[EL]Bouwen 100A 3,5V Peltiervoeding

Pagina: 1
Acties:

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Ik kwam een peltier tegen die 3,5V en 100A trekt, en ik vroeg me af hoe je zo'n ding zou kunnen voeden. Trafo's die zulke specs hebben zijn namelijk vrij dun gezaaid. Een geschakelde voeding zou waarschijnlijk het beste zijn, maar die zijn weer erg duur. Heeft iemand enig idee waar zulke dingen te vinden zijn?
CPU's trekken vaak ook een behoorlijke hoeveelheid ampères. Werken die op de 3,3V lijn van je PSU? En zoja, hoe dan want die kan meestal ook "maar" tegen de 20 (wilde gok) leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Krankenstein op 13-08-2003 02:23 ]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-01 22:36

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

WTF 100A? Staat er niet toevallig 100VA (of 100W)? Dan trekt ie namelijk 100VA / 3,5V = 29A, dat lijkt me iets realistischer :)

[ Voor 7% gewijzigd door real[B]art op 13-08-2003 02:27 . Reden: Typo's :( ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Krankenstein
Nee 100A dat weet ik wel zeker. Het is ook een 260W peltier hoor :z

Zie: http://www.huimao.com/series4.htm er staan er meerdere (die alleen een andere maat hebben).

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-01 22:36

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Op die site staat anders
The maximum current can reach 24A, and the cooling power is more than 200W.
edit:
Vaag, zetten ze dat erboven terwijl er in die tabel idd een 3,5V / 100A / 260W staat :(

[ Voor 31% gewijzigd door real[B]art op 13-08-2003 02:48 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:58

Illusion

(the art of)

euhm... een 100watt soldeerpistool komt aardig in de buurt.. die leveren iets van 0,5 volt bij 200 ampere ofzo..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Illusion schreef op 13 August 2003 @ 02:47:
euhm... een 100watt soldeerpistool komt aardig in de buurt.. die leveren iets van 0,5 volt bij 200 ampere ofzo..
zo kun je dat niet stellen; het zijn immers afhankelijken.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:58

Illusion

(the art of)

laat ik het zo zeggen.. bij een fysieke meting die ik aan een 100W soldeerpistool verricht heb, was er een spanningsval van 0,5V over de soldeer"punt" met enkele andere metingen (voltage's belast, onbelast, 4 verschillende andere belastingen) heb ik na een hoop rekenwerk ooit een keer de conclusie getrokken dat er 200 ampere door die soldeerpunt liep op het moment dat die spanningsval van 0,5 volt er was... of het klopte (meettoleranties, rekenfouten, denkfouten, enz) weet ik niet... maar het is in ieder geval een indicatie :P

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Krankenstein
Maar dat is dan "maar" 100W. Voor zo'n pelt heb je toch minimaal 350 nodig.
En lastrafo's dan? Die leveren ook een flinke berg ampères. Hoewel dat misschien bij een hoger voltage is.

Zou je niet een systeem kunnen maken waarbij je condensators in serie oplaad en dan parallel weer ontlaad, terwijl je de volgende serie condensators oplaad?

Verwijderd

Heb je zo'n zware peltier nodig? Bij het laden van condensatoren loopt er ook heel veel stroom, en bij 100ampere is een condensator bizar snel leeg. (heb hier een voeding met 180.000 uF en bij belasting van 5 ampere zijn die elco's binnen 1 seconde leeg)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Volgens mijn bronnen moet ik dit naar DOC* moven, dus bij deze :)

* het is immers voor koeling

[ Voor 21% gewijzigd door m-m op 13-08-2003 12:32 ]

• Krankenstein
Dit idee is meer theoretisch. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Maar als je zo'n systeem bouwt, maar dan met een redelijk hoge frequentie, zou het wel moeten kunnen. Dan is het gewoon een kwestie van een aantal condensators, een aantal transistors een invertor en een blokgolf. Dan kan je het systeem op een paar honder Hz laten lopen en vrij kleine condensators gebruiken. Ik zal een schemaatje teken van wat ik in gedachten had.

edit: de modjes snappen er weer helemaal niets van 8)7. Dit gaat toch over electronica? Dat het voor een pelt is is slechts bijzaak (8>. Nouja wat jij wil m-m :*

[ Voor 19% gewijzigd door Krankenstein op 13-08-2003 12:48 ]

• Krankenstein
Schematje:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/spanningsverlager.gif

