Hulp nodig met router.

Pagina: 1
Acties:

• Tikal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-04 16:46
Hey,
ik heb vandaag mijn router binnen (een Edimax BR-6104), en ik heb toch wat meer hulp nodig.
Ik heb mijn 3 computers op de router aangesloten, en de kabel van m'n kabel internet modem erin gedaan (alle lampjes branden). Ik heb alle computers ingesteld zoals het stond in de manual (automatisch IP en DNS verkrijgen), maar alleen 1 computer (vanaf nu Comp A) krijgt een IP toegewezen gekregen van de router. De andere 2 computers creëeren er zelf één. En het is mij opgevallen, dat het netwerk kabeltje, van Comp A, anders was dan van de andere 2 computers. Dat kabeltje (van Comp A) heeft nl. maar 2 (dunne) draadjes in de kabel lopen, een groene en een blauwe. Terwijl de kabels van de andere computers 8 draadjes erin hebben zitten.
Komt dit omdat de kabel van Comp A een crosscable is, en die van die andere een straight, of juist omgekeerd? Of heeft dit er niks mee te maken?
Ook lukte het me niet om op het internet te komen (met welke computer dan ook). En ik denk dat dit komt door de netwerkkaarten, maar omdat ik dit niet zeker weet, vraag ik het hier ook maar meteen.
Toen ik het internet direct met de Realtek (Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC) kaart in Comp A wilde verbinden, toen deed internet het nogsteeds niet, maar toen ik het aansloot op mijn 3Com netwerkkaart (3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX NIC (3C905B-TX)(die ook in Comp A zit)), toen deed hij het wel.
Iemand enig idee? Bij voorbaat dank!

Niels

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:17

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Zou je misschien je tekst wat duidelijker maken?
Enige wat ik nu zie is een hoop letters.

Leestekens graag en duidelijke vraag stelling.
Verdeel je tekst in:
-proble(e)m(en)
-wat je zelf geprobeert hebt
-vra(a)g(en)
-etc.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

CAP-Team

XBL: CAPTeam

in combinatie met een router moet je allemaal straight kabels gebruiken en géén cross-kabels. Ook zijn 2 draadjes niet voldoende, ik zou zeggen probeer eens een andere UTP kabel voor computer A.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

als eerste zou ik (in jouw geval) alle netwerkkabels nakijken.
de kabel tussen de pc's en de router moeten allemaal 1-op-1 (patch) kabels zijn en geen crosslink kabels (tenzij je router automatisch de polariteit omschakeld, maar daar gaan we nu even niet vanuit).
je moet dus zorgen dat alle kabels CAT-5 kabels zijn (8-aderig, twisted pair). de kleurvolgorde van de aders is ook belangrijk, die bij alle stekkers precies gelijk zijn.
als je het helemaal goed aan wilt sluiten, moet je de officiele utp-volgorde aanhouden. zie daarvoor de FAQ van Netw. troublesh.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

kijk hier voor kabelschema's

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 22:10
Je moet overal gewone kabels gebruiken (dus geen cross).
Zo moet je het aansluiten btw:

Afbeeldingslocatie: http://home.conceptsfa.nl/~mmansour/rommel/router.GIF

(had ff niets te doen :P)
edit:
In comp A heb je trouwens maar 1 netwerkkaart nodig ;)

[ Voor 43% gewijzigd door -Mous- op 12-08-2003 14:35 ]

Verwijderd

Dat alleen de 3com kaart verbinding maakt, komt door het macadres van die kaart. Je hebt zeker chello. Chello controleert op het macadres van de kaart. Als je de router aangesloten hebt zoals hierboven staat aangegeven zul je als eerste het macadres van de 3comkaart over moeten zetten naar de router. Tussen de laningangen en de pc's moeten straight kabels zitten. Tussen de router en de pc meestal ook een straightkabel maar er zijn routers die een crosskabel nodig hebben. Dat staat ongetwijfeld in de handleiding van je router.

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
bound> De Edimax BR-6104 kan richting modem zowel straight als crossed zijn; er zijn twee poortjes te kiezen voor WAN.

Juggy> Provider is van belang voor instellingen internet (WAN op je router). Er zijn hierover echter al vele, vele topics! En zoals genoemd moet je eerst je kabels eens in orde maken.

• Tikal
Hartstikke bedankt, ik ga meteen aan de slag!

[ Voor 182% gewijzigd door Tikal op 12-08-2003 21:51 ]

• Tikal
Hey,
ik heb m'n internet dan eindelijk aan de praat gekregen via m'n router.
Het enige probleem is dat de router de andere 2 computers niet kan vinden (en dus geen IP aanwijst). De 2 computers hebben allebei een Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC netwerk kaart, maar dat mag niet baten, als het goed is.
Ook ben ik zeker dat alle kabels cat-5 kabels zijn, maar dat maakt bij mijn router zowiezo niets uit.
Met geen van de 2 computers kan ik ook de router niet pingen, maar het netwerk op gaat gemakkelijk.
Wat kan het probleem zijn?

