CPU te heet

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-07 16:22
om maar met de deur in huis te vallen: CPU temp. is 76 graden celsius, wordt aangegeven in de bios. tstaat er in rooie letters, dus tzal wel niet echt OK zijn.

systemspec.: amd athlon 2200 xp
a7v333 moederbord
512 mb geheugen
geforce ti 4200 128 mb
als je nog iets nodig hebt hoor ik t graag...

t probleem is vandaag voor t eerst zichtbaar geworden tijdens een potje sof2. knal er ineens uit
start opnieuw op, hardware monitor has detected an error, ik tjekkuh in de bios, alsof ik er wat van snap...tot mijnverbazing zag ik dus dat de cpu temp. behoorlijk hoog was en daarbij ook nog es rood...not good. wat kan ik eraan doen, en hoe komt dit, is het t weer, of doe ik toch iets verkeerds...

mocht ik iets zijn vergeten, onvolledig, onduidelijk etc., mijn excuse, maar khoor t graag van jullie

alvast bedankt

http://500px.com/Abd3licious

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ja, het kan zeker door het weer komen.
Trek je kast eens open, zet er een ventilator op, en kijk of het dan beter gaat...

• don_appie
kast is al open, is ie altijd al geweest...
maar is 76 graden erg heet?

• Brede P
Ja, 76 graden is niet goed...
Als ik me niet vergis kan een Athlon tot ongeveer 85 graden werken, zonder kapot te gaan.
Dus je begint aardig tegen de grens aan te hikken.
Gooi er een goede tafelventilator voor, en laat die lekker je kast in blazen om te kijken of het beter gaat.
Ik neem aan dat je hebt gecontroleerd of je fan van de CPU-koeler nog draait...

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Houdt je hand es tegen het koelblok.
Als je die van schrik terugtrekt issie te heet ja :+

Zit er koleprut tussen je koelblok en je CPU ?

En probeer in deze warme dagen es coolerXP :)
Dit scheelt soms vrij veel graden :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-07 21:32

krvabo

MATERIALISE!

Zie de vorige post aantal posts terug, helpt goed :)
Mijn CPU is ook 71ºC, maar de comp. staat dan ook dag en nacht aan.
Wat dus ook kan helpen is af en toe de kast uit te zetten en eens iets anders te gaan doen ;)

edit:
Ik ben sloom :/

[ Voor 14% gewijzigd door krvabo op 12-08-2003 14:20 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Pfff... 2200 XP...heethoofdje!

Een betere koeler zou veel helpen, case fans natuurlijk ook.....want ik ga ervan uit dat je airflow zowat nul is!

There is no place like ::1

Verwijderd

76 graden is wel erg warm ja.
Zoals BredeP al zei: zet er een ventilator op en kijk of de temp daalt.

Eventueel kan je je cpu-cooler vervangen, of op zijn minst even schoonmaken.

• Brede P
Swampy, zijn kast is open...
Weg airflow door Casefans...

• w0w
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

laat maar zitten, ik was toch veel te laat |:(

[ Voor 91% gewijzigd door w0w op 12-08-2003 14:21 ]

• don_appie
fan draait inderdaad nog wel, en helaas is de tafelventilator overleden even voor de vakantie...

btw, wat is koleprut?

Verwijderd

als jij altijd je kast open hebt kan het zijn dat er makkelijker stof in je heatsink terrecht is gekomen en ook op je fan. Dit kan nadelig werken voor de koeling.

• don_appie
ik kan die koelribben van de koeler gewoon aanraken zolang ik wil, voelen niet erg heet aan
alleen hij is al 2 keer uit geknald, tijdens sof2

is er trouwens geen prog. waarmee ik de temp kan tjekken zonder steeds de bios in te gaan, en dat wel nauwkeurig is?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

koelpasta... arctic silver 3 of gewoon een naamloos prutje
don_appie schreef op 12 augustus 2003 @ 14:22:
ik kan die koelribben van de koeler gewoon aanraken zolang ik wil, voelen niet erg heet aan

is er trouwens geen prog. waarmee ik de temp kan tjekken zonder steeds de bios in te gaan, en dat wel nauwkeurig is?
ja.. asusprobe is goed voor asus moederborden.. maar nog veel uitgebreider is Mothermoard Monitor

meuktracker: Asus PC-Probe 2.21.01 voor asus pc probe

meuktracker: Motherboard Monitor 5.3.3.0 MB Monitor

[ Voor 84% gewijzigd door Pixal op 12-08-2003 14:25 ]

