Toon posts:

PC Upgraden zonder format+herinstall?

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige sys is dit :

Athlon 1300 MHz
MSI K7T - Turbo
512 MB PC 133 SDRam

nu wou ik upgraden naar dit :

Athlon XP 2600+
MSI K7N2 GL
2x 512 MB DDR 333 (dual channel)

als ik deze upgrade uitvoer, ga ik dan men Windows XP Pro moeten herinstallen, of gaat dat lukken zonder herinstall?

Verwijderd

Nee, de configratie wordt vast gesteld als je windows instaleert...

Dus zal je een herinstall moeten doen... windows xp heeft geen mogelijkheid om de boel opnieuw te detecteren...

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Als er qua harde schijf niets veranderd, lijkt het me niet nodig om opnieuw te moeten gaan installeren. Tijdens de eerste startup met de nieuwe hardware, zou windows het moeten herkennen.

Met Win2k heb ik iets soortgelijks gehad, dat ging perfect. Het kan wel zo zijn dat winXP het wel nodig heeft ivm de licentie.

[ Voor 26% gewijzigd door pven op 13-08-2003 13:21 . Reden: win2k ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
pven schreef op 13 August 2003 @ 13:20:
Als er qua harde schijf niets veranderd, lijkt het me niet nodig om opnieuw te moeten gaan installeren. Tijdens de eerste startup met de nieuwe hardware, zou windows het moeten herkennen.
De HDD's gaan idd niet veranderen...

Verwijderd

Nee

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 15:31

Sick Nick

Drop the top!

je gaat naar een hele andere chipset met bijbehorende set drivers, ik denk dat je een flinke pak BSOD's gaat krijgen de eerste paar keer booten. Als dan eenmaal de juiste drivers er op staan, dan moet ie het wel doet.

Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat je geen legale winxp hebt en die activeert enzo ;)

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

mobo + CPU + mem vervangen *KAN* in princiepe zonder herinstall onder 2K/XP, maar de vraga is of je systeem dan goed stabiel blijft. Ik heb ooit geupgrade van een PII 333 [intel LX bordje] naar een PIII 600 [intel BX bord] en dat gaf geen problemen, windows ziet de verandering en gaat zo goed als *ALLE* drivers opnieuw installeren. Qua stabiliteit heb ik er niks van gemerkt, maar ik denk dat het per mobo verschilt.

Je kan het beste eerst alle oude mobo-drivers verwijderen [Via 4in1 etc] en daarna je bord vervangen.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

ik heb mijn 3d kaart verandert dit is ook vlekkenloos verlopen met win XP.
Dus ik denk dat het wel moetmogelijk zijn!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik meen dat met de hardware-verandering die jij hier voorstelt XP behoorlijk over zijn nek gaat. (Ben geen ster met XP, maar meen zoiets te herinneren).
Reken niet alleen op een nieuwe install, maar ook een nieuwe activatie...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

ik denk dat je eerste de VIA drivers moet uninstallen en dan het proberen ...
Van VIA driver naar Bvidia driver gaat niet in 1 keer goed ...
Enne .... boot de eerste keer in Safe Mode (F8 tijdens booten). Dan laadt hij niet al zijn drivers en da's wel zo veilig ....

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

En zou je deze conclusie van jou ook kunnen onderbouwen?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Zorg ook dat je HD op dezelfde IDE-poort / controller blijft zitten, ander kan hij de bootdisk warschijnlijk niet vinden :)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Als je je harddisk in een andere systeempje gooit krijg je blauwe schermen dus er valt niets te update...

• Swinnio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 12:17
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 13:23:
ik heb mijn 3d kaart verandert dit is ook vlekkenloos verlopen met win XP.
Dus ik denk dat het wel moetmogelijk zijn!
Njah, dat is natuurlijk heel wat anders. Het zou ook te gek voor woorden zijn als je niet eens meer een insteekkaart kon veranderen. Maar we hebben het hier wel over moederbord en CPU. Voor windows is dat het hart van de PC en het staat zeker niet vast dat je deze zonder problemen kunt upgraden. Al was het maar vanwege het licentiegezeik (wanneer er teveel hardware verandert, denkt XP dat het op een nieuwe PC is geinstalleerd). In het starttopic van bv. het Asus A7N8X-topic staat overigens ook nog een hoop info over het vervangen van mobo en CPU.