Als je nou aan de linker kant 12v erop zet (+ boven, - onder) en vervolgens een blokgolf op de linker onderste draad zet, en een inverse blokgolf op de rechter onderste draad, dan worden de condensators voortdurend opgeladen en weer parallel ontladen. Rechts komt dan een 3v zaagtandgolf (zo'n kromme) te staan (in theorie). Als je daar dan een grote condensator tussen zet wordt dat als het goed is een redelijk stabiel voltage. Of heb ik dat nou fout :?

btw: de genoemde voltages zouden best eens kunnen verschillen maar het idee is er :)

edit: volgens mij moeten die diodes andersom :P

[ Voor 7% gewijzigd door Krankenstein op 13-08-2003 13:27 ]

Verwijderd

Als ik een voeding van 3.5V/100A zou willen bouwen, dan zou ik uitgaan van de bestaande meerfaseregelaars zoals bijvoorbeeld LTC ze aanbied. Deze worden ook gebruikt om de krankzinnige stromen (1.5V / 80A) die nodig zijn voor onze procjes te leveren.

Oftewel: maak er een 3 tot 6 fase geschakelde regulator van, gebaseerd op een appnote van 1 van dergelijke IC's. De kosten vallen wel mee; een IRF540 schakelfetje bijvoorbeeld kost amper een euro.

• Krankenstein
Verwijderd schreef op 13 augustus 2003 @ 15:23:
Als ik een voeding van 3.5V/100A zou willen bouwen, dan zou ik uitgaan van de bestaande meerfaseregelaars zoals bijvoorbeeld LTC ze aanbied. Deze worden ook gebruikt om de krankzinnige stromen (1.5V / 80A) die nodig zijn voor onze procjes te leveren.

Oftewel: maak er een 3 tot 6 fase geschakelde regulator van, gebaseerd op een appnote van 1 van dergelijke IC's. De kosten vallen wel mee; een IRF540 schakelfetje bijvoorbeeld kost amper een euro.
*flierp* 7(8)7

Maar ff serieus: hoe werkt zo'n meerfaseregelaar dan? Het idee klinkt wel wel erg aantrekkelijk en zoiets had ik ook al in gedachten.

[ Voor 2% gewijzigd door Krankenstein op 13-08-2003 16:17 . Reden: typo ]

Verwijderd

Weet je wel zeker dat je eraan wilt beginnen? :P
Maar ff serieus: hoe werkt zo'n meerfaseregelaar dan? Het idee klinkt wel wel erg aantrekkelijk en zoiets had ik ook al in gedachten.
Zoals een 4-cylinder benzinemotor. Elke 'fase' levert een gedeelte van de arbeid, elk om de beurt. En een spoel die op dat moment geen arbeid levert, is aan het 'opladen'.

Het resultaat is hetzelfde als het verschil 1-cylinder of 4-cylinder motor: de 4-cylinder loopt veel soepeler.

Als 'k tijd heb zal ik wel eens een datasheetje opzoeken.
Edit: bijvoorbeeld de Linear Technologies LTC1629-6 PolyPhase step-down controller
Of misschien is deze nog wel geschikter.

Overigens is Linear Technologies maar 1 van de fabrikanten. Ik denk dat je met de Vcore-regulator chippies op de wat recentere mobo's een aardig eind kan komen. En aangezien tweakertjes wel eens een mobo om zeep helpen, lijken ze me wel aan te komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 17:03 ]

• Krankenstein
Ik heb ff zitten kijken op de site van LTC en ik kwam bij de volgende vergelijkingstabel:
http://www.linear.com/pdf/polyphase.pdf

Daaruit kan ik opmaken dat deze 3 controllers in aanmerking komen:
LTC1629: http://www.linear.com/prod/datasheet?datasheet=513
LTC3729: http://www.linear.com/prod/datasheet?datasheet=775
LTC3731: http://www.linear.com/prod/datasheet?datasheet=935

Welke zou het beste zijn? Ik kan er eigenlijk niet zoveel verschil in ontdekken behalve de frequentie waarmee ze werken.

edit: dubbelpost :D. De werking van die dingen klinkt ook wel erg logisch eigenlijk. Alleen is het dan met spoelen ipv condensators. Dat wist ik ff niet :)

edit2: Maxim heeft deze: MAX8525: http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk=3906&ln= en die zou 240A moeten kunnen leveren. Die moet alleen wel gebruikt worden icm aparte gate-drivers, wat het geheel weer wat ingewikkelder maakt... Voordeel is wel dat ze samples versturen :).

[ Voor 38% gewijzigd door Krankenstein op 13-08-2003 17:53 ]

Verwijderd

Die laatste lijkt me veelbelovend.

