Toon posts:

PC loopt vast->conflict tussen netwerkkaart en geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey!

Ik heb ongeveer een jaar geleden een Sky computer gekocht. Het gaat hier om een AMD Athlon XP 1800+. Ik heb hier al gelijk een netwerk kaart ingezet, omdat ik een netwerkje wilde aanleggen tussen mijn nieuwe en oude pc. Hij begon hierna met vastlopen. Hij loopt nu telkens vast wanneer ik op internet zit en muziek luister, maar ook als ik geen muziek luister. Soms loopt ie zelfs al vast bij het opstarten(van Windows XP)!! Bij games heb ik er relatief weinig last van. Op LAN-parties zo goed als geen last, maar bij on-line games wel weer erg veel. Ook bij LAN games tussen mijn oude en nieuwe pc loopt ie soms vast.
Ik heb de Sky Service lijn opgebeld en er is zo'n mannetje langsgekomen om het te fixen. Hij zei al gelijk bij het opstarten dat er iets fout was. Hij drukte tijdens het opstarten bij een bepaalde tabel op de knop Pause Break. Hij zei dat de netwerkkaart en geluidskaart(ik gebruikte toen nog onboard sound) op hetzelfde adres(?) ofzo stonden. Hij zei dat ik de netwerkkaart op een andere plaats(een ander pci slot) moest doen om het probleem te verhelpen. Dit heb ik gedaan, maar het hielp niets. Kort daarna heb ik kabelinternet genomen en nu zit er nog een tweede netwerkkaart in.
Ik heb hierna nog geprobeerd om i.p.v. de onboard sound een geluidskaart(Creative Soundblaster AudioPCI 128) te gebruiken. Dit werkte ook niet. Hierna heb ik nog een aantal keer geprobeerd om de kaarten in andere pci slots te doen, maar dit hielp allemaal niet.
Mijn moederbord:
Chaintech CT-7AIA5/AIA5E. Hij heeft drie pci slots(deze zijn nu dus alle drie gebruikt).

De Sky reparateur drukte op de Pause/Break toets bij deze tabel(Ik hoop dat je er wijs uit kunt worden, want hij wordt hier niet goed weergegeven, doordat alle spaties die ik ertussen heb gezet, automatisch weggehaald worden :?. Bij de eerste regel: Bus No. = 1, Device No. = 7, Func No. = 1, Vendor=1106, Device=0571, Class=0101 Device Class=IDE Controller, IRQ=14/15 enz.):

PCI Device Listening …
Bus No. Device No. Func No. Vendor/Device Class Device Class IRQ
0 7 1 1106 0571 0101 IDE Controller 14/15
0 7 2 1106 3038 0C03 Serial Bus Controller 5
0 7 3 1106 3038 0C03 Serial Bus Controller 5
0 14 0 10EC 8139 0200 Network Controller 10
0 15 0 10EC 8139 0200 Network Controller 11
0 16 0 1274 5880 0401 Multimedia Device 5
0 17 0 13F6 0111 0401 Display Controller 11
1 0 0 10DE 0111 0300 Display Controller 12
ACPI Controller 0

Hij had het over de gegevens die bij IRQ staan.
Ik weet echt niet meer hoe ik dit probleem moet oplossen ;(. Ik dat ik duidelijk genoeg geweest ben en dat je me kunt helpen.

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-08 09:32

Coolhva

Dr. Zero Trust

Nou, het probleem is dat IRQ 5 wordt gebruikt voor meerdere dingen, tenminste daar staat je geluid op.
Maar het lijkt mij hier eerder een probleem dat je VGA kaart en je Netwerkkaart samen een IRQ delen, en dat hij daar op valt.

Probeer eens in de BIOS bij de PCI/IRQ instellingen IRQ 5 en/of 10 op Legacy/ISA te zetten (zodat ze niet gebruikt kunnen worden door de netwerkkaart).

Verwijderd

Makkelijkste is de boel even opnieuw te instaleren..
Wat ik wel nog ff wil weten is of het systeem spontaan reset of gewoon vast loopt zodat je nog wel in windows zit maar niks meer kan doen.

Het is vaak met netwerk kaarten een probleem samen met xp. De onboard netwerk kaarten die veel op de huidige moederborden doen het wel goed.

