Toon posts:

Beide CD-Roms opeens niet meer herkend in Me

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een vriend wilde ik zijn onboard LAN installeren. Ik had de driver op een CD-RW meegenomen. Echter toen ik deze in de drive deed maakte deze opeens een geluid alsof hij aan het spinnen was maar hem niet pakte, en ik kreeg een foutmelding in de trand van 'D:\ verwijst naar blabla'

Compu gereset, alles deed het weer maar Bios vond opeens me CD-ROMs niet meer. Na wat gekloot en een nieuwe kabel vond Bios de CD-ROMs weer wel, maar van de CD-ROMs geen spoor in ME

Tot nu toe geprobeerd: (met kale opstelling)
- Kabel verwisselt
- Enkele opstelling CDROM 1
- Enkele opstelling CDROM 2
- Master/Slave config verandert

Windows weigert mijn cdrom's te vermelden.

Iemand enig idee?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Edit: *nevemind :| *

OK, speel eens wat in de apparaatbeheer. Verwijder daaruit de IDE controllers, reboot, laat ze opnieuw installeren, etc .. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE config is brak" :)

[ Voor 192% gewijzigd door BalusC op 12-08-2003 15:50 ]

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

heb je de ide controller in ME al een keer weggegooit?

[edit]
wat BalusC zegt dus.

[ Voor 24% gewijzigd door -ET- op 12-08-2003 15:51 . Reden: Grrr @ BalusC :+ ]

Verwijderd

Topicstarter
Was ik vergeten te zeggen: Ja dat had ik ook al gedaan :(

Heb net de hele IDE config is brak topic doorgenomen, maar heb bijna alles al geprobeerd :(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staan er toevallig ! bij de ide controllers.
als dat zo is kan dit nog wijzen op een virus.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:58

w0w

heb je de master/slave enzo goed staan? op welke kanaal zitte ze (IDE 0 en IDE 1 enzo), heb je ze misschien uitgezet in de bios? (je weet maar nooit :P)

kun je misschien ook een andere cd-rom eraan hangen?

[ Voor 16% gewijzigd door w0w op 12-08-2003 16:07 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ja, ik mag weer een keer:
-Regel 1: controleer de kabels.
(of ze goed zitten en of ze goed zijn)

Maar het klinkt aardig als dat je CD´s of je IDE interface hardwarematig in de prak zitten. Heb je toegang tot een ander PC/andere Cd- rom om het daar eens op te proberen?

software geneuzel:
En kun je booten vanaf CD-ROM? probeer eens of een bootable CD-rom werkt (windowx XP install of knoppix komt in me op)

En met een Boot-disk (bootdisk.com), zie je daarna de CDROM

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Dit had ik een anderhalve week terug ook. Kwam er niet achter wat het was. 'k Heb tenslotte Windows ME - 3 keer - opnieuw geïnstalleerd. Ik startte steeds een of andere functie waardoor steeds de CD-roms verdwenen, en de derde keer liet ik dat achterwege. PC in kwestie werkt nu dacht ik weer naar behoren.

(N.B. kabels en settings controleren op een PC die daarvoor minimaal een jaar goed heeft gedraaid is uiteraard niet zinvol. Was toen ook mijn eerste gedachte, maar meteen verworpen.)

Ja: Windows ME op deze PC herkent de CD-roms nog steeds ('k heb de PC even opgestart).

De functie die ik steeds opstartte, waardoor ik opnieuw mocht gaan installeren:
het "verkennen" van de PC: dubbelklik op icoon "deze computer" terwijl Windows nog bezig was met opstarten (= plaatsen van icoontjes rechtsonder).
Op de PC in kwestie wordt (sinds kort) opgestart: InCD (na Nero 5 installatie ter gelegenheid van aanschaf Cyberdrive brander)

Nog een (te late) toevoeging: de POST (=opstarten van moederbord, vóór opstarten Windows) herkende de CD-roms naar behoren : conform posting door TS 16.19 uur.

[ Voor 69% gewijzigd door Brothar op 12-08-2003 16:22 ]

eagle

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Brothar schreef op 12 August 2003 @ 16:06:
Ik startte steeds een of andere functie waardoor steeds de CD-roms verdwenen, en de derde keer liet ik dat achterwege. PC in kwestie werkt nu dacht ik weer naar behoren.

(N.B. kabels en settings controleren op een PC die daarvoor minimaal een jaar goed heeft gedraaid is uiteraard niet zinvol. Was toen ook mijn eerste gedachte, maar meteen verworpen.)
Weet je ook nog welke functie?

(N.B. Windows installeren is ook niet zinvol. Je zou beter kunnen uitzoeken wat er nou fout is gegaan en dat repareren. )

/edit: de functie erbij tikken terwijl ik aan het posten ben laat mij er dwaar uitzien. :+

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 12-08-2003 16:19 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb HD IDE 0 Master
Heb CDROM IDE 1 Master

Bios herkent ze vrolijk (staat dus aan ;))

Hmmz ik probeerde net van A te booten en dat wil hij ook niet... Staat in ME opeens dat ik een 5,25 Inch floppy heb? Wtf?