• Krankenstein
Die LTC3731 lijkt mij ook wel interessant. In tegenstelling tot de LTC3729 zou je hier maar 4 van nodig hebben voor 200A, tegen 6 als je een LTC3729 gebruikt. En bovendien lijk je er iets minder MOSFET's voor nodig te hebben (24 tegen 36). Heb ik dat goed? Ik zal eens kijken waar ik die dingen in NL kan krijgen :).

[ Voor 3% gewijzigd door Krankenstein op 13-08-2003 18:13 ]

• Krankenstein
Nog een leuk artikeltje over die LTC3731:
http://www.electropages.c...asp?catnumber=1&aref=2761

Verwijderd

Die Maxim chippies doen het werk ook prima, en je kunt ze via de sample service krijgen. Dat scheelt dus kosten. De losse MOSFET-drivers vind ik persoonlijk wel prettig; dat is makkelijker troubleshooten.
De appnote op (PDF-)pagina 21 van de datasheet is al bijna geschikt; die valt wel op te krikken naar 100A @ 3.5V. Zeker omdat je geen spanning nodig hebt die tot op tienden van een procent nauwkeurig moeten zijn. Andere spoelen, andere MOSFET's, en een wat andere dimensionering moet al werken.

Of je houd 'm 80A, bij 3V spanning. Dan moet je alleen andere spoelen en terugkoppeling monteren. Peltiers op hun maximale vermogen bedrijven levert meestal amper winst op tegenover 70-80% van het maximum. Zeker, het koelvermogen word wat hoger, maar de gegenereerde warmte ook. En die twee houden elkaar aardig in balans.

Die VID bitjes zijn trouwens ook wel leuk; kun je mooi je peltier digitaal instellen in 32 stappen :)

Nog even een opmerking: deze chippies zitten allemaal in een QSOP of TSOP package. Voor mij zou dat geen probleem zijn, maar kun jij ze verwerken?

Verwijderd

Suface mount is goed te solderen, je hebt echter wel fijne soldeerpunt nodig. Er bestaan ook adapters zodat je ze in een std ic-voetje kan prikken.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 22:13
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 11:00:
Suface mount is goed te solderen, je hebt echter wel fijne soldeerpunt nodig. Er bestaan ook adapters zodat je ze in een std ic-voetje kan prikken.
offtopic:
Enig idee wat die voetjes ongeveer kosten?
/me heeft voor een VGA=>TV projectje ook een SMD-chippie nodig en zag al op tegen het solderen.

Hoe wil je die peltier aan gaan sluiten? Zitten er meerdere aansluitingen op?
80 - 100 A trek je niet ff door een standaard kabeltje, want dan verlies je behoorlijk wat spanning.

* TD-er denkt aan startkabel-diktes

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op 14 August 2003 @ 11:13:
[...]

offtopic:
Enig idee wat die voetjes ongeveer kosten?
/me heeft voor een VGA=>TV projectje ook een SMD-chippie nodig en zag al op tegen het solderen.

Hoe wil je die peltier aan gaan sluiten? Zitten er meerdere aansluitingen op?
80 - 100 A trek je niet ff door een standaard kabeltje, want dan verlies je behoorlijk wat spanning.

* TD-er denkt aan startkabel-diktes
Amps zijn maar de helft van het verhaal he? Als je een startkabel hebt dan heb je 200+ amps bij 16 volt, das dus 3200 watt. Hier gaat het maar over 350 watt wat dus bijvoorbeeld door de kabels die aan je voeding zitten of standaard 230 kabels, die kunnen 1500 watt aan geloof ik.

• Krankenstein
Dat smd solderen moet wel lukken. Zoiets heb ik al vaker gedaan. Klein nadeel is wel dat je dan apart printplaatjes moet gaan etsen. In mijn geval zou dat betekenen dat ik allerlei etsmateriaal moet aanschaffen. Maar verder moet het allemaal wel te realiseren zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 11:29:
Amps zijn maar de helft van het verhaal he? Als je een startkabel hebt dan heb je 200+ amps bij 16 volt, das dus 3200 watt. Hier gaat het maar over 350 watt wat dus bijvoorbeeld door de kabels die aan je voeding zitten of standaard 230 kabels, die kunnen 1500 watt aan geloof ik.
De dikte van een kabel word bepaald door de stroomsterkte, en verder niets. De stroomsterkte bepaalt namelijk hoeveel 'elektronen er per seconde langskomen'. En aangezien ze wel eens botsen, word er warmte gegenereerd.

