Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[el] Rheobus schema

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Klopt dit schema :?

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/jbg.franke/rheobusschema.jpg

En welke potmeter kan ik daar het best voor gebruiken? Ik was op www.fanbus.com op het idee gekomen om de jameco 5 Watt 100 Ohm te gebruiken maar ik een dergelijk niet bij www.conrad.nl niet vinden. Daar kwam ik wel deze tegen kan ik die ook gebruiken???

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/jbg.franke/potmeter.jpg

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je kan beter voor een slimmr schema kijken dat bv een LM317T gebruikt om de spanning van de fans te regelen. Potmeter kunnen namelijk niet teveel stroom wegregelen.

Maar je kan zelf gewoon uitrekenen hoe sterk je potmeter moet zijn.
Pak het aantal A van je fan en vermenigvuldig dit met het aantal volt.
Dit geeft het aantal Watt dat je maximaal zal wegregelen met de potmeter.
Kies hiermee de juiste potmeter.
Die van het plaatje kunnen wel een te licht zijn en dan behoorlijk warm worden. :)

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Nog ff gerekend.
Als je 12 volt maximaal wilt wegregelen, dan mag je fan met deze potmeter met een lineair verloop maximaal 0.02 A (=20mA) verbruiken. Een gemiddelde fan trekt dacht ik wel wat meer.
Met een 5 Watt (ipv deze 0.25Watt) potmeters kan je fan (of meedere fans) al 410 mA trekken.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Ja zo'n vermoede dat ze te licht zouden wezen had ik haast al.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/articles/80/image006.jpg

Ik zou dat schema gebruiken, het komt van de site van bit-tech af...

Link...

Verwijderd

_bas_ schreef op 13 August 2003 @ 14:24:
Nog ff gerekend.
Als je 12 volt maximaal wilt wegregelen, dan mag je fan met deze potmeter met een lineair verloop maximaal 0.02 A (=20mA) verbruiken. Een gemiddelde fan trekt dacht ik wel wat meer.
Met een 5 Watt (ipv deze 0.25Watt) potmeters kan je fan (of meedere fans) al 410 mA trekken.
Dat kan je zo helemaal niet uitrekenen als je de waarde van de potmeter en het vermogen van de fan niet kent.

In de berekening met als uitkomst 410mA is helemaal geen fan meegenomen.

Het vermogen van een potmeter in serie met een fan moet (theoretisch) minimaal 25% van het vermogen van die fan bedragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 17:30 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

volgens mij kan je het ook met transitoren doen. dan is de potmeter perfect. het lm317 schema is ook goed alleen weet zo niet of deze potmeters daarbij voldoen. zo te zien hoeven ze geen vermogen te verstoken, dus het zou kunnen.

verder zou ik instelpotmeters gebruiken in plaats van potmeters, ik vind de asjes namelijk altijd veel te lang. afzegen geeft meestal geen goed resultaat

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Zoek even en lees de FAQ, zijn genoeg werkende schema's te vinden hier (ook voor LM317 Baybus, wat imho een betere keus is).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.