Toon posts:

right click event in IE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallowwwwww,

ik ben aan't rotzooien en wil een actie hangen onder de rechter knop van de muis. In plaats van alleen een alert te tonen met dat het niet mag, wil ik het rechts klikken een andere parameter mee geven dan klikken met links.

Is dit mogelijk? Omdat alle mogelijkheden die ik tegenkom alleen ingaan op het afvangen van het rechts klikken op de gehele pagina. Wat trouwens behoorlijk nutteloos is, maar goed...

Zou iemand iets weten?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 13:41
Op google vind men een heleboel over dit fenomeen, en ik geloof dat het wel vaker de revue gepasseerd heeft.

Daarnaast hoort dees eigenlijk bij de buren, aangezien de actie bij de client afspeeld :)

|>

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op 12 augustus 2003 @ 21:50:
Op google vind men een heleboel over dit fenomeen, en ik geloof dat het wel vaker de revue gepasseerd heeft.

Daarnaast hoort dees eigenlijk bij de buren, aangezien de actie bij de client afspeeld :)
buren? volgens mij zit in in programming & webscripting

ps. enig id waar ik op zou kunnen zoeken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 21:52 ]

• simon
Verwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 21:52:
[...]

buren? volgens mij zit in in programming & webscripting

ps. enig id waar ik op zou kunnen zoeken?
ach, hier http://www.google.nl/sear...cond+click+javascript&lr= of in de zoeck van GoT..

En met webscripting bedoellen ze hier php, asp, perl e.d. :)

[ Voor 11% gewijzigd door simon op 12-08-2003 21:54 . Reden: link verbeterd ]

|>

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Who is John Galt?

• simon
Hier: http://www.geocities.com/...sc_disablerightclick.html moet het doen :)

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<!-- Dit ding hieronder in de head zetten :) -->
<script language=JavaScript> 

function click(e) { 
if (document.all) { 
if (event.button==2||event.button==3) { 
oncontextmenu='return false'; 
} 
} 
if (document.layers) { 
if (e.which == 3) { 
oncontextmenu='return false'; 
} 
} 
} 
if (document.layers) { 
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN); 
} 
document.onmousedown=click; 

</script>

[ Voor 85% gewijzigd door simon op 12-08-2003 22:00 ]

|>

Verwijderd

Topicstarter
het zal vast kloppen met wat er in de beschrijving staat, maar webdesign, vind ik design... en design is photoshoppen enzo...

code hacken vind ik scripten... maar goed, volgende keer zal ik daar openen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 21:49:
...

Is dit mogelijk? Omdat alle mogelijkheden die ik tegenkom alleen ingaan op het afvangen van het rechts klikken op de gehele pagina. Wat trouwens behoorlijk nutteloos is, maar goed...

...
Dat bedoel ik dus...

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op 12 augustus 2003 @ 21:53:
[...]

ach, hier http://www.google.nl/sear...cond+click+javascript&lr= of in de zoeck van GoT..

En met webscripting bedoellen ze hier php, asp, perl e.d. :)
Zelfde als m'n vorige post volgens mij, ik wil dus niet m'n rechter muis disabelen oid. Ik wil er een aparte actie aan hangen. Dus je gaat naar http://fok.nl/ als je op links klikt op een href, en je gaat naar http://nu.nl/ als je met rechts op die link klikt...

Dat is dus totaal anders dan rechts disabelen, omdat dat maar een 'dom' script is dat kijkt of er ERGENS geklikt wordt met rechts, ipv op een hrefje ofzo...

Verwijderd

Sorry, maar je rechtermuisknop afvangen, en dan een pop-up`ske met 'dit mag niet' is zo`n beetje het lame`ste wat je kan doen. Alles wat zo`n beetje op internet staat is wel te rippen. En het lijkt me sterk dat je dit niet kan vinden. Tip: zoek zo`n site op en paste de url in een eigen html page met een 'a href ="url" klik met je rechtermuisknop op deze link en zeg 'save target link as.. en bekijk die source.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 22:16
of view-source:http://www.tweakers.net

Sometimes you need to plan for coincidence

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 08:58

Exigence

dnkroz

En nog makkelijker (weet niet oftie al bekend was):
Als het schermpje ervoor staat op enter en tegelijk op de rechtermuisknop drukken :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 22:29:
Sorry, maar je rechtermuisknop afvangen, en dan een pop-up`ske met 'dit mag niet' is zo`n beetje het lame`ste wat je kan doen. Alles wat zo`n beetje op internet staat is wel te rippen. En het lijkt me sterk dat je dit niet kan vinden. Tip: zoek zo`n site op en paste de url in een eigen html page met een 'a href ="url" klik met je rechtermuisknop op deze link en zeg 'save target link as.. en bekijk die source.
offtopic:
of schakel die javascript functie uit in je browser of bekijk de source via de normale menu's etc

