Toon posts:

[Linux]Extern inloggen. 2de poging

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo x86 Tweakers,

Ik heb een PC (PII 200 MHz, 128 MB SDRAM) en ik wil hier op een Linux Distro installeren. Maar ik moet dan wel extern kunnen inloggen via mijn Macintosh via "Microsoft Remote Desktop Connection", zodat ik de computer kan gebruiken alsof ik er direct achter zit.

Ik draai nu Windows XP Pro en log hier extern op in, maar omdat ik mij meer wil verdiepen in Linux stel ik deze vraag.

Alvast bedankt.
Ik had al eerder dit topic geopend, maar die werd gesloten :(
JA ik heb gezocht op GoT en Google. Op GoT vind ik niks en op Google vind ik alleen maar VNC zonder verdere uitleg.
Alles van VNC wat ik heb gelezen gaat over een connectie tussen:
Linux -> Mac
Windows -> Linux
Linux -> Linux

En ik ben opzoek naar een manier om via mijn Mac een Linux bak te besturen. Ik heb al wel een VNC-client gevonden voor MacOS X maar dat is nu net niet wat ik zoek.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je zou dat via ssh kunnen doen, op je windowsbak kun je dan putty gebruiken om te connecten maar voor de mac zal er ook wel zoiets zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-05 06:20

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Verwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 21:01:
En ik ben opzoek naar een manier om via mijn Mac een Linux bak te besturen. Ik heb al wel een VNC-client gevonden voor MacOS X maar dat is nu net niet wat ik zoek.
Als je een VNC server op linux bak installt en op je mac de client ben je klaar.
Wat is dan je probleem?
Of waarom wil je dat niet?

Kunt ook met ssh, maar dan heb je alleen console.
http://www.aros.net/help/Shell/index.shtml
Daar staan wel wat progs voor mac.

Verwijderd

http://www.apple.com/macosx/x11/

Daarmee moet je prima vanaf je Mac bij je Linux bak kunnen komen. :)

Die eerste header op die pagina is trouwens prachtig: "This one goes to 11".
Genoeg om een Spinal Tap liefhebber een prettige avond te bezorgen. :Y)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 21:26 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 21:01:
[...]

Ik had al eerder dit topic geopend, maar die werd gesloten :(
En niet zonder reden, zoals blaataaps al aangaf is dit ook echt heel goed zelf te vinden.
ik moet dan wel extern kunnen inloggen via mijn Macintosh via "Microsoft Remote Desktop Connection", zodat ik de computer kan gebruiken alsof ik er direct achter zit.
Ik heb al wel een VNC-client gevonden voor MacOS X maar dat is nu net niet wat ik zoek.
Dat is nu net wel wat je zoekt. Als je op de Linux computer namelijk een VNC server draait, kun je precies doen wat je wilt: op afstand op die andere computer werken.

Nee, Microsoft Remote Desktop Connection kun je dan niet gebruiken, maar het gaat even volslagen langs me heen waarom je met alle geweld een Microsoft remote desktop prog wilt gebruiken om vanaf een Apple systeem verbinding te maken met een Linux systeem :? Zal wel aan mij liggen dan, maar dat vind ik een beetje raar ;)

Als je op de Linux PC een VNC server draait, kun je zelf met een webbrowser (bv. Chimera of Safari, of zelfs IE) verbinding maken en met VNC connecten d.m.v. een Java applet. Alleen werkt dat niet al te soepel. Met een echte VNC client daarentegen gaat het prima.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 21:01:
[...]

DUDE - je hebt het over "besturen" - wat bedoel je daarmee?

ASAIK zijn er twee manieren om een linux bak te "besturen":

1. met een shell
2. met een GUI-takeover-app

1. doe je gewoon vanuit een shell op OSX en dan SSH
2. doe je met VNC, of met X-Windows.

Voor de X-Windows optie moet je dus XFree86 op OSX installeren. Daarna kun je bv een of andere grafisch app aanzwengelen op je linux machine, en dan komt het venstertje op de OSX.

