding leggen
2 benodigde data naar dataset filteren/DB updaten nav wijzigingen in de dataset
3 verbinding sluiten.

:9 das mijn favoriet

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 10:22 . Reden: stomme typo ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 10:18:
Als je nu een echt druk bezocht forum verwacht te creeeren kan je altijd je forum in asp.net gaan bouwe (met msSQL server als back-end of zo > lekker vlot, easy om te draaien).

asp.net is erop gericht zo weinig mogelijk verbinding met de database te hebben, waardoor het mogelijk aantal concurrent users in 1x een stukje hoger komt te liggen. :*)

Dit kan door te werken met datasets (kleine 'db' op de client):
1 verbinding leggen
2 benodigde data naar dataset filteren/DB updaten nav wijzigingen in de dataset
3 verbinding sluiten.

:9 das mijn favoriet
Je hebt het over disconnected recordsets neem ik aan, dit kan ook met klassiek ASP/VB

Access is RUIM voldoende voor een forum met 20 gebruikers, ik zou er helemaal niet over twijfelen.

/me p_d_b heeft wel eens dbf gebruikt bij nog veel meer users en dat was ook geen probleem

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

P_de_B schreef op 14 August 2003 @ 10:23:
[...]

Je hebt het over disconnected recordsets neem ik aan, dit kan ook met klassiek ASP/VB

Access is RUIM voldoende voor een forum met 20 gebruikers, ik zou er helemaal niet over twijfelen.

/me p_d_b heeft wel eens dbf gebruikt bij nog veel meer users en dat was ook geen probleem
Ja, de .NET dataset is de 'verbeterde' versie van de klassieke recordset. Een recordset kan niet meer dan 1 set gegevens bevatten en bevat geen informatie over de relaties tussen gegevens toch?
De dataset kan meerdere datatables bevatten, informatie over relaties tussen de datatables en aanvullende informatie, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden (ExtendedProperties-object)

Dus je kan een deel van je server-side DB naar de client 'trekken' en gelijk weer de verbinding closen. Vervolgens heb je op de client dus alle mogelijkheid bewerkingen op de Dataset uit te voeren zonder ingewikkelde queries met joins en unions te gebruiken. Werkt wel prettig vind ik zelf :P

Maar wat betreft het soort DB voor 20 users is Access idd wel voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 10:38 ]

Verwijderd

Ik heb 'n soort forum met PHP gemaakt. Totaal niet uitgebreid btw maar is dat niet makkelijker? Sorry als deze reactie nergens opslaat maar heb niet echt heel veel verstand van PHP en acces.

• gorgi_19

gorgi_19

Ook met ASP kan je cachingtechnieken toepassen. Verder hebben die disconnected datasets ook hun nadelen, zeker als je ze opslaat in een viewstate.

Ook zoals ik al eerder zei: Overkill. 200 users, nog wel meer, is gewoon goed te doen met Access. Zie bijvoorbeeld ook Oracle; waarom neem je die dan niet, kan je nog meer concurrent users aan.
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 10:37:
Dus je kan een deel van je server-side DB naar de client 'trekken' en gelijk weer de verbinding closen. Vervolgens heb je op de client dus alle mogelijkheid bewerkingen op de Dataset uit te voeren zonder ingewikkelde queries met joins en unions te gebruiken. Werkt wel prettig vind ik zelf :P
Waarom zou je dan uberhaupt nog een database gebruiken? :? Datasets zijn gewoon gruwelijk traag in vergelijking met een database. Ook zou ik er niet vrolijk van worden om 30.000 records op te gaan halen uit de database, deze in een dataset stoppen om er vervolgens maar 50 te gaan gebruiken.
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 10:42:
Ik heb 'n soort forum met PHP gemaakt. Totaal niet uitgebreid btw maar is dat niet makkelijker? Sorry als deze reactie nergens opslaat maar heb niet echt heel veel verstand van PHP en acces.
Maakt in dit geval niet uit of je ASP / PHP gebruikt. Discussie gaat over de te gebruiken database.. :) Over ASP / PHP zijn genoeg discussies te vinden..

[ Voor 57% gewijzigd door gorgi_19 op 14-08-2003 11:10 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 10:37:
[...]

Ja, de .NET dataset is de 'verbeterde' versie van de klassieke recordset. Een recordset kan niet meer dan 1 set gegevens bevatten en bevat geen informatie over de relaties tussen gegevens toch?
De dataset kan meerdere datatables bevatten, informatie over relaties tussen de datatables en aanvullende informatie, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden (ExtendedProperties-object)

Maar wat betreft het soort DB voor 20 users is Access idd wel voldoende.
De discussie wordt wel een beetje offtopic zo, maar ook de klassieke recordset kent meerdere 'datasets' (rs.NextRecordSet) en zelfs een soort vorm van relaties (datashaping)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

gorgi_19 schreef op 14 augustus 2003 @ 11:08:
Waarom zou je dan uberhaupt nog een database gebruiken? :? Datasets zijn gewoon gruwelijk traag in vergelijking met een database. Ook zou ik er niet vrolijk van worden om 30.000 records op te gaan halen uit de database, deze in een dataset stoppen om er vervolgens maar 50 te gaan gebruiken.
als je er maar 50 gebruikt, haal je er gewoon maar 50 op. > Alleen die die je nodig hebt/denkt te hebben. En je maakt natuurlijk een afweging om te werken met datasets. Als jij een snelle database hebt die toch nog te veel door concurrent users benaderd wordt, zal je performance wel ff dalen. Dus in dat geval is gebruik van disconnected datasets wel handig natuurlijk.
P_de_B schreef op 14 August 2003 @ 11:35:
De discussie wordt wel een beetje offtopic zo, maar ook de klassieke recordset kent meerdere 'datasets' (rs.NextRecordSet) en zelfs een soort vorm van relaties (datashaping)
hmm ok, dat wist ik niet... heb zelf weinig ervaring met classic ASP. Maar idd, we gaan wel een beetje offtopic..
Pagina: 1