SMP-kernel probleem

Pagina: 1
Acties:

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoi,

Ik heb sinds kort de volgende hardware:

Asus CUV266-D
2x 1Ghz P3 Coppermine
2x 512 MB 266DDR
S3 Virge Video
2x realtek 10/100

Nu probeerde ik hier e-smith op te zetten. Eerst versie 5.6 en later 6.0Beta3. (De laatste is gebaseerd op de RH 2.4.20-18.7 kernel en 5.6 op een eerdere 2.4 kernel)

Het installen van beide pakketten gaat goed. Alleen als ik dan e-smith wil booten en kies voor de SMP-kernel, dan blijft hij (random) hangen. Hij komt wel goed door de POST maar meestal voordat ie services gaat laden stop hij ergens. Als ik de UP-kernel kies dan gaat alles wel goed en draait hij stabiel. Dit heb ik bij beide versie geprobeerd.

Ik heb mijn geheugen al gechecked met memtest86 en die gaf geen errors. E-smith zelf zegt dat het of een hardware of een kernel probleem is en dat ze er niets aan kunnen doen.
Hoe kan ik kijken of mijn kernel compatible is met de hardware? En belangrijker natuurlijk hoe los ik dit op?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
kernel starten met 'noapic' erachter

Dus in bijvoorbeeld je lilo config: append="noapic"

of als je start (stel, die kernel heet smp): "smp noapic"

Het is een bekende bug van de via apollo chipset die voor zover ik weet ook op dat bord te vinden is

[ Voor 26% gewijzigd door Kees op 13-08-2003 12:31 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Appesteijn
  • Niet online
ok perfect! Na mijn werk ga ik dit proberen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Hoewel kees lijkt te weten over welke mobo/chipset het gaat, zou je als bovenstaande niet helpt het ook nog kunnen proberen met 'noacpi', ik weet iig dat dit ook wel eens problemen kan geven, met name in SMP systemen.

Owja, en ondanks dat de afkortingen dezelfde letters hebben, zijn het heel verschillende dingen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 13-08-2003 13:05 ]

Verwijderd

en anders kan je in de bios pnp_os ff uit zetten.

Verwijderd

Wilke schreef op 13 August 2003 @ 13:04:
Hoewel kees lijkt te weten over welke mobo/chipset het gaat, zou je als bovenstaande niet helpt het ook nog kunnen proberen met 'noacpi', ik weet iig dat dit ook wel eens problemen kan geven, met name in SMP systemen.
Volgens mijn kernel documentation zet je ACPI uit met "acpi=off", niet met "noacpi". :).

• Appesteijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 13:07:
en anders kan je in de bios pnp_os ff uit zetten.
Deze staat al uit.

En er zit idd een Via apollo chipset op. Ik laat morgen wel weten of het gewerkt heeft

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 13:12:
Volgens mijn kernel documentation zet je ACPI uit met "acpi=off", niet met "noacpi". :).
Raar? Want ik vind toch overal op internet aanwijzingen dat het met de optie 'pci=noacpi' ook moet kunnen.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:46
En ik gebruik dan weer de kernel parameter disableapic om apic uit te schakelen :)
code:
1
append = "disableapic panic=5"

[ Voor 7% gewijzigd door Mark op 13-08-2003 15:43 ]

• Appesteijn
  • Niet online
Het is gelukt. De tip van Kees werkte.
Bedankt iedereen.
Pagina: 1