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 22:29:
[gefrustreerd]MAAR DAT WIL IK OOK HELEMAAL NIET!!![/gefrustreerd]

ik heb het nu al 2x getiept volgens mij... :S

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus een actie onder de linker knop hangen, nl. een scherm openen... Dat wil ik ook onder rechts, maar dan met een andere parameter... Heb ik het nou echt ZO onduidelijk opgeschreven?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 22:39:
Ik wil dus een actie onder de linker knop hangen, nl. een scherm openen... Dat wil ik ook onder rechts, maar dan met een andere parameter... Heb ik het nou echt ZO onduidelijk opgeschreven?
lezen is moeilijk voor veel mensen, maar om het dan ook nog te begrijpen :+
(vaak wordt een reply alleen geschreven nav de topictitle enzo...)

Maar kan je niet zelf een menu'tje maken welke op de positie van de muis komt, want naar mijn weten kan je niets adden aan het menu van de browser.

offtopic:
je kent de edit knop? is een handig knopje enzo :P

[ Voor 7% gewijzigd door Erkens op 12-08-2003 22:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 12 August 2003 @ 22:43:
[...]

lezen is moeilijk voor veel mensen, maar om het dan ook nog te begrijpen :+
(vaak wordt een reply alleen geschreven nav de topictitle enzo...)
sommigen noemen het snel, ik noem het lui... maar goed...
Maar kan je niet zelf een menu'tje maken welke op de positie van de muis komt, want naar mijn weten kan je niets adden aan het menu van de browser.
Het is zo dat ik een link-pagina wil maken met links klikken een nieuw venster met de link, rechter klik de link bewerken. Daar wil ik geen menu voor nemen, maar een javascriptje die de rechter muis afvangt en dan het id van de link waarop geklikt is uitleest. Een menu lijkt daarom nix.
offtopic:
je kent de edit knop? is een handig knopje enzo :P
offtopic:
ja, maar soms vind ik dat andere knopje leuker :|

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 22:50:

Het is zo dat ik een link-pagina wil maken met links klikken een nieuw venster met de link, rechter klik de link bewerken. Daar wil ik geen menu voor nemen, maar een javascriptje die de rechter muis afvangt en dan het id van de link waarop geklikt is uitleest. Een menu lijkt daarom nix.
maar met zo'n scriptje waarmee je dat popup menu blokt, dat vangt de rechtermuis af en laat dan een irritante alert() zien oid.
Als je ipv die alert je eigen functie gebruikt moet het toch niet moeilijk zijn? je kan toch zoeken waar de muis zich bevindt ten tijde van de klik?

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 12 August 2003 @ 22:55:
[...]

maar met zo'n scriptje waarmee je dat popup menu blokt, dat vangt de rechtermuis af en laat dan een irritante alert() zien oid.
Als je ipv die alert je eigen functie gebruikt moet het toch niet moeilijk zijn? je kan toch zoeken waar de muis zich bevindt ten tijde van de klik?
Ik zou een x en y waarde kunnen achterhalen, maar dan wordt het wel een heel erg puzzelwerk. Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om met rechts gewoon een functie aan te roepen en daar dan een parameter aan mee te geven.

Ik vind het trouwens wel raar dat iedereen denkt dat een rechtermuis event altijd een irritante popup moet tonen... Alsof het alleen op achterlijke sites werkt en er alleen een afzeikbericht in dat alert kan staan...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 22:57:
[...]

Ik zou een x en y waarde kunnen achterhalen, maar dan wordt het wel een heel erg puzzelwerk. Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om met rechts gewoon een functie aan te roepen en daar dan een parameter aan mee te geven.
dat zou je even moeten opzoeken, ik snap van dat hele html gebeuren niets :+
Ik vind het trouwens wel raar dat iedereen denkt dat een rechtermuis event altijd een irritante popup moet tonen... Alsof het alleen op achterlijke sites werkt en er alleen een afzeikbericht in dat alert kan staan...
niet zozeer die alert, maar vooral omdat er door een dergelijk script dat een andere functie koppelt aan de muisknoppen gewoon irritant is, aangezien daarmee het gebruiksgemak voor de gebruiker enorm daalt :)

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 12 augustus 2003 @ 23:01:
[...]

dat zou je even moeten opzoeken, ik snap van dat hele html gebeuren niets :+
En daarom dus deze post. Zoals ik in m'n openingspost al vertelde, kom ik alleen zulke alerts tegen onder de rechter knop. (Waarom de opmerkingen van iedereen hier weer verklaard worden...)
[...]

Niet zozeer die alert, maar vooral omdat er door een dergelijk script dat een andere functie koppelt aan de muisknoppen gewoon irritant is, aangezien daarmee het gebruiksgemak voor de gebruiker enorm daalt :)
zie hierboven... 8)

• Johnny
  • Laatst online: 21-08 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zo moeilijk moet het toch niet zijn? Je geeft een element een onclick attribuut, zodra het aangeklikt wordt start je een functie die checkt of het de rechtermuisknop is, als het zo is dan doe je wat je wilt doen (bijvoorbeeld andere functie aanroepen).

