[Java] Jabber library

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nephilim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 00:38
Om mijn Java-vaardigheden wat op pijl te houden, en verder te verbeteren, wil ik me eens bezighouden met het maken van een Jabber applet (stand-alone clients zijn er immers al genoeg). Zijn hier nog mensen aanwezig die al een dergelijke applet of stand-alone programma hebben gemaakt?

Ik zit namelijk nog met de vraag of ik al dan niet zelf de Jabber library zou schrijven. Aangezien het om een applet gaat, is de eerste vereiste natuurlijk dat hij zo klein mogelijk is. Dat daarbij bepaalde functionaliteiten verloren gaan, is niet zo belangrijk.

Ik heb er al een aantal bekeken (JabberBeans enzo), en uiteindelijk blijkt Smack wel redelijk interessant te zijn.

Wat raden jullie mij aan? Deze Smack gebruiken, eventueel een andere, betere library of zelf een lib schrijven?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:50
Een handig linkje: http://matthias.therry.free.fr/jabber/

[ Voor 67% gewijzigd door djluc op 12-08-2003 19:58 ]

• Nephilim
Bedoel je dat ik m'n vraag daar best stel? Ik zie het verband anders niet echt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:50
Nope, jabber is nog niet zo heel erg bekend en anders is je topic straks verpest door vragen zoals wat is Jabber, en wat kun je daar mee. Er staat o.a. wat je op de site kunt vinden en een link naar de site.

Het linkje werkte trouwens niet vandaar een nieuwe.
Om even antwoord te geven op je vraag, nee ik heb nog geen ervaring met het maken van iets dergelijks.

[ Voor 28% gewijzigd door djluc op 12-08-2003 19:59 ]

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 21:24
Nephilim schreef op 12 augustus 2003 @ 19:31:
Bedoel je dat ik m'n vraag daar best stel? Ik zie het verband anders niet echt.
mocht je er nog aan bezig zijn. ik denk dat een lib pakken het makkelijkst is.
reden hier voor is voornamelijk dat het best wel ingewikkeld is om goede documentatie te vinden voor het protocol.

inno

• Nephilim
Eigenlijk was het vinden van documentatie helemaal geen probleem. De specifitaties zijn immers gewoon te vinden bij het IETF. Het was echter niet simpel om dit allemaal maar eventjes te programmeren, waardoor ik uiteindelijk toch voor een library gekozen heb. M'n keuze is gevallen op Smack, wat uiteindelijk toch wel goed bleek te werken. Ik mis er nog een paar dingetjes aan, en die ga ik er eventueel zelf proberen in te steken, het is immers open-source.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Jabber is een beetje het wiel opnieuw uitvinden... Er bestaat al jaren een open chat-protocol namelijk IRC. Hiermee kun je ook instant messages versturen en werkt ook over SSL.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Nephilim
IRC (Internet Relay Chat) heeft helemaal niets te maken met IM (Instant Messaging). Jabber/XMMP heeft trouwens heel wat meer mogelijkheden net vanwege die uitbreidbaarheid.

• Eelis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-02-2015
.

[ Voor 99% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 20:10 ]

• mr.inno
Nephilim schreef op 31 oktober 2003 @ 20:43:
Eigenlijk was het vinden van documentatie helemaal geen probleem. De specifitaties zijn immers gewoon te vinden bij het IETF. Het was echter niet simpel om dit allemaal maar eventjes te programmeren, waardoor ik uiteindelijk toch voor een library gekozen heb. M'n keuze is gevallen op Smack, wat uiteindelijk toch wel goed bleek te werken. Ik mis er nog een paar dingetjes aan, en die ga ik er eventueel zelf proberen in te steken, het is immers open-source.
yip het klopt. het maken er van is zeker niet gemakelijk.. kan in je client keer zien?
met documentation bedoelde ik ook eigenlijk zo iets als je over al voor msn ziet en zo dat het hele procec goed uit is gelegd precies hoe het moet gaan enz. maar ja.. open een class en leer :) het doet wonderen.
ben nu bezig met het in php te proberen. dit omdat ik php goed ken en zo het protocol eerst leer kennen. daarna kan ik verder gaan kijken. (denkent aan ... flash c c++ enz

IRC en jabber zijn echt niet het zelfde. Als IRC het wiel is. Dan is Jabber de straal motor.

inno

• Nephilim
http://nephilim.vinean.be/files/main.png

Dit is het voorlopige hoofdscherm. Van de rest heb k niet echt screenshots.

• mr.inno
soow dat ziet er redelijk goed uit. als het nuook goed werkt :D

inno

• Nephilim
Het chatten werkt alvast :P. Enkel beheert Smack de resources niet goed, wat nogal wat problemen oplevert. Het beheer van mijn chatvensters (1 chatvenster per resource) moet dan ook helemaal herschreven worden eens dit veranderd is binnen Smack.

• mr.inno
ja of langzaamerhand het zelf schrijven :)

inno

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-08 13:41
Nice!

Smack is idd een van de populairdere Java libs. Hier vind je er nog meer:

http://www.jabberstudio.org/project/?cat=2

Kijk verder ook ff naar de jdev mailinlist (op www.jabber.org), daar zijn ook regelmatig discussies over Java libs. Greenthumb is trouwens een behoorlijk uitgebreide Jabber Java client maar wordt redelijk groot. Ik ben van plan Jabber nogal heftig in m'n (community-)site te integreren en daarvoor is het handig als ik een lightweight Jabber Java client zou hebben die ook fatsoenlijk MUC (Multi User Conference) ondersteund...

Wordt het opensource? En kunnen we het al ergens downloaden?

BTW op zich is het schrijven van een Jabber client doodsimpel. Of ja, de basis iig. Aanmelden, berichtje sturen/ontvangen, roster gebruiken, etc, etc is vrij eenvoudig. Als je echter bijna alle features wilt ondersteunen ben je idd een flinke tijd aan het proggen, het gebruik van een fatsoenlijke lib is dus idd aan te raden ;) BTW omdat het zo eenvoudig is om een berichtje te sturen/ontvangen is het echt heeeeeel eenvoudig om een simpel botje te maken voor vanalles en nogwat. Erg leuk spul. En natuurlijk ben je niet beperkt tot chat spullies. Je kan XMPP/Jabber perfect gebruiken voor zo'n beetje alle datacommunicatie, het is in wezen een soort van routing protocol voor XML. Erg grapsig.

Anyway, erg benieuwd hoe ver je komt :)
Pagina: 1