• don_appie
zo u t wat helpen als ik de airflow herstel, dus de kast gewoon dichtdouw?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

don_appie schreef op 12 August 2003 @ 14:22:

Dan lijkt het me dan het koelblok en de CPU geen goed contact maken :X

Koelprut = koelpasta ;)

Dus even met koelpasta in de weer :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-07 21:32

krvabo

MATERIALISE!

don_appie schreef op 12 augustus 2003 @ 14:22:

mbm5 (wel instellen volgens de site)
speedfan kan het ook een beetje

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
programmas om temperatuur mee te checken :
- mainboard monitor
- speedfan

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
zit die koeler er überhaupt wel goed op? als die er niet goed op zit kan het erg warm worden...

• don_appie
alexandervisser schreef op 12 August 2003 @ 14:24:
[...]

Dan lijkt het me dan het koelblok en de CPU geen goed contact maken :X

Koelprut = koelpasta ;)

Dus even met koelpasta in de weer :)
als ik es wist hoe dat moest zonder spullen te slopen...

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Een jaar geleden stond GoT vol met topics over te warme XP's. Overigens, de XP2200+ kan geen palominocore hebben, want die zijn maar tot en met de 2100+ gebruikt. Dus op zich moet het ding best aardig te koelen zijn.

Koelprut is pasta dat tussen je cpu-cooler en je cpu zit. Dat moet *heel dun*, bijna onzichtbaar, maar helpt vaak wel voor een betere geleiding omdat daarmee microscopische oneffenheden tussen je core en je coolervoet opgevuld worden.

Verder is het misschien handig, zoals hierboven ook al gezegd, dat je even vermeldt wat voor cooler je hebt. Dat kan namelijk een wereld van verschil maken. Ik denk ook dat je het daar moet zoeken. En misschien moet je even kijken of je cooler wel recht op je proc zit, dus of hij wel volledig contact met de core maakt. Verder is een kabelwirwar rondom je proc nooit echt goed, want dan kan de lucht die door de ventilator wordt verstouwd niet goed weg. Zorg dus dat je kast netjes is, dat je cooler goed op je proc zit, en laat even weten welke cooler je hebt. Tot slot zou ik ook nog even gaan searchen in de vele topics over dit onderwerp, die zich in de catacomben van GoT bevinden. ;)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• don_appie
Burner13 schreef op 12 August 2003 @ 14:25:
zit die koeler er überhaupt wel goed op? als die er niet goed op zit kan het erg warm worden...
dit probleem heb ik nooit eerder gehad tot gisteren. kan zijn dat ie er niet meer goed opzit, maar kheb die pc al 4 weken niet aangeraakt. tot vrijdag jongstleden.

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Koelprut is gewoon koelpasta, meestal wordt Arctic Silver III gebruikt. Dit spul vult microscopisch kleine oneffenheden tussen je koelblok en je CPU core op, waardoor het contactoppervlak tussen CPU en Heatsink veel groter wordt --> efficiëntere geleiding van warmte tussen CPU/Heatsink --> Koelere CPU :D

edit:

Ik moet sneller leren typen :|

[ Voor 10% gewijzigd door PhatFish op 12-08-2003 14:29 ]

...

Verwijderd

Het hangt ook een beetje van de meet methode af, als het zoals bij jouw bord onder de socket wordt gemeten kan het te heet zijn. Ik weet niet of jouw bord zoals b.v. bij ASUS nogal eens voorkomt wat overdrijft of niet.

De andere methode meet namelijk in de CPU en geeft altijd ca. 15 graden meer aan. Oftewel de echte interne CPU temp.

