Krankenstein schreef op 14 August 2003 @ 16:03:
Probleem van lastrafo's is dat ze toch meestal tegen de 10V ofzo zitten. Wij hebben ook nog wel een oud MIG lasapparaat (een goedkope van de Gamma) en die levert ook 18V en 90A ofzo. Is dus wel bruikbaar als voeding voor die meerfaseregelaar. Want die mag max. iets van 30v hebben ofzo.
Niet echt bruikbaar. De spanning is nou niet echt vlak, en onbetrouwbaar. Maar wel DC bij een MIG-bakkie. Beschouw een lasapparaat maar als de powersupply-from-hell.
Maar ik zie het probleem niet zo: we willen een paar honderd Watt hebben. Neem dan een leuke ringkern + gelijkrichter + elco's, en zorg ervoor dat het geheel een volt of 25 aflevert. Dan zit je met een allerzins acceptabele stroom te kijken. Op mijn website staat nog wel een artikel om e.e.a. te dimensioneren.
Of nog beter: zoek op marktplaats.nl ofzo een voeding die aan jouw eisen voldoet. Een 13.6V CB-voeding (bakkie-voeding) kan ook prima.
Nog zoiets: als je nou ergens een zwikkie ATX-voedingen op de kop kunt tikken, en die knoop je vrolijk aan elkaar d.m.v. distributieweerstandjes van enkele milliohms. Dan heb je een vrij compact geheel (als je de printen uit de ATX psu's sloopt, en 1 120mm fan gebruikt voor allemaal), en duur hoeft 't ook niet te zijn. Ik heb eventueel nog wel een berg el-cheapo 300W ATX voedingen liggen op 't werk (uit kasten waar de 300W voeding vervangen is door een 400W exemplaar)
@DaBit: hoeveel warmte zou jouw diepvrieskoeling kunnen wegwerken? Dat zou anders ook wel lekker zijn icm een (aantal) peltier(s)

Hangt van de temperatuur af; hoe lager de temp, hoe lager het vermogen. Maar bij de -30 verdamping haal ik de 600W wel. Daarmee zou ik de warme kant van de peltiers op een graad of -10 .. -15 kunnen houden.
Toch doe ik 't niet; mede omdat mijn phase-change nu zo weinig warmte produceert @ bedrijfstemperatuur kan ik het af met 2x 120mm Panaflo (zijn nog steeds de stilste fannetjes die ik ken) op een volt of 8. Weet je hoeveel lawaai dat maakt? Precies, ik ook niet echt, want horen doe je dat amper. Bij het opstarten is het anders; dan jaag ik 16-18V door die fans heen, en dan brommen ze goed.