Toon posts:

Computers zien elkaar niet, wel kunnen pingen, wel inet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou vanavond mijn stiefbroer helpen netwerkje aanleggen tussen zijn pc en laptop.
Hij had zelf al wat geknoeid met een stap voor stap handleiding maar dat lukte niet.

De vorderingen die ik vanavond heb gemaakt is dat inet nu geshared is en prima werkt op zowel pc als laptop en beiden kunnen elkaar prima pingen. Maar ze willen elkaar niet zien.

Er hangt een crosscable tussen, beiden hebben geintergreerd netwerkkaartje (compaq systemen).
Werkgroep naam hetzelfde, iprange hetzelfde, bij allebei een map gedeeld.
Beiden windows xp pro, tcp/ip protocol, ik heb de duplex snelheid modus dingetje op 10 half gezet, dit was bij mijzelf het euvel, pfff wat vergeet ik nog?
search gebruikt nix, geprobeerd eenzelfde topic te zoeken hier in de lijst maar daar was een ander probleem en heb zelf alles 10 keer nagelopen.

Er stond netbios shit geinstalleerd, en dat qos ding bijv, dat heb ik allemaal uitgevinkt, alleen tcp/ip, client voor microsoft netwerk en printer en bestandsdeling staan nog aangevinkt.

Bij voorbaat dank :*

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:07
kunnen de pc's elkaar wel bereiken met de computernaam?
dus: \\computer1 oid. in explorer.

[ Voor 12% gewijzigd door FatalError op 12-08-2003 21:48 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
nee kan ook niet, geen authorisatie binnen netwerk oid, neem contact op met de netwerkbeheerder (heb dus ff contact met mezelf opgenomen ofzow :? ;) )

• minotaurus
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05-2022
Probeersel 1)
Ping op Host-naam -lukt dat?

Probeersel 2)
Start Menu, Zoeken, Naar bestanden of Mappen..., Computers of Personen, Computer op het netwerk, en dan gewoon direct op <Zoeken> drukken.

Gadgets: [Canon Ixus-50], [Nokia N95 + Emtac Trine II GPS], TV: [Philips 32pf9731], PC: [Medion MD8833], [Asus P5K Premium + E6600]

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:17

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Heb je op beide pc's de guest account's geenabled?
Daarna zou je bij elkaars shares moeten kunnen komen.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 15:37

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

mischien een domme opmerking, maar heb je de firewall van xp uitgezet, ik weet niet of die je wel tegen kan houden.. ?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Tukk schreef op 12 August 2003 @ 22:05:
mischien een domme opmerking, maar heb je de firewall van xp uitgezet, ik weet niet of die je wel tegen kan houden.. ?
Dat kan ie zeker... als die op 1 van de 2 voor het "lokale netwerk aantstaat" dan zien ze elkaar idd ook niet

[ Voor 3% gewijzigd door RedVox op 12-08-2003 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
minotaurus schreef op 12 August 2003 @ 21:56:
Probeersel 1)
Ping op Host-naam -lukt dat?

Probeersel 2)
Start Menu, Zoeken, Naar bestanden of Mappen..., Computers of Personen, Computer op het netwerk, en dan gewoon direct op <Zoeken> drukken.
Probeersel 2 geen resultaat

En ik zit momenteel weer keurig thuis ga het morgenavond pnieuw proberen maar hoop daarvoor al allerlei mogenlijke probeerseltjes op papier te hebben ;)

• Morrar
  • Laatst online: 09-08 11:54
Misschien even kijken naar je security-policy? (Control Panel -> Administrative Tools -> Local Security Policy).

Enkele hints die wellicht handig kunnen zijn:

Onder "Local Policies" -> "User Rights Asignment":
Kijken wie wel en niet toegang hebben vanaf het netwerk, Guest wordt vaak op deny gezet. Die daar weghalen en dan bij "Access this computer from the network" toevoegen.