Bij mij (Abit bord) is de meting ook onder de socket, en ergens boven de 70 graden loopt de CPU meestal vast. Niet dat ik dat normaal voor elkaar krijg.... ;)
(Ik moet daarvoor eerst alle gaten van de kast dichtmaken en een tijdje het systeem stressen )

Het lijkt er dus op dat jouw systeem onder de CPU meet en er niets bij optelt, en dat de CPU zoals te verwachten van binnen 80-90 graden wordt en dan dus vastloopt. Mjah..

Ik vraag dan dus wat de koeler op de CPU voor een type/merk is... ??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 14:30 ]

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

don_appie schreef op 12 August 2003 @ 14:26:
[...]

als ik es wist hoe dat moest zonder spullen te slopen...
dan zou ik t laten doen

hete processor en een koud koelblok betekent over het algemeen dat de hitte op de verkeerde plek zit nu

koelpasta moet ervoor zorgen dat de processor zijn hitte afgeeft aan het koelblok (die zou dus ook heet moeten zijn)

• Burner13
beste oplossing is een nieuwe koeler kopen denk ik :)

spire whisperrock 3 ofzo. 8 euro en koelt best goed voor dat geld ;)

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Burner13 schreef op 12 August 2003 @ 14:30:

Misschien heeft hij die er wel opzitten :P ; laat hem eerst maar eens wat meer informatie geven. ;)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Verwijderd

Burner13 schreef op 12 August 2003 @ 14:30:

Alaaf _/-\o_
Helemaal mee eens.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

BredeP schreef op 12 August 2003 @ 14:20:
Swampy, zijn kast is open...
Weg airflow door Casefans...
Tja....met genoeg fans kun je een kast dichthouden......:-p

• Burner13
@ fun mode: een antwoord krijgen moet net zo makkelijk zijn als een vraag stellen :P

ghehe :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
koop anders gewoon een nieuwe CPU koeler. Zo'n spire met 80MM fan kost een tientje ofzo en die moet hem wel cool kunnen houden. Hoef je ook niet te gaan prutsen met koelpasta etc.

En op wat voor voltage loopt je cpu nu? Staat wel ergens in het bios bij hardwaremonitor oid.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

PhatFish schreef op 12 August 2003 @ 14:27:
Koelprut is gewoon koelpasta, meestal wordt Arctic Silver III gebruikt. Dit spul vult microscopisch kleine oneffenheden tussen je koelblok en je CPU core op, waardoor het contactoppervlak tussen CPU en Heatsink veel groter wordt --> efficiëntere geleiding van warmte tussen CPU/Heatsink --> Koelere CPU :D

edit:

Ik moet sneller leren typen :|
Er is ook nu AS Ceramique, zelfde ( zelfs betere ) prestaties als AS III...en...geen zilver..maar Keramiek....

Oftewel goede warmte transport EN niet geleidend :-)

Kan je nog veiliger werken.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:10

Harrie

NederVlaming

Superdeboer schreef op 12 August 2003 @ 14:31:
[...]

Misschien heeft hij die er wel opzitten :P ; laat hem eerst maar eens wat meer informatie geven. ;)
[off-topic]
Heeft Superdeboer nog wat AS liggen voor philippi?
[/off-topic]

Verder denk ik dat een beetje search werk door TS ongetwijfeld tot dezelfde antwoorden was gekomen. Check cpu-fan / pasta / montage.

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Palomar schreef op 12 August 2003 @ 14:33:
koop anders gewoon een nieuwe CPU koeler. Zo'n spire met 80MM fan kost een tientje ofzo en die moet hem wel cool kunnen houden. Hoef je ook niet te gaan prutsen met koelpasta etc.
Koelpasta lijkt me sowieso wel handig. Als je het goed doet kan het al gauw een paar graden schelen. En als ik mag kiezen tussen 57 en 60 graden, dan is het mij dat gepiel met die koelpasta wel waard. :)

edit:
:w Hoi Philippi :* Ik heb nog wel wat AS liggen voor je hoor, moet je vanavond maar ff langskomen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Superdeboer op 12-08-2003 14:38 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Superdeboer schreef op 12 August 2003 @ 14:36:
[...]