Daarom werken distributienetwerken voor elektriciteit ook zo graag met spanningen van 380kV of nog hoger; dat beperkt de stroomsterkte, en dus de gegenereerde warmte. En kunnen dus de draden dunner zijn.

Nog een voorbeeld: een startmotor uit een flinke benzinewagen of kleine diesel zal een ampere of 200 trekken. Op dat moment levert je accu een volt of 10, dus de motor vraagt zo'n 2kW. Ooit gezien wat voor dikke kabels er naar dat ding lopen? Een waterkoker doet ook 2kW, maar de draden zijn daar een stuk dunner.
Krankenstein schreef op 14 August 2003 @ 12:04:
Dat smd solderen moet wel lukken. Zoiets heb ik al vaker gedaan. Klein nadeel is wel dat je dan apart printplaatjes moet gaan etsen. In mijn geval zou dat betekenen dat ik allerlei etsmateriaal moet aanschaffen. Maar verder moet het allemaal wel te realiseren zijn.
Och, of je monteert dat SOIC chippie in een normaal DIL socket dmv een drupje lijm en wat draadjes.
Toch is een PCB ontwerpen wel aan te raden; de stromen zijn nogal hoog, en je wilt wat controle over de lengte en afscherming van de MOSFET gate-drivers

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 12:07 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Krankenstein schreef op 13 augustus 2003 @ 02:23:
Ik kwam een peltier tegen die 3,5V en 100A trekt, en ik vroeg me af hoe je zo'n ding zou kunnen voeden. Trafo's die zulke specs hebben zijn namelijk vrij dun gezaaid. Een geschakelde voeding zou waarschijnlijk het beste zijn, maar die zijn weer erg duur. Heeft iemand enig idee waar zulke dingen te vinden zijn?
CPU's trekken vaak ook een behoorlijke hoeveelheid ampères. Werken die op de 3,3V lijn van je PSU? En zoja, hoe dan want die kan meestal ook "maar" tegen de 20 (wilde gok) leveren.
Gebruik een lasapparaat voor electrode lassen, die leveren met gemak tot 130 ampere en weinig stroom bij 220V voeding,de onze gaat tot 150 A, en we hebben niet eens zo'n geavanceerde.

Een lasapparaat is immers niet meer dan een uit de kluiten gewassen trafo, en vaak zowel thermisch beveiligd als een interne zekering.....

[ Voor 5% gewijzigd door Rey Nemaattori op 14-08-2003 14:22 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-02 10:38
Rey Nemaattori schreef op 14 August 2003 @ 14:17:
[...]

...tot 130 ampere en weinig stroom bij 220V voeding.....
Wat bedoel je

Stroom wordt uitgedrukt in Ampere
SPanning in Voltage

Alles is terug te redeneren naar 4

• Krankenstein
Probleem van lastrafo's is dat ze toch meestal tegen de 10V ofzo zitten. Wij hebben ook nog wel een oud MIG lasapparaat (een goedkope van de Gamma) en die levert ook 18V en 90A ofzo. Is dus wel bruikbaar als voeding voor die meerfaseregelaar. Want die mag max. iets van 30v hebben ofzo.

@DaBit: hoeveel warmte zou jouw diepvrieskoeling kunnen wegwerken? Dat zou anders ook wel lekker zijn icm een (aantal) peltier(s) :9~

[ Voor 23% gewijzigd door Krankenstein op 14-08-2003 17:40 ]

• Rey Nemaattori
Steef1983 schreef op 14 augustus 2003 @ 15:08:
[...]

Wat bedoel je

Stroom wordt uitgedrukt in Ampere
SPanning in Voltage
Nja, klassieke verspreking :-S

Ik bedoelde dus een laag voltage...
Krankenstein schreef op 14 August 2003 @ 16:03:
Probleem van lastrafo's is dat ze toch meestal tegen de 10V ofzo zitten. Wij hebben ook nog wel een oud MIG lasapparaat (een goedkope van de Gamma) en die levert ook 18V en 90A ofzo. Is dus wel bruikbaar als voeding voor die meerfaseregelaar. Want die mag max. iets van 30v hebben ofzo.

@DaBit: hoeveel warmte zou jouw diepvrieskoeling kunnen wegwerken? Dat zou anders ook wel lekker zijn icm een (aantal) peltier(s) :9~
Uiteraard je ontkomt niet aan zelfbouw, maar persoonlijk zou ik het zelfs saai vinden als d'r niet zelf bij geklust moet/mag worden...

Het is makkelijker en trafo te bouwen van 220 naar bijv 170V (als voeding voor het las apparaat) dan een trafo te bouwen die van 10v en 90 amp naar 3.5v een 100+ amp(en een hele zooi weerstanden natuurlijk)

Zeker gezien de wamte ontwikkeling.

