Ratelende Maxtor 120 GB 8MB

Pagina: 1
Acties:

• snarf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 09:52
Kort geleden heb ik wat lopen rommelen met een tweede harde schijf in m'n systeempje (Aldi Medion 8008 XL).

De Medion 8008 is een fluisterstille machine. Er zit standaard een Seagate Barracuda ATA V 120 GB harde schijf in. Omdat ik 120 GB niet genoeg vond 8)7 heb ik een Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 7200RPM 8MB Liquid erbij gekocht. Vooral omdat in tests werd afgeraden nog een Barracuda V aan te schaffen. Er is al een opvolger voor de Seagate, maar de Maxtor schijnt sneller/beter te zijn.

Van de Maxtor heb ik daarom ook maar direct m'n master gemaakt waar het besturingssysteem op draait. De Seagate is slave geworden (op dezelfde kabel) en dient als extra opslagruimte. Verder hangen op m'n IDE 2 de DVD-ROM (master) en de DVR-R(W) (slave), maar ik neem niet aan dat dit er iets mee te maken kan hebben...

Nou weet ik dat de Seagate schijf erg stil is, maar ik vind de Maxtor best rumoerig. Niet zozeer het draaigeluid, maar bij het lezen/schrijven 'zoeft' de Seagate en 'ratelt' de Maxtor (moeilijk te omschrijven, maar soort hakketak). Niet keihard, maar wel duidelijk hoorbaar als je verder geen muziek oid aan hebt.

Nou vraag ik mij af of dit gedempt 'ratelen' in plaats van 'zoeven' gewoon bij de Maxtor hoort, of dat dit een defect kan zijn... Het hoorbaar 'ratelen' van harde schijven doet mij nl. meer denken aan oude Compaq machines van een paar jaar geleden, alleen klonk dat nog wel wat heftiger en dacht je echt dat je brief met een typmachine in de harde schijf werd getikt ;) Ik had gedacht dat de nieuwe generatie harde schijven wel allemaal zouden zoeven...

• hereweare67893
  • Niet online
Dit heb ik dus ook ja (zelfde HD ook). Het is idd net zoals die oude hd's. Ik had me eigenlijk wel wat anders voorgesteld van FDB :?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53
FDB slaat om de platters die ronddraaien, en die zijn wel stil toch?

het gaat hier om de koppen die nogal hard heen en weer gaan, bij Seagate hebben ze dat beperkt, daarom heeft dat ding ook een nogal hoge seaktime. kijk maar in de review

je kan zoeken op de site van Maxtor naar acoustic management ofzoiets, dat doet waarschijnlijk precies wat je wilt. de koppen wat langzamer heen-en-weer laten gaan

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• snarf
  • Laatst online: 15-03 09:52
OnTracK schreef op 13 August 2003 @ 14:59:
FDB slaat om de platters die ronddraaien, en die zijn wel stil toch?

het gaat hier om de koppen die nogal hard heen en weer gaan, bij Seagate hebben ze dat beperkt, daarom heeft dat ding ook een nogal hoge seaktime. kijk maar in de review

je kan zoeken op de site van Maxtor naar acoustic management ofzoiets, dat doet waarschijnlijk precies wat je wilt. de koppen wat langzamer heen-en-weer laten gaan
Ja, wat dan ten koste gaat van de performance natuurlijk |:( Jammer maar helaas, dan maar een beetje geratel en de muziek wat harder zetten :)