Toon posts:

[WLAN] 3 accespoints, multi-bridge maar toch 4de AP nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[Plattegrond netwerk]
http://www.elcomdata.nl/netwerk.gif
[Boekje AP's]
http://www.e-tech.nu/supp.../downloads/a14_manual.zip

Ik ga mijn netwerk binnekort uitbreiden als hierboven aangegeven, momenteel zijn de netwerken die via de AP aan mijn netwerk komen nog los. Het "vliering" netwerk is een netwerk van mijn pa dat absoluut DHCP moet hebben (tot nu toe geen probleem lijkt me) omdat dat "gast computers" zijn die er ff snel in en uit moeten. De "2de etage" en "3de etage" netwerken zijn 100mbit bedrade netwerken. Welke momenteel goed functioneren op een klein probleem met extern dns server en pointen naar eigenwebserver intern ip dinges gezeik je kent het wel :P, maar dat is zo goed als fixed en doet nu niet terzake.

Vragen
Ik heb dus 3 accespoints welke ik ga "mutli point" bridgen zodat mijn buurman en het "vliering" netwerk van mijn pa kan internetten en veilig is achter mijn router/firewall en ook van dat ding een IP krijgen via DHCP. Maar nu vroeg ik mij af of als ik met een Tablet PC met WLAN nog een accespoint erbij moet kopen of dat ik de accespoints die ik dan heb kan gebruiken voor de WLAN verbinding.

Daarnaast moet ik weten of mijn buurman die een AP heeft staan met maar 1 computer erachter een patch of een cross kabel tussen AP en computer moet hebben?

En kan ik het netwerk dat ik nu heb in de range 10.0.0.x laten, het netwerk van mijn pa in 192.168.1.x en de pc van mijn buurman in 192.168.2.x hebben zodat ik een overzicht heb (overigens heeft firewall2/fileserver die mijn pc beschermt en web pagina serveert op eth0 het ip 10.0.0.2 en op eth1 192.168.0.1 en mijn pc is daarachter 192.168.0.2). En ik moet dan dus alles in het zelfde subnet hangen. Ik wil dit zo groeperen in verband met de fileserver welke alleen toegang moet geven op eth1 en via eth0 alleen 10.0.0.x computers, dat is voor mij met iptables geen probleem, zie firewall script: http://62.131.130.127/pietie.protect

Ik zal dan wel de router van 10.0.0.1 naar 192.168.1.1/255.255.255.0 halen, het 10.0.0.x/255.255.255.0 netwerk statisch maken, PC van buurman statisch op 192.168.2.1/255.255.255.0. Maar gaat het geen problemen opleveren als ik dus op Pc van mijn broertje dit krijg:

IP Adres: 10.0.0.4
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
Pri DNS: 192.168.1.1
Sec DNS: 195.121.1.66 (secondary van planet ADSL)

Omdat gateway etc in andere range zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Te veel tekst of een te moeilijke vraag? :P

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je het spul al gekocht of niet?
If not, koop 1 accespoint en vervang de anderen voor een UTP-wireless converter.
Tot nu toe kunnen de meeste wireless ap's alleen 1 op 1 bridgen :)

Hiermee bedoel ik dat tijdens de bridge geen wireless clients kunnen connecten. De bridge is dus gelsoten voor andere apparaten die niet onder de bridge vallen.

[ Voor 32% gewijzigd door jadjong op 14-08-2003 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
jadjong schreef op 14 August 2003 @ 20:46:
Heb je het spul al gekocht of niet?
If not, koop 1 accespoint en vervang de anderen voor een UTP-wireless converter.
Tot nu toe kunnen de meeste wireless ap's alleen 1 op 1 bridgen :)

Hiermee bedoel ik dat tijdens de bridge geen wireless clients kunnen connecten. De bridge is dus gelsoten voor andere apparaten die niet onder de bridge vallen.
Hmm hij kan iig wel multipoint bridgen dus tussen de 3, 2 bruggen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 augustus 2003 @ 12:38:
[...]

Hmm hij kan iig wel multipoint bridgen dus tussen de 3, 2 bruggen.
Ja, maar tijdens de bridge kan er geen ander apparaat gebruik maken van het accespoint.

Wat ik me af vraag is of accepoint die meerdere kanalen ondersteunen(de 108mbit versies) of zijn wel kunnen birdgen EN als ap kunnen functioneren. Dit dan wel met 2 antennes.