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 16:04

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Wat je wilt is het oncontextmenu dat bedoel je denk ik..

Dat je zo een mooi menu te zien krijgt (wat je wel zelf in elkaar moet flansen)
HTML:
1
oncontextmenu="lala('4');"

Edit: Dit werkt op een <a> element in HTML, of het ook werkt op andere elementen weet ik niet! (ik gebruik het daar alleen voor)

[ Voor 91% gewijzigd door Jaspertje op 13-08-2003 09:13 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22

crisp

Devver

Pixelated

zo moeilijk is het toch niet om in een link een onmousedown te zetten, en in de functie die je er aan hangt te kijken welke muisbutton gebruikt is (tip: een event object heeft properties)?
Vervolgens kan je dan, als de rechtermuisknop gebruikt is het event cancellen en je ding doen, en ja: je moet dan ook een alternatieve actie opgeven voor de oncontextmenu event handler, want die moet je dan ook cancellen (alleen event bubbling cancellen werkt geloof ik niet).
Zo heb ik in de GoT Tracker eigen contextmenu's zitten voor de topics :)

[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 13-08-2003 09:25 ]

Intentionally left blank

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 16:08

Puck

EINDBAAS.org

Hier staat iig iets over het detecteren van mousebuttons...mischien dat dat je verder helpt?

http://www.xs4all.nl/~ppk/js/events_properties.html

Arrived anxious, left bored

• simon
In mijn link staat hoe je een popup krijgt als je rechts klikt, ipv mij 'aftezeiken' kun je beter zelf even modifeceren wat er is... Zo enorm moeilijk is dat echt niet :)

De code dus hieronder:
The following code is with the pop-up message. Placed the script in between the <HEAD> and </HEAD> tags.
, en dat dan even bijwerken... en klaar :)

|>

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22

crisp

Devver

Pixelated

Simon schreef op 13 August 2003 @ 09:51:
In mijn link staat hoe je een popup krijgt als je rechts klikt, ipv mij 'aftezeiken' kun je beter zelf even modifeceren wat er is... Zo enorm moeilijk is dat echt niet :)

De code dus hieronder:
[...]
Ik vind dat een slecht stukje script. Waarom zou je in vredesnaam een string toekennen aan een global eventhandler? Dat heeft dus geen enkele zin.
Verder werkt hij niet in Mozilla voor zover ik kan zien.

Oh ja, ik krijg ook een JS error op die pagina :P

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 13-08-2003 09:58 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op 13 augustus 2003 @ 09:51:

De code dus hieronder:
[...]
maar... dat gaat over rechts klikken ERGENS op de pagina, niet op een linkje met rechts... toch bedankt voor je input!

Verwijderd

Topicstarter
Jaspertje schreef op 13 augustus 2003 @ 08:58:
Wat je wilt is het oncontextmenu dat bedoel je denk ik..

Dat je zo een mooi menu te zien krijgt (wat je wel zelf in elkaar moet flansen)
HTML:
1
oncontextmenu="lala('4');"

Edit: Dit werkt op een <a> element in HTML, of het ook werkt op andere elementen weet ik niet! (ik gebruik het daar alleen voor)
jaaaaaaaa, dit doet het!

tnx!

Alleen moet ik dat context menu zelf nog ff weg krijgen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 16:29 ]

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:32
Als je dan ook nog een referentie wilt hebben naar het element waar op geklikt is (dus om bijv. de geklikte link te 'lezen'), kun je (in IE) "event.srcElement" gebruiken.
Dus bijv:
HTML:
1
2
3
4
if (event.srcElement.href == "link1.htm")
{
    .....
}

Het contextmenu uitschakelen kan geloof ik door 'return false' te doen.
Of 'event.cancelBubble = true'.

[ Voor 23% gewijzigd door maikel op 14-08-2003 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
maikel schreef op 14 augustus 2003 @ 11:15:
Als je dan ook nog een referentie wilt hebben naar het element waar op geklikt is (dus om bijv. de geklikte link te 'lezen'), kun je (in IE) "event.srcElement" gebruiken.
Dus bijv:
HTML:
1
2
3
4
if (event.srcElement.href == "link1.htm")
{
    .....
}

Het contextmenu uitschakelen kan geloof ik door 'return false' te doen.
Of 'event.cancelBubble = true'.
Tnx, ik heb nu het volgende en het werkt als een tierelier.
HTML:
1
<a href="http://nu.nl/" oncontextmenu="redirect('http://fok.nl');return false;">hoi hoi</a>

Wat ik hier nu mee ga doen is links klikken wordt de link gevolgt, rechts wordt een edit scherm getoond van deze link.

Tnx iedereen
Pagina: 1