[VNC] Wat is het max aan vnc server die je kunt starten?

Pagina: 1
Acties:

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Wat is het maximale aantal VNC servers die je kunt starten onder Linux?

Gezien dat ik hier nog een aantal oude laptops en pc's heb liggen wil ik deze laten werken via een vnc "terminal" sessie naar mijn hoofd pc toe.

Bij Windows is dit niet mogelijk omdat je dan met meerdere de zelfde desktop aan het bedienen bent, maar linux maakt ie meerdere zo genoemde desktops aan.

Nu vroeg ik me af .. zit hier nou ook een limiet aan (en dan even niet letten op de hardware)? Is het aantal vnc desktops.. gelijk aan als het aantal linux desktops/hoenoemjedat ook maar weer :)?

Want als hier geen limiet op zit en eigenlijk alleen om de hardware.. is dit natuurlijk een mooie Terminal Server oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 12-08-2003 22:12 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
wie gaat er nou vnc draaien als terminal server oplossing als je met X-free zelf hetzelfde kan bereiken :?

beetje dubbelop natuurlijk, en niet te vergeten niet efficient, ik denk dat een Xfree oplossing efficienter is als vnc

A wise man's life is based around fuck you

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

ik heb er wel eens 25 gedraait en dat ging zonder problemen :) maar vnc is wel traag dus probeer eerst is x-free

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Oke leg us uit hoe dat werkt met x-free.... gewoon xhost nog wat ofzo?

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
VNC is een framebuffer server, geen terminal server! Daarvoor moet je WTS of Citrix ofzo gebruiken. Betekent ook dat je server een behoorlijke bak moet zijn.
Met VNC zit je vanaf al je laptopjes naar hetzelfde scherm te staren :)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
blender schreef op 12 August 2003 @ 23:03:
VNC is een framebuffer server, geen terminal server! Daarvoor moet je WTS of Citrix ofzo gebruiken. Betekent ook dat je server een behoorlijke bak moet zijn.
Met VNC zit je vanaf al je laptopjes naar hetzelfde scherm te staren :)
Oke.. onder Windows zit fysiek inderdaad naar het zelfde scherm te kijken...maar onder Linux heb je dat niet. Want je laat gewoon meerdere vnc servers draaien en deze die zetten zelf elk hun eigen desktop neer.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 13:11
Het lijkt me een stuk slimmere oplossing, als je gewoon op je PC een Xserver draait, en op die laptop's alleen een kerneltje en een Xclient en gaan dan laat je die Xclient dus een verbinding maken met die Xserver

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
The Real Falcon schreef op 12 augustus 2003 @ 22:50:
Oke leg us uit hoe dat werkt met x-free.... gewoon xhost nog wat ofzo?
- X server op de client installeren
- ssh -X van client naar server (meteen mooi veilig door n ssh tunnel, wellicht overkill, maar dan kun je nog altijd telnet :R gebruiken
- app starten in de ssh shell

Volgende keer zelf even zoeken, aub.

Vergeleken met Citrix of TS is X11 trouwens ook niet bijster snel, maar via een 100mbit lijntje is er prima mee te werken, zolang je geen films wilt kijken of gamen.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48
Zo veel als je poorten hebt (i.e. 60K+), alleen op een gegeven moment worden geheugen en beschikbare CPU zooi een probleempje zou ik denken...

Als je dit netjes wilt oplossen, is LTSP inderdaad een goed beginpunt!

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 13-08-2003 01:08 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Voor een complete desktep kun je beter een xdm (en X server) starten op de client, en dan
daarmee naar je server connecten. Dan heb je ook gelijk een window manager enzo.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
De wereld van Linux wat is ie toch mooi :)

Verwijderd

Tomaat schreef op 12 augustus 2003 @ 23:54:
Het lijkt me een stuk slimmere oplossing, als je gewoon op je PC een Xserver draait, en op die laptop's alleen een kerneltje en een Xclient en gaan dan laat je die Xclient dus een verbinding maken met die Xserver
Het is andersom. De laptop is de Xserver en de pc draait de Xclients.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op 13 August 2003 @ 08:39:
Voor een complete desktep kun je beter een xdm (en X server) starten op de client, en dan
daarmee naar je server connecten. Dan heb je ook gelijk een window manager enzo.
Uh, daar was ik niet helemaal correct. xdm moet op je server draaien.
Dan start je op je client je Xserver met de de query optie:
code:
1
 Xserver -query <servernaam of ip>

Geloof dat dat beter werkt :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:22

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

overigens klopt het aantal poorten ook niet als maximum, je zal eerder tegen je max aantal pids aanlopen :)

I have usernames older than you.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
uhm pids... help me??? :).. wat betekent dat jongens?

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 15:31
een PID is het ID-nummer van een procces. Dat krijgt ie mee zodat je bijvoorbeeld kill 4878 kan doen zodat het programma met PID 4878 een schop krijgt en ermee kapt!
Je kunt de PIDs opzoeken door ps -A te geven in een terminal. dan krijg je een lijst met PIDs en bijbehorende programma namen.

Overgins lijkt VNC mij wel een goede oplossing als je verschillende platformen gebruikt. ff je Linux desktop op je Windows bak. Of is er een betere/snellere/makkelijkere oplossing. Want een X server onder windows vind ik nix (en de meeste zijn niet gratis).

[ Voor 64% gewijzigd door Mac_Cain13 op 14-08-2003 21:15 . Reden: Spelvouten en toevoegingkje ]

Pagina: 1