't is een oud draadje, maar ik wil mijn belevenissen ook ff posten en het lijkt me beter om dat in een bestaand draadje te doen dan een nieuwe te starten, da's makkelijker voor de mensen die op deze fout-code zoeken

NB dit is alleen een beschrijving van mijn probleem + oplossing, dus kom niet met vragen als 'wat is nou precies je probleem', want die heb ik niet meer
Ik heb een nieuwe disk gekocht en wilde mijn XP partitie daarheen kopieren, maar ik wilde de oude disk in het systeem laten zitten als backup voor noodgevallen. De nieuwe disk is een SATA disk die via een Sweex SATA kaartje in mijn systeem zit. De oude disk is een PATA disk die als master op de eerste IDE stekker van het mobo zit.
Mijn plan was hetzelfde als wat quattro-fan hierboven schrijft, behalve dan dat ik de oude schijf wilde laten zitten.
Kopieren van de partitie met Partition Magic 8 ging prima, en na een reboot kon ik kiezen welk van de twee Windows-installaties ik wilde booten. Ik kon van de nieuwe partitie booten, maar probleem was dat de (nieuwe) D:\ drive nu de SystemDrive was en D:\windows de SystemRoot, terwijl tal van verwijzingen nog naar C:\ en C:\windows staan. Op zich logisch, want ik had niets aan mijn bekabeling veranderd. Maar ik vond het maar niks, ik wil dat de nieuwe disk gewoon C:\ zou heten.
Dus eerst geprobeerd om de oude drive eruit te halen, in de hoop dat de nieuwe disk daardoor de C:\ disk zou worden, en in de BIOS aangegeven dat er nu geboot moest worden van SCSI in plaats van C:. Maar toen kon m'n PC geen systeem-disk meer vinden. De nieuwe disk zat aan SATA kanaal 1; terwijl aan channel 0 zat nog een andere disk zat. Dus heb ik die twee verwisseld, en vervolgens kwam keurig het windows-opstart scherm - maar vervolgens bleef-ie hangen bij 'Persoonlijke instellingen worden geladen' of iets dergelijks. Soms volgens mij zelfs al voor ik uberhaupt kon inloggen, weet ik niet zeker meer. Ik kon in elk geval niets doen.
Vervolgens weer de oude disk erin gehangen, en op de eerste manier ingelogd. In het event log zag ik toen op het tijdstip van de gefaalde boot-poging de foutmelding: "Er is een fout opgetreden bij het controleren van de huidige Windows-productlicentie. Foutcode: 4 0x80090006" (In het Engels waarschijnlijk: "A problem is preventing Windows from accurately checking the license for this computer: error code 0x80090006")
Ik las op een paar plaatsen dat dit kan optreden als de nieuwe partitie niet even groot is als de oude, en ik had in Partition Magic inderdaad opgegeven dat de nieuwe partitie de hele disk moest omvatten, dus die was veel groter. Dus maakte ik een nieuwe kopie, ditmaal met dezelfde size, maar dit bleek niet de oorzaak geweest te zijn want ik kreeg nog steeds dezelfde foutmelding.
Toen vond ik op
http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/t1004529133 een methode om de schijfletters aan te passen in de registry. Er staan er overigens meer, maar die heb ik niet uitgeprobeerd.
On mine, the boot drive is E: and the backup on the 2nd drive is G:.
With 3 partition on each drive, drive 0 has C, E, F and drive 1 has D, G, and H.
Run the regular Regedit, not Regedit32.
Hilite the HKLM key.
Use File\Load Hive to load G:\WINNT\System32\Config\SYSTEM, naming it SYS-G or anything
easily recognized.
In Regedit go to HKLM\SYS-G\MountedDevices\DosDevices\letter
These are the ones at the end of the list in
\Mounted Devices.
Swap the NAMES of C & D, E & G, F & H by temporarily renaming one to X: in between.
It failed to boot after I just deleted the
now unused keys and renamed the others, when
trying to make it boot alone.
Hilight the SYS-G hive, do a File\Unload Hive.
YES!!! It boots with a second drive present.
Dus in de BIOS aangegeven dat er weer vanaf m'n oude (c:) schijf geboot moest worden, en vervolgens via deze methode de registry van de windows-install op de d: schijf aan gepast (NB: load hive = laad component). Ik heb behalve MountedDevices ook MountedDevices0 aangepast. En inderdaad, nu kan ik vanaf de nieuwe schijf booten, en die heet keurig netjes C: en de oude D: Werkt ook als ik de oude disk eruit haal. En via de BIOS kan ik switchen tussen de twee windows-installs.
Heb inmiddels via Partition Magic de nieuwe partitie weer vergroot en dat geeft ook geen problemen.
Nog een paar eigenaardigheidjes:
A) Toen ik na deze methode voor het eerst van de nieuwe disk bootte, lukte dat alleen in veilige mode. Bij normale boot bleef hij weer hangen, en in veilige mode bleek dat er iets mis ging met de Volume Shadow Copy service (hr = 0x80040206). Ben vervolgens weer vanaf de oude partitie geboot om te zoeken hoe dit gefixed kan worden, maar toen ik na wat rondneuzen een paar dingetjes wilde gaan uitproberen bleek dat ik opeens wel kon booten van de nieuwe partitie, dus zonder iets gewijzigd te hebben... Kennelijk waren er een paar reboots nodig ofzo voor een en ander correct werkte.
B ) Tijdens de eerste succesvolle boot van de nieuwe partitie (dus na A) kwam er nog een melding dat er nieuwe hardware gevonden was waarvoor een reboot vereist was. Ik heb geen idee wat er dan gevonden was, maar na een reboot werkte het nog steeds.
C) Tijdens een van de switches naar de oude disk (via de BIOS-instelling) kon ik daar ook een keer niet meer inkomen; nieuwe disk eruit gehaald en toen ging het wel. Maar later lukte het ook na een reboot terwijl de nieuw disk er wel in zat. Dit gebeurde ook een keer toen ik weer naar de nieuwe disk switchte. Maar het is toch niet m'n bedoeling om vaak te gaan switchen dus dat vind ik verder geen probleem
't Lijkt nu te werken als een tierelier