Onder "Local Policies" -> "Security Options"
- Guest account enablen
- Evt. "Let Everyone permissions apply to anonymous users" enablen afhankelijk van hoe je de map gedeeld hebt staan.
- "Do not allow anonymous enumeration of SAM accounts" op Enabled
- "Do not allow anonymous enumeration of SAM accounts and shares" op Disabled

En dan de map delen voor "Everyone"... Zo heb ik het hier en zelf Win95/98 bakken snappen het. Misschien ben ik nog wat vergeten, maar daar zal ik nog even naar zoeken dan

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 12-08-2003 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vae Victis schreef op 12 August 2003 @ 21:58:
Heb je op beide pc's de guest account's geenabled?
Daarna zou je bij elkaars shares moeten kunnen komen.
Geen guestaccount? heeft dat invloed?

Verwijderd

Topicstarter
Tukk schreef op 12 augustus 2003 @ 22:05:
Ja die staat uit, wel even tijdelijk weer ingeschakeld aangezien er nog een ander verveledn dingetje doorheen kwam wat msblaster heet ;)

• Morrar
quote: Llewella
Geen guestaccount? heeft dat invloed?
Ja het hangt er een beetje vanaf hoe de users op beide PC's staan. Als je op beide PC's alle users hebt dan niet, maar anders wel. Dan laat je "vreemde" users (dus users van de andere PC die niet op de eigen PC aangemaakt zijn) namelijk de Guest account gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 12-08-2003 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit al heel wat probeerseltjes zijn die ik morgen uit kan proberen, dank daarvoor, en als iemand nog wat weet: graag :)

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 22:24:
[...]

Ja die staat uit, wel even tijdelijk weer ingeschakeld aangezien er nog een ander verveledn dingetje doorheen kwam wat msblaster heet ;)
Je kan die gewoon aanzetten op je internet verbinding.
(als je hem maar niet op je lokale netwerk aanzet :)

Verwijderd

Topicstarter
Morrar schreef op 12 August 2003 @ 22:25:
Ja het hangt er een beetje vanaf hoe de users op beide PC's staan. Als je op beide PC's alle users hebt dan niet, maar anders wel. Dan laat je "vreemde" users (dus users van de andere PC die niet op de eigen PC aangemaakt zijn) namelijk de Guest account gebruiken.
Ik ga dat hier even uit proberen aangezien ik hier zelf een soortgelijk probleem heb, vriend kan wel mijn comp benaderen qua mappen, ik alleen niet zijn comp. (wel pingen, wel inet)

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:38
Bij mij werkte deze opstelling alleen als NetBios via tcp/ip ingeschakeld was. Je kan ook eens een ander protocol proberen zoals NetBEUI.

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:28
Ik heb een soort gelijk probleem maar dan tussen W2k pro en W9x... iemand daar ook enig id over? (niet om 't topic nou voor mijn prob te misbruiken, maar meer om de brainstorm nog ff op gang te houden?) Dat van die Guest account kan ook anders denk ik, als je op beide pc's de gebruikers maar voldoende rechten geeft moet dat toch ook gaan?

I'm not weird, I'm a limited edition

• GrumpyGamerDad
  • Laatst online: 17-08 08:53
Heb je bij het sharen van de mappen wel het vinkje aangezet bij allow users to modify files on this computer.
Wil ook nog wel eens helpen.

http://youtube.com/c/Mikesgameworld | Blizzard addict | Gamer pur sang

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:17

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

GrumpyGamerDad schreef op 13 August 2003 @ 09:46:
Heb je bij het sharen van de mappen wel het vinkje aangezet bij allow users to modify files on this computer.
Tenzij je wilt dat andere mensen je files (kunnen) gaan zitten wissen. Zou ik dat niet doen.
Dus normaal gewoon read-only acces geven.
Wil ook nog wel eens helpen.
Denk dat je hier fout zit. ;)
Voor sharen maakt 'modify rechten' echt niets uit.
lowrider schreef op 12 augustus 2003 @ 22:43:
Ik heb een soort gelijk probleem maar dan tussen W2k pro en W9x... iemand daar ook enig id over? (niet om 't topic nou voor mijn prob te misbruiken, maar meer om de brainstorm nog ff op gang te houden?) Dat van die Guest account kan ook anders denk ik, als je op beide pc's de gebruikers maar voldoende rechten geeft moet dat toch ook gaan?
Maak op win2k bak een user aan en gebruik die user op de windows 98 bak.
Zou dan moeten werken.
Voordat je hier verder op ingaat, zou ik even zoeken. Sharen tussen allerlei windows machines is al meerdere malen langs geweest ;)

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-08 19:03
Op beide PC IPX/SPX geinstalleerd en hoe zit dat met Netbios?
Op beide pc's alles geinstalleerd?

