Toon posts:

Video 8 banden bewaren

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 39973

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een digitale camcorder en ong 30 van die video 8 bandjes. nu wil ik die digitaliseren. Kan dit op een snelle manier?

zo niet, hoe kan ik die bandjes het beste bewaren?

bvd

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

digitaliseren kun je doen door het op te nemen op je comp dmv firewire.

en hoe je ze het beste kunt bewaren.
het allerbeste is in een vacuum en op een donkere plaats. (maar goed, bij de bandjes staat ook wat er gedaan moet worden met die dingen).

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:12

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Terw_Dan schreef op 12 August 2003 @ 21:09:
digitaliseren kun je doen door het op te nemen op je comp dmv firewire.
Denk niet dat dat gaat lukken, bij mijn weten zijn video 8 banden analoog.
Je zult ze moeten capturen.
Zie google/search hoe dat moet.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:02
Vae Victis schreef op 12 August 2003 @ 21:13:
[...]

Denk niet dat dat gaat lukken, bij mijn weten zijn video 8 banden analoog.
Je zult ze moeten capturen.
Zie google/search hoe dat moet.
de mijne is digitaal heb fire wire maar als ik met movie maker is de kwaliteit zo bagger..

zijn daar oplossingen voor ?

werken als systeembeheerder in Almere?
je krijgt dan mij als collega :) en een andere tweaker

• BaRF
  • Laatst online: 02-06 14:21

BaRF

bijna kerst

je kunt het eventueel uitbesteden aan een bedrijfje en dan op dvd laten zetten, maar da's wel duur (vaak rond de €20 euro / st/dvd)

Gloednieuwe SSX-303 te koop

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 10:01
de mijne is digitaal heb fire wire maar als ik met movie maker is de kwaliteit zo bagger..
zijn daar oplossingen voor ?
Dat ligt niet aan je pc/firewire maar aan je camera, want die zet het analoge(?) beeld om naar een digitaal beeld en stuurt het door via firewire.

Je zou een goede capturekaart kunnen proberen en dan het analoge signaal van de camera daarin je PC in sturen. Misschien dat de camera de beelden niet zo fraai kan omzetten naar een digitale vorm. :?

Senile! Senile Oekaki

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:03
Als je een beetje geavanceerder model digital 8 camera van Sony hebt, dan kan die volgens mij fungeren als analoog->digitaal converter, zodat je met firewire direct de digitale versie binnen krijgt op je computer.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik kan met mijn DV cam (TS heeft het ook over een digitale camcorder) gewoon naar firewire capturen. en goed beeld. (gebruik de o.b. firewire van mijn gigabyte nforce 2 plank of de firewire aansluiten op mijn notebook).

• Duinkonijn
heb een sony digi cam ff meer geg. zoeken

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-12-2021
Sony heeft iets dat Digital 8 heet, dat is surrogaat-DV op goedkope Hi 8 bandjes. Bedoel je dat wellicht?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

rollebol schreef op 12 August 2003 @ 23:15:
Sony heeft iets dat Digital 8 heet, dat is surrogaat-DV op goedkope Hi 8 bandjes. Bedoel je dat wellicht?
surrogaat DV. iets meer info please?

dit lijkt me namelijk zo'n ongelovelijke BS eerlijk gezegd. Gezien Sony die ilink heeft gemaakt, lijkt me sterk dat het dan maar half werkt.

Ik heb zelf ook digital 8 en je kunt zeggen wat je wilt meer kwaliteit is gewoon goed.

Topicstarter
ok, dus als ik het goed begrijp kan ik het op dvd zetten?

Ik heb een sony digicamcorder dus ik heb hem nu via firewire verbonden met de pc.
Maar hoe moet ik dan de analoge bandjes digitaliseren. Ik kan zeker niet gewoon via de explorer de inhoud van de bandjes op mijn pc slepen :)

hoe dan? met een of ander programma als premiere ofzo?

heb een dcr-pc1e (is dat een van de modellen met auto converter ;) :) )

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39973 op 12-08-2003 23:44]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 39973 schreef op 12 August 2003 @ 23:41:
ok, dus als ik het goed begrijp kan ik het op dvd zetten?

Ik heb een sony digicamcorder dus ik heb hem nu via firewire verbonden met de pc.
Maar hoe moet ik dan de analoge bandjes digitaliseren. Ik kan zeker niet gewoon via de explorer de inhoud van de bandjes op mijn pc slepen :)

hoe dan? met een of ander programma als premiere ofzo?

heb een dcr-pc1e (is dat een van de modellen met auto converter ;) :) )
je zult idd iets van premiere moeten gebruiken (premiere is makkelijk met batch capture).