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Gewoon even op de site van Microsoft kijken voor je antwoord:
http://www.microsoft.com/.../licenties/mpa/vragen.asp
Hoe identificeert Microsoft de hardware van de computer? Kunnen hardwareonderdelen worden vervangen?

Microsoft Product Activation bepaalt de hardwareconfiguratie waarop het product wordt geïnstalleerd en maakt een hash-waarde voor die configuratie. Een hash-waarde is een waarde die wiskundig wordt afgeleid van een andere waarde. Voor Product Activation wordt de vaste schijf van de klant niet gescand, worden geen persoonlijke gegevens opgezocht en worden merk, model of leverancier van de pc of van onderdelen van de pc niet bepaald. Microsoft gebruikt hash-waarden om de privacy van gebruikers te beschermen.. Samen bepalen deze hash-waarden de volledige hardware-hash die wordt opgenomen in de installatie-ID. Door het gebruik van dit type hash-waarde, kan de hardwareconfiguratie voor Product Activation tot op zekere hoogte worden gewijzigd. Hierdoor kunnen gebruikers hun hardware wijzigen zonder dat het product denkt dat het op een andere pc staat dan waarop het is geactiveerd. Als de gebruiker de hardware volledig reviseert, kan het nodig zijn het product opnieuw te activeren. In dat geval moet de gebruiker telefonisch contact opnemen met een medewerker van de klantenservice van Microsoft om het product opnieuw te activeren.

Kan ik na Product Activation hardwareonderdelen vervangen?

Ja, na Product Activation kunnen gebruikers hardwareonderdelen vervangen. Een van de vormen van piraterij waartegen Product Activation beschermt, is het kopiëren van een vaste schijf. Het kopiëren van een vaste schijf is niet altijd illegaal. Omdat de gekopieerde software echter opnieuw moet worden geactiveerd, wordt met Product Activation voorkomen dat een piraat gegevens van de vaste schijf van een pc kopieert naar de vaste schijf van een andere pc om de software illegaal uit te voeren op twee pc's. Hiervoor wordt de hardware waarop het product is geactiveerd vergeleken met de hardware waarop het product daarna wordt opgestart. Als de hardware wezenlijk anders is, moet het product opnieuw worden geactiveerd. Als de hardware hetzelfde is of nauwelijks is gewijzigd, blijft de software gewoon werken. Gebruikers die de hardware van hun pc wezenlijk veranderen, moeten het product waarschijnlijk opnieuw activeren. Opnieuw activeren kan eenvoudig worden voltooid door bij Microsoft een andere bevestigings-ID op te halen.

Welke onderdelen van de pc worden gebruikt voor de hardware-hash?

Om veiligheidsredenen maakt Microsoft de exacte onderdelen of het aantal onderdelen waarmee de hardware-hash wordt gemaakt niet openbaar.

Hoeveel onderdelen van de pc moeten gewijzigd zijn voordat ik opnieuw moet activeren? Zijn de wijzigingen cumulatief? Met andere woorden, als ik de ene dag een onderdeel vervang en de volgende dag een ander, zijn dat dan twee wijzigingen?

Bij normale wijzigingen in de hardware, zoals een nieuwe videokaart, het toevoegen van een tweede vaste schijf, meer RAM-geheugen of een nieuwe cd-romspeler, hoeft het systeem niet opnieuw te worden geactiveerd. Deze wijzigingen zijn cumulatief. Als de gebruiker het product opnieuw moet activeren, wordt het hardwareprofiel ingesteld op de nieuwe configuratie.
Tevens ben ik van mening dat je het gewoon moet proberen. Wat als men nu zegt dat het niet kan? Ga je dan niet upgraden? Ik denk van wel toch? Maak gewoon voor de zekerheid een backup van je gegeven en probeer het gewoon. XP heeft standaard veel drivers van moederborden etc. in zich. Dus is de kans groot dat ze gewoon worden gedetecteerd... :)

[ Voor 7% gewijzigd door Han op 13-08-2003 13:33 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.