Toon posts:

Meer bandbreedte: lijn brreder of lijn sneller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
okee vraagje:

Tussen twee lokatie's heb ik een leased line liggen (192) nu sturen we daar relatief kleine pakketjes over (10 k of zow). Stel nu dat ik de lijn upgrade (naar 256 of meer) gaan die pakketjes dan sneller over de lijn, of kan ik gewoon meer pakketjes tegelijk sturen?

Is hier een discussie tusssen een aantal collega's gaande en elke standpunt heeft wel een aanname waar je iets mee kunt.....

Weet iemand hier het antwoord?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 22:13
Beide, ze gaan sneller over de lijn heen omdat de bandbreede groter is (het kost minder tijd om een bepaalde hoeveelheid data te versturen), op die manier gaan er dus ook meer doorheen omdat elk pakketje minder tijd nodig heeft en er dus meer in bijvoorbeeld een minuut passen.

edit:

Snelheid noem ik dan de tijd die een datapakketje nodig heeft om van de ene naar de andere kant te gaan, dan heb ik het niet over de lichtsnelheid.

[ Voor 39% gewijzigd door Pc123 op 13-08-2003 15:16 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 21:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pakketjes gaan niet sneller. enige is dat je met een grotere lijn meer data kan versturen en de totale file dus eerder aan de overkant is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Meer pakketjes tegelijk. Het licht in de glasvezel van je provider zal er echt niet sneller op gaan. 8)7

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:43
Volgens mij het laatste. Wel is het dan zo dat je, vanwege het feit dat je meer tegelijkertijd kan versturen, de bestandjes worden opgedeeld over de bandbreedte wat dan weer zorgt voor een snellere dataverplaatsing. De lijn op zich wordt niet sneller.

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
breder dus :P

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05
Ik denk dat je het begrip "snelheid" goed moet interpreteren.

192kbit per seconde. Als dat verhoogd wordt, kan er meer data per seconde over de lijn. Dus niet sneller. Het lijkt wel sneller, omdat een datastroom die er vroeger 5 seconden over deed, dat nu in 4 seconden doet.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50
Precies wat xzoticate zegt, doordat er meer bandbreedte is, gaan er meer tegelijk waardoor het 'grotere' totaal eerder aankomt. :)

Fysieke snelheid gaat niet omhoog, licht gaat evensnel :)

[ Voor 23% gewijzigd door simon op 13-08-2003 15:16 ]

|>

Verwijderd

sneller is eigenlijk onzin.
hoe "sneller" de internet verbinding hoe meer pakketjes je erover kan sturen.
je wordt dus eigenlijk niet sneller maar je kunt gewoon meer tegelijk versturen.
het pakketje gaat echt niet sneller over de verbinding heen als je em uitbreid.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50
Verwijderd schreef op 13 augustus 2003 @ 15:16:
sneller is eigenlijk onzin.
hoe "sneller" de internet verbinding hoe meer pakketjes je erover kan sturen.
je wordt dus eigenlijk niet sneller maar je kunt gewoon meer tegelijk versturen.
het pakketje gaat echt niet sneller over de verbinding heen als je em uitbreid.
Dat vind ik weer te kort door de bocht ;) Het hangt er maar vanaf hoe je het ziet, kijk je naar het aantal 'kb' per seconde, gaat het wel sneller, maar naar hoe snel het een pakketje een fysieke afstand aflegt...

|>

Verwijderd

op een lege 1 baans weg kan je toch net zo hard rijden als op een lege 4 baans weg ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 15:21:
op een lege 1 baans weg kan je toch net zo hard rijden als op een lege 4 baans weg ?
ja ok, maar nu zeg ik dat je op die weg i.p.v. 100 km per uur ,120 km per uur mag rijden.

Maar het lijkt er dus op dat iemand met een leased line van 128 een bestand van 5k net zo snel download als iemand met een leased line van 1MB?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 15:27 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Als het bestand < 5kB is wel :) Zodra die groter is zal de leased line hem eerder binnen hebben omdat zijn bandbreedte hoger is...

Hey.. het heet toch niet voor niks bandbreedte... :)

De signalen blijven met dezelfde snelheid door de kabels zoefen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 13-08-2003 15:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2003 @ 15:22:
[...]

ja ok, maar nu zeg ik dat je op die weg i.p.v. 100 km per uur ,120 km per uur mag rijden.

Maar het lijkt er dus op dat iemand analoog een bestand van 5k net zo snel download als iemand met een leased line van 1MB?
dus je zegt dat bv 10 auto's die over een 1 baans weg van A naar B moeten net zo snel zijn als 10 auto's die over een 10 baans weg van A naar B gaan ?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Zeg ik dat? Of zeg ik dat ik een weg (1 baans/4 baans/ 10 baans) een hogere maximum snelheid geef? Ik stuur er maar 1 auto over........
Je ervaart bandbreedte pas als 'snelheid' zodra je over je capaciteit heen komt.

Vergeet het hele concept 'snelheid' dus als het gaat om internet. Spreek alleen nog over bandbreedte.

Het verhogen van de maximum snelheid slaat dus als een tang op een varken bij een bandbreedte verhoging.

[ Voor 74% gewijzigd door Bosmonster op 13-08-2003 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 15:31:
[...]

dus je zegt dat bv 10 auto's die over een 1 baans weg van A naar B moeten net zo snel zijn als 10 auto's die over een 10 baans weg van A naar B gaan ?
Zeg ik dat? Of zeg ik dat ik een weg (1 baans/4 baans/ 10 baans) een hogere maximum snelheid geef? Ik stuur er maar 1 auto over........