D'r blijven nog wel nadelen aan zitten: Ons kleine las apparaatje weegt zo'n 20 KG. Dus je zeult wel met een enorme last op lan parties etc. Aan de andere kant, jij bent de man met een dik-f@t-l33t-w00t systeem(ook al beur je je een hernia)

Verwijderd

Krankenstein schreef op 14 August 2003 @ 16:03:
Niet echt bruikbaar. De spanning is nou niet echt vlak, en onbetrouwbaar. Maar wel DC bij een MIG-bakkie. Beschouw een lasapparaat maar als de powersupply-from-hell.

Maar ik zie het probleem niet zo: we willen een paar honderd Watt hebben. Neem dan een leuke ringkern + gelijkrichter + elco's, en zorg ervoor dat het geheel een volt of 25 aflevert. Dan zit je met een allerzins acceptabele stroom te kijken. Op mijn website staat nog wel een artikel om e.e.a. te dimensioneren.

Of nog beter: zoek op marktplaats.nl ofzo een voeding die aan jouw eisen voldoet. Een 13.6V CB-voeding (bakkie-voeding) kan ook prima.

Nog zoiets: als je nou ergens een zwikkie ATX-voedingen op de kop kunt tikken, en die knoop je vrolijk aan elkaar d.m.v. distributieweerstandjes van enkele milliohms. Dan heb je een vrij compact geheel (als je de printen uit de ATX psu's sloopt, en 1 120mm fan gebruikt voor allemaal), en duur hoeft 't ook niet te zijn. Ik heb eventueel nog wel een berg el-cheapo 300W ATX voedingen liggen op 't werk (uit kasten waar de 300W voeding vervangen is door een 400W exemplaar)
Hangt van de temperatuur af; hoe lager de temp, hoe lager het vermogen. Maar bij de -30 verdamping haal ik de 600W wel. Daarmee zou ik de warme kant van de peltiers op een graad of -10 .. -15 kunnen houden.

Toch doe ik 't niet; mede omdat mijn phase-change nu zo weinig warmte produceert @ bedrijfstemperatuur kan ik het af met 2x 120mm Panaflo (zijn nog steeds de stilste fannetjes die ik ken) op een volt of 8. Weet je hoeveel lawaai dat maakt? Precies, ik ook niet echt, want horen doe je dat amper. Bij het opstarten is het anders; dan jaag ik 16-18V door die fans heen, en dan brommen ze goed.

• TD-er
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 23:12:
[...]
Maar ik zie het probleem niet zo: we willen een paar honderd Watt hebben. Neem dan een leuke ringkern + gelijkrichter + elco's, en zorg ervoor dat het geheel een volt of 25 aflevert. Dan zit je met een allerzins acceptabele stroom te kijken. Op mijn website staat nog wel een artikel om e.e.a. te dimensioneren.

Of nog beter: zoek op marktplaats.nl ofzo een voeding die aan jouw eisen voldoet. Een 13.6V CB-voeding (bakkie-voeding) kan ook prima. [...]
Vergeet jeniet dat deze peltier maar op 3,5V werkt?
Dan is het al een stukje vervelender om de spanning netjes af te vlakken en gelijk te richten (100A door een diode met 0,6V spanningsval, dat is een flinke koeling alleen al voor de diode)
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 23:12:
[...]
Nog zoiets: als je nou ergens een zwikkie ATX-voedingen op de kop kunt tikken, en die knoop je vrolijk aan elkaar d.m.v. distributieweerstandjes van enkele milliohms. Dan heb je een vrij compact geheel (als je de printen uit de ATX psu's sloopt, en 1 120mm fan gebruikt voor allemaal), en duur hoeft 't ook niet te zijn.
[...]
ATX-voedingen leveren ook 3.3V met een redelijke max belasting, dus dat zou best eens een idee kunnen zijn. (25 - 30 A :? ) Dan zouden een stuk of 3 a 4 voedingen dus haalbaar kunnen zijn. Je kunt de distributieweerstanden ook nog eens per los adertje aansluiten, zodat de spanningsval echt minimaal zal zijn. (3* 3.3V draden geloof ik, dus max 10A per weerstand, dat hoeft helemaal niet zo'n zware weerstand te worden... P=I*I*R = 1 Watt per 0,01Ohm.)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op 15 August 2003 @ 09:49:
Vergeet jeniet dat deze peltier maar op 3,5V werkt?
Nee, ik bedoelde de voeding naar de DC/DC die de 3.5V voor deTEC genereert.
Je kunt de distributieweerstanden ook nog eens per los adertje aansluiten, zodat de spanningsval echt minimaal zal zijn.
Zoiets, of gewoon die weerstanden parallel schakelen; uiteindelijk zitten die 3v3 draden toch aan elkaar gesoldeerd in de voeding zelf.