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-12-2021
Terw_Dan: Het is geen DV maar het heeft er bijzonder veel van weg.

Als iedereen even hier keek voor ze weer op elkaars respectievelijke teen zijn getrapt... Ik probeerde niet te suggereren dat D8 slecht is. Het grootste voordeel van DV over D8 is dat de bandjes kleiner zijn. Sommigen zeggen dat de kwaliteit van de bandjes ook vaak beter is, maar daar geloof ik niets van. Het opnameproces en compressie-algoritmes zijn exact hetzelfde voor de 6,5 mm DV-bandjes als voor de 8 mm Hi8 bandjes als je ze als D8 gebruikt. Sony gebruikt zelfs dezelfde chipset voor beide typen camera's.

Je verwijzing naar iLink snap ik niet helemaal, dat had ik eerst iets onvriendelijker geformuleerd, maar dat draagt geloof ik niet zo veel bij aan dit topic. ;)

[Voor 24% gewijzigd door rollebol op 12-08-2003 23:49. Reden: gezeur]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Hi8 werkt met MPEG2 compressie, DV met DV "compressie", DV is veruit superieur als je gaat bewerken (decoden) en dan weer opslaan (opnieuw encoden). Voor domweg filmen - > rippen -> opslaan op mpeg2 dvd zal het verschil minder/nihiel zijn.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Krusher
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Krusher

Alizée

m.m schreef op 13 augustus 2003 @ 00:37:
Hi8 werkt met MPEG2 compressie, DV met DV "compressie", DV is veruit superieur als je gaat bewerken (decoden) en dan weer opslaan (opnieuw encoden). Voor domweg filmen - > rippen -> opslaan op mpeg2 dvd zal het verschil minder/nihiel zijn.
Korrektie hierop!

Hi8 is ANALOOG en heeft absoluut NIETS met MPEG2 te maken.

[Voor 9% gewijzigd door Krusher op 13-08-2003 00:42]

:+

• Duinkonijn
heb een digital 8 dcr-tvr235e

Anoniem: 36296

Flexxxer, zo wordt je niet wijzer. Wat een bullshit antwoorden zitten er tussen op de vraag "hoe kan ik dit snel doen?" Zoals digitaliseren doe je met een firewire enz

Jij kan niets SNEL doen. Je zal een kaart met een analoge ingang (VGA, TV-kaart of speciale videobewerkingskaart) moeten aanschaffen. Pas op, hier is veel bagger. Let vooral ook op de resolutie (ik ga zelf voor 1 van 720*576).
Pinnacle DC10+ is de bekendste, maar zeer prijzig. Ik heb er nu fabrikaat gevonden van ca € 100,- die analoog 8 & hi8, in- & uit, combineert met firewire. Kunnen alle VHS, camcorders en digitale beelden dus mee worden aangesloten.

Bewerken cq digitaliseren doet het meegeleverde berwerkingssoftware, waarna je naar DVD of VCD kunt.
Maar ieder bandje moet je dus gewoon eerst afdraaien, kost tijd dus.

Alzo, VHS, V8 Hi8 via analoog naar de PC, alle digixxx camera's hebben firewire en kunnen dus digitaal naar de PC. Maar omzetten naar mpeg1, mpeg2, mpeg4 of AVI gebeurt daarna in de PC met software.
Veel van die software (of TV-kaarten) houdt het simpel, b.v. 352*288, bespaart veel ruimte, maar ook kwaliteit, 't is maar wat je wilt.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36296 op 13-08-2003 09:27]

• TD-er
  • Laatst online: 08:13
Vergeet niet dat je meestal een eenvoudiger versie van de DV-codec gebruikt om af te spelen. Dan ziet het er heel blokkerig uit. Premiere en Pinnacle Studio maken intern wel gebruik van de high-res codec en als je daarmee dus een DV-gecomprimeerde AVI opent/bewerkt, krijg je dus wel een mooi scherp beeld.
Ikzelf gebruik Pinnacle Studio 8.5.21 om opgenomen video vrij gemakkelijk op DVD te zetten met een menu en chapters.
Het comprimeren van 15 minuten aan DV-video op een P4 1.6a naar Mpeg2 kost ongeveer 25 a 30 mins onder Studio.
Ik denk dat dat het makkelijkste is.

Maar goed uit de reacties hierboven begrijp ik dat het dus absoluut niet duidelijk is wat voor soort camcorder je wilt gebruiken.

ff kort samengevat..
- er zijn camcorders die intern een analoge V8 tape kunnen digitaliseren naar DV en dat over firewire kunnen versturen. (zgn. Digital8 camcorders meen ik)
- er zijn genoeg camcorders die een V8 tape alleen analoog kunnen weergeven, hetzij via composite of SVideo.
- er zijn DV-camcorders die een analoge uitgang en een digitale uitgang hebben (firewire)
- er zijn DV-camcorders die alleen een analoge uitgang hebben.