Irq 5 is inderdaad veel gebruikt voor geluid. Irq 9 word veel door netwerk kaarten gebruikt.

Om zeker te weten welk app. op welk irq zit doe je het volgende.

Configuratie scherm - systeem dan tablad "hardware" dan apparaatbeheer dan bij beeld kiezen bronnen op type kiezen en dan de irq lijst uitvouwen.
het is in xp vaak niet mogelijk om handmatig de irq's aan te passen maar heel soms wel.. dus het is wel het proberen waard om daar het een en ander in te veranderen.

Maar wat beter is om je netwerk kaart in het 1 na onderste slot te zetten en de pc op nieuw te installeren.

PS: heb je toevallig niet zo lang geleden geheugen uitgebreid ..? zoja.. haal dat extra geheugen er eens uit..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 13:53 ]

Verwijderd

Als dit de hardware IRQ indeling is, lijkt het er op dat er een onboard VGA EN een losse VGA inzit, en de onboard is nog actief.

Klopt dat misschien ... ? Dan zou die onboard dus in de weg zitten, kijk dan of je die in de BIOS of met jumpers uit kunt zetten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De VIA KT133(E) chipset van de Chaintech 7AIA5(E) heeft geen geïntegreerde videochip :)

Verwijderd

Wat je ook kan proberen is in de bios dingen uit te zetten die je niet gebruikt zoals de serial poorten.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je hebt 2 IRQ's voor je display-controller :? Dat lijkt me 1tje teveel...

Zo te zien = het slot van je netwerk-kaart IRQ 10 een dedicated port (eigen IRQ -no sharing).

Eerst zul je het kaartje moeten vinden wat de problemen veroorzaakt; dus het beste begin je met een goed werkend systeem wat niet vastloopt. Hiervoor zul je 1 of meerdere kaarten moeten verwijderen. Lijkt me het beste dat je begint zonder de netwerk-kaarten.
Duidelijk is dat er 1 (en hopelijk niet meer dan 1) kaart is die niet van sharen houdt. Die kaart moet je in het pci-slot steken wat niet shared met andere zaken op je mobo.
Oja, een soundcard sharen met je VGA hoeft niet perse een ramp te zijn; mijn SB Live doet het prima samen met een Radeon 8500 op 1 IRQ....
Gebruik je geen USB? zet het uit.. zet alles uit wat je niet gebruikt (parralel/serieel etc.etc.)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor alle reacties jongens. Ik heb eff wat dingen verandert bij de IRQ settings in de BIOS. Ik ga nu eff uittesten of het geholpen heeft....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 19:13:
Alvast bedankt voor alle reacties jongens. Ik heb eff wat dingen verandert bij de IRQ settings in de BIOS. Ik ga nu eff uittesten of het geholpen heeft....
Misschien is het geenszins overbodig om aan te geven wat voor netwerkkaarten erin zitten.

Sommige kaarten kunnen hoge PCI en vooral CPU load veroorzaken (RTL8139 met name) en dat icm geluid dat de AC'97 codec gebruikt (ook al CPU intensive) zou wel eens een begin van een verklaring kunnen geven.

Wat voor kaarten zijn het dus en welke chips zitten erop?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 13 August 2003 @ 19:58:
[...]

Misschien is het geenszins overbodig om aan te geven wat voor netwerkkaarten erin zitten.

Sommige kaarten kunnen hoge PCI en vooral CPU load veroorzaken (RTL8139 met name) en dat icm geluid dat de AC'97 codec gebruikt (ook al CPU intensive) zou wel eens een begin van een verklaring kunnen geven.

Wat voor kaarten zijn het dus en welke chips zitten erop?
Ik heb inderdaad twee Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet kaarten in mijn pc zitten(beide exact dezelfde kaarten). Dit zou dus goed het probleem kunnen zijn. Wat moet ik hieraan doen? Moet ik domweg nieuwe(andere) netwerkkaarten kopen?
Coolhva schreef op 13 augustus 2003 @ 13:33:
Nou, het probleem is dat IRQ 5 wordt gebruikt voor meerdere dingen, tenminste daar staat je geluid op.
Maar het lijkt mij hier eerder een probleem dat je VGA kaart en je Netwerkkaart samen een IRQ delen, en dat hij daar op valt.