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:57

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

stel bestands- en printerdeling in en client for microsoft networks. dan zou het goed moeten gaan :)

onder tcp/ip, properties, advanced, bij wins even kijken of Enable NetBIOS over TCP/IP aanstaat. uiteraard op de router wel even deze poorten blocken mocht dat standaard niet gebeuren :P

edit: aub geen IPX/SPX instellen zoals hierboven vermeld werd :D is bedoeld om met Netware te praten

[ Voor 16% gewijzigd door sh4d0wman op 13-08-2003 10:24 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

Verwijderd

solopher schreef op 13 August 2003 @ 10:17:
Op beide PC IPX/SPX geinstalleerd en hoe zit dat met Netbios?
Op beide pc's alles geinstalleerd?
Waarom IPX/SPX installeren ?

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:57

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

foutje, wilde edit doen :P

[ Voor 92% gewijzigd door sh4d0wman op 13-08-2003 10:24 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

Verwijderd

Je hebt aan TCP/IP voldoende hoor!

Hee probeer eens naar het directe ip adres te gaan van de andere PC \\192.168.0.2

Het is altijd handig om je instellingen even te posten.
IP; Protocollen; DNS; Gateway; type netwerkaart etc..
Dan kunnen we je wellicht wat sneller helpen!

• Morrar
Nah, ben maar ff aan het Googlen geslagen... Hier is de nette oplossing, dus met echte user login's en niet via de guest account:

http://www.annoyances.org/exec/show/article04-108

De nette oplossing is dus inderdaad om ervoor te zorgen dat op beide PC's dezelfde user(s) aanwezig zijn en deze voldoende rechten te geven: dus toegang te verschaffen tot de WinXP-PC vanaf het netwerk, toegang tot de share en toegang tot het bestandssysteem. Als je een van deze zaken vergeet kan je de share niet in. Ook is het zo dat Win95/98/ ME bakken volgens mij niet met NTFS om kunnen gaan, dus een share op een bak met NTFS zal nooit gelezen kunnen worden door deze versies van Windhoos.

Ook er even op letten dat de users op de oudere Win-versies een wachtwoord hebben, want XP houdt niet van blanco passwords. En dus opletten dat je ook daadwerkelijk als die user ingelogd bent (Log off <user> in start menu). Verder was er nog iets met authenticatie (oudere versies gebruikten geen encrytie op de passwords meen ik)... Geloof dat het het verschil was dat Wins < Win2000 LM (LanManager standaard) gebruiken en WinNT, Win2000 en WinXP NTLM (NT LanManager). Dus ook even checken of je XP box LM-authenticatie wel accepteert.

Goed heb nu wel zo'n beetje opgeschreven wat ik ervan (denk) te weten. Ben niet zo'n expert op dit gebied (wordt strax vast op de vingers getikt door iemand die wel verstand heeft van Win-netwerken :)), maar hoop dat je er wat aan hebt...

//edit:
bb-code fuckup verholpen bij / ME :)

[ Voor 99% gewijzigd door Morrar op 13-08-2003 12:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt :)

Wat het nou psies was weet ik niet, heb wat dingen door elkaar zitten doen (topic afwerken) en daarna werkte het maargoed.
Ik heb accounts aangemaakt, zodat beide comps zelfde accounts hadden.
Bestands en printerdeling op de laptop stond uit? (ik zweer dat ik dat gister ingesteld heb?)
En netbios over tcp-ip ingeschakeld.

Iig stiefbroertje blij, ik blij ;) Thanks! :)
Pagina: 1