Voor de camcorders die alleen analoog weer kunnen geven, zul je dus een capture-kaart moeten aanschaffen. Er zijn echter tegenwoordig ook al externe kastjes die de boel digitaliseren en er rechtstreeks Mpeg2 van maken voor de prijs van een DC-10+ (~250 euro)
USB2 of firewire is dan nodig.

Voor de camcorders die digitaal weergeven is dus een firewire aansluiting (ook wel IEEE1394) nodig en die kosten vaak een eurootje of 15, of zitten onboard of op de SB-live Audigy.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 21:49
m.m schreef op 13 August 2003 @ 00:37:
Klepel, klok ? Hi8 is analoog. D8 is DV25 compressie net zoals MiniDV. Enige verschil is de tape, het formaat is identiek. D8 camera's van Sony hebben een A/D convertor en je kunt hier dus een Video8 of een Hi8 bandje instoppen en de camera converteert het analoge materiaal dan naar DV25 en geeft dit nieuwe signaal over de firewire/I-link uit.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 21:49
TD-er schreef op 13 August 2003 @ 10:02:
Vergeet niet dat je meestal een eenvoudiger versie van de DV-codec gebruikt om af te spelen. Dan ziet het er heel blokkerig uit. Premiere en Pinnacle Studio maken intern wel gebruik van de high-res codec en als je daarmee dus een DV-gecomprimeerde AVI opent/bewerkt, krijg je dus wel een mooi scherp beeld.
DV is een standaard, decoding gebeurt volgens een vast gelegd "schema". De standaart dicteert een aantal voorwaarden waaraan een codec moet voldoen om DV-compliant te zijn. Wel is het zo dat bij het encoden van DV er een zeker grijs gebied is buiten de vastgelegde standaard. Hier kan dus door de fabrikant van de codec een beetje mee gespeeld worden. Aangezien DV een vaste bitrate van 25mbit per seconde moet hebben komt het nog wel eens voor dat codecs die niet efficient genoeg opgebouwd zijn de ruimte die overblijft na het comprimeren vullen met "slack" om aan de 25mbit te komen. In het geval van encoden gaat de efficientie van de codec dus een rol spelen. Ik snap ook wel waarom je denkt dat er een mindere kwaliteit codec gebruikt wordt voor het afspelen van DV (wat dus absoluut niet waar is). De MS codec staat nl. standaard zo ingesteld dat hij maar half PAL D1 resolutie laat zien. Dit kan je in de codec properties instellen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Fire69
  • Laatst online: 02-06 08:42
Anoniem: 36296 schreef op 13 August 2003 @ 09:23:
Flexxxer, zo wordt je niet wijzer. Wat een bullshit antwoorden zitten er tussen op de vraag "hoe kan ik dit snel doen?" Zoals digitaliseren doe je met een firewire enz

Jij kan niets SNEL doen. Je zal een kaart met een analoge ingang (VGA, TV-kaart of speciale videobewerkingskaart) moeten aanschaffen. Pas op, hier is veel bagger. Let vooral ook op de resolutie (ik ga zelf voor 1 van 720*576).
Pinnacle DC10+ is de bekendste, maar zeer prijzig. Ik heb er nu fabrikaat gevonden van ca € 100,- die analoog 8 & hi8, in- & uit, combineert met firewire. Kunnen alle VHS, camcorders en digitale beelden dus mee worden aangesloten.

Bewerken cq digitaliseren doet het meegeleverde berwerkingssoftware, waarna je naar DVD of VCD kunt.
Maar ieder bandje moet je dus gewoon eerst afdraaien, kost tijd dus.

Alzo, VHS, V8 Hi8 via analoog naar de PC, alle digixxx camera's hebben firewire en kunnen dus digitaal naar de PC. Maar omzetten naar mpeg1, mpeg2, mpeg4 of AVI gebeurt daarna in de PC met software.
Veel van die software (of TV-kaarten) houdt het simpel, b.v. 352*288, bespaart veel ruimte, maar ook kwaliteit, 't is maar wat je wilt.
Ipv dat iedereen hier loze antwoorden zit te geven, zouden we eerst eens niet wat meer info vragen? :/

FlexXxer: Je zegt dat je een digitale cam hebt. Maar vanwaar komen de Hi-8 tapejes?
Als die van je vorige cam zijn, kan je gewoon je tapes in de Hi-8 cam afspelen en die verbinden aan je digitale camera via de analoge input.
Je digitale camera hang je dan via FireWire aan je pc, en dan capture je met Premiere, Vegas, Scenalyzer, ... GEEN Moviemaker!!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 11:29

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

lol gezellie hier :P

Denk dat de topicstarter maar eens moet researchen want wat hier allemaal staat daar wordt ik niet eens wijs uit.. lol en het is toch een onderdeel van mijn vak hahaha..