Probeer eens in de BIOS bij de PCI/IRQ instellingen IRQ 5 en/of 10 op Legacy/ISA te zetten (zodat ze niet gebruikt kunnen worden door de netwerkkaart).
Dit hielp niets. Ik heb het gedaan, maar hij loopt nog steeds vast. Ik heb toch nog maar eff het laatste gedeelte van de tabel overgenomen:
Device Class IRQ
IDE Controller 14/15
Serial Bus Controller 9
Serial Bus Controller 9
Network Controller 11
Network Controller 12
Multimedia Device 9
Multimedia Device 12
Display Controller 9
ACPCI Controller 11

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

2x dezelfde netwerk-kaart ? au. Als ie dus niet lekker met "sharing irq's" draait heb je een probleem. Meestal is er nml. maar 1 pci-slot wat een uniek IRQ heeft. Maw. ; je tweede netwerk-kaart zal altijd moeten delen zoniet beide.
11 deelt al ACPI zie ik en 12 je soundcard vermoed ik...
Ben bang dat een ander mobo de enige oplossing is, eentje met onboard netwerk heeft de voorkeur....

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik waarschijnlijk een server bouwen, want dan zijn er bij mij thuis meer computers die internet moeten krijgen. Dan hoeft er nog maar één netwerkkaart in m'n pc. Zou ie dan in principe wel goed moeten werken, zonder vastlopen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 21:21:
[...]

Ik heb inderdaad twee Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet kaarten in mijn pc zitten(beide exact dezelfde kaarten). Dit zou dus goed het probleem kunnen zijn. Wat moet ik hieraan doen? Moet ik domweg nieuwe(andere) netwerkkaarten kopen?
Naja, omdat niet met zekerheid vast te stellen is of dat het geval is, is het beter om even een fatsoenlijk netwerkkaart van iemand anders te lenen voordat je koopt.

Het probleem bij de Realteks is met name dat ze zelf erg weinig verwerken waardoor ze een hoge CPU load hebben, maar ook moeilijker doen met interrupts (ze moeten immers veel meer over de bus versturen). Zelf zweer ik bij Intel, AMD, Digital en 3Com controller chips- die ontlasten de CPU goed en zijn (in de regel) erg tolerant met het delen van IRQ, want daar ligt nu het probleem waarschijnlijk.
[...]
Multimedia device en NIC op zelfde IRQ- klinkt als audio-NIC conflict idd

Oslik blyat! Oslik!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 09:16:
Binnenkort ga ik waarschijnlijk een server bouwen, want dan zijn er bij mij thuis meer computers die internet moeten krijgen. Dan hoeft er nog maar één netwerkkaart in m'n pc. Zou ie dan in principe wel goed moeten werken, zonder vastlopen?
Als dat mobo een PCI-slot heeft met een eigen IRQ zou het kunnen lukken, ja.
Helaas hebben niet alle mobo's zo'n vrij PCI-slot. Oja, bij de gigabyte's is het meestal het 2de slot vanaf de AGP-poort.

Over die CPU-load zou ik me niet zo druk maken, het scheelt echt geen 10tallen %.
Ook is het onzin dat irq-sharing slechter werkt omdat er "meer data" heen en weer gaat ofzo. Sharing werkt, of het werkt niet; punt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister 'ns eff in m'n 'hardware-laadje' gekeken en nu vond ik nog een netwerkkaartje: 3Com Fast EtherLink XL PCI 10/100BASE-TX Ethernet Adapter. Ik heb hier al eff mee gerommeld, maar toen ik hem in de plaats van de netwerkkaart had gedaan waarover internet loopt, had ik opeens geen internet meer(ook niet nadat ik alle instellingen goed gezet had.... :? Na veel geklooi heb ik de oude kaart er maar weer ingezet en zelfs toen wilde internet niet meewerken. Vandaag heb ik opeens wel weer internet. Ik heb kabelinternet bij Chello. Het zou best kunnen dat ze bij Chello weer zaten te klooien. Dat is wel vaker zo. Ik krijg dan elke keer als ik internet explorer open de melding'u bent off-line: opnieuw proberen of off-line blijven?'(zoiets dergelijks). Als ik hierna op opnieuw proberen druk en ik een site intype, krijg ik de melding 'De zoekpagina kan niet worden geopend'.
Maar zou ik met deze netwerkkaart eventueel het probleem op kunnen lossen(ervanuit gaande dat internet het wel zou doen over deze kaart. Het zou het moeten doen lijkt me, want volgens mij is dit internetprobleem een softwarematig en geen hardwarematig probleem)? Weet je misschien toevallig hoe ik internet wel aan de praat kan krijgen over deze kaart?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wat gevonden in het boekjevan het moederbord wat misschien kan helpen:
On Board I/O Addresses & IRQ Maps