Edit:
Hmmz replies gaan snel:
Maar het klinkt aardig als dat je CD´s of je IDE interface hardwarematig in de prak zitten. Heb je toegang tot een ander PC/andere Cd- rom om het daar eens op te proberen?
Ja maar dan moet ik weer gaan schroeven en ik ben lui :) Even serieus dat is inderdaad mijn volgende stap na:
software geneuzel:
En kun je booten vanaf CD-ROM? probeer eens of een bootable CD-rom werkt (windowx XP install of knoppix komt in me op)

En met een Boot-disk (bootdisk.com), zie je daarna de CDROM
Daar was ik dus net mee bezig. Op één of andere manier weigert hij te booten van A: (bios herkent hem als 3,5 disk) maar ME (sinds NET) herkent hem opeens als 5,25 en loopt vast als ik hem probeer te benaderen. Dit word steeds vager :?

Ga nu proberen Boot CD :/

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 16:24 ]

• Brothar

Brothar

meester

check nu je instellingen in de Bios eens ? Oké Bios herkent 'm goed.

[ Voor 54% gewijzigd door Brothar op 12-08-2003 16:28 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
De functie die ik steeds opstartte, waardoor ik opnieuw mocht gaan installeren:
het "verkennen" van de PC: dubbelklik op icoon "deze computer" terwijl Windows nog bezig was met opstarten (= plaatsen van icoontjes rechtsonder).
Hoe vaag het ook klingt, dat is dus precies wat ik aan het doen was toen die ellende begon. ME was opstarten, ik douw cdrw erin en rechtermuisknop 'start'->'verkennen', maar dat lijkt me wel een heel merkwaardige bug...

• Brothar

Brothar

meester

Mogelijke verklaringen:
1. het kan een 'bug' in ME zijn : opstarten van de programma's belemmert een "juist verkennen", of
2. het is een 'bug' in InCD / Nero, die zichzelf "bij ongeduldige users" onjuist of onvolledig in ME heeft 'genesteld'.
3. Of is gewoon toeval, en er is iets anders aan de hand.

Maar aangezien jij ook ging "verkennen", en het pas optrad nadat ik de brander had geïnstalleerd, lijkt me 2 aannemelijk, maar

4. mediaplayer (zie posting hierna): kan toch ook de oorzaak zijn; ik had die ge-update in diezelfde periode.

[ Voor 172% gewijzigd door Brothar op 12-08-2003 16:47 ]

eagle

• kvh
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 20:38

kvh

technoholic

Herinstalleer eens Windows Media Player. Ik heb ongeveer hetzelfde probleem voorgehad en daarmee was het verholpen...

Verwijderd

Topicstarter
Joepie heb me diskette weer terug. Even de controllers verwijdert en opnieuw laten vinden en dat was dat. Opgestart van diskette en CDRom doet het perfect.

Lijkt me dus dat het een ME probleem is? Misschien naar WOS om raad vragen?

Volgende stap: IDE config veranderen om andere CDRom te testen. Daarna nieuwe IDE busdrivers installeren en bidden dat alle problemen dan wegwaaien :|

• shlammod
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-10-2024

shlammod

dus.... enzo....

Heb je zijn onboard LAN al eens uitgeschakeld en gekeken of het dan weer werkt?

it's all fun and games, 'till someone loses an eye. Then it's just fun you can't see

• Brothar

Brothar

meester

Eh, er schiet me iets te binnen:
ik had ook zitten stoeien met IDE-controller-drivers: ik had de laatste Via 4-in-1 driver geprobeerd te installeren (PC=asus barebone A7V-C moederbord; Via Chipset).
De veroorzaker was, dacht ik toen, de laatste Via 4-in-1 driver.
En die kreeg ik niet verwijderd; verwijderen van Microsofts IDE-controllers (tabblad apparatenbeheer) loste niets op (dat+herkennen nieuwe hardware kan ik wel fout gedaan hebben uiteraard). Vandaar nieuwe ME installatie (zonder installatie laatste Via 4-in-1 driver).

[ Voor 16% gewijzigd door Brothar op 12-08-2003 16:56 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Hij doet het weer :D

Heb alles wat ook maar enigszins met cdroms te maken had geuninstalled (brandprogs e.d.) en alle ide controllers uit apparaatbeheer geflikkerd (feitelijk alles wat ook maar iets met het Mobo te maken had). Van internet de nieuwste buscontroller gedownload + bridges (de vorige keer had ik die van de ME cd gebruikt) en die geinstalleerd. Reboot en jawel hoor daar stond hij weer :)

Iedereen bedankt voor alle supersnelle adviezen. Uiteindelijk heeft Balusc toch gelijk gehad en kreeg ik gelijk het antwoord op mijn probleem ;)
Pagina: 1