Verwijderd

Door 2,5mm kabels mag je 16Ampere laten lopen en door 1,5mm 10 ampere.
Voor 200 ampere heb je behoorlijk dikke kabels nodig.

De kabels naar de voeding is geen probleem, maar naar de peltier.
Pas op met te dunne kabels, die kunne brandn veroorzaken en dan wordt het zaakje alleen maar heter.

En hoe zitten het met die aansluitingen van de peltier ?
Als ze slecht contact maken kan je vonkvorming krijgen of dat het zaakje gloeiend heet word. Ik zou dit ding niet gaan gebruiken waneer je computer je lief is, want voordat je het weet vliegt het zaakje in brand. EN het is ook erg slecht voor het mileu al dat oneing veel stroom verbruik.

• Krankenstein
Op zich is het inderdaad niet handig zo'n peltierkoeling permanent te gebruiken, omdat het lomp veel electriciteit verbruikt (hoewel, wij hebben groene stroom dus sponsoren we dan het milieu ;) ). Ik zou eens moeten kijken wat voor kabels ik zou moeten gebruiken, maar dikke speakerkabels ofzo lijken me wel geschikt. Gewoon lekker dikke kabels. Aan de pelt zitten standaard al een paar stukjes draad vast.

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op 15 augustus 2003 @ 10:01:
Door 2,5mm kabels mag je 16Ampere laten lopen en door 1,5mm 10 ampere.
Voor 200 ampere heb je behoorlijk dikke kabels nodig.

De kabels naar de voeding is geen probleem, maar naar de peltier.
Pas op met te dunne kabels, die kunne brandn veroorzaken en dan wordt het zaakje alleen maar heter.

En hoe zitten het met die aansluitingen van de peltier ?
Als ze slecht contact maken kan je vonkvorming krijgen of dat het zaakje gloeiend heet word. Ik zou dit ding niet gaan gebruiken waneer je computer je lief is, want voordat je het weet vliegt het zaakje in brand. EN het is ook erg slecht voor het mileu al dat oneing veel stroom verbruik.
200A op 0.5 Volt is equivalent aan 100 watt stroom verbruik, een goedkope pc verbruikt nog meer stroom. D'r komt natuurlijk nog pc voeding bij, maar als je zo'n extreme TEC gebruikt moet je niet letten op het mileu. Dan moet je gewoon je pc trug klokken naar 100mhz :P

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

[quote]Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 23:12:
[...]

Hangt van de temperatuur af; hoe lager de temp, hoe lager het vermogen. Maar bij de -30 verdamping haal ik de 600W wel. Daarmee zou ik de warme kant van de peltiers op een graad of -10 .. -15 kunnen houden.

Die 600 Watt is misschien wat veel of geef je hem soms pocon .
Wanneer kom je trouwens eens wat spullen ophalen ,wil ik gelijk wat weten over
die nieuwe spannende koeling van je . Kan ik misschien ook nog wat nieuws leren. :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

euh 3.5V 100A smelten dan niet je hele draden naar de tyfus? dan heb je toch echt heavy spul nodig volgens mij.

• Krankenstein
Tuurlijk niet. Die pelt's worden toch niet voor niets verkocht? (dwz, ze worden dus ook gebruikt). Het lijkt mij persoonlijk superkewl om zoiets in mn PC te hebben :D

Verwijderd

als je hele dikke draden heb smelten ze niet nee. Maar je moet wel dikkere draden hebben dan dat ze bij menig doe-het-zelf zaak verkopen. Bij 2.5mm2 draden krijg je gegarandeerd problemen.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35
Ik denk dat je beter af bent met een "gewone" peltier die op een hogere spanning / lagere stroom werkt. Je wil deze 3.5V / 100A peltier gebruiken vanwege het iets hogere rendement dan conventionele peltiers, maar dat voordeel doe je helemaal teniet door een peperdure schakelende voeding... (die zelf ook nog es heel wat stookt)

Bedenk dat je zelfs met een 3-phase regulator nog stromen van > 30 A zit te schakelen, bij een frequentie van meer dan 50 khz. Hierdoor moeten je PCB traces erg dik worden, en moet je speciale spoelen wikkelen / kopen ($$). Vergeet ook het skin-effect niet bij deze frequenties niet, waardoor de wisselstroom slechts aan de buitenste rand van een geleider gaat lopen. Hierdoor kan je voor de spoelen niet domweg dikke draad nemen, maar moet je met meerdere fijne draden of platte wikkelingen gaan werken.