Koelpasta lijkt me sowieso wel handig. Als je het goed doet kan het al gauw een paar graden schelen. En als ik mag kiezen tussen 57 en 60 graden, dan is het mij dat gepiel met die koelpasta wel waard. :)
klopt, maar inder zo'n beetje alle cpu-koelers zit standaard al van dat koelprut, en dat werkt ook prima. Voor de topicstarter is dat denk ik wel zo makkelijk.

• don_appie
kheb ff gekeken, der zit een amd koeler op, volgens mij zo'n standaard ding...
niet echt groot ofzo.

kga denk ik ff kijken voor een nieuwe koeler. en hopen dat ik em zonder al teveel moeite kan monteren...

in ieder geval bedankt voor alle tips. mocht ik er niet uitkomen, geef ik wel een gil

• Atlas
  • Niet online

Atlas

don_appie schreef op 12 August 2003 @ 15:07:
niet echt groot ofzo.

kga denk ik ff kijken voor een nieuwe koeler. en hopen dat ik em zonder al teveel moeite kan monteren...

in ieder geval bedankt voor alle tips. mocht ik er niet uitkomen, geef ik wel een gil
Wat ik je erg aanraad:

Laat dit doen in een winkel OF samen met een vriend die er WEL verstand van heeft :)

Voor hetzelfde geld crush je je core oid :X

Verwijderd

76 te heet??? valt toch wel mee, zon processor wordt ni eerder verkocht totdat er een core getest wordt op temps... de XP processoren worde getest tot de 90! en als je CPU boxxed gekocht iz, dan zit dr garantie op.... ook al wordt ie te heet, lijkt mij :?
ik heb mijn 2500+ nu op 1100Mhz draaien en nog wordt ie 51 graden idle, duz ik durf m ECHT NIET op 1866Mhz te draaien ;) maar dat zou ik wel moeten kunnen, ik zou mn garantie moeten houden met dit weer... niet dat ik het aandurf om het te proberen maar toch :D

btw: n nieuwe CPU koeler iz ook het eerste waar ik aan zou denken :7

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:10

Harrie

NederVlaming

don_appie schreef op 12 augustus 2003 @ 15:07:
niet echt groot ofzo.

Maakt je blok nog wel goed contact met je proc? Ik vind het namelijk een beetje vreemd dat je er nu pas last van krijg, want het is hier al meer dan een week zo warm. Dan had je het toch wel eerder gemerkt? Ik zou eerst je huidige standaard koeler opnieuw er op monteren, en dan naar de temps kijken. Helpt dit niet, kan je altijd nog een andere koeler kopen.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 15:16:
76 te heet??? valt toch wel mee, zon processor wordt ni eerder verkocht totdat er een core getest wordt op temps... de XP processoren worde getest tot de 90! en als je CPU boxxed gekocht iz, dan zit dr garantie op.... ook al wordt ie te heet, lijkt mij :?
ik heb mijn 2500+ nu op 1100Mhz draaien en nog wordt ie 51 graden idle, duz ik durf m ECHT NIET op 1866Mhz te draaien ;) maar dat zou ik wel moeten kunnen, ik zou mn garantie moeten houden met dit weer... niet dat ik het aandurf om het te proberen maar toch :D

btw: n nieuwe CPU koeler iz ook het eerste waar ik aan zou denken :7
het zal wel aan mij liggen... maar hoort een 2500 niet standaard op 1866 te draaien ?? beetje bullshit dat je dat niet wilt lijkt me :/ of heb je dat ding non-cooled :P

Deze plek is te koop.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 14:12

Leon

Rise Of The Robots

Mijn processor was ook veel te heet ( +60 graden), dat met een stock (boxed) amd heatsink+fan.

Hij werd alleen veel te heet omdat er allemaal stof tussen de veel te dicht op elkaar zittende vinnen zat :(

Eeuwige n00b

Verwijderd

idd ander koelblok bracht mijn cpu temp 35graden celcius naar beneden

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit onderwerp is behoorlijk uitgekauwd ..

Voer voor de gein eens de titel van dit topic in de Search:
[search=cpu te heet] :X

Daarnaast staat het ook gewoon in de FAQ ("hoe warm mag mijn CPU worden?") B)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.