Gewoon even op de site van Microsoft kijken voor je antwoord:
http://www.microsoft.com/.../licenties/mpa/vragen.aspHoe identificeert Microsoft de hardware van de computer? Kunnen hardwareonderdelen worden vervangen?
Microsoft Product Activation bepaalt de hardwareconfiguratie waarop het product wordt geïnstalleerd en maakt een hash-waarde voor die configuratie. Een hash-waarde is een waarde die wiskundig wordt afgeleid van een andere waarde. Voor Product Activation wordt de vaste schijf van de klant niet gescand, worden geen persoonlijke gegevens opgezocht en worden merk, model of leverancier van de pc of van onderdelen van de pc niet bepaald. Microsoft gebruikt hash-waarden om de privacy van gebruikers te beschermen.. Samen bepalen deze hash-waarden de volledige hardware-hash die wordt opgenomen in de installatie-ID. Door het gebruik van dit type hash-waarde, kan de hardwareconfiguratie voor Product Activation tot op zekere hoogte worden gewijzigd. Hierdoor kunnen gebruikers hun hardware wijzigen zonder dat het product denkt dat het op een andere pc staat dan waarop het is geactiveerd. Als de gebruiker de hardware volledig reviseert, kan het nodig zijn het product opnieuw te activeren. In dat geval moet de gebruiker telefonisch contact opnemen met een medewerker van de klantenservice van Microsoft om het product opnieuw te activeren.
Kan ik na Product Activation hardwareonderdelen vervangen?
Ja, na Product Activation kunnen gebruikers hardwareonderdelen vervangen. Een van de vormen van piraterij waartegen Product Activation beschermt, is het kopiëren van een vaste schijf. Het kopiëren van een vaste schijf is niet altijd illegaal. Omdat de gekopieerde software echter opnieuw moet worden geactiveerd, wordt met Product Activation voorkomen dat een piraat gegevens van de vaste schijf van een pc kopieert naar de vaste schijf van een andere pc om de software illegaal uit te voeren op twee pc's. Hiervoor wordt de hardware waarop het product is geactiveerd vergeleken met de hardware waarop het product daarna wordt opgestart. Als de hardware wezenlijk anders is, moet het product opnieuw worden geactiveerd. Als de hardware hetzelfde is of nauwelijks is gewijzigd, blijft de software gewoon werken. Gebruikers die de hardware van hun pc wezenlijk veranderen, moeten het product waarschijnlijk opnieuw activeren. Opnieuw activeren kan eenvoudig worden voltooid door bij Microsoft een andere bevestigings-ID op te halen.
Welke onderdelen van de pc worden gebruikt voor de hardware-hash?
Om veiligheidsredenen maakt Microsoft de exacte onderdelen of het aantal onderdelen waarmee de hardware-hash wordt gemaakt niet openbaar.
Hoeveel onderdelen van de pc moeten gewijzigd zijn voordat ik opnieuw moet activeren? Zijn de wijzigingen cumulatief? Met andere woorden, als ik de ene dag een onderdeel vervang en de volgende dag een ander, zijn dat dan twee wijzigingen?
Bij normale wijzigingen in de hardware, zoals een nieuwe videokaart, het toevoegen van een tweede vaste schijf, meer RAM-geheugen of een nieuwe cd-romspeler, hoeft het systeem niet opnieuw te worden geactiveerd. Deze wijzigingen zijn cumulatief. Als de gebruiker het product opnieuw moet activeren, wordt het hardwareprofiel ingesteld op de nieuwe configuratie.
Tevens ben ik van mening dat je het gewoon moet proberen. Wat als men nu zegt dat het niet kan? Ga je dan niet upgraden? Ik denk van wel toch? Maak gewoon voor de zekerheid een backup van je gegeven en probeer het gewoon. XP heeft standaard veel drivers van moederborden etc. in zich. Dus is de kans groot dat ze gewoon worden gedetecteerd...
[
Voor 7% gewijzigd door
Han op 13-08-2003 13:33
]
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.