Vergeet ook niet dat je 100A moet kunnen bufferen met een stel condensators. Standaard condensators zouden bijna onmiddelijk de geest geven, je hebt hier een array dure high-ripple condensators nodig... (6.3V / 1000µF condensator met 5A ripple current rating kost al 2 EUR)

Met andere woorden, ik raad je sterk af je hier aan te wagen... schakelende voedingen zijn ingewikkelder dan ze eruit zien, zeker bij deze vermogens. Ik kan het weten, want ik heb zelf onlangs een schakelende regelaar ontworpen die 35~40VDC naar een instelbare spanning (16...24VDC) omzet bij een stroom van 12A (voor 172W peltier).

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:20

Epsilon

subsonik schreef op 23 August 2003 @ 22:27:
Ik denk dat je beter af bent met een "gewone" peltier die op een hogere spanning / lagere stroom werkt. Je wil deze 3.5V / 100A peltier gebruiken vanwege het iets hogere rendement dan conventionele peltiers, maar dat voordeel doe je helemaal teniet door een peperdure schakelende voeding... (die zelf ook nog es heel wat stookt)
Het rendement heeft in dit opzicht te maken met de energie rekening, maar aan de energie die de peltier verstookt. Als deze effiencienter werkt, heb je minder uitstoot in je waterkoeling systeem (wat gunstiger voor de temperatuur).

Dat je er een zwaardere voeding voor nodig hebt is voor het koelen maar bijzaak. Uberhaupt moet je je achter je oren krabben als je peltier koeling neemt om een effiente koeling teweeg te brengen. Dan kan je beter voor FC gaan.

Verwijderd

Haeg schreef op 15 August 2003 @ 21:48:
Die 600 Watt is misschien wat veel of geef je hem soms pocon .
Check de compressorcapaciteit bij de bijbehorende zuigdruk......
Wanneer kom je trouwens eens wat spullen ophalen ,wil ik gelijk wat weten over
die nieuwe spannende koeling van je . Kan ik misschien ook nog wat nieuws leren. :)
Heel, heel binnenkort. Heb echt wat spul nodig :)

• Krankenstein
subsonik schreef op 23 August 2003 @ 22:27:

Bedenk dat je zelfs met een 3-phase regulator nog stromen van > 30 A zit te schakelen, bij een frequentie van meer dan 50 khz. Hierdoor moeten je PCB traces erg dik worden, en moet je speciale spoelen wikkelen / kopen ($$). Vergeet ook het skin-effect niet bij deze frequenties niet, waardoor de wisselstroom slechts aan de buitenste rand van een geleider gaat lopen. Hierdoor kan je voor de spoelen niet domweg dikke draad nemen, maar moet je met meerdere fijne draden of platte wikkelingen gaan werken.

Vergeet ook niet dat je 100A moet kunnen bufferen met een stel condensators. Standaard condensators zouden bijna onmiddelijk de geest geven, je hebt hier een array dure high-ripple condensators nodig... (6.3V / 1000µF condensator met 5A ripple current rating kost al 2 EUR)

Met andere woorden, ik raad je sterk af je hier aan te wagen... schakelende voedingen zijn ingewikkelder dan ze eruit zien, zeker bij deze vermogens. Ik kan het weten, want ik heb zelf onlangs een schakelende regelaar ontworpen die 35~40VDC naar een instelbare spanning (16...24VDC) omzet bij een stroom van 12A (voor 172W peltier).
De pelt. waar ik het hier over heb heeft een bijna 2x zo hoge capaciteits-dichtheid. Dat is zeker voor extreme koeling errug interessant :). En de kosten en de ingewikkeldheid van zo'n voeding neem ik voor lief. Het is overigens zo dat ik voor weinig geld aan zulke onderdelen kan komen (samples, slopen van moederborden) en dat het een ingewikkeld verhaal is om zoiets te bouwen, vind ik alleen maar een uitdaging. Het hogere energieverbruik maakt mij niet zoveel uit, aangezien ik zo'n lompe koeling toch niet permanent zou willen hebben.

Echter, het hele project zet ik nu ff in de ijskast, aangezien degene die een peltier-IA gaat organiseren (@ laupro) heeft besloten het toch bij conventionele peltiers te houden. Wellicht dat we hier echter over een half jaartje ofzo een IA voor kunnen verwachten, want ik blijf erg enthousiast over deze peltier.