Topicstarter 1 goede raad, doe eens wat zoekwerk naar de camera die je gaat gebruiken, wat voor hardware je daar voor kunt gebruiken en met wat voor applicatie je kunt digitaliseren. Als je in die volgorde zoekt ( www.about.com ) kun je wat beter de "adviezen" hier op waarde inschatten.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Topicstarter
ja ik snap er geen bal meer van :) IK WIL GEWOON MIJN VAKANTIES BEWAREN :D

haha tot nu toe begrijp ik dat:
1) ik moet alle bandjes gewoon afspelen en dat 'opnemen' via een programma als vegas, premiere of beter nog een pakket als pinnacle DC10+.

2) het is niet snel te doen dus ik moet er flink wat tijd in stoppen. balen dus.

3) ik heb een zgn digitale camcorder. Die kan je aansluiten op de pc via firewire maar als ik gewoon iets film neem ik het op een cassette op.. ik dacht video 8, maar dit staat erop:

Digital cassette MiniDv dv80

dus het is denk ik minidv.

Maargoed conclusie:

Ik moet elk bandje in de camera stoppen, afspelen en via de software 'capturen'.
Dat is de enige manier om al mijn bandjes een beetje redelijk te bewaren?

ps. ik heb een sony dcr-pc1e digitale camcorder.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39973 op 13-08-2003 15:55. Reden: cameramodel ff noemen voor de duidelijkheid]

• Baklap

Baklap

lol ja al en end op weg :)

1: Mini DV heeft firewire (I-link) dus je hebt een Firewire card nodig
2: Capture (real-time) Premiere, Vegas Video, Pinnacle, U-lead (zit vaak bij firewire cards)
3: Eventueel bewerken
4: Exporteren naar een bestands vorm naar keuze (DIVX, MPEG whatever)

In een notedop dus :)

• TD-er
  • Laatst online: 08:13
De DC10+ is een kaart die analoge signalen kan opnemen, maar omdat je dus een DV-camera hebt, heb je die dus niet nodig (scheelt weer 200 - 250 euro)

Het meest simpele programma wat ik ken (qua bediening, qua functie-omvang is het best uitgebreid) is dus Studio van Pinnacle.

Daarmee kun je het vanaf firewire opnemen op de harde schijf en de ongewenste scenes er heel makkelijk tussenuit halen.
Een firewire-kaart kost ongeveer 15 - 25 euro, mocht je die nog niet hebben.

Het opgenomen materiaal kun je vanuit Studio comprimeren naar RealMedia, AVI (Divx bijvoorbeeld), Quicktime (.mov-files) of disc (VCD/SVCD/DVD)
Op een DVD-r kun je 1 - 2 uur aan video kwijt. (ivm kwaliteit liever niet meer dan 70 mins)
Een leeg schijfje kost 1,50 - 3,50 euro (afhankelijk van merk/type en winkel)

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.

oh ja, aan tijdelijke opslag heb je ongeveer 2 GB per 9 minuten film nodig, oftewel ~13 GB/uur en daarnaast de ruimte die de gecomprimeerde video inneemt. (4.7 GB voor een DVD-r)

[Voor 10% gewijzigd door TD-er op 14-08-2003 00:31]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Fire69
Jullie zitten hier nu wel allemaal lekker uit te leggen hoe hij via FireWire en Vegas/Premiere/... naar divx/svcd/... kan capturen, maar jullie vergeten 1 ding:

Waar moet hij zijn Video8-bandjes inproppen? Dat zal echt niet lukken hoor in die Sony! :)

Daarom dus nogmaals mijn vraag:
Van waar komen die bandjes? Iemand moet toch die bandjes met zijn Video8-cam gefilmd hebben?

• Baklap

Baklap

lol fire lees zijn laatste post nog ff door :)
ik heb een zgn digitale camcorder. Die kan je aansluiten op de pc via firewire maar als ik gewoon iets film neem ik het op een cassette op.. ik dacht video 8, maar dit staat erop:

Digital cassette MiniDv dv80

• Fire69
Baklap schreef op 14 August 2003 @ 12:41:
lol fire lees zijn laatste post nog ff door :)

[...]
D'ooohh!! Had ik beetje verkeerd gelezen. :Z

Nou, dan hebben we hier eigenlijk wel een lekkere discussie om niet gevoerd natuurlijk. :)

Euh, sjek de post van TD-er, dan kom je er wel. :)

[Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 14-08-2003 12:57]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee