Toon posts:

Gebruikersnamen met punt, wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He medetuxen!

Ik snap er niks meer van! Wij zijn bezig met een migratietraject van Windows 2000 naar Linux. Wij wilden Red Hat of Suse gaan gebruiken maar liepen tegen het probleem aan dat Suse geen punten accepteerd in hun dist. Red Hat daarintegen kon wel met gebruikersnamen met punten omgaan. :*)

Nu is Red Hat in zijn laatste versie (versie 9) hier weer van afgestapt en accepteerd Suse nu weer wel punten in een gebruikersnaam. :?

Wij gebruiken onder windows 2000 inlognamen als kees.t (test kees) en willen dit graag doorzetten in Linux. Weet een van jullie misschien waarom hier verschillen in zitten en of dit nou een bug of een bewuste keuze is van een distributie?

Ik hoop dat jullie het begrijpen,

Greetz, Rembrandt

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08

BoAC

Memento mori

Welkom op GOT ;)

Hier een linkje van Google ;)

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
bug of feature is heel vaak maar net hoe je het bekijkt. Zeker is dat als je een punt in je username zet je problemen zou kunnen krijgen, omdat bepaalde programma's er nu eenmaal vanuit gaan dat ze er niet in zitten. Kennelijk verschilt het zelfs per distributie van hetzelfde OS. Of stel je wilt later met NIS gaan werken en je NIS server staat ze niet toe, kun je ze alsnog verwijderen. Mijn advies is : bebruik tot maximaal 8 lowercase letters uit het alfabet en geen andere chars.

Verwijderd

Topicstarter
He,.. dat gaat snel zeg! Super!.... Het wordt me al wat duidelijker. Als ik het goed begrijp maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Het is maar net hoe je je passwd file bewerkt.

Maar goed,... later lees ik weer dit:

Dots in usernames are taken by the login authentication system to
> > separate the login name from the instance name. For example, logging
> > in as "polk" will log me in as user polk, while logging in as "polk.root"
> > will attempt to log me in as user polk's root instance (and if I'm using
> > an authentication mechanism that has instances and use the correct password
> > and am authorized via the appropriate ACL, I'll be logged in as root).

Zal ik nu wel of geen punten gaan gebruiken?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48
In principe is het geen probleem. Het scheidingsteken in de password-file is namelijk de dubbelepunt.

Zoals je in deze thread al snel hebt kunnen zien, kan het in de praktijk soms echter wel een probleem geven. Sommige programma's parsen zelf de /etc/passwd file, en als ze dat niet helemaal goed doen of aan een '.' een betekenis toekennen terwijl dat hier duidelijk niet de bedoeling is, dan heb je gezeur.

Uit dat oogpunt gezien zou ik het zelf liever gewoon niet doen. Het is wel een beetje jammer dat dit niet consistent in alle Linux-distro's hetzelfde is, maar alleen al uit het feit dat dit verschilt zou ik concluderen dat je het dus beter niet kunt doen, om evt. gezeur te voorkomen.

Een vergelijkbaar issue is die van de bestandsnamen. Linux maakt er geen punt van als je een bestand hebt met een vraagteken in de filename, maar sommige Windows versies worden er dacht ik niet heel blij van (als het geen vraagteken was, dan een van de andere 'rare' tekens).

Dus als je dan via het windows netwerk (m.b.v. Samba server) probeert zo'n file te openen onder Windows, dan werkt het soms niet. Dat soort cross platform onhebbelijkheidjes kun je voorkomen door gewoon vreemde tekens in filenames, usernames etc. te vermijden.

Edit: Welke tekens dan wel in een username? alphanumerieke tekens. Dus a-z, 0-9 en de underscore '_'. Het is onder UNIX niet gebruikelijk om hoofdletters te gebruiken in login names - aangezien alles hoofdletter gevoelig is het meestal alleen maar irritant om te onthouden waar nou hoofdletters moesten en waar niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 13-08-2003 13:01 ]

Verwijderd

Wilke schreef op 13 August 2003 @ 12:58:
[...]
Edit: Welke tekens dan wel in een username? alphanumerieke tekens. Dus a-z, 0-9 en de underscore '_'. Het is onder UNIX niet gebruikelijk om hoofdletters te gebruiken in login names - aangezien alles hoofdletter gevoelig is het meestal alleen maar irritant om te onthouden waar nou hoofdletters moesten en waar niet.
Tevens zal het login process ervanuit gaan dat je een ouderwetse terminal gebruikt die alleen maar upppercase aankan als je je username in uppercase intikt. Op dat moment zal alles wat je verder met het systeem doet in uppercase (en dus in feite case-insensitive) gaan.
[/achtergrondinfo]

Verwijderd

met gebruik van punten is er nog een ander probleem:
"chmod user.group" gaat niet werken. (oplossing "chmod user:group", maar veel scripts gebruiken die punt.)
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 12:27:
Tevens zal het login process ervanuit gaan dat je een ouderwetse terminal gebruikt die alleen maar upppercase aankan als je je username in uppercase intikt. Op dat moment zal alles wat je verder met het systeem doet in uppercase (en dus in feite case-insensitive) gaan.
[/achtergrondinfo]
Mocht dit probleem ontstaan kan je gewoon opnieuw inloggen, en dan doen de meeste systemen het wel goed. Het kan ook helpen om over de terminal een break/reset signal te sturen.

Veel providers delen toch ook mail adressen uit zoals jan.jansen@isp.nl hebben die ook last van dit soort problemen of niet?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 13:17 ]

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:23
Verwijderd schreef op 14 augustus 2003 @ 13:13:
Veel providers delen toch ook mail adressen uit zoals jan.jansen@isp.nl hebben die ook last van dit soort problemen of niet?
Ze delen idd wel zulke email adressen uit met dit soort namen, maar dat zijn over het algemeen eigenlijk altijd aliassen en geen loginnamen, dus dan gaat dit hele probleem niet op.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 11:23:
He medetuxen!

[...]

Greetz, Rembrandt
in de oude faq valt te lezen:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).
Mijn login naam bij m'n provider is daniel_e
Opzich voor mail werkt dat goed, maar toen gingen ze subdomeinen introduceren. dus http://www.<username>.dds.nl en dat leek ook te werken......totdat ik een keer achter een squid proxy zat. Ook veel andere proxys gaven gelazer. Email aliassen werkte ook al niet ( <iets>@<username>.dds.nl )
Dus ook al werkt een username, je kan er altijd gelazer mee krijgen

Al staat er in rfc 1738 wel dit:
Thus, only alphanumerics, the special characters "$-_.+!*'(),", and
reserved characters used for their reserved purposes may be used
unencoded within a URL.
offtopic:
hammerhead: coole sig

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 13:45 ]

Pagina: 1