Verwijderd

zijn we het er wel over eens dat pakketjes bij een snellere internet verbinding niet sneller over de lijn gaan ?

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij was dat de vraag, m.a.w wij zijn het er (nog) niet over eens

Verwijderd

ok dan.
ik zeg bij een snellere internet verbinding gaan de pakketjes niet sneller er kunnen er alleen meer tegelijk verzonden/ontvangen worden.

Verwijderd

Topicstarter
hm, jammer, ik verlies

Verwijderd

JAAAAA, ik ben namelijk een van de collega`s die nu gelijk krijgt....
JOEPIE!!

Verwijderd

sorry basil :'(

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:25
Snelheid in "internetland" is een moeilijk begrip;

Je kunt op vier manieren "sneller gaan":
- fysiek sneller versturen; geen postduiven meer gebruiken maar elektriciteit bijvoorbeeld.
- pakketjes korter laten duren, ze houden evenveel data, maar omdat de signaalveranderingen sneller gebeuren zijn de pakketjes korter
- Meerdere pakketjes tegelijk versturen, over meerdere lijnen of door meerdere kleuren in een glasvezel te gebruiken.
- Sneller pakketjes achter elkaar (laten) sturen, volgens mij gebeurt dit bij leased lines; je provider stelt hun server zo in dat jouw pakketjes vaker toegelaten worden tot het (hogesnelheids-)netwerk

natuurlijk zijn er ook nog een aantal andere technieken; sneller een ACK geven en meer sturen zonder te wachten op een ACK bijvoorbeeld, maar die zitten een laag hoger

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
thanx anyway

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:39
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 15:35:
zijn we het er wel over eens dat pakketjes bij een snellere internet verbinding niet sneller over de lijn gaan ?
Ja.

Als je 1 pakketje van 1 byte verstuurd over een 1byte/seconde lijn, dan is die byte er na een bepaalde tijd, die noem ik even X.

Als je 2 pakketjes van 1 byte over diezelfde lijn verstuurd, dan moet het 2e pakketje wachten op de eerste. Hij word dus tegengehouden, en mag niet vertrekken voordat de eerste is aangekomen EN voordat 1 seconde voorbij is, nu duurt het dus niet 2x zo lang, maar 1 seconde + X.

Als je 2 pakketjes van 1 byte verstuurd over een 2byte/seconde lijn, dan is het eerste pakketje er na tijd X, en het 2e pakketje (wat pas mag vertrekken nadat de eerste is aangekomen, maar nog wel in dezelfde seconde) doet er ook X tijd over. Theoretisch gezien kost het hier dus 2X tijd om 2 pakketjes van 1 byte te sturen, in de praktijk scheelt het misschien een klein beetje, maar de PAKKETJES gaan even snel. Ze hoeven gewoon niet te wachten tot de seconde voorbij is voordat ze mogen vertrekken.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Voor de eerste byte maakt het niet uit of je een lijn hebt van 192 of 256. Want het elektrisch/licht signaal gaat niet sneller door de kabel. Wel is het zo dat er meer data tegelijkertijd kan worden verzonden, dus de laaste byte van je pakketje komt bij een 256 lijn eerder binnen. Dus je ping gaat wel naar beneden.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Wirf schreef op 13 August 2003 @ 15:42:
Snelheid in "internetland" is een moeilijk begrip;

Je kunt op vier manieren "sneller gaan":
- fysiek sneller versturen; geen postduiven meer gebruiken maar elektriciteit bijvoorbeeld.
- pakketjes korter laten duren, ze houden evenveel data, maar omdat de signaalveranderingen sneller gebeuren zijn de pakketjes korter
- Meerdere pakketjes tegelijk versturen, over meerdere lijnen of door meerdere kleuren in een glasvezel te gebruiken.
- Sneller pakketjes achter elkaar (laten) sturen, volgens mij gebeurt dit bij leased lines; je provider stelt hun server zo in dat jouw pakketjes vaker toegelaten worden tot het (hogesnelheids-)netwerk

natuurlijk zijn er ook nog een aantal andere technieken; sneller een ACK geven en meer sturen zonder te wachten op een ACK bijvoorbeeld, maar die zitten een laag hoger
dit zijn dus allemaal voorbeelden van meer pakketjes tegelijk versturen en niet pakketjes sneller laten gaan ;)

• igmar
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

xzoticate schreef op 13 August 2003 @ 15:13:
Volgens mij het laatste. Wel is het dan zo dat je, vanwege het feit dat je meer tegelijkertijd kan versturen, de bestandjes worden opgedeeld over de bandbreedte wat dan weer zorgt voor een snellere dataverplaatsing. De lijn op zich wordt niet sneller.
Helaas. Je kan meer bits/sec versturen, maar sneller van a naar b gaat het niet. Ethernet kan ook geen meerdere pakketten over de lijn sturen, dus ook dat gaat niet sneller.

• Wirf
  • Laatst online: 13:25
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 15:45:
[...]

dit zijn dus allemaal voorbeelden van meer pakketjes tegelijk versturen en niet pakketjes sneller laten gaan ;)
Kijk eens naar die eerste :+

trouwens, denk je echt dat als je op (bijna-)lichtsnelheid stuurt, dat je dan meerdere pakketjes op 1 lijn kunt proppen?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Wirf schreef op 13 augustus 2003 @ 15:54:
[...]

Kijk eens naar die eerste :+

trouwens, denk je echt dat als je op (bijna-)lichtsnelheid stuurt, dat je dan meerdere pakketjes op 1 lijn kunt proppen?
silly me |:(
Pagina: 1