Verwijderd

Heb je op die pc's wel het tcp/ip protocol geinstalleerd?
Zo nee, installeren
Zo ja, wat staat er dan ingevuld bij ipadres, gateway, dns?

Hoe heb je je eerste pc ingesteld? Gebruik je DHCP of werk je met vaste ipnummers?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 22:43 ]

• Tikal
Ja, TCP/IP is geinstalleerd op beide computers.
Ik heb ze ingesteld zodat ze de IP's automatisch verkrijgen (via DHCP van de router), maar ze krijgen dus geen IP van de router.
De eerste PC is hetzelfde ingesteld, behalve dat ik daar een 3Com kaart gebruik (voor het MAC adres), maar die had eerst ook een Realtek (dezelfde), en toen vond de router hem alsnog.

Verwijderd

De netwerkkaarten lijken me in orde en de kabels ook aangezien het netwek wel werkt.
Ik zou op een van die twee pc's dhcp omzeilen en dus een vast ipadres opgeven om even te kijken of dat wel werkt. Dus:
- ipaddres: 192.168.2.2 (in de veronderstelling dat je router op 192.168.2.1 staat)
- subnet mask: 255.255.255.0
- default gateway: 192.168.2.1
- dns : 212.83.68.130 en 212.83.68.131 (er zijn ook andere combinaties mogelijk maar deze moet het ook doen)
Bij de andere pc's kun je hetzelfde doen maar dan met ipadres 192.168.2.3 en 192.168.2.4

• Tikal
Ik heb het geprobeerd op 1 computer, en de DHPC op de router aangelaten, maar toen werkte het ook niet :\.
Ik ga morgen even kijken of het lukt, als ik de DHCP op de router uitdoe, en alle computers een vast ip etc. geef.

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Juggy schreef op 12 August 2003 @ 23:27:
[...]
De eerste PC is hetzelfde ingesteld, behalve dat ik daar een 3Com kaart gebruik (voor het MAC adres), maar die had eerst ook een Realtek (dezelfde), en toen vond de router hem alsnog.
Het verklaart niet je hele verhaal, maar ik krijg de indruk dat je nog steeds de verbinding met internet legt via computer A? Als dit zo is, bedenk dan dat je router die verbinding moet leggen (door daar o.a. het MAC-adres in te zetten van de NIC waarmee je voorheen het internet benaderde). Al je computers moeten ingesteld zijn als "internetten via netwerk" (je hebt dus geen "inbel"-verbindingen meer nodig op de PCs).

Dat je netwerk wel werkt, maar TCP/IP blijkbaar niet, is voor mij onverklaarbaar. Dat probleem laat ik aan anderen over. ;)
Het enige dat ik toe kan voegen is om alleen TCP/IP op de PCs te laten (andere protocollen kunnen gewist), te zorgen voor de nieuwste drivers van je NICs en de firmware 0.59a (Runtime Code) van de Edimax te gebruiken.

• Tikal
Ik gebruik die 3Com kaart, omdat die bij mijn kabel modem is geleverd. En dat Mac adres heb ik ingesteld in m'n router.
Ik zal je voorstel uitproberen, en laat jullie up-to-date.

Ik heb trouwens die drivers al.

[ Voor 37% gewijzigd door Tikal op 13-08-2003 11:34 ]

• Tikal
Hey,
ik heb dus eens geprobeerd om die IPX uit te schakelen, en toen kon ik niet meer het netwerk op.
Dus dat betekent dat er wat met het TCP/IP protocol is. Want daarmee kun je toch ook op het netwerk?
Naja, ik laat het wel weten als ik iets nieuws ontdek.

• Tikal
Goed nieuws,
ik heb de computers geformateerd, en alles doet het zoals het moet.
Ik heb nu alleen geen idee waar het aan lag, maarja, zolang het werkt ben ik blij :).
Bedankt voor al jullie tijd en moeite, ik waardeer het heel erg!

Verwijderd

I lees nergens dat je de 3 pc hebt aangemeld voor een netwerk. Had je dat wel gedaan?
Als ze in een netwerk hangen en je doet een nieuwe instal, dan gaat die zelf naar een netwerk zoeken en moet je wel een werkgroep opgeven. Het lijkt er op dat je dat vergeten was. :D

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

CAP-Team schreef op 12 augustus 2003 @ 14:22:
in combinatie met een router moet je allemaal straight kabels gebruiken en géén cross-kabels. Ook zijn 2 draadjes niet voldoende, ik zou zeggen probeer eens een andere UTP kabel voor computer A.
In combinatie met een switch moet je straight kabels gebruiken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Bor_de_Wollef schreef op 14 August 2003 @ 09:05:
[...]

In combinatie met een switch moet je straight kabels gebruiken.
ik ga uit van een router met switch mogelijkheden :D

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Pagina: 1