Verwijderd

geef mij maar weer de schuld :D :+
Ik had het vandaag met mijn natuurkunde leraar nog over zo'n soort voeding, maar die wist niet echt hoe het moest ( en dat geeft 6VWO les :? ) ik ga binnekort ff met een TOA praten, die schijnt nogal een electro expert te zijn.
Ik heb trouwens wel een 186Watt peltier die 78Ampere bij 3.9 volt trekt in de aanbieding, kan je alvast oefenen met voeding maken.

Verwijderd

Volgens mijn ervaring trekt dat ding helemaal geen 100 amps.Kan de standaard aansluitdraad die eraan zit ook helemaal niet hebben.Volgens spec is de Imax 100 amp,dat KAN kortstondig optreden bij het inschakelen van de pelt.Dit zakt dan binnen enkele (2) seconden naar "normalere"waarden tussen 20 en 30 amp afhankelijk van opstelling en model.PSU kan meestal genoeg leveren voor zoiets.Wel aparte psu bedoel ik dan voor de pelt.

• Krankenstein
Is dat zo? Waarom zouden ze dan de gemiddelde stroom nooit vermelden? Nouja het is misschien toch wel interssant om een high-current voeding te ontwerpen voor toekomstige experimenten :). Wat is dan van een high-performance pelt. de verhouding verbruik/max_verpomte_warmte?

Verwijderd

elke peltier bestaat uit een srieschakeling van heel veel kleine elementjes, waarbij elk elementje iets van 40mV doet (uit 't hoofdje, kan afwijken dus). Als er 1000 in serie geschakeld zijn, dan heb je dus een pelt die op 40V zijn werk doet.

Om op normale spanningen te werken moeten gewone pelts dus erg veel kleine elementjes in serie schakelen, waar een hoop onbalans e.d. bij komt kijken.

Je bent dus kwa efficiency beter af met een peltier die op 2-3V loopt. Grotere elementjes, meer stroom, minder onbalans.

• Krankenstein
Zooo... samples besteld bij Maxim. Nu ergens MOSFETs en spoelen zien te vinden :z

Oh en misschien ff een schema gaan maken :P

• Hielko
  • Laatst online: 23:22
Verwijderd schreef op 27 augustus 2003 @ 22:42:
Volgens mijn ervaring trekt dat ding helemaal geen 100 amps.Kan de standaard aansluitdraad die eraan zit ook helemaal niet hebben.Volgens spec is de Imax 100 amp,dat KAN kortstondig optreden bij het inschakelen van de pelt.Dit zakt dan binnen enkele (2) seconden naar "normalere"waarden tussen 20 en 30 amp afhankelijk van opstelling en model.PSU kan meestal genoeg leveren voor zoiets.Wel aparte psu bedoel ik dan voor de pelt.
Zo'n pelt kan zeker wel Imax aan stroom trekken. Als jij op dat ding een spanning van Vmax zet en een warmtebelasting aan de koude kant zet van Qmax dan trekt dat ding dus Imax aan stroom. Over het algemeen zal je geen warmtebelasting van Qmax aan de koude kant zetten en zal je ook geen Vmax op de peltier zetten waardoor die inderdaad minder stroom zal trekken, maar reken er echt niet op dat dat 20/30A zal zijn, misschien 70/80A oid, maar minder zal 't toch echt niet zijn.

• Krankenstein
Zijn er formules om dat soort dingen uit te rekenen? Ik heb tot nu toe weinig datasheets gevonden met grafiekjes erin :(

• Hielko
  • Laatst online: 23:22
De formules die er achter zitten zijn niet bepaald simpel, maar sommige fabrikanten van peltierelementen hebben wel programma'tjes online staan waarmee je 't kan berekenen :)

• TD-er

• Krankenstein
Handig :). Ook interessant om te zien dat als dat proggie klopt, het geen zin heeft om 4 van die peltiers parallel te gebruiken.

• Krankenstein
Zo... hierbij "Peltiervoeding continued":

Ik heb inmiddels die chipjes van Maxim binnen, en ik zag dat het van die QSOP-150 ictjes zijn, en dat komt er op neer dat ze zwaaaaar klein zijn (en dus heel irri om te solderen). In de fabriek doen ze dat natuurlijk allemaal machinaal, maar volgens mij is dit met de hand bijna niet te doen zonder pootjes aan elkaar te solderen (en zonder microscoop ;) ). Weet iemand of je daar speciale apparatuur voor hebt ofzo?
Pagina: 1