System Resource/IRQ/I/O Adress
1. Timer/IRQ0/040, 043
2. Keyboard/IRQ1/060, 064
3. Programmable INT/IRQ2/0020, 0021, 00A0, 00A1
4. COM2(B)/IRQ3/2F8, 2FF
5. COM1(A)/IRQ4/3F8, 3FF
6. Floppy/IRQ6/3F0, 3F7
7. LPT1/IRQ7/378, 37F
8. Real Time Clock/IRQ8/070, 071
9. PS/2 Mouse/IRQ12/060, 064
10. Math coprocessor/IRQ13/0F0, 0FF
11. IDE 1/IRQ14/1F0, 1F7
12. IDE 2/IRQ15/170, 177

IRQ 5, 9, 10 and 11 are available for interface cards.

Ik weet niet of het wat is. Ik heb het maar gewoon overgenomen.

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 08:54:
Ik heb gister 'ns eff in m'n 'hardware-laadje' gekeken en nu vond ik nog een netwerkkaartje: 3Com Fast EtherLink XL PCI 10/100BASE-TX Ethernet Adapter. Ik heb hier al eff mee gerommeld, maar toen ik hem in de plaats van de netwerkkaart had gedaan waarover internet loopt, had ik opeens geen internet meer(ook niet nadat ik alle instellingen goed gezet had.... :? Na veel geklooi heb ik de oude kaart er maar weer ingezet en zelfs toen wilde internet niet meewerken. Vandaag heb ik opeens wel weer internet. Ik heb kabelinternet bij Chello. Het zou best kunnen dat ze bij Chello weer zaten te klooien. Dat is wel vaker zo. Ik krijg dan elke keer als ik internet explorer open de melding'u bent off-line: opnieuw proberen of off-line blijven?'(zoiets dergelijks).
Chello checkt op MAC adres. Je moet dan weer naar prov.upc.nl surven om je netwerkkaart bekend te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Plofkotje schreef op 15 August 2003 @ 10:22:
[...]

Chello checkt op MAC adres. Je moet dan weer naar prov.upc.nl surven om je netwerkkaart bekend te maken.
Thx! :) Weet ik dat ook eff....

Weet je misschien ook toevallig hoe ik mijn vastloopprobleem op moet lossen? :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 11:53 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Zou ACPI dit soort problemen niet horen op te lossen :?

Maar die 3Com erin is zowiezo geen slecht idee :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
FragFrog schreef op 15 August 2003 @ 13:52:
Zou ACPI dit soort problemen niet horen op te lossen :?

Maar die 3Com erin is zowiezo geen slecht idee :)
Plofkotje schreef op 15 augustus 2003 @ 10:22:
[...]

Ik heb net eff die 3Com kaart erin gezet, maar ik kon ook niet op prov.upc.nl komen......

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan zorgen dat mijn pc niet meer vastloopt? Kan ik nog iets aan de IRQ's veranderen?

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 14:27:
[...]

[...]

Ik heb net eff die 3Com kaart erin gezet, maar ik kon ook niet op prov.upc.nl komen......
Heb je een ip van chello gekregen, en als dat zo is, begint het dan met 10 :?

Verwijderd

Topicstarter
Plofkotje schreef op 15 August 2003 @ 23:00:
[...]

Heb je een ip van chello gekregen, en als dat zo is, begint het dan met 10 :?
Volgens mij niet. Er staat in ieder geval bij de Eigenschappen van m'n verbinding met internet bij internet protocol(TCP/IP) geen IP ingevuld(hij staat op 'automatisch een ip laten toewijzen'. Of is dit niet wat je bedoeld?
Pagina: 1