PS om optie 2 te doen moeten er uiteraard wel grafische apps op je linux machine staan....

Verwijderd

Topicstarter
Dus als als ik jullie posts goed begrijp, moet ik op mijn OSX bak een VNC client installeren en op mijn Linux bak een VNC server. Dan kan ik dus grafisch zien wat ik doe op de Linux bak?

Het progje wat ik had gevonden voor OSX is een VNC Server.

Verwijderd

Wilke schreef op 12 augustus 2003 @ 21:20:Als je op de Linux PC een VNC server draait, kun je zelf met een webbrowser (bv. Chimera of Safari, of zelfs IE) verbinding maken en met VNC connecten d.m.v. een Java applet. Alleen werkt dat niet al te soepel. Met een echte VNC client daarentegen gaat het prima.
Hoe 't met de Mac client zit weet ik niet, maar de Windows client is vele malen trager dan TermServer (aka Remote Desktop), Citrix MetaFrame, en zelfs PC-Anywhere.
En richting Linux bakken gebruik ik ook liever een X11 server (X-Win32 in mijn geval) dan VNC.

Prachtig dat VNC er is, en dat 't gratis is, en dat 't zelfs een java applet heeft om in de browser te werken, maar ja, da's ook alles. 't Werkt. Maar door o.a. z'n gebrekkige beeldrefresh en z'n trage muisbesturing werkt 't niet soepel.
Ik gebruik 't wel om een aantal Windows servers over te nemen (onzin om daar een PC-Anywhere licentie voor te nemen), maar ideaal is 't niet.

• Wilke
Dat klopt, VNC is niet zo geweldig snel. Volgens mij zijn er echter ook wel X-servers voor Mac OS X beschikbaar, zodat je gewoon rechtstreeks kunt connecten...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 21:40:
Dus als als ik jullie posts goed begrijp, moet ik op mijn OSX bak een VNC client installeren en op mijn Linux bak een VNC server. Dan kan ik dus grafisch zien wat ik doe op de Linux bak?
Klopt helemaal. Wanneer je overigens een recente distro als Mandrake 9.1 installeert, zit die VNC-server daar al gewoon bij.
VNC werkt prima, maar verwacht geen snelheidswonderen. Dus geen 3D shoot-m-ups spelen over VNC. :)

Verwijderd

Wilke schreef op 12 August 2003 @ 21:48:
Volgens mij zijn er echter ook wel X-servers voor Mac OS X beschikbaar, zodat je gewoon rechtstreeks kunt connecten...
Zie linkje hierboven... :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een VNC-client gevonden "VNCDimension" voor mijn mac en op de PC heb ik een VNC draaien. Werkt allemaal zoals het hoort. Ik zal nu eens kijken welke Linux Distro ik erop ga gooien. Het is maar een PII 200MHz dus ik denk niet dat alles er zomaar op kan.

@Afterlife: 3D shoot-m-ups op een PII 200MHz :D

Allemaal bedankt voor de hulp.

• Wilke
Hoeveelheid geheugen is belangrijker dan CPU snelheid. Ik zou bij zo'n computer gokken dat er 32 MB in zit. Dan wordt het nog prutsen met die install, want dan moet je Debian of Slackware gaan gebruiken (of iets dat nog meer back-to-basics is). Dus zul je zeker zelf wat kennis moeten gaan opdoen van Linux voordat je alles goed werkend krijgt.

Succes ermee, in ieder geval!

Enneh, bespaar je de moeite om de nieuwste Red Hat of Mandrake of SuSE er op te installeren...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit net te kijken naar BeOS ik dacht dat het dood was, maar het blijkt nog springlevend te zijn.

• Wilke
Dat klopt, het bestaat zeker nog wel.

Anyway, dit begint nu behoorlijk offtopic te gaan, en het onderwerp was in de eerste plaats al behoorlijk een zoekvraag (het vorige topic ging niet voor niets dicht!). Dus sluit ik deze nu ook.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.