Toon posts:

[mysql] Bestanden opslaan in een mysql-database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een driver resource site, driverfiles.net en ik ben van plan om alle drivers direct in de database op te slaan ipv in directories.

De bestanden varieeren van 1 kb tot 100 MB.

De voordelen zijn:
- Verwijderen van drivers gaat handiger.
- Mijn host heeft een limit van 2 mb voor uploads ingesteld. Met deze omweg kan ik dus grotere bestanden uploaden.
- Betere samenhang van alles (qua ID's etc).
- Handiger om virussen te scannen aangezien ik dan slechts 1 bestand hoef te scannen.

De nadelen zijn:
- Langzamere database ? :)

Er zullen in elk geval (tien)duizenden drivers geupload worden, dus de database wordt dan erg groot (zo'n 10 a 100 GB).

Is dit wel of niet een goed idee ? En zo ja hoe kan ik de bestanden er weer uit halen ? Ik heb ze dus dan in de database staan, maar hoe bouw ik het bestand weer op voor de output ? :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 15:24 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
Geen goed idee imho.

Sla liever de files op op uw harddisk, en sla het pad naar die files op in je DB.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Hmmm ... het lijkt mij dat de zoeken in de database door de grote omvang zeer vertraagd wordt of je moet een zeer goede server hebben draaien.
Jouw voordelen zijn idd goed geformuleerd, maar is het niet een idee om alleen verwijzingen naar de drivers in de database op te slaan en e drivers dus wel in directories opslaan? Met een goed adminpanel kan je alles toch nog overzichtelijk houden .... wanneer je een verwijzing verwijderd, zou je een email kunnen laten sturen met ' let op: verwijder deze driver' of iets dergelijks ...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 15:28 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 15:26:
Hmmm ... het lijkt mij dat de zoeken in de database door de grote omvang zeer vertraagd wordt of je moet een zeer goede server hebben draaien.
Waarom? Dat heeft er niets mee te maken.
Als je indexen hebt liggen op de velden waarop je zoekt, dan zal dat geen probleem zijn.
En zoeken op binaries zal je wel niet doen...

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Nog een nadeel: backups... als je 1 bit in de db veranderd wordt bij een incremental backup de hele db opnieuw opgeslagen, dus inclusief alle files. Wis je per ongeluk 1 driver en wil je die terughalen uit je backup, zul je de hele db terug moeten halen.

En ik vraag me af of een virusscanner een virus in de database gaat vinden...

Verwijderd

Topicstarter
Goede argumenten, maar ik zat inderdaad net als whoami te denken, ik doorzoek die bestanden niet en ze staan in een losse tabel. Maar ik denk dat ik dan toch maar alles in directories ga gooien..

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Enne... hoe zit het met je host; mag je wel een database van 100GB hebben? Zijn namelijk zat hosts die een limiet aan de DB hebben.

Maar ik zou het niet doen. Geeft IMO geen echte voordelen.. :{

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Topicstarter
Meer nadelen dan voordelen :) Dus ik ga toch maar voor de directory-structuur. Bedankt voor de reacties.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:11

pietje63

RTFM

bestanden oproepen via de database is niet zo moeilijk; kwestie van de data eruit halen en er een goede header aan plakken
bestanden verwijderen vanaf de server kan even makkelijk met unlink
als je geen bestanden van > 2MB mag uploaden dan vinden ze dit zeker ook niet goed. Teneerste om ze in de database te krijgen moeten ze even goed via http worden up-geload.

Als het echt grote bestanden zijn zou ik het via ftp laten lopen

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Maarja, ORACLE heeft hier zelfs een functie/veldtype voor. Geef je een type op, zorgt hij er zelf voor dat het op de hardeschijf wordt opgeslagen. Geen flauw hoe ie heet, maar hij kan het wel en MS SQL Server niet :(

• BierPul
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 21:59

BierPul

2 koffie graag

Ook irritant voor als je misschien in de toekomst drivers gaat mirroren of als de developer ze zelf vanf zn eigen server wil hosten (wat jou dan weer dataverkeer scheeld :P )

Ja man

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:39
offtopic:
Je site klopt niet helemaal in mozilla (1.4 final @ w2k)

Ik ben het er ook mee eens dat je de drivers maar beter niet in een database kan opslaan.

Verwijderd

Ook zit er een veiligheids risco als er verkeerde bestanden in je db komen. Imo zou ik het niet doen
Pagina: 1